I. Krótkie omówienie systemu źródeł prawa oraz pozycji w tym systemie uchwał podejmowanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności aktów prawa miejscowego.
II. Proces legislacyjny:
1. Sporządzenie projektu uchwały i wystąpienie z inicjatywą uchwałodawczą.
2. Zasięgniecie wymaganych opinii i uzgodnień.
3. Procedowanie na sesji - dyskusja, zgłaszanie poprawek i autopoprawek, wycofanie projektu uchwały z porządku obrad, głosowanie.
4. Wejście uchwały w życie - związanie przepisami uchwały, publikacja, okres vacatio legis, nabycie mocy obowiązującej.
III. Konstrukcja projektu aktu prawnego:
1. Elementy uchwały – tytuł, podstawa prawna, przepisy merytoryczne i przepisy o wejściu w życie.
2. Rola przepisów przejściowych i dostosowawczych.
3. Oznaczanie jednostek redakcyjnych i ich systematyzacja.
4. Paragrafy, ustępy, litery i tiret.
5. Rozdziały, działy i tytuły.
IV. Upoważnienie ustawowe i treść uchwały (zakres przedmiotowy):
1. Rodzaje upoważnień (ogólne i szczegółowe; podzielne i niepodzielne).
2. Związanie zakresem upoważnienia – skutki niewypełnienia i przekroczenia zakresu upoważnienia.
3. Wpływ zmiany/uchylenia przepisu upoważniającego na obowiązywanie uchwały.
4. Podział kompetencji między organem stanowiącym i wykonawczym.
5. Rodzaje uchwał – akty kierownictwa wewnętrznego i akty powszechnie obowiązujące.
6. Petycje, rezolucje, apele.
7. Zarządzenia i uchwały organu wykonawczego.
V. Zmiana uchwały:
1. Powody dokonywania zmian – decyzja prawodawcy lub wymóg ustawowy.
2. Sposób konstruowania przepisów zmieniających.
VI. Utrata mocy obowiązującej uchwały:
1. Uchylenie uchwały przez prawodawcę.
2. Unieważnienie chwały przez organ nadzoru lub sąd administracyjny.
3. Wygaśnięcie mocy obowiązującej uchwały z mocy prawa.
VII. Podsumowanie szkolenia. Dyskusja.
Radni, biuro rady