• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Centralizacja VAT – jak sprawdzić czy jednostka wypełnia obowiązki w zakresie VAT

Cele i korzyści

Przypomnienie  przepisów dotyczących centralizacji VAT i  jej genezy co pozwoli zrozumieć metodologię rozliczeń, zapoznanie uczestników z najnowszym orzecznictwem, praktyką stosowania przepisów, typowymi błędami. Uczestnicy zdobędą i umocnią wiedzę niezbędną do skontrolowania rozliczeń w swoim samorządzie

zwiń
rozwiń
Program

Szanowni Państwo,

Naczelna Izba Kontroli prowadzi obecnie kontrole rozliczeń VAT w samorządach. Zagadnieniem do zbadania jest m.in. kwestia centralizacji tego podatku w jednostkach samorządu terytorialnego. Głównym celem kontroli jest sprawdzenie czy jednostki prawidłowo realizują zadania związane z centralizacją. Pojawiły się już wyniki pierwszych kontroli. NIK zarzuca niestety samorządom, że wdrożenie centralizacji nie odbywało się w sposób należyty. Niejako na obronę takiego stanu rzeczy wskazano bardzo liczne wątpliwości interpretacyjne w VAT, sprzeczne orzecznictwo jak również częste zmiany zdania samego Ministerstwa Finansów, co do istotnych kwestii w tym podatku. Świadczą o tym dobitnie powołane liczby: w latach 2017–2019 (III badany kwartał) JST zaskarżyły łącznie 139 decyzji wydanych przez dyrektorów izb administracji skarbowej w zakresie VAT, z czego WSA zmieniły 99 razy (71,2%) decyzje tych organów podatkowych, przy czym średni czas trwania postępowania przed WSA wynosił nieco ponad 1000 dni (ponad 2,5 roku). Do NSA wpłynęło w tym zakresie 108 spraw, przy czym średni czas trwania postępowania wynosił już ponad 2000 dni.

NIK za nieprawidłowość uznał też brak odliczenia VAT w sytuacji gdy kwota VAT jest niska a ilość pracy niezbędnej do dokonania odliczenia znaczna.

Warto dokonać przeglądu rozliczeń VAT w jednostce czy zgodne są one z regulacjami w tym zakresie. Tematyka podatku VAT coraz częściej dotyka podmiotów z szeroko rozumianego sektora finansów publicznych. Jednostki rozbudowują zatem działy podatkowe, zatrudniane są nowe osoby nie posiadające najnowszej wiedzy z zakresu podatków. Rodzi to ryzyko błędów i odpowiedzialności osób decyzyjnych w jednostce za zobowiązania podatkowe. Z drugiej strony, jednostka może nie wykorzystywać optymalnie wszystkich możliwości np. odliczeń VAT. Rok 2020 przyniósł bardzo wiele zmian w regulacjach podatkowych a z zapowiedzi wiemy, że 2021 r. przyniesie kolejne.

  1. Geneza centralizacji.
  2. Przyjęte procedury i ich weryfikacja w jednostce.
  3. Sprawdzenie umów.
  4. Sprawdzenie dokumentowania sprzedaży.
  5. Obieg informacji w jednostce.
  6. Odliczać czy nie odliczać?
  7. Gospodarność a brak odliczeń.
  8. Interpretacja ogólna ministra finansów dotycząca czynności edukacji i opieki.
  9. MDR – schematy podatkowe.
  10. Kasy fiskalne.
  11. Specyficzna sprzedaż w jednostkach.
  12. Umowy bezgotówkowe,
  13. Importy usług.
  14. Odwrotne obciążenie / obowiązkowy split payment.
  15. Czynnosci szkół i przedszkoli – sprzeczne interpretacje i orzecznictwo.
  16. Typowe błędy.
  17. Rekomendacje z praktyki.
  18. Dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie skierowane jest do osób rozliczających podatki (skarbników, głównych księgowych, dyrektorów ds. finansów, pracowników wydziałów finansowych, audytorów) prawników wewnętrznych jednostek w podmiotach takich jak:

  • jednostki samorządu terytorialnego,
  • jednostki budżetowe,
  • zakłady budżetowe,
  • urzędy.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, licencjonowany doradca podatkowy. Uczestniczy jako ekspert w pracach dotyczących zmian w polskich przepisach podatkowych (głównie w obszarze podatku VAT), jak również pracach na szczeblu Unii Europejskiej. Jest ekspertem Senatu RP, a ponadto również Członkiem Rady Podatkowej PKPP Lewiatan. Posiada wieloletnie doświadczenie w doradztwie dla podmiotów publicznych, głównie samorządowych. Jest autorką licznych publikacji prasowych dotyczących prawa podatkowego oraz współautorką komentarza do ustawy o kontroli skarbowej

zwiń
rozwiń