
Sąd Apelacyjny w Warszawie
I Wydział Cywilny

00-189 Warszawa ul. Inflancka 4C bud. D
Biuro Obsługi Interesantów tel. (22) 358 6761, -62
boiinflancka@waw.sa.gov.pl, skargi@waw.sa.gov.pl

Data 3 stycznia 2023 r.
Sygn. akt I ACa 159/22

Pan adwokat
Maciej Ślusarek
Kancelaria Leśnodorski, Ślusarek i Wspólnicy Sp. k.
Ks Ignacego Jana Skorupki 5
00-546 Warszawa 

D O R Ę C Z E N I E przez PORTAL INFORMACYJNY

Sąd Apelacyjny w Warszawie I Wydział Cywilny  doręcza Panu jako pełnomocnikowi
powoda odpis wyroku z dnia 3 listopada 2022 r. wraz z uzasadnieniem - w załączniku.

na zarządzenie sędziego
starszy sekretarz sądowy 

Joanna Zaks

Niniejsze  pismo  nie  wymaga  podpisu  własnoręcznego  na  podstawie  §  21  ust.  4  zarządzenia  Ministra
Sprawiedliwości z dnia 19 czerwca 2019 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz
innych działów administracji sądowej jako właściwie zatwierdzone w sądowym systemie teleinformatycznym.

 



Sygn. akt I ACa 159/22     

WYROK
W  IMIENIU  RZECZYPOSPOLITEJ  POLSKIEJ

Dnia 3 listopada 2022 r.

Sąd Apelacyjny w Warszawie I Wydział Cywilny w składzie następującym:

Przewodniczący: Sędzia SA Joanna Wiśniewska-Sadomska 

Protokolant: starszy sekretarz sądowy Marta Grzeszczyk

po rozpoznaniu w dniu 6 października 2022 r. w Warszawie

na rozprawie 

sprawy z powództwa Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Warszawie

przeciwko Telewizji Polskiej spółce akcyjnej z siedzibą w Warszawie

o ochronę dóbr osobistych

na skutek apelacji obu stron

od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie

z dnia 2 grudnia 2021 r., sygn. akt III C 2/18    

I. oddala obie apelacje;

II. znosi  wzajemnie  między  stronami  koszty  postępowania  w  instancji

odwoławczej. 

Joanna Wiśniewska-Sadomska



Sygn. akt I ACa 159/22

UZASADNIENIE

Wyrokiem z dnia 2 grudnia 2021 r. Sąd Okręgowy w Warszawie zobowiązał

Telewizję Polską S.A. w Warszawie do opublikowania na własny koszt, w terminie 14

dni od uprawomocnienia się wyroku, na stronie internetowej pozwanej, w zakładce

zawierającej materiały dotyczące serwisu „Wiadomości” następującego oświadczenia

„PRZEPROSINY. Telewizja Polska S.A. przeprasza Fundację Rozwoju Demokracji

Lokalnej  za  to,  że  w  wyemitowanych  na  antenie  TVP1  wydaniach  „Wiadomości”

o godz. 19.30 w dniach 24, 25 października 2016 r.,  a także 27 listopada 2016 r.

materiałach,  zamieszczone  zostały  nieprawdziwe  i  dyskredytujące  informacje,

poddające w wątpliwość prawidłowość działania Fundacji. 

Telewizja  Polska S.A.  oświadcza,  że informacja  o rzekomym pozyskiwaniu

środków publicznych w wyniku przychylności ze strony polityków była nieuprawniona.

Nie jest bowiem prawdą, że Fundacja była szczególnie wspierana przez polityków

powiązanych  z  obozem  władzy  PO  –  PSL,  natomiast  prawdą  jest,  że  liczba

zleconych projektów nie zależała od tego,  które ugrupowanie polityczne aktualnie

sprawowało władzę. 

Nie  była  też  prawdziwa  informacja  o  rzekomo  niewłaściwym  sposobie

wydatkowania pozyskanych przez Fundację środków ze względu na wysokie koszty

wynagrodzeń  przewidziane  w  budżecie  Fundacji,  gdyż  statutowa  działalność

Fundacji  polega  na  prowadzeniu  szkoleń  i  stąd  uzasadnione  jest  przeznaczanie

dużej części tych środków na wynagrodzenia dla osób prowadzących szkolenia.

Nie  jest  nadto  prawdą,  że  działalność  podejmowana  przez  Fundację  jest

nieistotna dla interesu publicznego, albowiem Fundacja jest jedną z największych

pozarządowych  organizacji  szkoleniowo  –  doradczych,  wspierających  rozwój

samorządności w Polsce od ponad 28 lat.

Niniejsze oświadczenie zostało opublikowane w wyniku przegranego procesu

sądowego.

Telewizja Polska S.A.”

Sąd zobowiązał ponadto pozwaną do wyemitowania, 3 razy, w odstępach nie

dłuższych  niż  7  dni,  nie  później  niż  bezpośrednio  przed  najbliższym  po

uprawomocnieniu  się  niniejszego  wyroku  lub  w  kolejnym  wydaniu  „Wiadomości”

o godz. 19.30 w taki sposób, aby oświadczenie pojawiło się jako pierwsza informacja

spotu zawierającego oświadczenie o następującej treści:  
1



„PRZEPROSINY. Telewizja Polska S.A. przeprasza Fundację Rozwoju Demokracji

Lokalnej  za  to,  że  w  wyemitowanych  na  antenie  TVP1  wydaniach  „Wiadomości”

zamieszczone  zostały  nieprawdziwe  i  dyskredytujące  informacje,  poddające

w wątpliwość prawidłowość działania Fundacji i umniejszające jej renomę.

Telewizja Polska S.A. oświadcza, że:

• informacja o rzekomym pozyskiwaniu środków publicznych w wyniku jakiejkolwiek

przychylności ze strony polityków była nieuprawniona;

• wszelkie  środki  publiczne  pozyskiwane  przez  Fundację  nie  stanowiły  nagrody,

albowiem były one świadczone na rzecz Fundacji w związku z realizacją konkretnych

zadań publicznych;

• struktura wydatkowania pozyskiwanych przez Fundację środków jest  prawidłowa

i odpowiada edukacyjnemu charakterowi statutowej działalności Fundacji;

• Fundacja  realizuje  istotny  interes  publiczny,  albowiem jest  jedną z największych

pozarządowych  organizacji  szkoleniowo  –  doradczych,  wspierających  rozwój

samorządności w Polsce od ponad 28 lat.

Niniejsze oświadczenie zostało opublikowane w wyniku przegranego procesu

sądowego.

Telewizja Polska S.A.”

-  przy  czym emisja  przeprosin  powinna  nastąpić  jako  transmisja  głosowa,

polegająca na odczytaniu przez prowadzącego danego dnia wydanie „Wiadomości”

dziennikarza,  treści  wskazanych  przeprosin,  w  sposób  płynny  i  zrozumiały,

uwzględniający  interpunkcję  zawartą  w  tekście,  na  poziomie  głośności

odpowiadającym  głośności  całego  wydania  tego  programu,  zaś  w  trakcie  emisji

głosowej transmitowany winien być także obraz w postaci białej planszy, zawierającej

treść przeprosin,  zapisanych czarną pogrubioną czcionką w największym możliwy

rozmiarze, który nie wpłynie jednocześnie negatywnie na możliwość zapoznania się

z pełną  treścią  oświadczenia,  a  jednocześnie  zapewni  największe  możliwe

wykorzystanie planszy;

W punkcie 3 zobowiązano pozwaną do opublikowania na stronie internetowej

pozwanej  http://wiadomości.tvp.pl/  na  własny  koszt,  w  terminie  7  dni  od

uprawomocnienia się wyroku oraz utrzymywanie na niej nieprzerwanie przez okres

30  dni,  bezpośrednio  pod  publikowanymi  materiałami  oświadczenia  następującej

treści:  „PRZEPROSINY.  Telewizja  Polska  S.A.  przeprasza  Fundację  Rozwoju

Demokracji  Lokalnej  za  to,  że  w  wyemitowanych  na  antenie  TVP1  wydaniach
2



„Wiadomości”  o  godz.  19.30  materiałach,  zamieszczone  zostały  nieprawdziwe

i dyskredytujące  informacje,  poddające  w  wątpliwość  prawidłowość  działania

Fundacji. 

Telewizja  Polska S.A.  oświadcza,  że informacja  o rzekomym pozyskiwaniu

środków publicznych w wyniku przychylności ze strony polityków była nieuprawniona.

Nie jest bowiem prawdą, że Fundacja była szczególnie wspierana przez polityków

powiązanych  z  obozem  władzy  PO  –  PSL,  natomiast  prawdą  jest,  że  liczba

zleconych projektów nie zależała od tego,  które ugrupowanie polityczne aktualnie

sprawowało władzę. 

Nie  była  też  prawdziwa  informacja  o  rzekomo  niewłaściwym  sposobie

wydatkowania pozyskanych przez Fundację środków ze względu na wysokie koszty

wynagrodzeń  przewidziane  w  budżecie  Fundacji,  gdyż  statutowa  działalność

Fundacji  polega  na  prowadzeniu  szkoleń  i  stąd  uzasadnione  jest  przeznaczanie

dużej części tych środków na wynagrodzenia dla osób prowadzących szkolenia.

Nie  jest  nadto  prawdą,  że  podejmowana  przez  Fundację  działalność  jest

nieistotna dla interesu publicznego, albowiem Fundacja jest jedną z największych

pozarządowych  organizacji  szkoleniowo  –  doradczych,  wspierających  rozwój

samorządności w Polsce od ponad 28 lat.

Niniejsze oświadczenie zostało opublikowane w wyniku przegranego procesu

sądowego.

Telewizja Polska S.A.”

W pkt 4 sąd zasądził od pozwanej na cel społeczny – na rzecz stowarzyszenia

Sieć Obywatelska Watchdog Polska w Warszawie kwotę 30.000 zł. W pozostałym

zakresie powództwo oddalono. Zasądzono od pozwanej na rzecz Fundacji Rozwoju

Demokracji Lokalnej w Warszawie kwotę 2.837 zł tytułem zwrotu kosztów procesu.

Powyższy  wyrok  zapadł  po  dokonaniu  przez  sąd  okręgowy  następujących

ustaleń faktycznych. 

Fundacja  Rozwoju  Demokracji  Lokalnej  jest  organizacją  pozarządową,

założoną w 1989 roku. Jej celem jest krzewienie idei samorządności obywatelskiej,

jako  podstawowej  formy  demokracji,  poprzez  działalność  oświatową,  doradczą,

naukową  i  badawczą.  W  ramach  realizacji  celów  zajmuje  się  między  innymi

organizowaniem  i  prowadzeniem  szkoleń,  w  tym  dla  samorządu  terytorialnego.

Rocznie szkoli ok. 50.000 osób, prowadząc około 3.500 szkoleń rocznie. Jest liderem

na rynku, jeśli chodzi o szkolenia dla samorządów. 

3



Organem nadzoru w FRDL jest Rada Fundatorów, na czele której stoi Jerzy

Stępień – były Prezes Trybunału Konstytucyjnego (sędzia w stanie spoczynku). Rada

Fundatorów  nie  reprezentuje  Fundacji  na  zewnątrz  i  nie  kieruje  działalnością

Fundacji  -  funkcję  tę  pełni  zarząd.  Jerzy  Stępień  nie  pobiera  wynagrodzenia  za

zasiadanie w Radzie Nadzorczej. Był współzałożycielem FRDL w 1989 r.

