OF

IWONA RENZ
KANCELARIA RADCY PRAWNEGO

UL. Mokotowska 14, 00-561 WARSZAWA
TEL. (+48 22) 827 59 52; FAX (+48 22) 827 59 53, e-mall: [wona.renz@kancelaria-renz.com

Warszawa, dnia 14 listopada 2016 r.

Redaktor Naczelny
Telewizja Polska S A.
ul. J. P. Woronicza 17
00 - 999 Warszawa

Whioskodawca:

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
ul. Zurawia 43, 00 — 680 Warszawa
Adres do korespondencji Fundacji j.w.

Reprezentowany przez:

Iwona Renz — radca prawny
Kancelaria Radcy Prawnego
ul. Mokotowska 14, 00-561 Warszawa

Dotyczy: sprostowania informacji zawartych w dzienniku telewizyjnym ,.Wiadomo$eci”,
Program 1 TVP w trybie ustawy prawo prasowe

Whniosek o sprostowanie

Wezwanie do natychmiastowego zaprzestania naruszen

Szanowni Panstwo,

dziatajac w imieniu Mojego Mocodawcy - Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej z siedzibg
w Warszawie (dalej ,,Fundacja” lub FRDL) — na podstawie udzielonego mi petnomocnictwa,

ktore zataczam, wskazuje, iz nieprawdziwe sa emitowane przez publiczng stacje Telewizji

TELEWIZJA POLSKA S.A.
SWYDZIAL KANCELARII

-

}KZU‘!B -il- 14

8

|
i 1

WPLYNEL

I, o —




Polskiej SA informacje na temat ~Kkontrowersyjnych dotacji” dla Fundacji. Informacje te 54
nierzetelne i nieprawdziwe. Prawda jest, ze nigdy nie zostato podwazone przyznanie Fundagji
jakiejkolwiek dotacji. Nieprawdziwe sa takze informacje o uzyskiwanych przez Fundacje
dotacjach z Urzedu Miasta Stotecznego Warszawy. Prawda jest, ze Fundacja nigdy nie
otrzymata z Urzedu Miasta Stolecznego zadnej dotacji. Nieprawdziwe sa takze informacje o
rzekomo wyplacanych Fundacji przez Ratusz nagrodach, czy rzekomym wspieraniu Fundacji
przez Warszawski Ratusz. Nigdy Ratusz nie wplacit na rzecz Fundacji jakiejkolwiek nagrody,
nigdy Fundacja nie otrzymata od Ratusza zadnego wsparcia. Prawda jest, ze Ratusz placit za
szkolenia swoich pracownikéw. Prawdg jest tez, ze pracownicy Warszawskiego Ratusza
stanowili ponizej 1% uczestnikGw wszystkich szkolen przeprowadzonych przez Fundacje w

roku 2015.

Podkreslam, ze w pismie radcy prawnego Aleksandry Winskiej z dnia 24 pazdziernika 2016 r.
przestanym do Pafistwa poprzez e-mail w dniu 24.10.2016 r. ok. godz. 17:45 oraz przesytka

pocztowa w imieniu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej wyjasnione zostato, iz:

- platnosci Miasta Stolecznego Warszawy dotycza zaplaty za szkolenia, w ktérych
udziat brali pracownicy Urzedu Miasta Stotecznego Warszawy i ktore organizowala

Fundagcja;

- Jerzy Stepien, ktéry jest jednym z zatozycieli Fundacji oraz ktory jest jednym z
cztonkéw Rady Fundatoréw nie otrzymuje pieniedzy placonych Fundacji przez

Miasto Stoleczne Warszawa, gdyz nie prowadzi zadnych szkoleh w Fundagji,

- Jerzy Stepien jest tylko jednym z zatozycieli Fundacji i Prezesem Rady Fundatoréw i w

zwiazku z tym Fundacja nie nalezy do niego, a F undacja kieruje frzyosobowy Zarzad,

- nieprawdziwe s informacje publikowane przez Uzythkownik @antyleft w Internecie
na portalu spotecznosciowym Twitter o dzialalnosci Fundacji i Prezesie Rady

Fundatoréw Jerzym Stepniu;

- Trozpowszechnianie odmiennych, sprzecznych z rzeczywistym stanem rzeczy twierdzen

stanowi naruszenie dobr osobistych Fundacii.



