A4

IWONA RENZ
KANCELARIA RADCY PRAWNEGO

UL. Mokotowska 14, 00-561 WARSZAWA

TEL. (+48 22) 827 59 52, FAX (+48 22) 827 58 53, e-mail: jwona.renz@kancelaria-renz.com

Warszawa, dnia 15 listopada 2016 r.

Redaktor Naczelny
Telewizja Polska S.A.
ul. J. P. Woronicza 17, 00 - 999 Warszawa

Whioskodawea:
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej
ul. Zurawia 43, 00 — 680 Warszawa

Adres do korespondencii Fundacii 1.w.

Reprezentowany przez:

Iwona Renz — radca prawny
Kancelaria Radcy Prawnego
ul. Mokotowska 14, 00-561 Warszawa

= s 3

 \ "“Potyczy: spzostowania informacji zawartych w dzienniku telewizvinym ..Wiadomosci”,

{ .~
Program \1 TVP z dnia 25.10.2016 r. godz. 19.30 w trybie ustawy prawo prasowe

Whiosek o sprostowanie

Wezwanie do natychmiastowego zaprzestania naruszen

Szanowni Panstwo,

dziatajac w imieniu Mojego Mocodawcy - Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej z siedziba
w Warszawie (dalej ,,Fundacja” lub FRDL) — na podstawie udzielonego mi petnomocnictwa,
ktoére zalaczam, wskazuje, iz nieprawdziwe sa emitowane przez publiczng stacje Telewizji

Polskiej SA informacje na temat , kontrowersyjnych dotacji” dla Fundacji. Informacje te sa



nierzetelne i nieprawdziwe. Prawdg jest, Zze nigdy nie zostalo podwazone przyznanie Fundacji
jakiejkolwiek dotacji. Nieprawdziwe sg takze informacje o uzyskiwanych przez Fundacje
dotacjach z Urzedu Miasta Stotecznego Warszawy. Prawda jest, ze Fundacja nigdy nie
otrzymata z Urzedu Miasta Stolecznego zadnej dotacji. Nieprawdziwe sg takze informacje o
rzekomo wyplacanych Fundacji przez Ratusz nagrodach, czy rzekomym wspieraniu Fundacji
przez Warszawski Ratusz. Nigdy Ratusz nie wptacit na rzecz Fundacji jakiejkolwiek nagrody,
nigdy Fundacja nie otrzymata od Ratusza zadnego wsparcia. Prawdg jest, ze Ratusz placit za
szkolenia swoich pracownikow. Prawda jest tez, ze pracownicy Warszawskiego Ratusza

stanowili ponizej 1% uczestnikdéw wszystkich szkolen przeprowadzonych przez Fundacje w

roku 2015.

Podkreslam, ze w pi$mie radcy prawnego Aleksandry Winskiej z dnia 24 paZzdziernika 2016 r.
przestanym do Pafistwa poprzez e-mail w dniu 24.10.2016 r. ok. godz. 17:45 oraz przesytka

pocztowa w imieniu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej wyjasnione zostato, iz:

- platnosci Miasta Stotecznego Warszawy dotyczg zaplaty za szkolenia, w ktorych

udziat brali pracownicy Urzedu Miasta Stolecznego Warszawy i ktore organizowata

Fundacja;

- Jerzy Stepien, ktory jest jednym z zatozycieli Fundacji oraz ktory jest jednym z
cztonkéw Rady Fundatorow nie otrzymuje pieniedzy placonych Fundacji przez

Miasto Stoleczne Warszawa, gdyz nie prowadzi zadnych szkolen w Fundacji,

- Jerzy Stepien jest tylko jednym z zatozycieli Fundacji i Prezesem Rady Fundatoréw i w

zwigzku z tym Fundacja nie nalezy do niego, a Fundacja kieruje trzyosobowy Zarzad;

- nieprawdziwe s3 informacje publikowane przez Uzythownik @antyleft w Internecie

na portalu spotecznosciowym Twitter o dziatalnoéci Fundacji i Prezesie Rady

Fundatoréw Jerzym Stepniu,

- rozpowszechnianie odmiennych, sprzecznych z rzeczywistym stanem rzeczy twierdzen

stanowi naruszenie dobr osobistych Fundacji.



