• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zapewnianie dostępności w samorządowych Instytucjach Kultury. Audyty dostępności. Czy tworzyć plany działania? Raporty o stanie zapewnienia dostępności.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu udział w zajęciach, podczas których zostaną wskazane obowiązki samorządowych instytucji kultury z zakresu zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, z uwzględnieniem tematyki audytów dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej w oparciu o omówienie konkretnych, przykładowych pytań audytowych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Uzyskanie niezbędnej wiedzy dotyczącej monitorowania dostępności w samorządowej instytucji kultury na gruncie ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
  • Analiza stanu dostępności, poprzez wskazanie pytań audytowych z zakresu dostępności architektonicznej oraz dostępności komunikacyjno-informacyjnej.
  • Wskazanie przykładowych pytań audytowych w celu prawidłowej koordynacji zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
  • Nabycie kompetencji mających na celu pomoc w realizacji wymogu dotyczącego zapewnienia, dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w świetle przepisów ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
  • W trakcie zajęć prowadząca omówi minimalne wymagania, które służą zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przez samorządowe instytucje kultury.
  • Omówienie przykładowych zarządzeń oraz planu dostępności.
  • Zdobycie praktycznych podpowiedzi, porad i wskazówek od eksperta, wymiany doświadczeń z w celu prawidłowego wykonywania zadań wynikających ze stosowania ustawy, uniknięcia nieprawidłowości.
     
zwiń
rozwiń
Program

1. Jak wygląda kwestia dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w samorządowych instytucjach kultury? Omówienie aktów prawnych, na podstawie których należy zapewnić dostępność. Jakie są minimalne wymagania? 
2. Omówienie kim jest osoba ze szczególnymi potrzebami. Zasady savoir-vivre w stosunku do osób ze szczególnymi potrzebami. Jak prowadzić obsługę takich osób z niepełnosprawnością ruchową, niepełnosprawnością sensoryczną i niepełnosprawnością intelektualną? Co może zrobić pracownik instytucji, aby pomóc takim osobom? 
3. Co to jest uniwersalne projektowanie, racjonalne usprawnienie i dostęp alternatywny? Omówienie na przykładach.



4. Czy instytucja kultury może wyznaczyć koordynatora ds. dostępności? Powierzenie zadań związanych z dostępnością w samorządowych instytucjach kultury. Regulamin organizacyjny, zakres czynności. 
5. Plan działania na rzecz poprawy dostępności. Czy samorządowa instytucja kultury musi go sporządzić? Plan działania a audyt / analiza dostępności. 
6. Analiza / audyt / sprawdzenie dostępności architektonicznej. Omówienie metod przeprowadzenia analizy dostępności, dostępnych narzędzi i źródeł, które pomogą w wykonaniu audytu architektonicznego:

  • zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków, 
  • instalacja urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych, 
  • zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,
  • zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, 
  • zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób. 


 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kadra kierownicza samorządowych instytucji kultury, administratorzy BIP-ów i serwisów informacyjnych, pracownicy odpowiedzialni za wdrożenie i realizację przepisów dotyczących zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, koordynatorzy ds. dostępności, audytorzy wewnętrzni jst, osoby, które zostaną powołane lub chcą się ubiegać o stanowisko koordynatora ds. dostępności.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących ochrony danych osobowych, zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Doświadczona trenerka, prowadząca szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych.

zwiń
rozwiń