• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kurs: Prawo zamówień publicznych. Nowelizacja krok po kroku

Cena: 1.290 PLN netto/os. Wersja podstawowa 5 dni 
Cena: 1.490 PLN netto/os.
Wersja rozszerzona 6 dni (dodatkowy 24 lutego 2021 r.) 

UWAGA! Za każdą kolejną osobę zgłoszoną z tej samej instytucji rabat 250 zł

Zagadnienia poruszane w trakcie kursu to m. in.:
  • akty wykonawcze do Prawa zamówień publicznych: wzory ogłoszeń w sprawach zamówień publicznych oraz innych dokumentów, w tym plan postępowań i protokół postępowania - jak je przygotować z uwzględnieniem nowych przepisów,
  • wyłączenia przedmiotowe i podmiotowe ze stosowania ustawy PZP,
  • komunikacja między zamawiającymi i wykonawcami na etapie postępowania o udzielenie zamówienia,
  • tryby udzielania zamówień publicznych,
  • zgłoszenia do udziału w postępowaniu (oferta i wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu),
  • specyfikacja warunków zamówienia,
  • ocena ofert,
  • zawieranie umów w sprawach zamówień publicznych oraz ich wykonanie (zmiana umowy, nadzorowanie zawartych umów), ewaluacja umów,
  • środki ochrony prawnej jako forma kontroli zamówień publicznych ze strony wykonawców.

Przy wyborze szerszej wersji kursu o dodatkowy dzień zostaną również poruszone zagadnienia zamówień współfinansowanych z środków UE.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przygotowanie do samodzielnego opracowania dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia w świetle przepisów nowej ustawy oraz omówienie krok po kroku, w sposób przejrzysty uregulowań prawnych dotyczących prawa zamówień publicznych.
  • Udział w kursie pozwoli uczestnikom zapoznać się z nowym prawem zamówień publicznych w sposób jasny i przejrzysty na zasadzie – nowość(co i dlaczego – oraz jaki jest cel nowego przepisu), zmiana (dokonanie analizy porównawczej starych i nowych przepisów, tj. – jak jest – jak będzie i dlaczego taka zmiana), konsekwencje.
  • Gwarancją najwyższej jakości jest zespół prowadzących –praktyków i specjalistów w zakresie zamówień publicznych, doskonale poruszający się po zawiłościach nowej PZP. Każdy dzień prowadzony jest przez innego eksperta, co daje możliwość konsultowania bieżących problemów z różnymi specjalistami.
  • To pierwszy na rynku szkoleniowym tak kompleksowy kurs w zakresie nowego Prawa zamówień publicznych. Ponad 30 godzin lekcyjnych zajęć merytorycznych.
  • Druga edycja kursu została wzbogacona o dodatkowe godziny realizowanych zajęć.
  • Dla zainteresowanych został przygotowany dodatkowy dzień kursu stanowiąc rozszerzoną wersję kursu o zamówienia współfinansowane z środków UE.
zwiń
rozwiń
Program

I DZIEŃ 12 lutego 2021 r.
Nowe Prawo zamówień publicznych. Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia dotyczące zamówień oraz kluczowe zmiany w zakresie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania


W tym dniu kursu uczestnicy pozyskają wiedzę na temat zakresu przedmiotowego i podmiotowego nowej ustawy, poznają nowe definicje zawarte w słowniczku ustawowym, dowiedzą się o tym, jak udzielać zamówień wyłączonych z ustawy z uwagi na wartość zamówienia (ze szczególnym uwzględnieniem zamówień bagatelnych). Omówione zostaną także kluczowe zmiany w zakresie czynności poprzedzających wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia, w związku z wejściem w życie 1 stycznia 2021 r. ustawy Prawo zamówień publicznych.