Pomimo otrzymania ww. pisma Fundacji z dnia 24 pazdziernika 2016 r. z objasnieniem
sprawy, pomineli Panstwo twierdzenia Fundacji i nie zweryfikowali Panstwo informacji

publikowanych w Internecie na portalu spotecznosciowym Twitter przez Uzytkownik

@antyleft .

Nastepnie nie posiadajac zadnych dowodéw na potwierdzenie informacji publikowanych przez
Uzytkownik (@antyleft , pomimo widocznych ,na pierwszy rzut oka” wewngtrznych
sprzeczno$ci informacji opublikowanych przez tego uzytkownika, wbrew ogélnodostepnym
informacjom, w tym wbrew informacjom zawartym na stronach internetowych Urzedu Miasta
Stotecznego Warszawy, a w niektorych przypadkach nawet celowo wypaczajac przebieg
zdarzen — na Kanale Telewizyjnym TVP 1 w dzienniku telewizyjnym ,,Wiadomosci” zostaty

przekazane przez Panstwa nieprawdziwe i nierzetelne informacje o Fundacji, tj.:

- w dzienniku telewizyjnym ,,Wiadomosci”, nadanym w dniu 25 pazdziernika 2016 r. o
godz. 19:30 wyemitowano na poczatku w zapowiedzi wypowiedZ senatora RP Jana
Marii Jackowskiego (cyt.) ,,Twerzono taki system niejasnych powigzan i zaleZnosci’, a
potem wypowiedz dziennikarza Krzysztofa Ziemca (cyt.) ,Komu i za co Warszawski
Ratusz, (..) w ciggu ostatnich lat udzielaly wielkich dotacji méwiliSmy jui w
., Wiadomosciach” wczoraj (...)°, potem wypowiedZz dziennikarza Jarostawa
Olechowskiego (cyt.) ,, W siedzibie Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej nerwowa
atmosfera. To efekt opublikowania w Internecie danych 7z biuletynu informacji
publicznej dotyczgeych przelewow ze stolecznego ratusza na konto Fundacji m.in. za
szkolenie miejskich urzednikow.” i kolejna wypowiedzZ tego samego dziennikarza (cyt.)

., Fundacje Jerzego Stgpnia wspierat nie tylko warszawski ratusz (...).

W imieniu Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej wskazuje, ze nieprawda jest, ze istnieje
jakikolwiek system powigzan i zaleznosci, ktory miatby rzekomo prowadzi¢ do przyznawania
dotacji Fundacji. Prawda jest, ze nie ma zadnego systemu, tym bardziej ze Warszawski Ratusz
nie udzielat zadnych dotacji Fundacji. Nieprawda jest, ze w Internecie opublikowano
jakiekolwiek inne przelewy Warszawskiego Ratusza do Fundacji, niz przelewy bedace optatg
za szkolenia. Prawdg jest, ze w Internecie opublikowano jedynie dane dotyczace zaptaty przez
Ratusz za zorganizowane przez Fundacje szkolenia. Nie byto zadnych publikacji o zadnych

rzekomych dotacjach przez Ratusz dla Fundacji, bo takich dotacji nigdy nie byto.



Sformutowanie wiec przelewy ,m.in. za szkolenie miejskich urzednikéw” jest nieprawdziwe,

bowiem Ratusz ptacit wytacznie za szkolenia swoich pracownikow.

Nieprawda jest réwniez to, ze w Fundacji byla nerwowa atmosfera po publikacji przelewow.
Rzekomo nerwowsg atmosfere¢ Telewizja wywiodla z wypowiedzi osoby nie bedacej
pracownikiem Fundacji, z wypowiedzi osoby trzeciej. Osobg¢ ta nie zatrudniona w Fundacji
utozsamiono nieprawidtowo z Fundacja. Nagranie prezentujgce ta osobg stojgca na ulicy przed
tabliczkg Fundacji, powieszona na zewnatrz budynku, w ktérym na czwartym pietrze mieszcza
sie pokoje Fundacji i zadane przez nig pytanie, ,,Kto panu pozwolil w ogdle na fotografowanie
tego?” wykorzystano do tego aby wywota¢ wrazenie o prawdziwosci twierdzen emitowanych
przez Telewizje i dowies¢, ze Fundacja pozyskuje srodki w sposéb budzacy watpliwosci. W
tym wydaniu ,,Wiadomos$ci” Telewizja Polska SA znéw celowo powtdérzvlia nieprawdziwe
informacje o powiazaniach z Ratuszem i o dotacjach od Ratusza, podczas gdy Fundacja
nie otrzymala nigdy zZadnej dotacji od Ratusza. Ponadto podano nieprawdziwe
informacje. jakoby w siedzibie Fundacji zapanowala nerwowa atmosfera, podczas gdy
nikt z Telewizji Polskiej SA w siedzibie Fundacji nie byl. Tym samym nie przedstawiajgc