W  2016  r.  (a  także  przed  tą  datą)  powódka  prowadziła  działalność

szkoleniową  poprzez  organizowanie  i  prowadzenie  szkoleń,  między  innymi  dla

urzędników  samorządu  terytorialnego  oraz  ministerstw.  Za  przeprowadzone

szkolenia otrzymywała wynagrodzenie – w tym z Urzędu m. st. Warszawy. Powódka

nie otrzymywała nigdy z warszawskiego ratusza ani z ministerstw żadnych dotacji - tj.

nieodpłatnej  i  bezzwrotnej  pomoc  finansowej.  Otrzymane  z  w/w  źródeł  przelewy

pieniężne  stanowiły  zapłatę  wynagrodzenia  za  świadczone  usługi  szkoleniowe.

Pomiędzy  styczniem  a  grudniem  2016  r.  FRDL  otrzymała  szereg  przelewów

finansowych z warszawskiego ratusza tytułem wynagrodzenia za przeprowadzenie

szkoleń dla urzędników samorządowych.

FRDL była zawsze apolityczna, nigdy nie manifestowała żadnych poglądów

ani sympatii politycznych. Nie realizowała szkoleń, ani nie otrzymywała zleceń dzięki

przychylności jakiejkolwiek partii politycznej, w tym koalicji PO-PSL.

W  latach  2011  –  2014  (w  okresie  rządów  koalicji  PO  –  PSL)  powódka

przeprowadziła  mniej  szkoleń  dla  urzędników samorządowych i  państwowych niż

w latach 2015-2016, gdy władzę w kraju objął PiS.

Fundacja  podlegała  kontrolom  finansowym  ze  strony  ministerstw,  urzędów

marszałkowskich, instytucji Unii Europejskiej, Najwyższej Izby Kontroli. Kontrole te,

w tym kontrole w zakresie wykorzystania środków publicznych, nigdy nie wykazały

jakichkolwiek nieprawidłowości.

Powódka była doceniania za swoją działalność przez wszystkich Prezydentów

Rzeczypospolitej  Polskiej,  Marszałków  Sejmu  i  Senatu  oraz  Prezesów  Rady

Ministrów rządów poszczególnych kadencji.

W dniu 24 października 2016 r. o godzinie 19.30 w stacji telewizyjnej TVP1,

emitowanej  przez  Telewizję  Polską  S.A.  w  Warszawie  został  opublikowany  jako

pierwszy news reportaż pt. „Komu płaci warszawski ratusz?”, autorstwa dziennikarza

Jarosława  Olechowskiego.  Reportaż  rozpoczął  się  od  zapowiedzi  Michała

Adamczyka  prowadzącego  wydanie  programu:  „Komu i  za  co  warszawski  ratusz

płaci setki  tysięcy złotych, to głośno powtarzane pytanie sprowokowała publikacja
4



w internecie  listy  finansowych  przelewów  stołecznego  ratusza,  a  na  liście  tych,

których  dotuje  Warszawa,  są  fundacje,  z  którymi  powiązany  jest  były  prezes

Trybunału  Konstytucyjnego  (…)”.  Następnie  pojawił  się  komentarz  dziennikarza

Jarosława Olechowskiego: „Wielkie pieniądze i wielka władza, stołeczni urzędnicy co

roku  decydują  o  tym,  na  co  wydać  miliardy  złotych  z  warszawskiego  budżetu,

pieniądze   trafiają  m.  in.  do  setek  firm  oraz  fundacji”.  Kolejno  w  materiale

umieszczono wypowiedź ówczesnego rzecznika urzędu m. st. Warszawy Bartosza

Milarczyka, który stwierdził: „Jest to całkowicie przejrzysty proces, którego zadaniem

jest  to,  aby  wybierać  te  pomysły  i  realizować  te  projekty,  które  mają  na  rzecz

działanie  na  rzecz  mieszkańców  Warszawy”.  Następnie  pojawił  się  komentarz

Jarosława  Olechowskiego:  „Jednak  podział  środków  z  miejskiej  kasy  budzi

kontrowersje  (…).”.  Dziennikarz  wskazał  też,  że  użytkownik  jednego  z  portali

społecznościowych  opublikował  dane  z  Biuletynu  Informacji  Publicznej,  z  których

wynika,  że  były  przelewy  z  „warszawskiego  ratusza,  kierowanego  przez  Hannę

Gronkiewicz – Waltz, wiceszefową Platformy Obywatelskiej (…) do Fundacji Rozwoju

Demokracji Lokalnej, której współtwórcą jest Jerzy Stępień, były Prezes Trybunału

Konstytucyjnego”.  Dalej  zamieszczono  oświadczenie  wiceprezesa  FRDL  Witolda

Monkiewicza:  „Występuje  jakieś  całkowite  nieporozumienie.  To  są  po  prostu

przelewy do naszej fundacji za udział poszczególnych pracowników urzędu miasta

w szkoleniach organizowanych przez fundację”. Zaraz potem Jarosław Olechowski

skomentował: „Fundacji Jerzego Stępnia warszawski ratusz zapłacił m. in. 7.500 zł

za  naukę,  jak  poprawnie  językowo  pisać  pisma  urzędowe.  Zleceń  było  więcej”.

W reportażu  zamieszczono  wypowiedź  eksperta  –  prof.  Piotra  Wawrzyka,  który

stwierdził: „Biorąc pod uwagę, że większość tych podmiotów, o których jest mowa,

powiązanych  jest  z  byłym  obozem  władzy,  a  także  władzą  samorządową

w Warszawie,  to  widać,  że  Ratusz stara  się  nagradzać osoby sobie  przychylne”.

Dalej podano, że z pieniędzy warszawskiego ratusza „korzystała” spółka Agora, która

„dostała” pieniądze z ratusza, „skorzystała” także spółka należąca do Tomasza Lisa,

„innym beneficjentem stołecznego budżetu” jest Fundacja Porozumienie Bez Barier

Jolanty Kwaśniewskiej.  Następnie w reportażu pojawiła się wypowiedź eksperta –

prof. Kamila Zaradkiewicza: „Okazuje się, że pieniądze, które są przeznaczone, mają

być  przeznaczone  dla  wspólnoty  lokalnej,  trafiają  do  fundacji,  których  celem jest

działalność  niewiele  mająca  w  rzeczywistości  wspólnego  z  rozwojem  np.  miasta

Warszawy”.  Reportaż  kończyła  informacja  Jarosława  Olechowskiego:
5



„Przedstawiciele kilku dotowanych przez warszawski ratusz fundacji zapowiadają, że

w środę zorganizują konferencję prasową i wtedy odpowiedzą na wszystkie pytania”.

Powyższy materiał został także opublikowany w dniu 24 października 2016 r.

na stronie internetowej TVP pod adresem https://wiadomosci.tvp.pl/27460155/komu-

placi-stoleczny-ratusz. 

W dniu 25 października 2016 r. o godzinie 19.30 w stacji telewizyjnej TVP1,

emitowanej przez Telewizję Polską został opublikowany kolejny materiał dotyczący

powódki,  zatytułowany  „Dotacje  dla  byłego  Prezesa  TK”.  Jego  autorem  był

dziennikarz Jarosław Olechowski. Reportaż rozpoczęła zapowiedź: „Poprzedni rząd

hojny dla Fundacji Jerzego Stępnia”. Następnie słychać głos prowadzącego wydanie

dziennikarza Krzysztofa Ziemca: „Komu i za co warszawski ratusz, a także niektóre

ministerstwa  w  ciągu  ostatnich  lat  udzielały  wielkich  dotacji,  mówiliśmy  już

w „Wiadomościach”  wczoraj  (…)”.  Dalej  w  materiale  umieszczono  komentarz

dziennikarza Jarosława Olechowskiego: „W siedzibie Fundacji Rozwoju Demokracji

Lokalnej  nerwowa  atmosfera.  To  efekt  opublikowania  w  Internecie  danych

z Biuletynu Informacji Publicznej dotyczących przelewów ze stołecznego ratusza na

konto  Fundacji  (…)”.  Pojawił  się  również  -  wyświetlony  na  planszy  -  cytat

z oświadczenia FRDL: „W związku z nieprawdziwymi  i  nierzetelnymi  informacjami

o FRDL  naruszającymi  reputację  Fundacji,  FRDL  zleciła  prawnikom  podjęcie

wszystkich  stosownych  działań  na  drodze  cywilnej  i  karnej  w  celu  ochrony  dóbr

osobistych Fundacji”,  a zaraz po nim komentarz Jarosława Olechowskiego, że co

prawda władze Fundacji tłumaczą, że działają zgodnie z prawem, ale „sprawa budzi

ogromne  kontrowersje”.  W  reportażu  znalazł  się  ponadto  fragment  oświadczenia

Jerzego Stępnia: „Nie jest prawdą, że kieruję tą Fundacją i nigdy nią nie kierowałem.

Jestem  członkiem  Rady  Fundatorów  od  początku  jej  działalności,  a  obecnie  po

śmierci  profesora  Jerzego Regulskiego przejąłem jego funkcje  przewodniczącego

Rady  Fundatorów (…)  status  sędziego  w  stanie  spoczynku  nie  stoi  –  w  świetle

naszego  ustawodawstwa  –  na  przeszkodzie  członkostwu  w  radzie  nadzorczej

fundacji.  Funkcję  przewodniczącego  Rady  Fundatorów  pełnię  społecznie”.

Natychmiast  po  emisji  tego  oświadczenia  pojawił  się  komentarz  dziennikarza

Jarosława Olechowskiego: „Fundację Jerzego Stępnia wspierał nie tylko warszawski

ratusz, a także np. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji w czasie rządów PO- PSL.

Z tego źródła Fundacja otrzymała ponad 2,5 mln zł (…), rok później minister Michał

Boni przyznał 6,5 mln dotacji. Jego następca wyasygnował niemal identyczną kwotę.
6



Z  kolei  w  czasie  rządów  Andrzeja  Halickiego  Fundacja  dostała  prawie  1,5  mln.

Wspierały ją również inne resorty  (…). Fundację wspiera także resort  dyplomacji,

jedna  z  dotacji  przyznana  dwa  lata  temu  wyniosła  blisko  900  tysięcy  złotych”.

W reportażu pojawiła się też informacja Jarosława Olechowskiego o tym, że Jerzy

Stępień „bardzo krytycznie ocenia działania rządu wobec Trybunału Konstytucyjnego

oraz politykę PiS-u”.

Powyższy materiał  został  opublikowany w dniu 25 października 2016 r.  na

stronie internetowej  TVP pod adresem https://wiadomosci.tvp.pl/27472699/dotacje-

dla-fundacji-b-prezesa-tk. 

Przygotowując powyższe reportaże, jego autor Jarosław Olechowski korzystał

z  pomocy  swego  asystenta  Jakuba  Wojtanowskiego,  któremu  zlecił  zebranie

niektórych  informacji,  nagranie  wypowiedzi,  przygotowanie  grafik  do  publikacji,

uczestniczenie  w  montażu.  Jakub  Wojtanowski  przeprowadził  rozmowę

z rzecznikiem  Urzędu  m.  st.  Warszawy,  który  wypowiedział  się  przed  kamerą.