  1. Cele nowej ustawy PZP.
  2. Systematyka nowej ustawy PZP.
  3. Podmioty obowiązane do stosowania przepisów nowej ustawy PZP.
  4. Progi i stosowanie nowej ustawy PZP.
  5. Nowe definicje ustawowe, w szczególności dokumenty zamówienia w tym specyfikacja warunków zamówienia i opis potrzeb i wymagań, podmiotowe i przedmiotowe środki dowodowe, pisemność, postępowanie o udzielenie zamówienia, warunki zamówienia.
  6. Przepisy kodeksu cywilnego w procesie udzielenia zamówienia oraz zasady obliczania terminów w nowej ustawie PZP.
  7. Zakres wyłączeń stosowania przepisów nowej ustawy PZP.
  8. Modyfikacja dotycząca zasad udzielania zamówień w nowej ustawie PZP, w tym zasada efektywności.
  9. Zamówienia o charakterze mieszanym w nowej ustawie PZP.
  10. Plan postępowań w nowej ustawie PZP - Zawartość planu postępowań; Nowe zasady publikacji planu postępowań; Aktualizacja planu postępowań.
  11. Przygotowanie postępowania według nowej ustawy PZP:
    • rola kierownika zamawiającego i komisji przetargowej,
    • zasady szacowania wartości zamówienia,
    • zmiany w czynności opisania przedmiotu zamówienia,
    • przedmiotowe środki dowodowe,
    • ustalenie niektórych warunków zamówienia ze szczególnym uwzględnieniem wadium według nowej ustawy PZP,
    • ogłoszenia w sprawach zamówień.
  12. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

 

II DZIEŃ 16 lutego 2021 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości mniejszej niż progi unijne


W tym dniu uczestnicy poznają nowy tryb postępowania o udzielenie zamówienia o wartości mniejszej niż progi unijne (tryb podstawowy w trzech wariantach proceduralnych) oraz dowiedzą się jak w sposób praktyczny przygotować i przeprowadzić całe postępowanie o udzielenie zamówienia w tym trybie.

  1. Warianty trybu podstawowego.
  2. Przygotowanie postępowania w trybie podstawowym:
    • Opis przedmiotu zamówienia (krótkie zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu)
    • Oszacowanie wartości zamówienia (krótkie zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu)
    • Opracowanie SWZ – specyfikacji warunków zamówienia.
  3. Schemat przebiegu postępowania w wariancie 1 trybu podstawowego.
  4. Schemat przebiegu postępowania w wariancie 2 trybu podstawowego.
  5. Schemat przebiegu postępowania w wariancie 3 trybu podstawowego.
  6. Wyjaśnienia treści SWZ.
  7. Składania i otwarcie ofert.
  8. Badanie i ocena złożonych ofert:
    • Podstawy odrzucenia oferty.
    • Wyjaśnienia i poprawy omyłek.
    • Weryfikacja podmiotowa wykonawcy.
  9. Wybór oferty najkorzystniejszej.
  10. Zakończenie postępowania: zawarcie umowy albo unieważnienie postępowania.
  11. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

 

III DZIEŃ 19 lutego 2021 r.
Postępowanie o udzielenie zamówienia klasycznego o wartości równej lub przekraczającej progi unijne.

W tym dniu uczestnicy dowiedzą się jak przeprowadzić analizę potrzeb i wymagań oraz wstępne konsultacje rynkowe, podjąć decyzję w przedmiocie wyboru trybu, przygotować SWZ lub opis potrzeb i wymagań i jaka jest ich zawartość w progu unijnym. Ponadto omówiony zostanie przebieg postępowania o udzielenie zamówienia ze szczególnym uwzględnieniem trybu przetargu nieograniczonego, w tym modelu klasycznego oraz odwróconego.

  1. Przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia:
    • analiza potrzeb i wymagań zamawiającego,
    • wstępne konsultacje rynkowe,
    • opis przedmiotu zamówienia i przedmiotowe środki dowodowe (zasygnalizowanie zagadnienia, z uwagi na ujęcie tematu w 1 dniu kursu),
  2. SWZ - specyfikacja warunków zamówienia dla trybu przetargu nieograniczonego (art. 134 ustawy PZP jako baza SWZ także dla innych trybów).
  3. Przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia:
    • tryby udzielania zamówień,
    • wszczęcie postępowania o udzielenie zamówienia – nowe zdefiniowanie wszczęcia postępowania w progu unijnym,
    • pytania do SWZ, udzielanie odpowiedzi, zmiany w ogłoszeniu,
    • składania i otwarcie ofert,
    • badanie i ocena ofert: badanie przedmiotowe i podmiotowe,
    • wybór najkorzystniejszej oferty.
  4. Zakończenie postępowania: zawarcie umowy albo unieważnienie postępowania, przesłanki unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia.
  5. Pytania i odpowiedzi na pytania uczestników.


IV DZIEŃ 22 lutego 2021 r.
Komunikacja zamawiającego z wykonawcą w świetle elektronizacji procesu zakupowego i nowej ustawy Prawo zamówień publicznych
.