siedziby Fundacji, a ulice przed budynkiem przy ul. Zurawiej, w ktorym miesci sie co najmniej

30 roéznych firm, a Fundacja zajmuje w nim cze$¢ pokoi na czwartym pietrze oraz
przedstawiajac nieznana, nie zwigzang z Fundacja osob¢ i zestawiajac taki obraz z
wypowiedzig nieznanej osoby 1 potem wypowiedzia dziennikarza Telewizja Polska SA podjeta
celowg probe dyskredytacji Fundacji. Widz nie uzyskat tym przekazem rzetelnej informacji.
Zachowanie dziennikarzy bylo nieetyczne Takie przedstawienie Fundacji, zdaniem Mojego
Mocodawcy, bylo celowe po to aby uwiarygodni¢ nieprawdziwe informacje o dotacjach z
Warszawskiego Ratusza. Takie informacje wymagaja dokonania sprostowania w_trybie
ustawy prawo prasowe. Takie dzialanie doprowadzilo do naruszenia débr osobistych
Fundacji. Wymég rzetelnoSci dziennikarskiej naruszono w_sposob jednoznaczny.
Material w takim ksztalcie nie powinien zostaé zakwalifikowany do emisji, Pokazany obraz

ulicy nie przystawat do relacji, a rzekoma nerwowo$¢ w siedzibie Fundacji nigdy nie zostata

przez dziennikarzy zaaobserowana.

Wyzej wymienione informacje ukazaly si¢ w ,Wiadomosciach™ jako pierwsze news’y,
rozumiane jako wydzielona w strukturze audycji informacyjnej czg$¢ redakcyjna narracyjnie i
redakcyjnie tworzaca zamknigta catosé, obejmujaca przekaz od zapowiedzi danego news'a

przez prezentera do zapowiedzi nastgpnego news’a. Powolane powyzej wypowiedzi oraz



kontekst ich uzycia zawierajg nieprawdziwe informacje 1 sugestie falszujace rzeczywistosc.
Mianowicie wskazywanie i sugerowanie poprzez powyzsze wypowiedzi, iz dokonane przez
Miasto Stoteczne Warszawa przelewy na rzecz Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej
stanowia ,,nagrody” od Ratusza dla oséb Ratuszowi przychylnych i, ze nagrody te wynikaja z
powigzan z obozem wiladzy i wladza samorzadows, iz sg to ,dotacje” dla Fundacji, iz
Ltworzono system niejasnych powigzan i zaleznosci”, iz Ratusz ,wspieral” Fundacje — jest
sprzeczne z rzeczywistoscia i prawdziwym stanem rzeczy prezentowanym przez Fundacje juz
w pismie przestanym do Panstwa dnia 24 pazdziernika 2016 r. Nalezy wiec uzna¢, iz nadanie
przez Panstwa przedmiotowych niezgodnych z prawdg informacji jest celowe. Nadto pokazane
plansze, napisy na ekranie, tres¢ oraz kontekst informacji sugerowal bezpodstawne platnosci i
niezasadne pozyskiwanie przez Fundacje Srodkéw od Miasta Stolecznego Warszawy na
zasadzie rzekomych powigzan, zaleznosci czy przychylnosci. Takie dziatanie narusza takze

dobre imie Fundacji i godzi w jej dobra osobiste.

W podanych wyzej “Wiadomosciach” pomieszano informacje nieprawdziwe z faktami oraz
zastosowano techniki i Srodki wyrazu, ktorych celem byto (poprzez sugerowanie sposobu
rozumienia 1 interpretacji prezentowanych informacji) nadanie tak przedstawionej
,Jrzeczywistosci” wizji o nieprawidtowosciach w Fundacji, wbrew informacjom posiadanym

przez Telewizje Polskg SA i wbrew prawdzie.

