8. Projekt organizacji ruchu a projekt budowlany – wzajemne powiązania i zależności.
9. Sporządzania projektu organizacji ruchu przed uzyskaniem decyzji zezwalającej na realizację inwestycji
drogowego, przed uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na budowę, przed zgłoszeniem wykonywania robót
budowlanych.
10. Projekt organizacji ruchu a Prawo Budowlane (proces budowlany).
11. Zasady zatwierdzania organizacji ruchu przy decyzjach zezwalających na realizację inwestycji drogowej. 12. „Zatwierdzony” a „sporządzony” projekt organizacji ruchu.
13. Udzielanie odpowiedzi na wnioski w sprawie zmiany organizacji ruchu – sposób formułowania treści
odpowiedzi, sposób oczekiwań organu administracji publicznej wobec wnioskodawcy.
14. Ponoszenie kosztów wdrażania stałej organizacji ruchu:
a. eżim art. 16 ustawy o drogach publicznych,
b. reżim art. 25 ust. 2 ustawy o drogach publicznych,
c. umowy i porozumienia zawierane z „innymi jednostkami”.
15. Opiniowanie geometrii w pasie drogi publicznej:
a. termin na wydanie opinii,
b. termin ważności opinii,
c. moment pozyskiwania opinii do geometrii,
16. Współpraca w zakresie organizacji ruchu drogowego z innymi organami zarządzającymi ruchem na
drogach, zarządcami dróg, Policją oraz innymi jednostkami – możliwości i zakres współpracy z
projektantami organizacji ruchu drogowego.
17. Zatwierdzanie organizacji ruchu na drogach wewnętrznych – szczegółowo:
a. wójt, burmistrz, prezydent miasta na prawach powiatu,
b. osoba fizyczna będąca właścicielem nieruchomości,
c. osoby reprezentujące spółki prawa handlowego,
d. wspólnoty mieszkaniowe: czynności zwykłego zarządu i czynności przekraczające zwykły zarząd, rola „zarządcy” nieruchomości.
18. Kompetencje podmiotu zarządzającego drogą wewnętrzną w organizacji ruchu drogowego.
19. Rola Straży Miejskiej (Gminnej) i Policji w organizacji ruchu na drogach wewnętrznych:
a. opinie i „akceptacje” straży gminnej (miejskiej) i policji,
b. odmowa podejmowania interwencji przez straży gminnej (miejskiej) i policję,
c. zasady interweniowania przez Straże Gminne (Miejskie) i Policję.
20. Rola organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach wewnętrznych objętych strefą
ruchu lub strefą zamieszkania.
21. Stosowanie znaków strefy zamieszkania i strefy ruchu na wlotach dróg wewnętrznych.
22. Odpowiedzialność za niewłaściwe oznakowanie dróg wewnętrznych w strefach ruchu i strefach
zamieszkania.
23. Relacje organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach ze Straż Gminną i Policją.
24. Organ sprawujący nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach – zasady funkcjonowania, cel,
kompetencje (Wojewoda i Minister właściwy do spraw transportu).
25. Dokonywanie „oceny organizacji ruchu” w trybach:
a. z urzędu w trakcie wykonywanej kontroli i czynności nadzorczych,
b. na wniosek w stosunku do dróg publicznych,
c. na wniosek w stosunku do dróg wewnętrznych objętych strefą zamieszkania lub strefą ruchu.
26. Wytyczne i zalecenia zawierane w ocenach organizacji ruchu.
27. Wpływ oceny organizacji ruchu na działania podmiotu zarządzającego drogą wewnętrzną i organu
zarządzającego ruchem na drodze.
28. Przepisy stosowane przy wydawaniu oceny organizacji ruchu.
29. Rozstrzygnięcia nadzorcze (akt nadzoru) w sprawach spornych dotyczących istniejącej lub projektowanej
organizacji ruchu drogowego:
a. pojęcie „interesu ogólnospołecznego”,
b. pojęcie „ruchu tranzytowego”,
c. forma aktu nadzoru (treść, termin, uzasadnienie faktyczne, uzasadnienie prawne).
30. „Lakoniczność” a szczegółowość aktów nadzoru.
31. Granice ingerencji organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach.
32. Nadzór nad zarządzaniem ruchem w praktyce:
a. tworzenie wystąpień pokontrolnych,
b. prowadzenie procedury związanej z oceną organizacji ruchu,
c. wpływ wyników pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli na działania organu sprawującego nadzór nad zarządzaniem ruchem na drogach.
33. Zatwierdzanie organizacji ruchu – przypadki zaawansowane:
a. „podwójna rola” starostów i marszałków województw przy zatwierdzaniu organizacji ruchu,
b. wydawanie dwóch rozstrzygnięć, a regulacje rozporządzenia w sprawie zarządzania ruchem
na drogach,
c. zatwierdzanie organizacji ruchu na objazdach,
d. „warunkowe” zatwierdzenia organizacji ruchu.
34. Gwałtowne i nieplanowe zmiany w organizacji ruchu:
a. tymczasowe ograniczenia i zakazy w ruchu, a. zamykanie przejazdów kolejowych (organizacja ruchu
czasowa czy tymczasowe ograniczenia i zakazy w ruchu),
b. wymuszanie zmian w organizacji ruchu przez zarządców kolei (PKP i inni),
c. wytyczanie objazdów w trybach awaryjnych.
d. współpraca organu zarządzającego ruchem na drodze, zarządcy drogi i Policji.
35. Prowadzenie ewidencji zatwierdzanych organizacji ruchu: zalecenia Najwyższej Izby Kontroli, zalecania
organów sprawujących nadzór nad zarządzaniem organizacji ruchu.
36. Problematyka określania w ewidencji zatwierdzanej organizacji ruchu „rzeczywistego” terminu na
wprowadzenia oraz przewidywanego terminu na przywrócenie poprzedniej organizacji ruchu
(rozwiązywanie problemów).
37. Odpowiednie klasyfikowanie do ewidencji zatwierdzanych organizacji ruchu poszczególnych czynności:
a. zawiadomienia o wprowadzeniu organizacji ruchu zgodnie z § 12 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie
zarządzania ruchem na drogach,
b. kontroli zadań technicznych zgodnie z 12 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie zarządzania ruchem na drogach.
38. Ewidencja zatwierdzanej organizacji ruchu a dostęp do informacji publicznej.
39. Problematyka wydawania zaświadczeń przez organ zarządzający ruchem na drodze w sprawie znaków
drogowych objętych zatwierdzanymi organizacjami ruchu.
40. Orzecznictwo sądów administracyjnych – najczęstsze błędy i wadliwości w zatwierdzanych
organizacjach ruchu skutkujących „stwierdzeniem nieważności” zatwierdzenia/odrzucenia organizacji
ruchu.
41. „Przewidywane” terminy na wprowadzenie a „rzeczywiste” terminy wprowadzenia organizacji ruchu.
42. Termin na wprowadzenie organizacji ruchu a termin ważności: dla stałej organizacji ruchu, dla czasowej
organizacji ruchu, dla uproszczonej organizacji ruchu.
43. Termin na przywrócenie poprzedniej stałej organizacji ruchu.
44. Sposób zapisywania terminów na wprowadzenie organizacji ruchu.
45. Egzekwowanie przez organ zarządzający ruchem na drodze: terminu na wprowadzenie organizacji
ruchu, terminu na przywrócenie poprzedniej organizacji ruchu.
46. Rozumienie pojęcia „jednostki organizującej prace na drodze” w kontekście „jednostki wprowadzającej
organizację ruchu”.
Komunikacja, transport, drogi