• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Śląskie Forum Pracowników Kadr. Zatrudnienie pracowników z niepełnosprawnością w instytucji publicznej

Ważne informacje o szkoleniu

W 2017 roku udział osób z niepełnosprawnością wśród ogółu zatrudnionych członków korpusu służby cywilnej wyniósł zaledwie 3,9%, bardzo podobnie sytuacja wygląda w administracji samorządowej. Jakie działania powinna podejmować administracja publiczna, aby wskaźnik zatrudnienia osób z niepełnosprawnością stale rósł? Jak zachęcić kandydatów posiadających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności do składania dokumentów aplikacyjnych do naszej instytucji? Jakie postawy oraz rozwiązania powinny zostać wprowadzone w celu wspierania zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w administracji publicznej?

Na te i wiele innych pytań odpowiedzi zostaną udzielone podczas szkolenia poświęconego zatrudnieniu pracowników z niepełnosprawnością w instytucji publicznej. Uczestnicy szkolenia otrzymają gotowe rozwiązania, które będą mogli wdrożyć w swoich organizacjach w celu zwiększania wskaźnika zatrudnienia pracowników posiadających orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Program szkolenia został zaplanowany z myślą o dostarczeniu konkretnej wiedzy z zatrudniania kandydatów z niepełnosprawnością oraz przystosowania stanowisk pracy dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Podczas szkolenia zostaną wykorzystane metody: wykład, dyskusja, burza mózgów, ćwiczenia (tworzenie dostępnych ogłoszeń o pracę), analiza case study, filmy pokazujące dobre i złe praktyki m.in. w prowadzeniu rozmowy rekrutacyjnej z kandydatem posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności. Wszystkie metody mają na celu stale aktywizować uczestników szkolenia oraz pomóc w efektywnym uczeniu się przez osoby dorosłe.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Nabycie wiedzy oraz praktycznych umiejętności przez pracowników administracji publicznej na temat znajomości ramowych wytycznych dotyczących przystosowania stanowisk pracy dla osób z niepełnosprawnością.
  • Zdobycie wiedzy na temat działań jakie należy podjąć, aby zwiększyć wskaźnik zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w sektorze publicznym.
  • Poznanie zasad tworzenia dostępnych ogłoszeń o pracę.
  • Umiejętność tworzenia dostępnych ogłoszeń o pracę oraz przystosowania stanowisk pracy do potrzeb pracowników z danym rodzajem niepełnosprawności.
  • Wzrost kompetencji w zakresie rekrutacji kandydatów z niepełnosprawnością.
  • Tworzenie dostępnego i przyjaznego urzędu, jako miejsca pracy dla osób z niepełnosprawnością.
  • Materiały szkoleniowe będą zawierały informacje zawarte w prezentacji, wyświetlanej uczestnikom podczas szkolenia oraz linki do publikacji, artykułów, poradników oraz ustaw związanych m.in. z: przystosowaniem stanowisk pracy dla osób z niepełnosprawnościami - publikacja Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego (www.ciop.pl); dobrymi praktykami w zatrudnianiu kandydatów z niepełnosprawnością. Materiały szkoleniowe będą zawierały przykładowe zapis/ sformułowania, z których uczestnicy szkolenia będą mogli korzystać podczas tworzenia dostępnych ogłoszeń o pracę/ naborach.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie do tematu szkolenia: kim jest osoba z niepełnosprawnością? Rodzaje i stopnie niepełnosprawności.
  2. Najważniejsze przepisy prawne związane z zatrudnieniem osób z niepełnosprawnością.
  3. Jak stworzyć dostępne ogłoszenie o pracę w administracji publicznej?
  4. Jak czytać dokumenty aplikacyjne od kandydatów z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności?
  5. Proces rekrutacyjny - jak rozmawiać o niepełnosprawności kandydata podczas rozmowy rekrutacyjnej? Jak tworzyć dostępne testy dla kandydatów?
  6. Standardy w zakresie dostosowania stanowisk pracy do różnych rodzajów niepełnosprawności.
  7. Dobre praktyki w zatrudnianiu kandydatów z niepełnosprawnością.
  8. Dobre praktyki w zwiększaniu wskaźnika zatrudnienia osób z niepełnosprawnością w administracji publicznej.
  9. Współpraca z organizacjami pozarządowymi w celu pozyskania pracowników z niepełnosprawnością.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Członkowie Śląskiego Forum Pracowników Kadr, osoby, które na co dzień zajmują się tematyką prawa pracy w urzędach oraz samorządowych jednostkach organizacyjnych, pracownicy działów kadr i płac, kadra kierownicza, osoby odpowiedzialne za przygotowanie i realizację procedury rekrutacji osób, osoby uczestniczące w komisjach i zespołach rekrutacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Socjolożka, specjalistka ds. dostępności, trenerka. Prowadzi szkolenia związane z zapewnianie dostępności, zasad savoir vivre w kontakcie z ludźmi z niepełnosprawnością, uniwersalnego projektowania w zatrudnianiu oraz dostosowania miejsc pracy dla osób z niepełnosprawnością. Była koordynatorką ds. dostępności w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Opracowała plan działania na rzecz zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Przygotowała wewnętrzny dokument zawierający przykłady zapisów do umów, OPZ w celu realizacji zapisu art. 4 ust. 3 Ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Prywatnie prowadzi kanał na YouTube poświęcony edukacji na temat niepełnosprawności.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Członkowie Forum Kadr w ramach składki, pozostałe osoby 490 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.okst.pl lub mailem na adres szkolenia@okst.pl do 30 sierpnia 2021 r.