Pomimo otrzymania ww. pisma Fundacji z dnia 24 pazdziernika 2016 r. z objasénieniem
sprawy, pomineli Pafistwo twierdzenia Fundacji i nie zweryfikowali Pafistwo informacji

publikowanych w Internecie na portalu  spoteczno$ciowym Twitter przez Uzytkownik

@antyleft .

Nastepnie nie posiadajac zadnych dowodéw na potwierdzenie informacji publikowanych przez
Uzythownil @antyleft , pomimo widocznych  na pierwszy rzut oka” wewnetrznych
sprzecznosci informacji opublikowanych przez tego uzytkownika, wbrew ogolnodostepnym
informacjom, w tym wbrew informacjom zawartym na stronach internetowych Urzedu Miasta
Stotecznego Warszawy, a w niektérych przypadkach nawet celowo wypaczajac przebieg
zdarzen — na Kanale Telewizyjnym TVP 1 w dzienniku telewizyjnym , Wiadomogci” zostaty

przekazane przez Pafistwa nieprawdziwe i nierzetelne informacje o F undacji, tj.:

- W dzienniku telewizyjnym »Wiadomosci” nadanym w dnju 24 pazdziernika 2016 r. o
godz. 19:30 w materiale przygotowanym przez Jarostawa Olechowskiego i Jakuba
Wojtanowskiego na poczatku dziennika telewizyjnego w zapowiedz; (forszpan) tej
audycji informacyjnej wyemitowano wartosciujaca negatywnie wypowiedZ prof. Piotra
Wawrzyka (cyt.) (... ) widad, ie Ratusy stara si¢ nagradzaé osoby sobie priychylne” .
Pbézniej w trakcie dziennika, wyemitowano wypowiedz dziennikarza Michata
Adameczyka (cyt) .(..) a na liscie tych ktorych dotuje Warszawa sqg Fundacje 7
ktorymi zwigzany jest byly Prezes Trybunatu Konstytucyjnego (-)” 1 pozniej
powtdrzono tg sama wypowiedZ prof. Piotra Wawrzyka (cyt.) »Biorge pod uwage, e
wigkszos¢é tych podmiotéw, o ktérych jest mowa powigzanych jest bylym obozem
wladzy, a takie 7 wiadzg samorzgdowg w Warszawie, widaé, ie Ratusy starq sig
nagradzac osoby sobie przychylne”. Informacje te, aby utrwali¢ nieprawdziwy przekaz
zostaly przekazane na tle infografiki — planszy prezentujacej nieprawdziwy schemat
nieistniejacych , powiazan” pomigdzy Warszawskim Ratuszem (tu pokazano zdjecie
Hanny Gronkiewicz Waltz), a Fundacja (tu pokazano zdjecie Jerzego Stepnia sedziego

Trybunatu Konstytucyjnego w stanie spoczynku). Informacje te wyemitowano,

omimo tego, 7e juz w dacie emisji Telewizia Polska SA posiadala informacje, ze

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnei zadnych dotacji i zadn ch nagréd od
Miasta Stoleczneso Warszawy niedy nie dostala. Takie informacje wyma aj

dokonania _sprostowania W_trybie ustaw rawo prasowe. Takie dzialanie

doprowadzilo do naruszenia doébr osobistych Fundacji.



Wyzej wymienione informacje ukazaty si¢ w ,,Wiadomosciach” jako pierwsze news’y,
rozumiane jako wydzielona w strukturze audycji informacyjnej czgs¢ redakcyjna narracyjnie i
redakcyjnie tworzaca zamknigta calo$¢, obejmujaca przekaz od zapowiedzi danego news'a
przez prezentera do zapowiedzi nastgpnego news’a. Powolane powyzej wypowiedzi oraz
kontekst ich uzycia zawieraja nieprawdziwe informacje i sugestie falszujace rzeczywistosé.
Mianowicie wskazywanie i sugerowanie poprzez powyzsze wypowiedzi, iz dokonane przez
Miasto Stoteczne Warszawa przelewy na rzecz Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
stanowig ,,nagrody” od Ratusza dla os6b Ratuszowi przychylnych i, ze nagrody te wynikaja z
powigzan z obozem wladzy 1 wiadza samorzadows, iz sa to ,dotacje” dla Fundacji, iz
~tworzono system niejasnych powigzan i zaleznosci”, iz Ratusz ,wspieral” Fundacje — jest
sprzeczne z rzeczywistoscia i prawdziwym stanem rzeczy prezentowanym przez Fundacje juz
w pi$mie przestanym do Panstwa dnia 24 pazdziernika 2016 r. Nalezy wiec uznaé, iz nadanie
przez Panstwa przedmiotowych niezgodnych z prawda informacji jest celowe. Nadto pokazane
plansze, napisy na ekranie, treS¢ oraz kontekst informacji sugerowat bezpodstawne platnosci i
niezasadne pozyskiwanie przez Fundacj¢ $rodkéw od Miasta Stotecznego Warszawy na
zasadzie rzekomych powiazan, zaleznosci czy przychylno$ci. Takie dzialanie narusza takze

dobre imi¢ Fundacji i godzi w jej dobra osobiste.

