1. Wprowadzenie w problematykę sterowania ruchem drogowym, w tym omówienie najważniejszych definicji i skrótów.
2. Szczegółowe podstawy prawne w zakresie sygnalizacji świetlnej oraz oficjalne projekty zmian (tzw. „Propozycja wymagań dla oznakowania drogowego” oraz projektów „Wzorców i Standardów” rekomendowanych przez Ministra właściwego ds. transportu).
3. Obowiązek oraz cele stosowania sterowania ruchem drogowym.
4. Charakterystyka zagrożeń w ruchu sterowanym sygnalizacją świetlną – przykłady praktyczne.
5. Organizacja (sterowanie) a zarządzanie ruchem drogowym – synteza.
6. Formalny zakres projektu organizacji ruchu z sygnalizacją świetlną.
7. Fazy sygnalizacyjne – bezpieczeństwo, przepisy, zalecenia, praktyka.
8. Zasady doboru i lokalizacji urządzeń sterowania ruchem.
9. Grupy kolizyjne i nadzorowane – czym są i jak dobierać.
10. Problematyka czasów międzyzielonych – teoria i praktyka.
11. Wymogi stawiane długością sygnałów świetlnych.
12. Optymalizacja długości cyklu sygnalizacyjnego – metody doboru i analizy efektywności.
13. Przepustowość i warunki ruchu – zło konieczne oddające sprawność ruchową.
14. Programy wejściowe i wyjściowe, harmonogramy pracy sygnalizacji świetlnej.
15. Sterowanie zmiennoczasowe – charakterystyka złożoności problemu w projekcie sterowania ruchem.
16. Algorytm sterowania adaptacyjnego acyklicznego.
17. Detekcja ruchu – charakterystyka, zalety, wady.
18. Sterowanie skoordynowane liniowo i obszarowo.
19. Priorytet dla środków publicznego transportu zbiorowego – synteza funkcjonowania.
20. Wyświetlacze czasu, wyświetlacze prędkości – teoria i praktyka.
21. Sygnalizacja wahadłowa – praktyczne problemy.
22. Synteza najpopularniejszych aplikacji komputerowych wspomagających projektantów i organy zarządzające ruchem.
W programie szkoleń duży nacisk położono na:
• Prezentację treści teoretycznych (prawnie wymaganych), praktycznych (stosowanych powszechnie i uznanych za prawidłowe) oraz wyników badań zachowań uczestników ruchu drogowego – z ich wzajemną konfrontacją.
• Dyskusję, wspólną wymianę doświadczeń uczestników – a w szczególności udzielanie odpowiedzi na pytania od uczestników, zadawane w dowolnym momencie szkolenia,
• Możliwość bieżącej analizy sytuacji drogowo-ruchowej, w tym projektu organizacji ruchu drogowego.
Komunikacja, transport, drogi