Rozmawiał  telefonicznie  z  wiceprezesem  powodowej  Fundacji  Witoldem

Monkiewiczem.  Dziennikarze  odpowiedzialni  za  powstanie  przedmiotowych

materiałów informacje na temat przepływów finansowych w FRDL, w tym należności

pieniężnych  otrzymywanych  przez  Fundację  z  warszawskiego  ratusza  czy

ministerstw za przeprowadzenie szkoleń,  czerpali  z danych z Biuletynu Informacji

Publicznej  za  2016  r.,  w  którym  ujawniony  był  rejestr  umów,  zawartych  przez

stołeczny  ratusz.  Jednocześnie  dziennikarze  nie  analizowali  sprawozdań

finansowych Fundacji za wcześniejsze okresy, jak również nie badali wpływów FRDL

za  poszczególnych  rządów  i  nie  porównywali  tych  wpływów,  tj.  nie  ustalali,  jak

wpływy te kształtowały się w okresach rządów poszczególnych partii  politycznych.

Wyboru  ekspertów,  których  wypowiedzi  następnie  umieszczono  w  reportażach,

dokonał Jarosław Olechowski.

Dnia  31  października  2016  r.  „Wiadomości”  poinformowały  o  konferencji

prasowej organizacji pozarządowych, zwołanej po publikacjach prasowych.

W dniu 27 listopada 2016 r.  w wieczornym wydaniu „Wiadomości”  o godz.

19.30 na antenie TVP1 opublikowano reportaż dziennikarki TVP S.A. Ewy Bugały pt.

„Teoria  wicepremiera”.  Reportaż  otwierała  zapowiedź  prowadzącego:  „A  teraz

wracamy  do  głośnego  tematu  finansowania  fundacji  i  stowarzyszeń  (…)”.

W materiale zamieszczono wypowiedź Rafała Trzaskowskiego (przedstawiciela PO),

który  stwierdził,  że  tworzenie  takiego  wrażenia,  że  dochodziło  do  jakiegokolwiek
7



rozdawnictwa politycznego, jest atakiem tak naprawdę na wiarygodność organizacji

pozarządowych.  Pokazano  również  stanowisko  Krzysztofa  Hetmana  z  PSL.

Natychmiast po wypowiedziach tych polityków autorka materiału Ewa Bugała podała,

że  Wiadomości  „kilkakrotnie  informowały  o  działalności  fundacji  najchętniej

dotowanych  przez  instytucje  publiczne”.  Następnie  opublikowano  wypowiedź

eksperta  Stanisława Janeckiego:  „Jeśli  jest  wielka  fundacja,  która  obraca  dużym

budżetem i płace zajmują w jej wydatkach bardzo dużą pozycję, to coś jest nie tak”.

Kolejno Ewa Bugała relacjonowała, że w Fundacji Caritas wynagrodzenia stanowiły

jedynie  5%  przychodów,  natomiast  w  Fundacji  Rozwoju  Demokracji  Lokalnej  na

wynagrodzenia przeznaczane jest nawet 50% przychodów, a w poprzednim roku na

konto  tej  fundacji  wpłynęło ponad dwadzieścia osiem milionów siedemset  tysięcy

złotych. Dziennikarka podała również, że „paradoksalnie fundacje, które publicznych

pieniędzy dostają najwięcej najczęściej realizują projekty, których zasadność budzi

wątpliwości i pytania, czy aby realizują najpilniejsze potrzeby” i wskazała tematykę

szkoleń przeprowadzonych przez FRDL: „Problematyka zwierząt w kontekście zadań

gminy i  powiatu”,  „Rozliczenie  delegacji  służbowych w 2016 r.  z  uwzględnieniem

klasyfikacji  budżetowej  kosztów  podróży”,  „Udział  w  Krajowym  Kongresie  Forów

Sekretarzy”.

Ewa  Bugała  przygotowywała  powyższy  materiał  prasowy,  bazując  na

informacjach zaczerpniętych ze sprawozdań finansowych organizacji pozarządowych

wskazanych  w  publikacji,  zamieszczonych  na  ich  stronach  internetowych.  W ten

sposób ustaliła, jaką część przychodów poszczególne organizacje przeznaczają na

wynagrodzenia dla swoich pracowników. Dokonała zestawienia powodowej Fundacji

oraz Fundacji Caritas (zajmującej się działalnością charytatywną na rzecz ubogich),

gdyż  obie  fundacje  są  organizacjami,  które  pozyskiwały  pieniądze  z   środków

publicznych.  Wybrała  też  cytaty  z  wypowiedzi  ekspertów,  które  ukazały  się  w jej

reportażu, a także z wypowiedzi polityków.

Wydawcą „Wiadomości” w dniu 25 października 2016 r. był Robert Kalinowski,

a wydawcą „Wiadomości” w dniach 24 października 2016 r. i 27 listopada 2016 r. był

Grzegorz Pawelczyk. Obydwaj zatwierdzili wyżej wymienione materiały do publikacji.

Zdaniem wydawców materiały  nie  były  o  Fundacji,  lecz  raczej  o  osobie  Jerzego

Stępnia i jego powiązaniach z Fundacją. Jerzy Stępień intensywnie wypowiadał się

wówczas  publicznie  na  tematy  polityczne,  a  jego  wypowiedzi  nie  były  zbieżne

z polityką obozu rządzącego PiS.
8



Materiały  wyemitowane  w  „Wiadomościach”  na  temat  powodowej  Fundacji

spowodowały  szereg  dalszych  publikacji  prasowych.  Portale  pisały  o  „firmie

finansowanej z kasy ratusza” Hanny Gronkiewicz – Waltz,  „grubych milionach dla

fundacji  Jerzego Stępnia”,  której  politycy  PO i  PSL „przyznawali  sowite  dotacje”,

o sponsorowaniu  fundacji  byłego  prezesa  TK  przez  Warszawę,  o  bajońskich

dotacjach dla fundacji. 

Po publikacji „Wiadomości” z 24 i 25 października oraz 27 listopada 2016 r.

zaufanie samorządów terytorialnych w poszczególnych regionach do FRDL zostało

znacznie osłabione. Samorządy rezygnowały ze współpracy z FRDL, unieważniono

część przetargów na organizację szkoleń, nie zgłaszano pracowników na szkolenia

realizowane przez Fundację. Grupy zawodowe zrzeszone w ośrodkach regionalnych

FRDL zaczęły się rozpadać. Urzędnicy samorządowi i ministerialni domagali się od

Fundacji wyjaśnień. Na Podkarpaciu pojawiły się akty wandalizmu, zrywano tablice

z informacją o siedzibie FRDL lub dopisywano na nich wulgaryzmy. Ze współpracy

rezygnowały  też  ministerstwa,  wstrzymując  wypłatę  środków  pieniężnych  na

realizację zaplanowanych projektów. Wyniki finansowe powódki spadły. Wizerunek

FRDL został nadszarpnięty.

FRDL wezwała TVP do sprostowania informacji zaprezentowanych w wyżej

opisanych programach telewizyjnych. Publiczny nadawca odmówił sprostowania.

Sąd  okręgowy  uznał  powództwo  za  uzasadnione  w  przeważającej  części.

W jego ocenie pozwana nie obaliła domniemania z art. 24 § 1 k.c. oraz nie wykazała

przesłanek  z  art.  12  ust.  1  prawa  prasowego,  mogących  uwolnić  ją  od

odpowiedzialności.  Zdaniem  sądu  sporne  publikacje  zawierały  nieprawdziwe

informacje  o  otrzymywaniu  przez  powodową  fundację  dotacji  z  warszawskiego

ratusza i resortów kierowanych przez polityków koalicji PO-PSL, a także twierdzenia,

że  fundacja  uzyskiwała  środki  finansowe  dzięki  przychylności  polityków  z  tych

ugrupowań. 

Sąd  okręgowy  zwrócił  uwagę  na  wypowiedzi  prof.  Wawrzyka  i  prof.

Zaradkiewicza,  wskazując,  że  wprawdzie  wypowiedzi  te  pochodzą  nie  od

dziennikarzy pozwanej, ale od wybranego przez nich eksperta, to jednak pozwany na

równi  z  wypowiedziami  własnymi  odpowiada  za  treść  i  formę  przytaczanych

informacji  i  ocen  osób  trzecich.  Jest  to  konsekwencją  upublicznienia  zarzutu

9



wypowiedzianego  przez  osobę  trzecią,  dziennikarza  bowiem  obciąża  przed

publikacją cudzych twierdzeń szczególnie staranne i rzetelne ich zweryfikowanie. 

Sąd  okręgowy  zwrócił  też  uwagę,  że  z  Biuletynu  Informacji  Publicznej

i z jawnych  sprawozdań  finansowych  powódki,  zamieszczonych  na  jej  stronach

internetowych,  wynikało,  że  powódka  uzyskiwała  przelewy  za  wykonane  usługi

szkoleniowe. W żadnym z tych źródeł nie było natomiast informacji o dotacjach od

jednostek samorządu terytorialnego czy ministerstwa. W tej sytuacji w ocenie sądu

kilkakrotnie  powtarzane  w  „Wiadomościach”  zdania  na  temat  udzielania  wielkich

dotacji, dostawania pieniędzy, korzystania z hojności ratusza, zakwalifikować należy

jako nadużycie i manipulowanie faktami. 

Sąd  okręgowy  uznał  ponadto  za  przejaw  wyjątkowej  niestaranności

i nierzetelności  dziennikarskiej  porównanie  sposobu  wydatkowania  publicznych

pieniędzy  przez  powódkę  i  Fundację  Caritas  (audycja  z  27  listopada  2016  r.

Wskazał, że wprawdzie informacje o wysokości wydatków na wynagrodzenia nie są

nieprawdziwe, ale sposób ich prezentacji prowadzi do dezinformacji, ze względu na

niepoinformowanie odbiorców o odmiennych celach statutowych obu fundacji (celem

statutowym powódki jest działalność szkoleniowa, z czym związane są wydatki na

wynagrodzenia za szkolenia, podczas gdy fundacja Caritas swoją działalność opiera

się na wolontariacie). Sąd przytoczył w tym miejscu pogląd wyrażony w uzasadnieniu

wyroku Sądu Najwyższego z dnia 30 czerwca 2017 r. (I CSK 621/16), że „nie może

być  uznana  za  rzeczową  taka  ocena,  która  opiera  się  wprawdzie  na  faktach

prawdziwych, ale celowo tak dobranych, aby uwiarygodniały one krytyczną ocenę

naruszającą  dobra  osobiste  innej  osoby,  mimo  braku  rzeczywistego  związku

w świetle  zasad  logicznego  rozumowania  i  zasad  doświadczenia  życiowego

wyrażonej oceny z tak dobranymi faktami”.

Sąd  uznał  ponadto,  że  zamieszczenie  w  reportażach  stanowisk  osób

zainteresowanych  miało  na  celu  stworzenie  pozorów dochowania  miary  należytej

staranności  i  rzetelności,  podczas  gdy  w  rzeczywistości  zastosowane  zabiegi

dziennikarskie  zniekształcały  stan  faktyczny,  posługując  się  uproszczeniem

i manipulacją.  W  ocenie  sądu  okręgowego  pozwany  nie  dopełnił  zatem

dziennikarskich standardów wynikających z art. 12 prawa prasowego. Jego zdaniem

działanie  pozwanego  było  bezprawne,  przekraczało  bowiem  granice  dozwolonej

krytyki i wolności słowa. 

