• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Prawo pracy w warunkach kryzysu epidemicznego z uwzględnieniem tzw. „Tarczy 4.0”

przy zgłoszeniu do 18 września 335,75 zł.

Rabat 10 % dla drugiej osoby z tej samej Instytucji

Cele i korzyści

Uzyskanie wskazówek na temat organizacji pracy, spraw kadrowych , naboru w warunkach podwyższonego reżimu sanitarnego związanego z zagrożeniem epidemicznym lub stanem epidemii. Zapoznanie z rozwiązaniami prawnymi związanymi z zatrudnianiem w jednostkach samorządowych wynikającymi ze specustaw związanych
z COVID -19, w tym najnowszą tzw. „Tarczą 4.0”

zwiń
rozwiń
Program

1.Zagadnienia ogólne: definicje związane z kryzysem epidemicznym; prawo pracy a warunki kryzysowe; podstawy prawne dotyczące prawa pracy w ramach szczególnych rozwiązań związanych z COVID-19, innych chorób zakaźnych
i wywołanych nimi sytuacji kryzysowych
2.Podróże służbowe; nowe znaczenie polecenia wyjazdu służbowego - ograniczenie wyjazdów służbowych w rejony ze zwiększonym ryzykiem zarażenia, wybór środka transportu, miejsca noclegu, kwestie organizacyjne itp.; problematyka odmowy przez pracownika wyjazdu służbowego
3.Badania lekarskie i ocena stanu zdrowia pracownika przez pracodawcę; polecanie wykonania dodatkowych badań lekarskich pracownikowi, który powraca do pracy po wyjeździe z rejonu zwiększonego zagrożenia epidemicznego; dopuszczalność i sposób procedury mierzenia temperatury ciała pracownika, a ochrona danych osobowych; dopuszczalność samodzielnej ocenę stanu zdrowia pracownika przez pracodawcę; dopuszczalność przeprowadzania przez pracodawcę wywiadu w zakresie ostatnich miejsc pobytu pracownika; przymusowa kwarantanna w wyniku polecenia służbowego
4.Urlopy pracownicze; wpływ pracodawcy na miejsce pobytu lub wykorzystywania przez pracownika urlopu wypoczynkowego; polecenie wykorzystania urlopu wypoczynkowego lub niedopuszczanie do pracy pracownika po okresie obowiązkowej kwarantanny pracownika powracającego do pracy z regionu objętego zagrożeniem epidemicznym lub zwiększoną liczbą zachorowań; możliwość wykorzystywania urlopu wypoczynkowego w okresie, w którym pracownik nie posiada aktualnego orzeczenia lekarskiego o braku przeciwwskazań do pracy na zajmowanym stanowisku; przesłanki korzystania przez pracownika z urlopu bezpłatnego – niezbędne oświadczenia, dokumentacja; zasady udzielania zaległych urlopów wypoczynkowych w tzw. „tarczy 4.0”.
5.Praca zdalna z uwzględnieniem postanowień tzw.”tarczy 4.0”: forma i uzasadnienie powierzenia pracownikowi pracy zdalnej, forma świadczenia obowiązków pracowniczych w ramach pracy zdalnej; dokumentowanie pracy zdalnej; polecenie pracy zdalnej, a dokumentacja pracownicza; czasokres powierzenia pracy zdalnej (wydłużanie i skracanie); polecenie pracy zdalnej i skutki odmowy wykonania polecenia; problematyka okoliczności i uwarunkowań np. brak sprzętu, brak dostępu do internetu lub stabilnego łącza internetowego, warunki mieszkaniowe , stosunki rodzinne itp.; miejsce świadczenia pracy zdalnej; bezpieczeństwo informacji prze pracy zdalnej; praca zdalna, a telepraca.
6.Bezpieczne i higieniczne warunki pracy: brak możliwości wykonania w jednostkach medycyny pracy badań wstępnych, okresowych, kontrolnych a możliwość dopuszczenia pracownika do pracy – rozwiązania czasowe; rozwiązania czasowe w zakresie organizacji szkoleń w dziedzinie bhp – wstępnych i okresowych; stanowiska Głównego Inspektora Pracy w sprawie obowiązków pracodawcy w dziedzinie bhp (badania lekarskie, szkolenia bhp) w stanie epidemii; niedopuszczenie pracownika do pracy w związku z brakiem możliwości przeprowadzenia szkolenia w dziedzinie bhp lub badań profilaktycznych, a prawo do wynagrodzenia; szczególny reżim sanitarny w zakładzie – wymagania i dobre praktyki; czy zachorowanie na COVID-19 może być uznane za chorobę zawodową lub wypadek przy pracy?
7.Ochrona trwałości stosunku pracy: modyfikacja rodzaju wykonywanej pracy stosownie do potrzeb pracodawcy – wypowiedzenia zmieniające i porozumienia zmieniające - dopuszczalność, powierzanie pracy zastępczej; przeniesienie pracownika samorządowego; procedura dokonywania wypowiedzeń zmieniających , formułowanie przyczyny wypowiedzenia; wypowiedzenie definitywne – przesłanki ekonomiczne, organizacyjne; ochrona pracownika, doręczanie pism ( problematyka skuteczności i wadliwości sms-ów lub e-maili).
8.Świadczenia pracownicze w okresie kryzysu epidemicznego: dopuszczalność i przesłanki zawieszenia wykonywania wewnątrzzakładowych przepisów płacowych; ograniczenie wymiaru czasu pracy, świadczenia „przestojowe”; wynagrodzenie w okresie przestoju ( czy pojęcie z Kodeksu pracy ma zastosowanie do przestoju związanego z epidemią); wynagrodzenie za przestój, świadczenia „przestojowe”, praca zdalna, a „trzynastka” dodatkowe wynagrodzenie roczne; zasiłek opiekuńczy na podstawie przepisów szczególnych; ograniczenia w wysokości odpraw i odszkodowań w tzw. „Tarczy 4.0”w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, instytucji kultury i placówek oświatowych.
9.Organizacja naboru na wolne stanowiska urzędnicze pracowników samorządowych w warunkach kryzysu epidemicznego: Czy w związku z ryzykiem związanym z COVID – 19 można odstąpić od naboru na wolne stanowiska urzędnicze? Czy można żądać od kandydatów dodatkowych badań lekarskich? Nabór, a szczególny reżim sanitarny wynikający z kryzysu epidemicznego ( minimalizacja kontaktu osobistego z kandydatem, postępowanie z dokumentacją przekazywaną przez kandydatów, organizacja testów on-line a reżimy sanitarne organizowania testów w sposób tradycyjny, rozmowa kwalifikacyjna).
10.Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych: wysokość odpisu podstawowego na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2020 r. Czy istnieje możliwość jego kształtowania, rezygnacji z tworzenia Funduszu i wypłacania świadczenia urlopowego?; zmiany w zakresie z.f.ś.s. w tzw. „Tarczy 4.0”; plan wydatków Funduszu; korekta w trakcie roku m.in. wynikająca ze zmiennej sytuacji ekonomicznej osób uprawnionych; ustalanie i dokumentowanie sytuacji dochodowej: materialnej, życiowej itp. osób korzystających ze świadczeń socjalnych. Aktualizacja oświadczeń osób uprawnionych m.in. wynikająca ze zmiennej sytuacji ekonomicznej, w przypadku składania oświadczeń raz w roku; zasady procedowania przyznawania świadczeń socjalnych w warunkach ograniczonego lub wyłączonego kontaktu bezpośredniego ciał przedstawicielskich wynikające z zagrożenia epidemiologicznego; limity zwolnień wypłat z ZFŚS w wynikające z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2017 r. poz.2175) oraz ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 568).

zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze i osoby zajmujące się sprawami kadrowymi u pracodawców samorządowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego i studiów podyplomowych w zakresie prawa pracy na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Ekspert w zakresie indywidualnego i zbiorowego prawa pracy, prawa związkowego i prawa o wykroczeniach. W latach 1994-2007 zawodowo związany z Państwową Inspekcją Pracy. Doświadczony wykładowca i organizator szkoleń dotyczących ochrony pracy, a także prelegent w projektach realizowanych przez inne instytucje.
Wykładowca na studiach podyplomowych m.in. Politechnika Gdańska – Wydział Zarządzania i Ekonomii (2010-2015).

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.
Koszt obejmuje: materiały szkoleniowe, certyfikat oraz przerwy kawowe i lunch zapewnione w formie osobnych pakietów dla każdego uczestnika.
Organizator zastrzega, że w razie zmian dot. sytuacji epidemiologicznej czy zmian w wytycznych Głównego Inspektoratu Sanitarnego szkolenie może zostać zrealizowane w formie webinarium online.
Dokonanie zgłoszenia na szkolenie jest równoznaczne z zapoznaniem się i zaakceptowaniem regulaminu szkoleń FRDL.
Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem będzie równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za to szkolenie. Płatność należy uregulować przelewem po szkoleniu.


ZGŁOSZENIA:
Zgłoszenia należy przesłać mailem na adres: biuro@opole.frdl.pl lub poprzez formularz na www.opole.frdl.pl do 20 września 2020 r.


UWAGA!

Organizacja szkoleń stacjonarnych uwzględnia aktualne wytyczne Ministra Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego o zaostrzonym rygorze sanitarnym.
Wprowadziliśmy i stosujemy szczegółowe wytyczne i wskazówki postępowania, które zapewniają jak największe bezpieczeństwo prowadzonych przez nas szkoleń.
Liczba uczestników szkoleń stacjonarnych została ograniczona, a układ przestrzenny sali szkoleniowej
i przestrzeni wspólnych w miejscu realizacji szkolenia został zorganizowany w taki sposób by spełniał aktualne wymogi dotyczące odległości pomiędzy uczestnikami.
Do Państwa dyspozycji są środki do dezynfekcji rąk. Łazienki zostały wyposażone w płyny antybakteryjne.
W ramach przerwy kawowej każdy Uczestnik otrzyma pakiet cateringowy. Obiady serwowane są każdemu Uczestnikowi w jednorazowych opakowaniach.
Wszystkie przestrzenie takie jak: klamki i stoły dezynfekujemy na bieżąco. Wietrzymy sale szkoleniowe.
Przypominamy Państwu o obowiązku noszenia maseczek ochronnych.
Osoby uczestniczące w szkoleniu powinny być zdrowe, nie powinny posiadać objawów charakterystycznych dla chorych na covid-19, nie powinny przebywać w izolacji lub wyznaczonej kwarantannie (dotyczy również członków rodzin)