Nalezy uznaé, iz z uwagi na otrzymanie przez Panstwa pisma Fundacji z dnia 24 pazdziernika
2016 r. oraz pozyskanie wyjasnien Wiceprezesa Zarzadu Fundacji Witolda Monkiewicza w
dniu 24 pazdziermika 2016 1, a wiec przed publikacja powyzszych informagji,
rozpowszechnienie powyzszych informacji naruszajacych dobra osobiste Fundacji zostato
przez Panstwa dokonane z pelng $wiadomoscia ich nieprawdziwosci i odpowiedzialnosci

zwigzane]j z dokonaniem takiego przektamanego przekazu.

Wskazuje, iz zardwno ustawowa (art. 126 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych), jak i jezykowa definicja pojecia ,,dotacja” precyzuje, iz jest to bezzwrotna pomoc
finansowa udzielona przedsigbiorstwu, instytucji lub organizacji ze srodkéw publicznych na
finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadan publicznych. Jesli chodzi o inne dotacje, to
Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, jak wiele innych podmiotéw i fundacji, otrzymata

dotacje zgodnie z przepisami prawa, w tym ze wspomniana ustawg. Fakt udzielenia Fundacji i



wysoko$¢ danej dotacji stanowi powszechnie dostepna informacje publiczng. Zasadnosé

pozyskania dotacji przez Fundacje nigdy nie byta kwestionowana.

Zaptata za szkolenia nie jest dotacja. Zaptata za szkolenia nie jest tez zadng nagroda od Ratusza

za przychylnos¢, ani nie jest tez wsparciem, tylko jest zaptata za wykonane ustugi.

Ewidentnym przeinaczeniem rzeczywisto$ci s3 wypowiedzi dziennikarza Jaroslawa
Olechowskiego o rzekomo ,nerwowej atmosferze” w siedzibie Fundacji, jaka miala
rzekomo nastapi¢ po emisji informacji o przelewach z Ratusza, ktére to wypowiedzi
ukazaly si¢ w ,,Wiadomosciach” dwukrotnie, raz w dniu 25 pazdziernika 2016 r. o godz.

19:30 i drugi raz w dniu 26 pazdziernika 2016 r. o godz. 19:30.

Informacja o rzekomo nerwowej atmosferze w Fundacji zostala podana bez jakiejkolwiek
podstawy. Wyemitowany w ,,Wiadomos$ciach” materiat, w ktérym pokazano osobe trzecia, nie
bedaca pracownikiem Fundacji, osobe przypadkowo wplatana w nagranie nie mogt w zaden
sposob potwierdzaé co dziato si¢ w Fundacji. Tym bardziej, ze materiat ten nagrywano na
ulicy, przed budynkiem, a sama Fundacja miesci sie wysoko w budynku — na czwartym pietrze.
W dniu 25 pazdziernika 2016 r. w siedzibie Fundacji na czwartym pietrze byto szereg 0sob i do
zadnego z pokoi nie weszta ekipa TVP. Tym samym takie przedstawienie nieprawdziwych
twierdzei postrzegamy jako jawne manipulowanie faktami i wprowadzanie w btad opinii
publicznej. Ekipa telewizyjna, ktora nagrata material w dniu 25 pazdziernika 2016 r. na ulicy
przed budynkiem i wyemitowata nieprawdziwy materiat jest nierzetelna i oprocz sprostowania
informacji wnosimy o wyciagniecie sankcji dyscyplinarnych wobec wszystkich oséb
uczestniczacych w nagraniu przed budynkiem, w ktérym znajduje si¢ siedziba Fundacji w dniu
25 pazdziernika 2016 r. za wprowadzanie w biad, iz nagrania i rozmowa przed budynkiem jest
réwnoznaczna z nagraniem i rozmowa w siedzibie Fundacji z osobg w Fundagji zatrudniona.
Wnosz¢ rowniez o wyciagnigcie sankcji dyscyplinarnych wobec dziennikarza Jarostawa
Olechowskiego, ktéry w oparciu o wypowiedz osoby spoza Fundacji nagrang w dniu 25
pazdziernika 2016 r. (cyt.) ,Kto panu pozwolit w ogodle na fotografowanie tego?” zbudowat
twierdzenie o rzekomo nerwowej atmosferze w Fundacji, jednoczesnie do F undacji w tym dniu
nie wehodzac i podjat decyzj¢ o emisji takiej informacji. Jeszcze raz podkreslam, ze dziatania
te uznajemy za bezprawne i celowe, bowiem mialy one wywrze¢ na widzu wrazenie o