10



Sąd  okręgowy  stwierdził  ponadto,  że  zawarty  w  spornych  programach

telewizyjnych  przekaz  medialny,  sugerujący  widzom,  że  powodowa  fundacja

otrzymywała  jakiekolwiek  dotacje  od  warszawskiego  ratusza  czy  resortów

kierowanych  przez  polityków  z  koalicji  PO-PSL,  a  środki  finansowe  pozyskiwała

dzięki  przychylności  politycznej  ze  strony  polityków  poprzedniego  obozu  władzy,

a ponadto  że  przepływ  środków  finansowych  przeznaczonych  na  wynagrodzenia

w fundacji jest nieprawidłowy, naruszają dobra osobiste powódki w postaci dobrego

imienia  (reputacji).  Takie  zarzuty  godzą  w  jej  reputację,  renomę,  dobre  imię,

a przypisywane  jej  rażąco  naganne  postępowanie,  może  spowodować  utratę

zaufania do niej, potrzebnego do prawidłowego funkcjonowania na rynku.

Nakazując  pozwanemu  przeproszenie  powódki,  sąd  w  sposób  nieznaczny

skorygował treść oświadczenia oraz ustalił krótszy czas utrzymywania przeprosin na

stronie  internetowej  (30  dni  zamiast  60  dni),  uznając  go  za  wystarczający  dla

zapewnienia  powódce  należnej  satysfakcji.  Sąd  nakazał  ponadto  wyemitowanie

przeprosin w głównym wydaniu „Wiadomości” o 19.30. 

Sąd okręgowy oddalił natomiast żądanie zamieszczenia tekstu przeprosin na

łamach  dwutygodnika  „Pismo  Samorządu  Terytorialnego  WSPÓLNOTA”  oraz

miesięcznika  „Gazeta  Samorządu  i  Administracji”,  wskazując,  że  publikacja

przeprosin powinna nastąpić w takiej formule, w jakiej doszło do naruszenia. 

Sąd  pierwszej  instancji  nie  znalazł  także  podstaw  do  uwzględnienia

powództwa w zakresie nakazania pozwanej usunięcia kwestionowanych materiałów

ze  strony  internetowej  pozwanej,  odwołując  się  do  orzecznictwa  Europejskiego

Trybunału Praw Człowieka oraz sądów powszechnych. Oddalając żądanie pozwu

w tym  zakresie  sąd  zobowiązał  pozwaną  do  utrzymywania  bezpośrednio  pod

opublikowanymi materiałami tekstu przeprosin przez 30 dni. 

Sąd  okręgowy  nie  znalazł  także  podstaw  do  uwzględnienia  powództwa

w zakresie  zobowiązania  pozwanej  do  zaniechania  dalszych  naruszeń  dóbr

osobistych  powódki  poprzez  zakazanie  rozpowszechniania  nieprawdziwych  lub

nieścisłych  informacji  oraz  bezpodstawnych  zarzutów  wobec  powódki  oraz  jej

działalności.  Powódka  nie  wykazała  bowiem,  aby  istniało  realne  zagrożenie,  że

pozwana  nadal  będzie  publikowała  te  same  informacje  na  temat  powódki,  co

zaprezentowane  w  spornych  materiałach  prasowych.  Wykluczone  jest  ponadto

całkowite  zakazanie  pozwanej  rozpowszechniania  informacji  na  temat  tego,  czy

11



działalność fundacji jest zgodna z prawem, a zakaz tego rodzaju stanowiłby nałożoną

na prasę cenzurę, co byłoby niedopuszczalne w świetle art. 14 Konstytucji RP.

Zasądzając  zadośćuczynienie  w  kwocie  30 000 zł  sąd  okręgowy  uznał,  że

stopień pokrzywdzenia powódki wskutek spornych publikacji prasowej był znaczny.

Informacje  podane  przez  dziennikarzy  były  nieprawdziwe  i  zostały  podane  do

publicznej  wiadomości  w  programie  publicznego  nadawcy,  docierającego  do

największej  liczby  odbiorców  w  Polsce.  Zostały  również  umieszczone  na  stronie

internetowej  tego  nadawcy.  Naruszenie  miało  zatem  ogromny  zasięg.  Poprzez

publiczne postawienie powódce opisanych powyżej zarzutów ucierpiała jej renoma,

narażając ją na utratę społecznego zaufania, niezbędnego do dalszego prowadzenia

działalności statutowej. Sąd zwrócił też uwagę, że sporne audycje przygotowano z

uchybieniem dziennikarskich standardów, co było przejawem złej woli pozwanego. 

O kosztach postępowania orzeczono na podstawie art. 98 k.p.c. 

Apelację  od  powyższego  wyroku  wniósł  powód.  Zaskarżył  wyrok

w zakresie  punktów  trzeciego  i  piątego,  podnosząc  zarzut  naruszenia  przepisów

prawa materialnego, tj. art. 24 § 1 k.c. w zw. z art. 43 k.c. oraz zarzut naruszenia

przepisów postępowania, tj. 98 k.p.c. w zw. z art. 100 k.p.c. W oparciu o powyższe

zarzuty wniósł o zmianę zaskarżonego wyroku i uwzględnienie powództwa w całości

oraz  zasądzenie  od  pozwanego  na  rzecz  powoda  kosztów  postępowania

apelacyjnego.

Pozwany  domagał  się  oddalenia  apelacji  oraz  zasądzenia  kosztów

postępowania apelacyjnego.

Apelację od powyższego wyroku wniósł także pozwany.  Zaskarżył wyrok

w zakresie  punktów  pierwszego,  drugiego,  trzeciego,  czwartego  i  szóstego,

podnosząc zarzut naruszenia przepisów postępowania, tj.  art.  233 § 1 k.p.c.  oraz

przepisów prawa materialnego, tj. art. 24 § 1 k.c. w zw. z art. 23 k.c., art. 24 § 1 k.c.,

art. 12 ust. 1 pkt 1 prawa prasowego oraz art. 448 k.c. W oparciu o powyższe zarzuty

wniósł o zmianę zaskarżonego wyroku w całości poprzez oddalenie powództwa oraz

zasądzenie od powoda na rzecz pozwanego kosztów postępowania apelacyjnego.

Powód  domagał  się  oddalenia  apelacji  oraz  zasądzenia  kosztów

postępowania apelacyjnego.

12



Rozpoznając sprawę w granicach zaskarżenia sąd apelacyjny zważył, co

następuje:

Obie apelacje są niezasadne, a podniesione w nich zarzuty nie zasługiwały na

uwzględnienie. Sąd apelacyjny w pełni podziela ustalenia faktyczne sądu pierwszej

instancji. Zgadza się także z przedstawionymi przez ten sąd wywodami prawnymi. 

Odnosząc się w pierwszej kolejności do podniesionych w apelacji pozwanego

zarzutów  naruszenia  prawa  procesowego  wskazać  należy,  że  nie  zasługuje  na

uwzględnienie  zarzut  naruszenia  art.  3271 k.p.c.  Powyższy  przepis  wskazuje

obligatoryjne  elementy  uzasadnienia  wyroku,  co  poprzednio  było  przedmiotem

regulacji  art.  328  §  2  k.p.c.  Zgodnie  z dotychczasowym  orzecznictwem  zarzut

naruszenia art. 328 § 2 k.p.c. mógł być usprawiedliwiony tylko w tych wyjątkowych

okolicznościach,  w których treść uzasadnienia orzeczenia sądu pierwszej  instancji

uniemożliwiała  całkowicie  dokonanie  oceny  toku  wywodu,  który  doprowadził  do

wydania  orzeczenia  lub  w przypadku  zastosowania  prawa  materialnego  do

niedostatecznie jasno ustalonego stanu faktycznego, co w praktyce uniemożliwiało

poddanie go kontroli  odwoławczej. Zdaniem sądu apelacyjnego powyższe poglądy

zachowały aktualność także obecnie. Art. 3271 k.p.c., podobnie jak poprzednio art.

328 § 2 k.p.c.,  określa jedynie wymagania konstrukcyjne uzasadnienia orzeczenia

i nie  stanowi  właściwej  płaszczyzny  do  krytyki  trafności  przyjętych  za  podstawę

zaskarżonego wyroku ustaleń faktycznych, ani  ich oceny prawnej.  Niezależnie od

powyższego  w  ocenie  sądu  apelacyjnego  uzasadnienie  zaskarżonego  wyroku

odpowiada  standardom  wynikającym  z  art.  3271 k.p.c.  i poddaje  się  kontroli

odwoławczej, zwłaszcza, że sąd drugiej instancji jako sąd nie tylko odwoławczy, lecz

także merytoryczny, nie może poprzestać na zbadaniu zarzutów apelacyjnych, lecz

powinien  poczynić  własne  ustalenia  i  samodzielnie  ocenić  je  z  punktu  widzenia

prawa materialnego. 

W swej apelacji skarżący, w ramach zarzutu naruszenia art. 3271 § 1 pkt 1

k.p.c., zarzucał sądowi pierwszej instancji nierozpoznanie istoty sprawy ze względu

na niedokonanie oceny każdej z audycji z osobna pod kątem naruszenia w nich dóbr

osobistych powoda. Tak sformułowany zarzut nie zasługuje na uwzględnienie. 

Zarzut  nierozpoznania  istoty  sprawy  byłby  uzasadniony  jedynie  wówczas,

gdyby  sąd  pierwszej  instancji  nie  rozpoznał  merytorycznie  podstaw  powództwa.
13



Zgodnie z utrwalonym w orzecznictwie i doktrynie poglądem pojęcie nierozpoznania

istoty  sprawy  interpretowane  jest  jako  wadliwość  rozstrzygnięcia  polegająca  na

wydaniu przez sąd pierwszej instancji orzeczenia, które nie odnosi się do tego, co

było  przedmiotem  sprawy,  bądź  na  zaniechaniu  zbadania  materialnej  podstawy

żądania albo merytorycznych zarzutów strony z powodu bezpodstawnego przyjęcia,

że istnieje przesłanka materialnoprawna lub procesowa unicestwiająca roszczenie

(postanowienie Sądu Najwyższego z dnia 27 czerwca 2014 r., V CZ 45/14). 

Zdaniem  sądu  apelacyjnego  taka  sytuacja  nie  miała  miejsca  w niniejszej

sprawie. Rozpoznając sprawę o ochronę dóbr osobistych sąd powinien w pierwszej

kolejności  ustalić,  czy  w sprawie  doszło  do  naruszenia  dóbr  osobistych  i  takie

ustalenia faktyczne sąd rozpoznający niniejszą sprawę poczynił. Dopiero w dalszej

kolejności rozważenia wymagało, czy działanie pozwanego było bezprawne oraz czy

zaistniały  okoliczności  tę  bezprawność  wyłączające.  Także  te  okoliczności  sąd

okręgowy  rozważył  wskazując,  że  naruszenie  dóbr  osobistych  powoda  było

bezprawne i nie nastąpiły żadne okoliczności tę bezprawność wyłączające. W świetle

powyższych uwag nie sposób przyjąć, że sąd okręgowy nie rozpoznał istoty sprawy,

czym innym jest natomiast ocena, czy poczynił prawidłowe ustalenia faktyczne oraz

czy wydał prawidłowe orzeczenie.

Ponadto wbrew zarzutom apelacji sąd okręgowy wskazał podstawę faktyczną

rozstrzygnięcia,  wyjaśnił  także,  które  fakty  uznał  za  udowodnione,  na  których

dowodach się oparł, a którym dowodom odmówił wiarygodności i mocy dowodowej.