W podanych wyzej “Wiadomosciach” pomieszano informacje nieprawdziwe z faktami oraz
zastosowano techniki i $rodki wyrazu, ktorych celem bylo (poprzez sugerowanie sposobu
rozumienia 1 interpretacji prezentowanych informacji) nadanie tak przedstawionej
~zeczywistosei” wizji o nieprawidtowosciach w Fundacji, wbrew informacjom posiadanym

przez Telewizje Polska SA i wbrew prawdzie.

Nalezy uznad, iz z uwagi na otrzymanie przez Panstwa pisma Fundacji z dnia 24 pazdziernika
2016 r. oraz pozyskanie wyjasnien Wiceprezesa Zarzadu Fundacji Witolda Monkiewicza w
dniu 24 pazdziernika 2016 1, a wigc przed publikacja powyzszych informacji,
rozpowszechnienie powyzszych informacji naruszajgcych dobra osobiste Fundacji zostato
przez Panstwa dokonane z pelng swiadomoscig ich nieprawdziwosci i odpowiedzialnosci

zwiazane] z dokonaniem takiego przektamanego przekazu.

Wskazuje, iz zaréwno ustawowa (art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych), jak i jezykowa definicja pojecia ,,dotacja” precyzuje, i jest to bezzwrotna pomoc

finansowa udzielona przedsigbiorstwu, instytucji lub organizacji ze srodkéw publicznych na



finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadan publicznych. Jesli chodzi o inne dotacje, to
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, jak wiele innych podmiotéw i fundacji, otrzymata
dotacje zgodnie z przepisami prawa, w tym ze wspomniang ustawg. Fakt udzielenia Fundacji i
wysoko$¢ danej dotacji stanowi powszechnie dostgpna informacje publiczng. Zasadnosé

pozyskania dotacji przez Fundacj¢ nigdy nie byta kwestionowana.

Zaplata za szkolenia nie jest dotacjg. Zaplata za szkolenia nie jest tez zadng nagroda od Ratusza

za przychylnos¢, ani nie jest tez wsparciem, tylko jest zaptatg za wykonane ustugi.

Nadto w zwiazku z lapidamymi sformutowaniami "Fundacja Stepnia" wyjasniam, ze Jerzy
Stepien nie jest whascicielem Fundagji, a jednym z sze$ciu zatozycieli Fundacji oraz jednym z
cztonkéw Rady Fundatoréw, co wynika z ogolnie dostgpnego rejestru fundacji. Fundacja
FRDL nie zajmuje si¢ sprawami politycznym, pomimo tego, ze w Radzie Fundatoréw zasiada
byly sedzia Trybunatu Konstytucyjnego Jerzy Stepien. Fundacja Rozwoju Demokracji
Lokalnej zostata zatozona w 1989 r, a wigc na 10 lat przedtem, kiedy do Trybunatu
Konstytucyjnego zostat powotany Jerzy Stepien. Rada Fundatorow wypelnia zadania wskazane
w Statucie Fundacji, ktére nie majg nic wspolnego z Trybunalem Konstytucyjnym. Z
powyzszych wzgledow jakiekolwiek wigzanie dziatalnosci Fundacji z politycznym sporem o
Trybunat Konstytucyjny jest bezpodstawne. Rada Fundatoréw nie zarzadza Fundacja, gdyz
zarzad Fundacjg sprawujg powolani do zarzadu trzej czlonkowie zarzadu. Reasumujac
wskazywanie, ze Rada Fundatorow, czy ktorykolwiek z cztonkow Rady Fundatorow zarzadza