W tym dniu uczestnicy dowiedzą się o sposobach komunikacji zamawiającego z wykonawcą w świetle elektronizacji procesu zakupowego i nowej ustawy Prawo zamówień publicznych. Omówienie regulacji prawnych dotyczących form komunikacji w postępowaniu, w szczególności komunikacji przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, ze wskazaniem właściwości tych środków, możliwości odstąpienia od użycia środków komunikacji elektronicznej, obowiązków informacyjnych po stronie zamawiającego w zakresie komunikacji (warunków technicznych i organizacyjnych) oraz konsekwencji związanych z wyborem i użytkowaniem środków komunikacji elektronicznej, wskazanie czym jest postać a czym forma elektroniczna, jak weryfikować prawidłowość podpisu: kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, podpisu osobistego, jakich formatów dokumentów można żądać od wykonawcy, jak przygotować się technicznie i organizacyjnie, aby skutecznie komunikować się z wykonawcami i skutecznie otworzyć złożone w danym postępowaniu oferty.

  1. Formy komunikacji wymagane i dopuszczone w nowym Prawie zamówień publicznych.
  2. Środki komunikacji elektronicznej, ich właściwości techniczne i organizacyjne.
  3. Możliwość odstąpienia od stosowania środków komunikacji elektronicznej i obowiązki uczestników postępowania z tego tytułu.
  4. Środki komunikacji elektronicznej do składania ofert i wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, odpowiedzialność zamawiającego.
  5. Obowiązki informacyjne po stronie zamawiającego w zakresie komunikacji.
  6. Właściwości dokumentu elektronicznego. Czym się różni postać elektroniczna od formy elektronicznej? W jakiej formie mają być przedłożone: oferta, podmiotowe, przedmiotowe środki dowodowe, oświadczenia, inne dokumenty, w tym pełnomocnictwa, a także wadium?
  7. Walidacja kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego, podpisu osobistego.
  8. Otwarcie ofert w świetle nowej ustawy Prawo zamówień publicznych.


V DZIEŃ 24 lutego 2021 r. Dzień dodatkowy – rozszerzenie treści kursu dla zainteresowanych
Realizacja zamówień współfinansowanych z środków UE
.

W tym dniu szczegółowo omówiona zostanie problematyka kwalifikowalności wydatków oraz ewentualnych nieprawidłowości w wydatkowaniu środków publicznych w ramach programów współfinansowanych w świetle nowej ustawy PZP, która powoduje znaczne zmiany w procesie udzielenia zamówienia publicznego. Szczególny nacisk zostanie położony na prawidłowe zastosowanie zasady konkurencyjności w projektach współfinansowanych ze środków UE zgodnie z Wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach zamówień współfinansowanych.

  1. Realizacja zamówienia publicznego na podstawie obowiązujących wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków:
    • definicja zamówienia publicznego, nowe wartości progowe,
    • kiedy można nie stosować wytycznych oraz nowej ustawy Prawo Zamówień Publicznych?
    • różnice w zakresie przeprowadzenia postępowania przez Beneficjentów stosujących prawo zamówień publicznych, a stosujących wytyczne.
  2. Praktyczne aspekty nieprawidłowości i kontroli zamówień publicznych - omówienie zagadnienia nieprawidłowości (indywidualne, systemowe, nadużycia finansowe).
  3. Analiza najczęściej występujących nieprawidłowości – tabela kontrolna:
  4. A. Szacowanie wartości zamówień w świetle nowej ustawy PZP:
    • zasady szacowania wartości zamówienia publicznego,
    • plany postępowań, analiza potrzeb i wymagań, raportowanie zamówienia publicznego,
    • dopuszczalny a niedopuszczalny podział zamówienia na części,
    • podział dozwolony - udzielanie zamówień w częściach,
    • procedura udzielenia zamówienia do 130.000 złotych netto.
  5. B. Opis przedmiotu zamówienia nie naruszający konkurencyjności:
    • opis przedmiotu w świetle nowej ustawy PZP,
    • przedmiotowe środki dowodowe, zasady ich składania, procedura oceny,
    • zapewnienie konkurencyjności w postępowaniu - zasady sporządzania opisu równoważnego, problemy interpretacyjne a orzecznictwo.
  6. C. Zmiany w ramach oceny podmiotowej wykonawców dokonywanej przez zamawiającego:
    • warunki udziału w postępowaniu,
    • ograniczenia w przesłankach wykluczenia wykonawcy,
    • podmiotowe środki dowodowe,
    • uzupełnianie i wyjaśnianie podmiotowych środków dowodowych.
  7. Konflikt interesów i prawomocne skazanie za przestępstwo - zmiany co do kręgu osób zobowiązanych po stronie zamawiającego do złożenia oświadczenia, rodzaju i czasu składania oświadczeń w przedmiocie podlegania lub niepodlegania wyłączeniu.
  8. Procedury realizowane na podstawie wytycznych w zakresie kwalifikowalności (wyłączone z rygorów ustawy PZP):
    • zasada konkurencyjności w projekcie,
    • wymogi proceduralne (rozeznanie rynku, zasada konkurencyjności),
    • jak uniknąć nadmiernego formalizmu i jednocześnie zarzutów o niegospodarność?
  9. Zmowy przetargowe:
    • okoliczności i dowody pośrednie zmowy, w szczególności analiza na przykładach dotyczących: treści ofert, formy ofert, cech przedsiębiorców, zachowania przedsiębiorców,
    • sposób postepowania w przypadku wykrycia zmowy.