W swym uzasadnieniu szczegółowo zanalizował trzy sporne audycje,  przytaczając

ich  treść  i wskazując  na  te  sformułowania,  które  w  jego  ocenie  naruszały  dobra

osobiste powódki. Sąd apelacyjny nie dopatrzył się także nieprawidłowości w łącznej

ocenie  spornych  audycji,  zgadzając  się  ze  stanowiskiem  sądu  okręgowego,  że

materiały  opublikowane  w programie  informacyjnym  „Wiadomości”,  stanowiły  de

facto  jedną  całość.  Wniosek  taki  uzasadnia  zarówno  poruszany  w  nich  wspólny

temat (pozyskiwanie środków publicznych przez fundacje i stowarzyszenia), jak i fakt,

że we wszystkich tych audycjach odnoszono się przede wszystkim do powodowej

fundacji,  stawiając  jej  konkretne  zarzuty.  Ponadto  wszystkie  wyemitowane  przez

pozwanego  audycje  pozostawały  z  sobą  w  związku.  Zresztą  sami  prezenterzy

„Wiadomości”,  zapowiadając  kolejną  audycję,  odwoływali  się  do  wcześniejszych

materiałów, podkreślając, że stanowią one kontynuację. 

14



Nie  sposób  zatem  podzielić  zarzutów  apelacyjnych,  w  których  skarżący

koncentruje się na przytaczaniu wyrwanych z kontekstu fragmentów audycji i stara

się  w ten  sposób  wykazać,  że  wypowiedzi  te  stanowiły  opinie,  a nie  twierdzenia

o faktach, bądź też, że nie odnosiły się one do powodowej fundacji. Sąd okręgowy

trafnie  przyjął,  że  należy  analizować  wyemitowaną  audycję  jako  spójną  całość.

Istotny  zwłaszcza  pozostaje  szerszy  kontekst,  w  jakim  dana  wypowiedź  została

przytoczona.  Znaczenie  ma  bowiem  zarówno  dobór  użytych  w  czasie  audycji

sformułowań  i  słów,  jak  i  sposób  montażu  i  wykorzystania  zgromadzonych

materiałów. 

Sąd apelacyjny w pełni  zgadza się  także z dokonaną przez sąd pierwszej

instancji  analizą  wyemitowanych  przez  pozwanego  audycji.  W  szczególności  nie

budzi  wątpliwości  sądu  apelacyjnego,  że  pozwana  publikując  sporne  audycje,

naruszyła dobra osobiste powodowej fundacji.  Sąd podziela także stanowisko, że

naruszenie to, miało charakter bezprawny. 

Zdaniem sądu apelacyjnego zgodzić się także należy z stanowiskiem sądu

okręgowego,  że  sporne  publikacje  realizowały  z  góry  postawioną  tezę,  zgodnie

z którą powodowa fundacja uzyskiwała środki przeznaczone na cele publiczne dzięki

powiązaniom personalnym z  poprzednim obozem władzy.  Sąd pierwszej  instancji

prawidłowo  przyjął  także,  że  takie  działanie  pozwanej  było  umyślne  i  stanowiło

przejaw złej woli. Fakt, że przesłuchani w charakterze świadków autorzy spornych

publikacji  nie  potwierdzili,  że  działali  z zamiarem  naruszenia  dóbr  osobistych

powoda,  bądź  mieli  świadomość  możliwości  dokonania  takiego  naruszenia,

pozostaje  bez  znaczenia,  skoro  analiza  spornych  audycji  wykazała  szereg

nieścisłości  i  manipulacji  tego rodzaju,  że jest całkowicie nieprawdopodobne, aby

mogły  one  wystąpić  przypadkowo.  Wniosek,  że  były  one  efektem  celowego

i zamierzonego działania jest zatem w pełni uprawniony. 

W pierwszej kolejności  należy zwrócić uwagę, że we wszystkich audycjach

silnie akcentowano, że uzyskane przez fundację środki pieniężne stanowiły „dotację”,

co wprost sugerowało – na co trafnie zwrócił  uwagę sąd okręgowy – nieodpłatne

i bezzwrotne  wsparcie  pieniężne,  bez  ewiwalentu.  Konsekwentnie  pomijano

natomiast najważniejszą informację, że wypłacone kwoty stanowiły wynagrodzenie

za świadczone usługi w postaci szkoleń dla pracowników samorządu. Przy czym –

wbrew twierdzeniom pozwanego – sformułowań tych (dotacja i  wyrazy pokrewne)

używano wielokrotnie, co prawidłowo uwypuklił sąd pierwszej instancji („kogo dotuje
15



warszawski ratusz”, „na liście tych, których dotuje Warszawa, są fundacje, z którymi

powiązany  jest  były  prezes  Trybunału  Konstytucyjnego”,  „przedstawiciele  kilku

dotowanych przez warszawski ratusz fundacji” – audycja z 24 października 2016 r.,

„komu i za co warszawski ratusz, a także niektóre ministerstwa w ciągu ostatnich lat

udzielały wielkich dotacji”, „minister Michał Boni przyznał 6,5 mln dotacji”, „fundację

wspiera także resort dyplomacji, jedna z  dotacji  przyznana dwa lata temu wyniosła

blisko  900  tysięcy  złotych”  –  audycja  z  25  października  2016 r.,  Wiadomości

„kilkakrotnie  informowały  o działalności  fundacji  najchętniej  dotowanych przez

instytucje publiczne” – audycja z 27 listopada 2016 r.). Przekazywane fundacji środki

pieniężne określano też jako „nagroda”  („ratusz  stara  się  nagradzać osoby sobie

przychylne”  –  audycja  z 24  października  2016  r.).  Wspominając  o  dochodach

uzyskiwanych przez fundację zamiennie używano też sformułowań typu „wspierał”,

„przyznano”,  „dostała”,  „przekazał”,  co  wskazywałoby  na  to,  że  środki  pieniężne

zostały przekazane powódce bez ekwiwalentu („Fundację Jerzego Stępnia wspierał

nie  tylko  warszawski  ratusz,  a  także  np.  Ministerstwo  Administracji  i Cyfryzacji

w czasie rządów PO- PSL. Z tego źródła Fundacja otrzymała ponad 2,5 mln zł (…),

rok  później  minister  Michał  Boni  przyznał 6,5  mln  dotacji.  Jego  następca

wyasygnował niemal identyczną kwotę. Z kolei w czasie rządów Andrzeja Halickiego

Fundacja  dostała prawie 1,5 mln.  Wspierały ją również inne resorty (…). Fundację

wspiera także resort dyplomacji,  jedna z dotacji przyznana dwa lata temu wyniosła

blisko 900 tysięcy złotych” – audycja z 25 października 2016 r.). Wbrew twierdzeniom

pozwanego  powyższe  sformułowania  nie  zostały  użyte  przypadkowo,  ale  w  celu

przekazania przeciętnemu widzowi,  że uzyskane przez powódkę środki  pieniężne

stanowiły  bezzwrotne  wsparcie.  Całkowicie  nieprzekonujące  są  w  tym kontekście

tłumaczenia pozwanego, że słowo „dotacja” i pokrewne od niej słowa były używane

w znaczeniu  potocznym,  skoro  właśnie  potoczne  rozumienie  tego  słowa oznacza

nieodpłatną  i  bezzwrotną  pomoc  finansową  udzielaną  przez  państwo  innym

podmiotom. Tak też rozumie to słowo każdy odbiorca, obdarzony nawet przeciętnymi

zdolnościami  intelektualnymi.  Zdziwienie  zatem  budzi,  dlaczego  pozwany,  skoro

kierował  audycje do przeciętnego,  średnio wykształconego odbiorcy używał  mniej

popularnego słowa „dotacja” zamiast „wynagrodzenie za przeprowadzone szkolenia”,

które  to  sformułowanie  –  jak  się  wydaje  –  jest  powszechnie  znane  i  rozumiane

jednoznacznie,  a  tym  samym  taki  przekaz  nie  powinien  budzić  wątpliwości

interpretacyjnych. 
16



Należy dodatkowo zauważyć,  że  pozwany informując  o  wpłatach na konto

fundacji, ograniczał się do podania wysokości kwot, ale nie wyjaśniał natomiast, jaki

był  tytuł  płatności.  Wzmianki  o tym, że fundacja szkoliła pracowników samorządu

i otrzymywała  za  to  wynagrodzenie,  pojawiały  się  w  audycjach  sporadycznie.

W takich sytuacjach albo deprecjonowano znaczenie tych szkoleń („ratusz zapłacił

m. in. 7.500 zł za naukę, jak poprawnie językowo pisać pisma urzędowe” – audycja

z 24  października  2016  r.,  czy  też  zawarta  w  audycji  z  27  listopada  2016  r.

wypowiedź  o fundacjach  realizujących  projekty,  których  zasadność  budzi

wątpliwości,  co  do  których  pojawia  się  pytanie,  czy  realizują  one  najpilniejsze

potrzeby), albo wręcz sugerowano uznaniowość w wyborze fundacji jako podmiotu

organizującego szkolenia („wielkie pieniądze i wielka władza, stołeczni urzędnicy co

roku  decydują  o tym,  na  co  wydać  miliardy  złotych  z warszawskiego  budżetu,

pieniądze trafiają m. in. do setek firm oraz fundacji” – audycja z 24 października 2016

r.).  Negatywny  przekaz  był  dodatkowo  wzmocniony  poprzez  nadużywanie  słowa

„kontrowersje”,  zwłaszcza  po  wypowiedziach  osób  powiązanych  z warszawskim

ratuszem lub powodową fundacją (wypowiedź Bartosza Milarczyka z komentarzem

Jarosława  Olechowskiego:  „Jednak  podział  środków  z  miejskiej  kasy  budzi

kontrowersje”  – audycja z  24 października 2016 r.,  cytat  z oświadczenia fundacji

z komentarzem Jarosława Olechowskiego, że co prawda władze fundacji tłumaczą,

że działają zgodnie z prawem, ale „sprawa budzi ogromne kontrowersje” – audycja

z 25 października 2016 r.). Zabieg taki – na co trafnie zwrócił uwagę sąd okręgowy –

zmierzał  do  osłabienia  siły  przekazu  płynącego  z  wypowiedzi  przedstawiciela

fundacji. Pojawiały się też sugestie, że fundacja dostała środki, które powinny być

przeznaczone  na  mieszkańców  (wypowiedź  Kamila  Zaradkiewicza  przytoczona

w audycji  z  24  października  2016  r.  -  „okazuje  się,  że  pieniądze,  które  są

przeznaczone, mają być przeznaczone dla wspólnoty lokalnej, trafiają do fundacji,

których  celem  jest  działalność  niewiele  mająca  w  rzeczywistości  wspólnego

z rozwojem np. miasta Warszawy”). 

Dodatkowo  należy  nadmienić,  że  w  spornych  audycjach  nie  pojawiła  się

informacja o celach statutowych fundacji. Autorzy audycji ani razu nie poinformowali

widzów, że zadaniem statutowym fundacji jest prowadzenie szkoleń między innymi

dla  urzędników  samorządu  terytorialnego  oraz  ministerstw.  Konsekwencje

przemilczenia tej informacji w sposób szczególnie rażący widoczne są we fragmencie

audycji z 27 listopada 2016 r. poświęconym wydatkom poszczególnych fundacji na
17



wynagrodzenia  i  porównaniu  Fundacji  Caritas,  w  której  wynagrodzenia  stanowiły

jedynie 5% przychodów, z powodową Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej, która

na  wynagrodzenia  przeznacza  nawet  50%  przychodów.  Trudno  przyjąć,  aby

porównanie  wydatków  na  wynagrodzenia  dwóch  różnych  fundacji,  o  całkowicie

odmiennych  celach  działalności  (pomoc  dla  ubogich  versus  szkolenia  dla

pracowników samorządu  i  administracji  centralnej)  było  racjonalne  i uzasadnione,

abstrahując już od zniekształconego i wypaczonego przekazu, jaki płynął z takiego

porównania. 