stusznosci ww. zarzutéw stawianych Fundacji i uwiarygodni¢ nadawane o Fundacji w

» Wiadomosciach” informacje.



Nadto w zwigzku z lapidarnymi sformufowaniami "Fundacja Stepnia" wyjasniam, ze Jerzy
Stepien nie jest whascicielem Fundagji, a jednym z szesciu zatozycieli Fundagji oraz jednym z
cztonkéw Rady Fundatoréw, co wynika z ogdlnie dostepnego rejestru fundagji. Fundacja
FRDL nie zajmuje si¢ sprawami politycznym, pomimo tego, ze w Radzie Fundatorow zasiada
byly se¢dzia Trybunalu Konstytucyjnego Jerzy Stepien. Fundacja Rozwoju Demokragji
Lokalnej zostala zatozona w 1989 r., a wiec na 10 lat przedtem, kiedy do Trybunatu
Konstytucyjnego zostat powotany Jerzy Stepiefi. Rada Fundatoréw wypelnia zadania wskazane
w Statucie Fundacji, ktore nie majg nic wspolnego z Trybunatem Konstytucyjnym. Z
powyzszych wzgledow jakiekolwiek wiazanie dziatalnosci Fundacji z politycznym sporem o
Trybunat Konstytucyjny jest bezpodstawne. Rada Fundatoréw nie zarzadza Fundacja, gdyz
zarzgd Fundacja sprawuja powolani do zarzadu trzej czionkowie zarzadu. Reasumujac
wskazywanie, ze Rada Fundatorow, czy ktorykolwiek z cztonkéw Rady Fundatoréw zarzadza

Fundacjg mija si¢ z prawda oraz trescia Statutu Fundacji.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. nr 5, poz. 24 ze zm.
- dalej Prawo prasowe) prasa, zgodnie z Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, korzysta z
wolnosci wypowiedzi i urzeczywistnia prawo obywateli do ich rzetelnego informowania,
jawnosci zycia publicznego oraz kontroli i krytyki spotecznej. Jest zobowiazana do
prawdziwego przedstawiania omawianych zjawisk (art. 6 ust. 1 Prawo prasowe). Stosownie do
art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, dziennikarze s3 zobowiazani zachowaé szczegblng starannoscé
przy zbieraniu i wykorzystywaniu materiatow prasowych, w tym zwlaszcza sprawdzié
zgodnos¢ z prawda uzyskanych informacji lub podaé ich zrédto (tak tez wyroki Sadu
Najwyzszego z dnia 8 pazdziernika 1987 r., II CR 269/87, OSNC 1989, nr 4, poz. 66 oraz z
dnia 5 kwietnia 2002 r,, II CKN1095/99, OSNC 2003, nr 3, poz. 42). Dziennikarze maja
obowigzek zamieszczania w publikacjach informacji prawdziwych, a wigc relacjonowania

faktow w sposéb zgodny z rzeczywistym przebiegiem zdarzen i stanéw faktycznych.

Relacja o faktach jest rzetelna, jesli oddaje prawdziwy przebieg zdarzen lub stanow

faktycznych. Nakaz dochowania rzetelnosci oznacza zakaz podawania przez dziennikarzy

informacji ktamliwych.

W niniejszej sprawie, przed wyemitowaniem na antenie TVP 1 informacji o charakterze
przelewow z Miasta Stotecznego Warszawy na rzecz Fundacji, otrzymali Panstwo stanowisko

Fundacji w tej sprawie. Nie sprawdzili i nie skonfrontowali Pafistwo sprzecznosci tego



stanowiska z informacjami publikowanymi w Internecie na portalu spoteczno$ciowym Twitter

przez Uzytkownik @antyleft .

