• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zatwierdzanie arkusza organizacji szkoły i przedszkola przez organ prowadzący. Wpływ zapisów w arkuszu na finanse placówki oświatowej i jst

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Serdecznie zapraszamy na szkolenie podczas którego omówiony zostanie wpływ zapisów w arkuszu organizacyjnym placówki oświatowej (przedszkola, szkoły) na finanse jej i organu prowadzącego.

Ważne informacje o szkoleniu

Właściwe zaplanowanie organizacji placówki oświatowej przez dyrektora, a następnie analiza tej organizacji i jej zatwierdzenie przez organ prowadzący to najważniejsze zadanie do wykonania dla jednostek każdej wiosny. Należycie wykonanie tego zadania warunkuje bowiem wysokość wydatków ponoszonych na zadania oświatowe oraz realizację planów budżetowych przez placówki oświatowe. To właśnie w okresie planowania i zatwierdzenia arkusza na kolejny rok szkolny należy zastanowić się nad możliwością racjonalizacji wydatków w oświacie. Podczas szkolenia zostaną wskazane fundamentalne zasady dotyczące organizacji szkoły/przedszkola w powiązaniu z budżetem gminy/powiatu w celu optymalizowania wydatków szkoły i jst w świetle obowiązujących przepisów prawnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie zależności między arkuszem organizacji a wydatkami szkoły i wysokością naliczonej subwencji oświatowej. Wskazanie, na jakie wydatki szkoła otrzymuje subwencję oświatową, jakie dane wpływają na jej wysokość?
  • Przedstawienie obszarów w arkuszu, w których można zoptymalizować koszty jednostek oświatowych.
  • Omówienie kwestii tworzenia oddziałów i podziału na grupy, wynagradzania nauczycieli, wymiaru etatów oraz godzin ponadwymiarowych.
  • Wskazanie, w jaki sposób dyrektor szkoły może mieć wpływ na kształtowanie wysokości środków, które otrzymuje samorząd w ramach subwencji.
  • Analiza zbieżności danych wykazanych w arkuszu organizacji a danymi w SIO, ukazanie wpływu prawidłowego wykazania zadań w arkuszu na wysokość otrzymanej subwencji, wskazanie najczęstszych nieprawidłowości w tym zakresie.
zwiń
rozwiń
Program

1. Uwarunkowania prawne. Harmonogram opracowywania, uzgadniania i zatwierdzania arkusza organizacji. Wzór arkusza organizacji. Informacje wymagane przepisami prawa. Informacje dodatkowe. Przypadek przedszkola i szkoły.
2. Oddziały i ich wielkość:

  • przedszkole,
  • klasy I-III szkół podstawowych,
  • integracyjne,
  • specjalne,
  • sportowe.

3. Oddziały łączone.
4. Podział na grupy. Języki. WF. Informatyka. Komputer tańszy od godziny pracy nauczyciela?
5. Ramowe plany nauczania: 

  • obowiązkowe zajęcia edukacyjne, dodatkowe zajęcia edukacyjne,
  • zajęcia rewalidacyjne,
  • zajęcia w ramach kkz,
  • zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
  • zindywidualizowana ścieżka kształcenia,
  • doradztwo zawodowe,
  • zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
  • godziny do dyspozycji dyrektora szkoły.

6. Nauczanie indywidualne.
7. Świetlica szkolna.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kadra zarządzająca jst, skarbnicy, dyrektorzy i pracownicy wydziałów edukacji, CUW- ów, dyrektorzy szkół i przedszkoli publicznych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 6 lat był pracownikiem Ministerstwa Finansów, następnie przez 9 lat pracownikiem Ministerstwa Edukacji Narodowej. W MEN na początku Naczelnik Wydziału Analiz w Departamencie Ekonomicznym, a potem przez 6 lat pełnił funkcję Dyrektora Departamentu odpowiedzialnego za System Informacji Oświatowej oraz za finansowanie zadań oświatowych, w tym za opracowanie corocznego algorytmu podziału części oświatowej subwencji ogólnej. Autor m.in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, nowelizacji ustawy o SIO, wcześniej przepisów w zakresie tzw. dotacji przedszkolnej, dotacji podręcznikowej oraz dotacji dla szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat).

zwiń
rozwiń