Sąd  apelacyjny  nie  podzielił  także  zarzutów  dotyczących  błędnej  zdaniem

skarżącego oceny wypowiedzi prof. Kamila Zaradkiewicza i prof. Piotra Wawrzyka,

którzy pełnili w audycji z 24 października 2016 r. rolę tzw. ekspertów. Wątpliwości

budzi zwłaszcza ich wybór,  a zważywszy na ich polityczne powiązania z obozem

władzy i ścieżki kariery, trudno uznać ich za osoby niezależne, a ich wypowiedzi za

bezstronne. 

W ocenie  sądu  apelacyjnego  na  przykładzie  wypowiedzi  prof.  Kamila

Zaradkiewicza i  prof.  Piotra Wawrzyka (co trafnie podkreślił  sąd okręgowy) widać

wyraźnie zastosowane przez pozwanego techniki manipulacyjne, których celem było

przekazanie odbiorcom zafałszowanego obrazu powodowej fundacji i jej działalności.

W szczególności  należy  zwrócić  uwagę,  w  jakim  kontekście  przytoczono  ich

wypowiedzi,  a  także  wskazać  na  sposób  montażu  materiałów,  który  polegał  na

przeplataniu  różnych  wypowiedzi,  często  wyrwanych  z  kontekstu  z  odautorskimi

komentarzami  (często  utrzymanymi  w  tonie  sensacji)  oraz  mieszaniu  informacji

prawdziwych  z  informacjami  nieprawdziwymi  bądź  nieprecyzyjnymi  i nieścisłymi,

celowo wprowadzającymi odbiorcę w błąd.  

Punktem wyjścia pierwszej audycji z 24 października 2016 r. jest sugestia, że

środki pieniężne z budżetu m.st.  Warszawy są przyznawane w sposób całkowicie

dowolny  i  uznaniowy,  a głównym beneficjentem  jest  powodowa  fundacja  („za  co

warszawski  ratusz  płaci  setki  tysięcy  złotych  (…)  na  liście  tych,  których  dotuje

Warszawa  są  fundacje,  z  którymi  powiązany  jest  były  prezes  Trybunału

Konstytucyjnego”,  „wielkie  pieniądze i  wielka  władza,  stołeczni  urzędnicy  co  roku

decydują o tym, na co wydać miliardy złotych z warszawskiego budżetu, pieniądze

trafiają m. in. do setek firm oraz fundacji”). Wprawdzie w tym miejscu przytoczono

wypowiedź Bartosza Milarczyka – rzecznika urzędu m.st. Warszawy, z której wynika,

że „jest to całkowicie przejrzysty proces, którego zadaniem jest to, aby wybierać te
18



pomysły  i  realizować  te  projekty,  które  mają  na  rzecz  działanie  na  rzecz

mieszkańców  Warszawy”,  ale  od  razu  prawdziwość  tych  słów  została  poddana

w wątpliwość przez autora audycji („jednak podział środków z miejskiej kasy budzi

kontrowersje”).  Odbiorca  zostaje  w  tym  miejscu  poinformowany,  że  przelewy

z warszawskiego  ratusza  były  zlecane  przez  Hannę  Gronkiewicz  –  Waltz

(wiceszefową  Platformy  Obywatelskiej)  na  rzecz  powodowej  fundacji.  Przy  czym

pojawia się tu kolejne przekłamanie, którego celem była dezinformacja odbiorców,

polegające na postawieniu znaku równości pomiędzy powodową fundacją a byłym

prezesem  Trybunału  Konstytucyjnego  Jerzym  Stępniem  (używane  w audycjach

określenie „fundacja Jerzego Stępnia”). Dodatkowo na każdym kroku podkreśla się,

że Jerzy Stępień, jako były prezes Trybunału Konstytucyjnego jest niechętny władzy

PiS i sympatyzuje z PO, natomiast władza w warszawskim ratuszu należy do PO.

Wprawdzie w tym miejscu pojawia się sprostowanie wiceprezesa powodowej fundacji

Witolda  Monkiewicza,  że  są  to  po  prostu  przelewy  za  udział  poszczególnych

pracowników  urzędu  miasta  w  szkoleniach  organizowanych  przez  fundację,  ale

zostaje  ono  od  razu  zdeprecjonowane.  Po  pierwsze  poprzez  podważenie  sensu

szkoleń,  czemu  służy  komentarz  autora  audycji,  podającego  przykład  szkolenia,

które dla przeciętnego widza może być nieistotne („jak poprawnie językowo pisać

pisma urzędowe”),  a  po  drugie  –  poprzez sugestię,  że  wybór  fundacji  nie  został

dokonany  ze  względów merytorycznych,  ale  z  powodu  sympatii  politycznych,  co

następuje poprzez przytoczenie komentarza eksperta (prof. Wawrzyka), który wprost

mówi „o nagradzaniu osób sobie przychylnych” i o „podmiotach powiązanych z byłym

obozem władzy”. Dodatkowo, aby wzmocnić przekaz o „politycznym kluczu” rozdziału

pieniędzy  wymieniono  w  tym  miejscu  szereg  spółek  i  fundacji,  powiązanych

z politykami opozycji, które uzyskiwały środki z budżetu m.st. Warszawy.  

W  dalszej  kolejności  pojawił  się  kolejny,  poważny  zarzut  –  środki,  które

powinny być przeznaczone dla mieszkańców Warszawy, są przekazywane na inne

cele. Wynika on z wypowiedzi kolejnego eksperta, prof. Zaradkiewicza, nawiązującej

pośrednio  do  wcześniejszych  słów  Bartosza  Milarczyka  o  rozdziale  środków

pieniężnych w celu działania „na rzecz mieszkańców Warszawy” („okazuje się, że

pieniądze, które są przeznaczone, mają być przeznaczone dla wspólnoty lokalnej,

trafiają do fundacji, których celem jest działalność niewiele mająca w rzeczywistości

wspólnego z rozwojem np. miasta Warszawy”). Nie budzi też wątpliwości, że słowa te

odnosiły  się  do  powodowej  fundacji,  skoro  to  ona  jest  „głównym bohaterem”  tej
19



audycji  i podawana  jest  jako  główny  beneficjent  środków  uzyskiwanych  z  m.st.

Warszawy.  Ponadto  bezpośrednio  przez  wypowiedzią  prof.  Zaradkiewicza,

wspominano o  dotowanych przez Warszawę fundacjach,  „z którymi  związany jest

były  prezes  Trybunału  Konstytucyjnego”,  co  zobrazowano  następnie  grafiką

przedstawiającą pana Jerzego Stępnia z nagłówkiem „Fundacja Rozwoju Demokracji

Lokalnej”.  

Kontynuacja tego wątku znalazła się w audycji z 27 listopada 2016 r., w której

podano przykłady szkoleń, tak dobrane, aby ich tematy nie miały bezpośredniego

związku  z problemami  mieszkańców  Warszawy  i  aby  dla  przeciętnego  odbiorcy

wydawały  się  bez  znaczenia,  np.  problematyka  zwierząt,  rozliczenie  delegacji

służbowych. Przekaz ten dodatkowo wzmocniono komentarzem, że fundacje, „które

publicznych  pieniędzy  dostają  najwięcej,  najczęściej  realizują  projekty,  których

zasadność budzi wątpliwości i pytania, czy aby realizują najpilniejsze potrzeby”. 

W  efekcie  odbiorca  spornych  audycji  otrzymuje  przekaz,  że  powodowa

fundacja  otrzymuje  jako  bezzwrotne  wsparcie  (dotacje)  środki  publiczne,  które

powinny  być  przeznaczone  dla  mieszkańców,  a  kryteria  wyboru  fundacji  są

pozamerytoryczne  i wynikają  z  powiązań  politycznych  Jerzego  Stępnia  z  byłym

obozem władzy. Zabrakło natomiast obiektywnych informacji o procedurze wyboru

ofert, o edukacyjnym charakterze statutowej działalności fundacji, o znaczeniu tych

szkoleń  oraz  o  fakcie,  że  powodowa  fundacja  jest  jedną  z  największych

pozarządowych  organizacji  szkoleniowo  –  doradczych  działającą  od  wielu  lat  na

rzecz rozwoju demokracji. Osoby oglądające sporne programy nie dowiedziały się

także, jak działają organizacje pożytku społecznego i w jaki sposób uzyskują środki

pieniężne na swoją działalność. Natomiast jedyna prawdziwa informacja, że przelewy

stanowiły  wynagrodzenia  za  przeprowadzone  przez  pracowników  powodowej

fundacji  szkolenia,  została  ukryta  w szeregu  innych  nieprawdziwych  informacji

i kłamliwych sugestii. 

W  ocenie  sądu  apelacyjnego  trudno  zatem  przyjąć  –  wbrew  stanowisku

wyrażonemu w apelacji pozwanego, aby w ten sposób pozwany rzetelnie i uczciwie

przedstawił  stanowisko zainteresowanych  osób.  Wbrew twierdzeniom apelacji  nie

umożliwił  także powódce rzeczowego i  pełnego odniesienia się do stawianych jej

zarzutów. Wypowiedzi osób powiązanych z fundacją, bądź warszawskim ratuszem

(jak  wskazano  we  wcześniejszych  wywodach),  są  krótkie,  często  wyrwane

z kontekstu,  a  ponadto  od  razu  opatrzone  zostały  negatywnymi  komentarzami
20



autorów  audycji  i  ekspertów,  podważającymi  ich  wiarygodność.  Wniosek  ten

potwierdzają zresztą przykłady z kolejnych audycji. Pomimo oświadczenia Jerzego

Stępnia,  że  nie  kieruje  powodową fundacją  (audycja  z  25  października  2016 r.),

autorzy  audycji  bezpośrednio  po nim nadal  nazywali  powódkę „fundacją  Jerzego

Stępnia”, nie tylko lekceważąc jego wyjaśnienia, ale dodatkowo zarzucając fundacji

uzyskiwanie  w czasie  rządów  PO  –  PSL  wsparcia  finansowego  także

z poszczególnych ministerstw. Poinformowano ponadto odbiorców, że Jerzy Stępień

„bardzo krytycznie ocenia działania rządu wobec Trybunału Konstytucyjnego oraz

politykę PiS-u”. 

Po  krótkich  wypowiedziach  Rafała  Trzaskowskiego  i  Krzysztofa  Hetmana

z PSL  (audycja  z  27  listopada  2016  r.)  dodano  komentarz  autorki  audycji,  że

w „Wiadomościach”  wielokrotnie  informowano  o działalności  fundacji  najchętniej

dotowanych  przez  instytucje  publiczne,  po  raz  kolejny  powtarzając  nieprawdziwą

informację o dotacjach, a ponadto przedstawiając to jako fakt udowodniony. W tym

miejscu pojawia się komentarz kolejnego eksperta (Stanisława Janeckiego),  który

dodatkowo  sugeruje  bliżej  nieskonkretyzowane  nieprawidłowości  w  działaniach

fundacji, wyciągając taki wniosek z uzyskiwanych przez nią dochodów i wysokości

wydatków  na  wynagrodzenia.  Nie  podaje  natomiast  żadnych  faktów,  które

uprawdopodabniałyby rzucane oskarżenia  („jeśli jest wielka fundacja, która obraca

dużym budżetem i płace zajmują w jej wydatkach bardzo dużą pozycję, to coś jest

nie tak”). Po nim zaś – w celu wykazania rzekomej prawdziwości tych zarzutów -

następuje  ewidentnie  zmanipulowane  i  fałszywe  zestawienie  wydatków  na

wynagrodzenia  w fundacji  Caritas  i  w  powodowej  fundacji,  z  pominięciem

fundamentalnej  kwestii,  że  obie  fundacje  mają  całkowicie  odmienne  zadania

statutowe  i  bez  słowa  wyjaśnienia,  dlaczego  wydatki  powodowej  fundacji  na

wynagrodzenia są tak wysokie. 