W zwigzku z powyzszym nalezy stwierdzié, iz wyemitowanie na antenie Kanatu
Telewizyjnego TVP 1 w dzienniku telewizyjnym ,Wiadomosci” wyzej zacytowanych
wypowiedzi o Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, w ktorym to przekazie nie zachowano
wymaganych standardéw dziennikarskiej rzetelnoSci i starannosci, jak réwniez obowiazku
prawdziwego przedstawienia omawianych zjawisk, stanowi naruszenie przepiséw art. 12 ust. 1

pkt. 11 art. 6 ust. 1 Ustawy Prawo prasowe, a jednoczesnie narusza dobra osobiste Fundacji.

W zwigzku z powyzszym w imieniu Mojego Mocodawcy Fundacji Rozwoju Demokracji
Lokalnej na podstawie art. 31a ust. 1 oraz art. 32 ustawy z dnia 26.01.1984 r. Prawo prasowe,
wnosz¢ o bezplatne wyemitowanie sprostowania o tresci jak w zalaczniku do niniejszego
wezwania, zawierajacym tekst sprostowania podpisany przez Mojego Mocodawce.
Stosownie do art. 32 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 31a ust. 1 ustawy Prawo prasowe, redaktor
naczelny ma obowigzek, na wniosek zainteresowanej osoby prawnej, bezplatnie opublikowaé
sprostowanie w najblizszym dzienniku telewizyjnym ,Wiadomosci” od dnia otrzymania
sprostowania. Sprostowanie powinno by¢ opublikowane w tej samej audycji, czyli w dzienniku
telewizyjnym ,,Wiadomosci”, o tej samej porze/porach. Publikacja sprostowania winna ukazaé
si¢ w takim samym miejscu dziennika telewizyjnego (by¢ takim samym news’em), co
prostowany tekst, aby mogta dotrze¢ do tej samej liczby widzdéw, co prostowana wiadomo§é
oraz winna by¢ opatrzona tytutem "Sprostowanie". Wszystko to, po to, aby byto ono kierowane
do tozsamej grupy odbiorcow, co tekst prostowany. Tekst sprostowania nie moze byé

komentowany w tym samym numerze, przekazie lub w elektronicznej formie dziennika lub

czasopisma, tego samego dnia.

Miejsce emisji sprostowania jest bardzo wazne w szczegdlnosci gdy dotyczy zapowiedzi
news’a przez prezentera. Zapowiedz news'a przez prezentera ma kolosalne znaczenie dla
emisji, bo uruchamia tzw. efekt torowania. ZapowiedZz uaktywnia u odbiorcy tafcuch
skojarzefi, ktére ksztattujg, nastawienie i oczekiwania zwiazane z tematem/przedmiotem news'a,
kierujgc 1 nastawiajgc widza do kierunkowego odbioru informacji. Zapowiedz wartoéciujaca
bardziej wplywa na widza, niz neutralna. Nieprawdziwe zapowiedzi wartoéciujace, jakich
uzyla Telewizja Polska SA w odniesieniu do Fundacji (cyt.) “Kontrowersyjne dotacje”, “widac,

ze Ratusz stara si¢ nagradza¢ osoby sobie przychylne”, itp. winny zostaé wiec prostowane w



taki sam sposob, jak zostaly wypowiedziane. Biorgc powyisze pod uwage, sprostowania
ktére dotycza odniesienia si¢ Fundacji do zapowiedzi tematéw informacyjnych
prezentowanych w dzienniku telewizyjnym, winny zosta¢ umieszczone w zapowiedziach, a
sprostowania, ktore dotycza informacji podanych na pierwszym miejscu w dzienniku
telewizyjnym ,,Wiadomosci” (pierwszy ,,news”) winny rowniez zosta¢ wyemitowane, jako
pierwsze. Nadto sprostowania winny trwaé, tyle ile prostowane informacje. Tekst
sprostowania winien by¢ wypowiedziany w tym samym tempie, co prostowana informacja

w sposdb wyrazny i mozliwy do zrozumienia dla przecigtnego odbiorcy.