Fundacja mija si¢ z prawdg oraz trescig Statutu Fundagcji.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. nr 5, poz. 24 ze zm.
- dalej Prawo prasowe) prasa, zgodnie z Konstytucjg Rzeczypospolitej Polskiej, korzysta z
wolnosci wypowiedzi i urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania,
jawnosci zycia publicznego oraz kontroli i krytyki spotecznej. Jest zobowiazana do
prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk (art. 6 ust. 1 Prawo prasowe). Stosownie do
art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, dziennikarze s3 zobowigzani zachowaé szczegélng staranno$é
przy zbieraniu i wykorzystywaniu materiatdw prasowych, w tym zwlaszcza sprawdzié
zgodno$¢ z prawda uzyskanych informacji lub poda¢ ich Zrodio (tak tez wyroki Sadu
Najwyzszego z dnia 8 pazdziernika 1987 r., II CR 269/87, OSNC 1989, nr 4, poz. 66 oraz z
dnia 5 kwietnia 2002 r., II CKN1095/99, OSNC 2003, nr 3, poz. 42). Dziennikarze majg
obowigzek zamieszczania w publikacjach informacji prawdziwych, a wiec relacjonowania

faktow w sposob zgodny z rzeczywistym przebiegiem zdarzen i stanow faktycznych.



Relacja o faktach jest rzetelna, jesli oddaje prawdziwy przebieg zdarzeh lub stanéw

faktycznych. Nakaz dochowania rzetelnosci oznacza zakaz podawania przez dziennikarzy

informacji ktamliwych.

W niniejszej sprawie, przed wyemitowaniem na antenie TVP 1 informacji o charakterze
przelewow z Miasta Stolecznego Warszawy na rzecz Fundacji, otrzymali Panstwo stanowisko
Fundacji w tej sprawie. Nie sprawdzili i nie skonfrontowali Panstwo sprzecznosci tego

stanowiska z informacjami publikowanymi w Internecie na portalu spotecznosciowym Twitter

przez Uzytkownik (@antyleft .

W zwiazku z powyzszym nalezy stwierdzi¢, iz wyemitowanie na antenie Kanalu
Telewizyjnego TVP 1 w dzienniku telewizyjnym ,Wiadomosci” wyzej zacytowanych
wypowiedzi o Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, w ktorym to przekazie nie zachowano
wymaganych standardéw dziennikarskiej rzetelnosci i1 starannosci, jak rdéwniez obowigzku
prawdziwego przedstawienia omawianych zjawisk, stanowi naruszenie przepisow art. 12 ust. 1

pkt. 1iart. 6 ust. 1 Ustawy Prawo prasowe, a jednoczesnie narusza dobra osobiste Fundacji.

W zwiazku z powyzszym w imieniu Mojego Mocodawcy Fundacji Rozwoju Demokracji
Lokalnej na podstawie art. 31a ust. 1 oraz art. 32 ustawy z dnia 26.01.1984 r. Prawo prasowe,
wnosz¢ o bezplatne wyemitowanie sprostowania o tresci jak w zalaczniku do niniejszego
wezwania, zawierajacym tekst sprostowania podpisany przez Mojego Mocodawce.
Stosownie do art. 32 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 31a ust. 1 ustawy Prawo prasowe, redaktor
naczelny ma obowigzek, na wniosek zainteresowanej osoby prawnej, bezptatnie opublikowac
sprostowanie w najblizszym dzienniku telewizyjnym ,,Wiadomosci” od dnia otrzymania
sprostowania. Sprostowanie powinno by¢ opublikowane w tej samej audycji, czyli w dzienniku
telewizyjnym ,,Wiadomosci”, o tej same]j porze/porach. Publikacja sprostowania winna ukazaé
si¢. w takim samym miejscu dziennika telewizyjnego (by¢ takim samym news’em), co
prostowany tekst, aby mogta dotrze¢ do tej samej liczby widzow, co prostowana wiadomosé
oraz winna by¢ opatrzona tytutem "Sprostowanie". Wszystko to, po to, aby byto ono kierowane
do tozsamej grupy odbiorcow, co tekst prostowany. Tekst sprostowania nie moze byé

komentowany w tym samym numerze, przekazie lub w elektronicznej formie dziennika lub

czasopisma, tego samego dnia.