VI DZIEŃ 26 lutego 2021 r.
Umowa w sprawie zamówienia oraz jej wykonanie, środki ochrony prawnej i pozasądowe rozwiązywanie sporów
.

W tym dniu uczestnicy poznają zasady zawierania umów w sprawach zamówień publicznych oraz ich wykonania (zmiana umowy, nadzorowanie zawartych umów), ewaluacji umów, oraz zakres stosowania środków ochrony prawnej jako formy kontroli zamówień publicznych ze strony wykonawców.

  1. Umowa w sprawie zamówienia publicznego i jej wykonanie:
    • formalności, których należy dopełnić przed zawarciem umowy,
    • okres realizacji umowy,
    • treść umowy w sprawie zamówienia publicznego – klauzule zakazane (abuzywne) oraz tzw. Klauzule nakazane (co w umowie powinno się znaleźć),
    • zabezpieczenie należytego wykonania umowy,
    • zmiana wynagrodzenia – klauzule waloryzacyjne,
    • podwykonawstwo w umowie w sprawie zamówienia publicznego,
    • zmiany umowy w sprawie zamówienia,
    • nadzorowanie wykonania umowy, raport z realizacji zamówienia,
    • nowe ogłoszenie w sprawach zamówień – ogłoszenie o wykonaniu umowy.
  2. Środki ochrony prawnej:
    • terminy w postępowaniu odwoławczym,
    • zmiana zakresu podstaw odwoławczych,
    • zawartość odwołania i wymagania formalne związane z wniesieniem odwołania,
    • przebieg postępowania odwoławczego i możliwe rozstrzygnięcia,
    • utworzenie sądu zamówień publicznych,
    • opłaty od skargi na orzeczenie KIO,
    • nowe terminy wnoszenia skargi do sądu zamówień publicznych.
  3. Pozasądowe rozwiązywanie sporów wynikających z realizacji umowy w sprawie zamówienia publicznego (mediacja, koncyliacja).
  4. Pytania i odpowiedzi na pytania uczestników.
  5. Podsumowanie kursu. Egzamin.
zwiń
rozwiń
Adresaci

osoby koordynujące udzielanie zamówień publicznych w urzędzie, jednostce organizacyjnej, każdej instytucji publicznej stosującej PZP, osoby zajmujące się przygotowaniem specyfikacji warunków zamówienia, osoby które chcą uzupełnić i poszerzyć swoją wiedzę w zakresie zamówień publicznych, audytorzy i kontrolerzy, osoby rozpoczynające pracę w dziedzinie prawa zamówień publicznych (pracownicy merytoryczni) oraz osoby rozpoczynjące pracę w zakresie przygotowania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prowadzący 1: Kierownik wydziału zamówień publicznych i funduszy zewnętrznych w jednostce sektora finansów publicznych. Praktyk – zamówieniami publicznymi zajmuje się od ponad 15 lat. Swoje bogate doświadczenie – w szczególności przy realizacji zamówień finansowanych ze środków UE zdobyła dzięki współpracy z wieloma instytucjami. Autorka licznych publikacji z zakresu zamówień publicznych. Członek zarządu OSKZP. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zamówień publicznych skierowane zarówno do przedstawicieli zamawiających, jak również i wykonawców.