Autorka audycji z 27 listopada 2016 r. nie poinformowała także odbiorców, że

powodowa fundacja podlegała kontrolom finansowym ze strony ministerstw, urzędów

marszałkowskich, instytucji Unii Europejskiej, Najwyższej Izby Kontroli i, że kontrole

te,  także  w zakresie  wykorzystania  środków  publicznych,  nigdy  nie  wykazały

jakichkolwiek  nieprawidłowości,  co  bezpośrednio  wynika  zarówno  z zeznań

przesłuchanych w sprawie świadków, jak i ze złożonych do akt dokumentów. Trafnie

przy tym zwrócił uwagę sąd okręgowy, że autorzy spornych audycji nie porównali, jak

kształtowały się  wpływy powodowej  fundacji  w okresie rządów PO-PSL,  a  jak za
21



rządów  PiS,  co  dodatkowo  potwierdza  wniosek  o  braku  należytej  staranności

i rzetelności dziennikarskiej przy przygotowywaniu spornych materiałów. 

Podkreślić ponadto należy, że pozwana nie tylko nie uzyskała od powodowej

fundacji szczegółowych informacji o jej sytuacji finansowej i źródłach uzyskiwanych

przychodów,  ale  nawet  nie  przedstawiła  w  sposób  pełny  i  rzetelny  powszechnie

dostępnych  informacji  opublikowanych  w  Biuletynie  Informacji  Publicznych,

ograniczając  się  do  przytoczenia  wyrywkowych  i niekompletnych  materiałów

dobranych  w  taki  sposób,  aby  potwierdzały  przyjętą  z  góry  tezę

o nieprawidłowościach w działaniu powodowej fundacji. 

W ocenie sądu apelacyjnego niezasadne były także podniesione w apelacji

pozwanego zarzuty naruszenia prawa materialnego, a w szczególności naruszenia

art. 24 k.c. w zw. z art. 23 k.c. Sąd okręgowy w oparciu o analizę zakwestionowanych

materiałów telewizyjnych prawidłowo ustalił, jakie konkretnie twierdzenia pozwanego

naruszyły dobra osobiste powódki w postaci jej  dobrego imienia. Przeprowadzone

postępowanie  wykazało,  że  tezy  o  działaniu  powodowej  fundacji  niezgodnie

z prawem, o nieetycznym (wynikającym z powiązań politycznych) uzyskiwaniu przez

nią  środków  pieniężnych  i  ich  nieprawidłowym  wydatkowaniu,  o niezgodnym

z przepisami  sposobie prowadzenia organizacji  pozarządowej,  a także twierdzenia

kwestionujące  znaczenie  działalności  fundacji  dla  interesu  publicznego,  były

całkowicie bezpodstawne i nie poparte żadnymi dowodami. 

W orzecznictwie  Sądu  Najwyższego  i  sądów powszechnych  utrwalony  jest

pogląd,  zgodnie  z  którym  wykazanie  przez  dziennikarza,  że  przy  zbieraniu

i wykorzystaniu materiałów prasowych działał w obronie społecznie uzasadnionego

interesu oraz wypełnił obowiązek zachowania szczególnej staranności i rzetelności,

uchyla bezprawność działania dziennikarza. Przy czym warunkiem uznania, że dana

wypowiedź  dziennikarska  naruszająca  cudze  dobra  osobiste  nie  ma  zarazem

charakteru  bezprawnego,  jest  wykazanie  dwóch  podstawowych  przesłanek:

realizowania  przez  daną  publikację  godnego  ochrony  interesu  społecznego  oraz

spełnienia  przez  dziennikarza  obowiązku  wynikającego  z art.  12  ust.  1  prawa

prasowego,  czyli  zachowania  szczególnej  staranności  i rzetelności  przy  zbieraniu

i wykorzystaniu materiałów prasowych. 

O  ile  można  zgodzić  się  ze  skarżącym,  że  poruszany  temat  (sposób

pozyskiwania i wydatkowania pieniędzy publicznych przez organizacje pozarządowe)
22



był  ważki  społecznie,  to  poza  sporem  jest,  że  powinien  być  on  przedstawiony

w sposób  uczciwy  i  rzetelny,  a  tego  –  w  świetle  wcześniejszych  rozważań  sądu

okręgowego i  sądu  apelacyjnego -  zabrakło  w przygotowanych przez  pozwanego

audycjach.  Rozpowszechniane  w  spornych  programach  informacje  były

nieprawdziwe bądź nieprecyzyjne,  co naruszało dobra osobiste Fundacji  Rozwoju

Demokracji  Lokalnej  w  postaci  jej  dobrego  imienia,  wprowadzając  jednocześnie

odbiorców w błąd i  przekazując im zmanipulowany i  fałszywy obraz powódki  jako

organizacji niegodnej zaufania. Zwrócić w tym miejscu należy uwagę, o czym szerzej

nadmieniono  we  wcześniejszych  wywodach,  na  sposób  przygotowania  spornych

materiałów,  polegający  z  jednej  strony  na  podaniu  widzom  informacji

nieprawdziwych,  bądź  niepełnych,  a  z  drugiej  strony  uniemożliwienie  powodowej

fundacji  pełnego (a nie wyrywkowego) odniesienia się do stawianych jej zarzutów.

Trafnie  także  wskazywał  sąd  okręgowy,  że  w  audycjach  zabrakło  obiektywnych,

podstawowych  informacji  pozwalających  odbiorcy  samodzielnie  ocenić  stawiane

powódce zarzuty. W szczególności pozwany nie poinformował widzów o prawnych

podstawach  funkcjonowania  organizacji  pozarządowych,  o  celach  statutowych

powodowej fundacji, ani o zasadach rozdziału publicznych środków, ograniczając się

do rozpowszechniania nieprawdziwych informacji i opinii. Trudno zatem przyjąć, aby

tego typu przekaz realizował interes publiczny, co jest szczególnie naganne i rażące

zważywszy  na  fakt,  że  sporne  audycje  zostały  opublikowane  przez  nadawcę

publicznego,  który  powinien  wypełniać  szczególne  standardy  rzetelności

i staranności. 

Zgodzić się w tym miejscu także należy z sądem okręgowym, że pozwany

ponosi pełną odpowiedzialność za przytoczone we własnych audycjach wypowiedzi

wybranych  przez  siebie  ekspertów,  naruszające  dobra  osobiste  innych  osób,

zwłaszcza, że nie były one wygłoszone „na żywo”, lecz w przygotowanym wcześniej

materiale,  który  mógł  podlegać  starannej  i  rzetelnej  weryfikacji.  W judykaturze

podkreśla się w szczególności, że „rola wydawcy nie sprowadza się do udzielania

zatrudnionym przez siebie dziennikarzom zgody na całkowicie dowolne wypowiedzi

bez  ponoszenia  konsekwencji  w  przypadku  ich  nieprawdziwości  i  naruszenia

cudzych dóbr osobistych, jak też bezkrytycznej akceptacji cudzych materiałów bez

ich  oceny  również  pod  kątem ewentualnego  naruszenia  dóbr  osobistych,  a  więc

także  rzetelności  i  staranności  w  zebraniu  informacji  i  przygotowaniu  materiału”

(wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 16 stycznia 2020 r., I ACa 501/19).
23



Zaniechanie  przez  pozwanego  tych  czynności  i  bezrefleksyjne  wyemitowanie

spornych materiałów bez ich należytej weryfikacji pod kątem zachowania wymogów

z art. 12 prawa prasowego przez jego autora i scenarzystę, nie może uchylić się od

konsekwencji  takiego  zachowania  nacechowanego  co  najmniej  rażącym

niedbalstwem w realizacji funkcji wydawcy. Nie bez znaczenia jest także okoliczność,

że  to  sami  autorzy  audycji  dokonali  nie  tylko  wyboru  tzw.  ekspertów,  ale  także

zaakceptowali ich wypowiedzi włączając, je do programu. 

Sąd apelacyjny nie znalazł także podstaw do kwestionowania przyjętego przez

sąd  pierwszej  instancji  sposobu  złożenia  oświadczeń  zawierających  przeprosiny

powódki  za  naruszenie  jej  dóbr  osobistych.  Zgodnie  z  poglądem  wyrażonym

w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 lutego 2008 r. (I CSK 345/07) „osobie, której

dobra  osobiste  naruszono  przysługuje  prawo  do  uzyskania  przeprosin  w  takiej

formule, w jakiej doszło do naruszenia". Sposób ochrony dobra osobistego powinien

bowiem  zostać  dobrany  proporcjonalnie  do  charakteru  i  sposobu  samego

naruszenia, co uzasadnia zamieszczenie tekstu przeprosin bezpośrednio w telewizyji

przed  programem  „Wiadomości”.  W  orzecznictwie  Sądu  Najwyższego  przyjęto

ponadto,  że  to  sąd  decyduje  ostatecznie  o  miejscu,  liczbie  i  sposobie  publikacji

oświadczeń  o przeproszeniu,  stosownie  do  okoliczności  konkretnego  przypadku,

równoważąc interesy pokrzywdzonego z jednej strony, aby zapewnić mu najszersze

i najbardziej satysfakcjonujące zadośćuczynienie moralne oraz pozwanego z drugiej

strony  tak,  aby  z  kolei  nie  stosować  wobec  niego  nadmiernej  i  nieuzasadnionej

okolicznościami  danego  przypadku  represji  (uzasadnienie  wyroku  Sądu

Najwyższego z dnia 11 marca 2016 r. I CSK 90/15). 

W  niniejszej  sprawie  w  pierwszej  kolejności  należy  zwrócić  uwagę  na

„masowość” naruszenia. Sporne trzy audycje zostały opublikowane nie tylko w trzech

głównych  wydaniach  „Wiadomości”  o  19.30,  ale  także  w  kolejnych  wydaniach

i programach pozwanego. Stały się ponadto tematem szeregu publikacji prasowych

i komentarzy.  Każda  z  tych  audycji  naruszyła  dobra  osobiste  powódki.  Z  tych

względów zobowiązanie pozwanego do wyemitowania trzy razy,  w odstępach nie

dłuższych  niż  siedem  dni,  nie  później  niż  bezpośrednio  przed  najbliższym  po

uprawomocnieniu  się  niniejszego  wyroku  lub  w  kolejnym  wydaniu  „Wiadomości”

o godz.  19.30  oświadczenia  o przeprosinach,  jest  w  pełni  adekwatne  do  stopnia

naruszenia. 

24



Sąd apelacyjny nie  podzielił  także zarzutów pozwanego,  że zamieszczenie

tekstu przeprosin w internecie na stronie głównej „Wiadomości” oraz bezpośrednio

pod wyemitowanymi  programami  jest  nadmierne i  zbędne.  Poza sporem jest,  że

sporne materiały znajdują się obecnie w archiwum internetowym, a nie na stronie

głównej „Wiadomości”. Umieszczenie tekstu przeprosin w dwóch różnych miejscach

znajduje  zatem  uzasadnienie.  Zważywszy  na  specyfikę  korzystania  ze  stron

internetowych, nie jest bowiem wykluczone zapoznanie się ze spornymi programami

z pominięciem głównej strony. 