Miejsce emisji sprostowania jest bardzo wazne w szczegolnosci gdy dotyczy zapowiedzi

news’a przez prezentera. ZapowiedZ news'a przez prezentera ma kolosalne znaczenie dla



emisji, bo uruchamia tzw. efekt torowania. Zapowiedz uaktywnia u odbiorcy tancuch
skojarzen, ktore ksztattujg, nastawienie i oczekiwania zwiazane z tematem/przedmiotem news'a,
kierujac i nastawiajac widza do kierunkowego odbioru informacji. Zapowiedz wartosciujgca
bardziej wplywa na widza, niz neutralna. Nieprawdziwe zapowiedzi warto$ciujace, jakich
uzyta Telewizja Polska SA w odniesieniu do Fundacji (cyt.) “Kontrowersyjne dotacje”, ”widag,
ze Ratusz stara sie nagradzaé osoby sobie przychylne”, itp. winny zostaé wigc prostowane w
taki sam sposéb, jak zostaly wypowiedziane. Biorgc powyisze pod uwage, sprostowania
ktére dotycza odniesienia si¢. Fundacji do zapowiedzi tematéw informacyjnych
prezentowanych w dzienniku telewizyjnym, winny zosta¢ umieszczone W zapowiedziach, a
sprostowania, ktére dotycza informacji podanych na pierwszym miejscu w dzienniku
telewizyjnym ,,Wiadomo$ci” (pierwszy ,,news”) winny rowniez zostaé wyemitowane, jako
pierwsze. Nadto sprostowania winny trwaé, tyle ile prostowane informacje. Tekst
sprostowania winien by¢ wypowiedziany w tym samym tempie, co prostowana informacja

W sposdb wyrazny i mozliwy do zrozumienia dla przecigtnego odbiorcy.

Do ponizszych wypowiedzi wyemitowanych w dzienniku telewizyjnym , Wiadomogci”

nadanym w dniu 24 pazdziernika 2016 r. o godz. 19:30 odnoszacych sie do Fundacji Rozwoju

Demokracji Lokalnej:

(eyt.) »(...) na liscie tych kidrych dotuje Warszawa sq Fundacje 7 ktérymi Iwiqzany
Jest byly Prezes Trybunatu Konstytucyjnego (...)”

winno ukaza¢ sie w najblizszym dzienniky telewizyjnym , Wiadomosci” w tym samym miejscu

audycji dziennika telewizyjnego, co ww. informacja, sprostowanie o tresci:

(cyt) ,,Nieprawdy jest, iz Warszawski Ratus dotuje Fundacje Rozwoju Demokracji
Lokalnej. Prawdg jest, ;e Ratusz placit Fundacji za prieszkolenie Pposzezegolnych

swoich pracownikow.”

Odnoszac si¢ do sprostowania to podkresli¢ nalezy, ze dotyczy ono faktéw i zawiera rzeczows
korekte wiadomosci podanej przez TVP, ktéra Méj Mocodawca uznaje za nieprawdziwa lub
niedcista. Tekst sprostowania nie przekracza dwukrotnosci dtugosci prostowanych wypowiedzi,
Jak wyjasniono powyzej nieprawdziwy jest fakt, ze Fundacja dostawata nagrody, czy dotacje,

czy byta wspierana. Faktem jest, ze otrzymywata zaptat¢ wynagrodzenia za szkolenia,



Ponadto w imieniu Mojego Mocodawcy wzywam Pafistwa do natychmiastowego zaprzestania
naruszen dobr osobistych Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz do powstrzymania sie

od podejmowania dalszych dziatan zmierzajacych do takich naruszeh.

Wszelkie dalsze rozpowszechnianie przez Pafistwa nieprawdziwych informacji o Fundacji oraz
niezastosowanie sie do powyzszych wezwai, bedzie uznane za celowe j swiadome dalsze

naruszanie przez Panstwa dobrego imienia Fundacji i spowoduje skierowanie sprawy na droge

postgpowania sadowego.

Dodatkowo, w oparciu o art. 3la ust 5 ustawy Prawo prasowe, zastrzegam adres
korespondencyjny Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, wskazany w niniejszym pi$mie

oraz w zatgczonym do niniejszego pisma sprostowaniu, tylko do wiadomosci redakc;ji.

Jednoczesnie wskazuje, iz stosownie do art. 39 Prawa prasowego, jezeli redaktor naczelny
odméwil  opublikowania sprostowania, albo sprostowanie nie ukazato sig w terminie
okreslonym w art. 32 ust. 1-3, lub ukazato si¢ z naruszeniem art. 32 ust. 4, lub 5 ustawy Prawo

prasowe, zainteresowany podmiot, moze wytoczy¢ powddztwo o opublikowanie sprostowania.

Zalaczniki:
- odpis pelnomocnictwa

- sprostowanie 1 egz.