Prowadzący 2: Od 2002 roku zajmuje się szeroko rozumianą problematyką zamówień publicznych. Pierwsze lata związany z sektorem samorządowym, z którym do dziś pracuje. W latach 2004-2007 arbiter na liście prowadzonej przez Prezesa UZP. Członek Zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Publicznych. Od 2006 współpracuje z zamawiającymi i wykonawcami. Przygotowuje i przeprowadza postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w imieniu i na rzecz zamawiających o bardzo różnym stopniu skomplikowania. Na bieżąco prowadzi działalność doradczą z każdego zakresu prawa związanego z zamówieniami publicznymi. Pełnomocnik Zamawiających i Wykonawców przed Krajową Izbą Odwoławczą. Prelegent na największych konferencjach z zakresu zamówień publicznych, prowadzi szkolenia otwarte i dedykowane, autor wielu publikacji branżowych dotyczących zamówień publicznych.

Prowadzący 3: Doradca prawny, Członek Grupy Ekspertów Zainteresowanych Stron ds. Zamówień Publicznych przy Komisji Europejskiej. Ekspert ds. elektronizacji procedur o udzielenie zamówienia publicznego, trener w ramach projektów realizowanych przez UZP, kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Dzięki zdobytemu doświadczeniu praktycznemu posiada szeroką wiedzę nie tylko z zakresu przygotowania dokumentacji przetargowych oraz prowadzenia postępowań o udzielenie zamówienia ale również z zakresu finansowania projektów w ramach programów operacyjnych oraz z zakresu odpowiedzialności osób na kierowniczych stanowiskach w administracji publicznej. Członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych w Warszawie. Ekspert ds. zamówień publicznych w specjalności: doradca, wykładowca - certyfikat nadany w ramach projektu KIGNET - izbowy system wsparcia konkurencyjności polskich przedsiębiorców nadany według procedur ustalonych w podsieci KIGNET LEX – 2007, audytor/kontroler - Konsultant Audytu Projektów Europejskich.

Prowadzący 4: Zamówieniami publicznymi zajmuje się od 1998 r.; członek zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych; posiada bogate doświadczenie w zakresie ubiegania się o złożone zamówienia informatyczne (od 1998r. menedżer/doradca zarządu w zakresie wsparcia sprzedaży u znaczących integratorów IT w Polsce); w ramach projektu KIGNET – izbowy system wsparcia konkurencyjności polskich przedsiębiorców uzyskała certyfikat eksperta ds. zamówień publicznych w zakresie doradca i wykładowca; jest autorem i redaktorem książki „Zamówienia publiczne na dostawy i usługi informatyczne”, autorem „Przewodnika po zamówieniach publicznych dla wykonawców” oraz wielu publikacji poświęconych zamówieniom publicznym na łamach miesięczników Przetargi Publiczne, IT w administracji, IT Profesional; członek Rady Programowej miesięcznika „Przetargi Publiczne”; trener PZPGO; szkoleniowiec i wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu zamówień publicznych (Uniwersytet Wrocławki, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu i w Opolu).

Prowadzący 5: Prawnik; specjalista z zakresu zamówień publicznych (zajmuje się zamówienia od 1996 r.); autor wielu wykładów i szkoleń (19 lat doświadczenia w pracy trenera, ponad 400 przeprowadzonych szkoleń); wykładowca i autor programu na studiach podyplomowych Wyższej Szkoły Bankowej z Poznania – oddział zamiejscowy w Chorzowie (od 2006 r. do nadal); wykładowca na studiach podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach w roku akademickim 2019/2020; wykładowca na studiach podyplomowych w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu; autor kursu e-learning „Zrozumieć Zamówienia Publiczne”; członek Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych (OSKZP); trener prowadzący warsztaty oraz prelegent podczas Forum Przetargów Publicznych oraz od Forum Zamówień na Roboty Budowlane; w latach 2004-2007 arbiter z listy Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych; trener na platformie e-learningowej.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

12, 16, 19, 22, 26 lutego 2021 r. wersja podstawowa kursu
12,16,19, 22, 24, 26 lutego 2021 r. wersja rozszerzona kursu
Kurs w godzinach 9:30-14:30 każdego dnia.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.okst.pl lub mailem na adres szkolenia@okst.pl do 9 lutego 2021 r.