Do ponizszych wypowiedzi wyemitowanych w dzienniku telewizyjnym , Wiadomos$ci”

nadanym w dniu 25 pazdziemika 2016 r. o godz. 19:30 o Fundacji Rozwoju Demokracji

Lokalnej:

(cyt.) W siedzibie Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej nerwowa atmosfera. To
efekt opublikowania w Internecie damych z biuletynu informacji publicznej
dotyczgcych przelewow ze stolecznego ratusza na konto Fundacji m. in. za szkolenie
miejskich urzednikow.”

(cyt.) Komu i za co Warszawski Ratusz, (...) udzielaly wielkich dotacji mowilismy juz
w ,, Wiadomosciach” wczorgj (...)7, oraz (cyt.) ,Fundacje Jerzego Stepnia wspieral

nie tylko warszawski ratusz (...)”

winno ukaza¢ sie w najblizszym dzienniku telewizyjnym ,,Wiadomosci” w tym samym miejscu

audycji dziennika telewizyjnego, co ww. informacja, sprostowanie o tresci:

(cyt.) ,,Nieprawdg jest, te w siedzibie Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej byla
nerwowa atmosfera po publikacji prielewow z Warszawskiego Ratusza na konto
Fundacji. Prawdg jest, Ratusz placil tylko za szkolenia, a Telewizja nie sprawdzita
jaka byla atmosfera po publikacji, bo nie byla w siedzibie Fundacji i 7 nikim z
Fundacji w tej sprawie nie rozmawiala, a materiat Telewizja nakrecila na ulicy.

(cyt.) Nieprawdy jest, te Warszawski Ratusz wspieral Fundacje Jerzego Stepnia.

Prawdg jest i Ratusz placil za szkolenia.,,

Odnoszac sie do sprostowania to podkresli¢ nalezy, ze dotyczy ono faktéw i zawiera rzeczowy

korekte wiadomosci podanej przez TVP, ktorg M) Mocodawca uznaje za nieprawdziwg lub



niedcista. Tekst sprostowania nie przekracza dwukrotnosci dtugosci prostowanych wypowiedzi.
Jak wyjasniono powyzej nieprawdziwy jest fakt, ze Fundacja dostawala nagrody, czy dotacje,
czy byla wspierana. Faktem jest, ze otrzymywata zaplat¢ wynagrodzenia za szkolenia. Nie
zaistniaty jakiekolwiek okolicznosci, ktore wskazywatyby na nerwowa atmosfere w Fundagji

na skutek emisji ,,Wiadomosci”, bo fakt taki nie miat miejsca.

Ponadto w imieniu Mojego Mocodawcy wzywam Panstwa do natychmiastowego zaprzestania
naruszen dobr osobistych Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz do powstrzymania si¢

od podejmowania dalszych dziatan zmierzajagcych do takich naruszen.

Wnosze takze o ukaranie 0osob z ekipy telewizyjnej, ktore podaly nieprawde o tym, iz w
siedzibie Fundacji panuje nerwowa atmosfera w terminie 7 dni od daty otrzymania

niniejszego pisma oraz o poinformowanie mnie w ww. terminie o sankcjach wyciagnietych

w tym zaKresie.

Wszelkie dalsze rozpowszechnianie przez Panstwa nieprawdziwych informacji o Fundacji oraz
niezastosowanie sie¢ do powyzszych wezwan, bedzie uznane za celowe 1 $wiadome dalsze

naruszanie przez Pafistwa dobrego imienia Fundacji i spowoduje skierowanie sprawy na droge

postepowania sgdowego.

Dodatkowo, w oparciu o art. 3la ust. 5 ustawy Prawo prasowe, zastrzegam adres
korespondencyjny Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, wskazany w niniejszym pismie

oraz w zatagczonym do niniejszego pisma sprostowaniu, tylko do wiadomosci redakcji.

Jednoczesnie wskazuje, iz stosownie do art. 39 Prawa prasowego, jezeli redaktor naczelny
odméwit opublikowania sprostowania, albo sprostowanie nie ukazalo sie w terminie
okreslonym w art. 32 ust. 1-3, lub ukazato si¢ z naruszeniem art. 32 ust. 4, lub 5 ustawy Prawo

prasowe, zainteresowany podmiot, moze wytoczy¢ powddztwo o opublikowanie sprostowania.

Zataczniki:

- sprostowanie 1 egz.

- pelnomocnictwo

10