Sąd  apelacyjny  nie  podzielił  także  zastrzeżeń  pozwanego  dotyczących

sposobu sformułowania oświadczenia o przeprosinach. Treść przeprosin odnosi się

bezpośrednio  do  postawionych  powódce  zarzutów,  wskazując  zarówno  na

ewidentnie  nieprawdziwe  twierdzenia  zawarte  w  spornych  audycjach,  jak

i polemizując z bezpodstawnymi i niepopartymi żadnymi dowodami sugestiami. Jego

obszerność  jest  natomiast  bezpośrednią  konsekwencją  dokonanych  przez

pozwanego naruszeń. 

W  ocenie  sądu  apelacyjnego  nie  można  również  podzielić  zarzutów

pozwanego  dotyczących  naruszenia  art.  448  k.c.  Opublikowanie  twierdzeń

nieprawdziwych, a także nieznajdujących wystarczających podstaw w posiadanym

materiale  prasowym,  a  także  celowe  przekłamania  i  manipulacje,  niewątpliwie

wskazują na złą wolę pozwanego, który przygotowywał sporne audycje pod z góry

założoną  tezę.  Tym samym brak  staranności  i  rzetelności  po  stronie  pozwanych

w zakresie  wykorzystywania  materiału  prasowego  i  rażące  naruszenie  wymogów

etyki dziennikarskiej przesądzają o zawinionym naruszeniu dóbr osobistych powoda. 

Wskazać ponadto należy, że konstrukcja ochrony dóbr osobistych opiera się

na koncepcji obiektywnej, zgodnie z którą zarówno sam fakt dokonanego naruszenia,

jak i jego skutki oceniane być powinny w kategoriach obiektywizujących, niezależnie

od  odczuć  samego  pokrzywdzonego.  Oceniając  obiektywnie  zakres  dokonanego

naruszenia dobrego imienia powódki nie można podzielić stanowiska pozwanego co

do  braku  krzywdy  niemajątkowej,  czy  też  jedynie  nieznacznego  pokrzywdzenia

fundacji.  Publiczne pomówienie  o działalność niezgodną z  prawem,  o  nieetyczne

(wynikające  z  powiązań  politycznych)  uzyskiwanie  środków  pieniężnych  i  ich

nieprawidłowe  wydatkowanie,  jest  krzywdzące  nie  tylko  w  kategoriach  ściśle

subiektywnych,  ale  także stanowi  naruszenie dobrego imienia w świetle kryteriów

obiektywnych. Wykreowany przez pozwanego negatywny obraz powodowej fundacji
25



w oczach opinii publicznej był przy tym szczególnie krzywdzący dla podmiotu, który

od  wielu  lat  prowadzi  działalność  publiczną  i  cieszył  się  zawsze  dużą  renomą

i uznaniem. Zarówno z punktu widzenia powodowej fundacji, jak i w odniesieniu do

kryteriów ściśle obiektywnych, zawarte w spornych audycjach twierdzenia naruszają

dobra  osobiste  i  bez  wątpienia  skutkują  krzywdą  niemajątkową  w  postaci  utraty

dobrego imienia i renomy.

W  ocenie  sądu  apelacyjnego  zastosowane  w  tej  sprawie  środki  ochrony

niemajątkowej,  zważywszy  na  skalę  dokonanego  naruszenia  (3  audycje

wyemitowane  w TVP1 w czasie  trwania  „Wiadomości”),  nie  są  w stanie  w  pełni

przywrócić  powodowej  fundacji  utraconego  dobrego  imienia.  Z  tych  względów

konieczne było zastosowanie dodatkowo środków o charakterze majątkowym, które

również realizują zakładaną funkcję kompensacyjną. Jednocześnie sąd apelacyjny

uznał,  wbrew  zarzutom  podniesionym  przez  pozwanego,  że  zasądzona  na  cel

społeczny kwota pieniężna z uwagi  na stosunkowo niewygórowaną wysokość nie

pełni  funkcji  represyjnej.  Kwota 30 000 zł  w skali  wydatków pozwanego, a przede

wszystkim w odniesieniu do środków przekazywanych w ramach budżetu na rzecz

TVP,  nie  może  być  uznana  za  rażąco  wygórowaną,  a  tym  samym  twierdzenia

pozwanego  „o mrożącym  skutku  takiego  zadośćuczynienia”  w  zestawieniu

z wysokością budżetu,  którym dysponuje TVP, są całkowicie niezasadne. Zarzuty

naruszenia art. 448 k.c. nie zasługują tym samym na uwzględnienie.

W  ocenie  sądu  apelacyjnego  na  uwzględnienie  nie  zasługiwały  także

podniesione w apelacji powodowej fundacji zarzuty naruszenia art. 24 § 1 k.c. w zw.

z art. 43 k.c. W ocenie sądu apelacyjnego zgodzić się należy z sądem okręgowym,

że  nakaz  usunięcia  kwestionowanych  materiałów  jest  zbyt  daleko  idący.  Takie

żądanie stanowi de facto próbę cenzury naruszając zasadę swobody wypowiedzi

i stanowiąc nieproporcjonalną oraz nieadekwatną do naruszenia formę ochrony. 

Zgodnie z dość jednolitym stanowiskiem wyrażonym zarówno w orzecznictwie

sądów krajowych, jak i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, nakaz usunięcia

treści  uprzednio  opublikowanych pozostaje  zasadniczo w kolizji  z  istotą  swobody

wypowiedzi,  zarówno na gruncie art.  54 Konstytucji  RP, jak i  art.  10 europejskiej

Konwencji  o ochronie praw człowieka i  podstawowych wolności.  W orzecznictwie

Europejskiego  Trybunału  Praw  Człowieka  wskazuje  się,  że  archiwa  internetowe
26



pełnią  ważną  rolę  w  zapewnieniu  społeczeństwu  dostępu  do  informacji,  służą

interesowi  publicznemu i  podlegają gwarancjom wynikającym z ochrony swobody

wypowiedzi.  Nie  jest  zasadniczo  dopuszczalne  na  gruncie  art.  10  europejskiej

Konwencji  modyfikowanie  i  usuwanie  ex  post  treści  zawartych  w  archiwach

internetowych,  a  więc  uprzednio  już  dostępnych  opinii  publicznej  i  będących

przedmiotem publicznej debaty. Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu

w orzeczeniu  z  dnia  16  lipca  2013  r.,  rozpatrując  sprawę  Węgrzynowski

i Smolczewski  przeciwko Polsce (skarga nr  33846/07)  stwierdził,  że „nie  jest  rolą

sądów pisanie historii na nowo poprzez nakazywanie usunięcia ze sfery publicznej

wszelkich śladów publikacji, co do których stwierdzono, że naruszają prawa innych

osób”.  Ograniczenie  swobody wypowiedzi  z  uwagi  na  potrzebę ochrony dobrego

imienia byłoby nieproporcjonalne względem konieczności ochrony pierwszego z tych

dóbr.  Nie  bez  znaczenia  jest  także  akcentowana  przez  Trybunał  rola  archiwów

w przechowywaniu i udostępnianiu wiadomości i informacji, stanowiąc istotne źródło

edukacji i wiedzy historycznej. Nakaz usunięcia naruszałby także zasadę dostępu do

informacji  i  prawo  wydawcy  do  internetowego  archiwizowania  wszystkich

opublikowanych  materiałów.  Dodatkowo  należy  zauważyć,  że  wobec

upowszechnienia spornych audycji nie ma obecnie możliwości zniwelowania skutków

dokonanego naruszenia. 

Zaznaczyć przy tym należy, że powyższe zasady odnoszą się do wszelkich

publikacji udostępnionych za pośrednictwem środków masowego przekazu. Nie ma

zatem podstaw, aby zawężać je jedynie do publikacji prasowych. 

Na uwzględnienie nie zasługiwały także zgłoszone jako ewentualne zarzuty

dotyczące  publikacji  oświadczenia  z  przeprosinami  pod  kwestionowanymi

materiałami  tylko  na  30  dni,  zamiast  zamieszczenia  ich  na  stałe  (w  sposób

nieprzerwany).  Podkreślić  należy,  że  zgodnie  z  orzecznictwem sądów krajowych

i Europejskiego Trybunału Praw Człowieka środkiem odpowiednim w celu ochrony

dóbr  osobistych  jednostki  naruszonych  na  skutek  publikacji  zamieszczonej

w internetowym archiwum, a zarazem proporcjonalnym w świetle art. 10 europejskiej

Konwencji,  jest  nakaz  opublikowania  obok  zamieszczonego  w Internecie  artykułu

odpowiedniego  zastrzeżenia.  Zastrzeżenie  to  może  przybrać  również  postać

informacji  o  sądowym  rozstrzygnięciu  uznającym  konkretne  stwierdzenia  i  fakty

przytoczone w tym artykule za bezprawne naruszenie dóbr osobistych danej osoby.

Podobna argumentacja została przywołana w wyroku Sądu Najwyższego z dnia 22
27



lutego 2017 r. (IV CSK 186/16). Należy jednak zauważyć, że strona powodowa nie

wystąpiła z takim żądaniem przed sądem pierwszej instancji, domagając się jedynie

usunięcia spornych audycji, ewentualnie na wypadek nieuwzględnienia tego żądania

zamieszczenia przeproszenia na stronie  internetowej  nieprzerwanie  przez 60 dni.

W tych okolicznościach nie było podstaw do zmiany w tym zakresie zaskarżonego

wyroku,  oczywistym jest  bowiem,  że  niedopuszczalne  jest  wystąpienie  z  nowymi

żądaniami przez sądem odwoławczym. 

W  ocenie  sądu  apelacyjnego  na  uwzględnienie  nie  zasługiwały  także

podniesione w apelacji powodowej fundacji zarzuty naruszenia art. 98 k.p.c. w zw.

z art.  100  k.p.c.  Wbrew  stanowisku  skarżącego  ani  charakter  sprawy,  ani  ilość

spornych  audycji  i  związany  z  tym  nakład  pracy  pełnomocnika,  nie  uzasadniał

przyznania  wynagrodzenia  w  stawce  wyższej  niż  wynikało  to  z  rozporządzenia

Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 października 2015 r. w sprawie opłat za czynności

adwokackie. 

Z powyższych względów sąd apelacyjny na podstawie art. 385 k.p.c. oddalił

obie apelacje. 

Zważywszy, że obie apelacje zostały w całości oddalone, na podstawie art.

100 k.p.c. sąd apelacyjny uznał za zasadne wzajemnie zniesienie pomiędzy stronami

kosztów procesu za instancję odwoławczą.

Joanna Wiśniewska – Sadomska 

 

28



Elektroniczne Potwierdzenie Odbioru Korespondencji

 
Lista załączników:

Identyfikator: WA/D/0001012854

Nr korespondencji: 0020000665039

Sąd: Sąd Apelacyjny w Warszawie

Wydział: Wydział I Cywilny

Sygnatura: I ACa 159/22

Data umieszczenia w PI: 04.01.2023 01:20:35

Adresat: Maciej Ślusarek

Odebrane przez: Maciej Ślusarek

Data doręczenia: 11.01.2023 10:53:59

Status: Doręczone

Adnotacje:

Lp. Nazwa załącznika Suma kontrolna

1
PI-Kasacje-odpis wyroku z uzasad.z poucz.
(sk. kas.)+zaż.poz

644488a982e3e663c99def8364c67e04

2 Wyrok z uzasadnieniem d89c0a1748edcf0de7c3507fd14daaa1


