• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Jak chronić się przed cyberatakami? Rejestr omów w pigułce - w ramach Lubelskiego Forum Sekretarzy

Ważne informacje o szkoleniu

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej Regionalny Ośrodek w Lublinie wspólnie z Zarządem Lubelskiego Forum Sekretarzy zapraszają na spotkanie szkoleniowo-konsultacyjne Forum Sekretarzy, które będzie składać się z trzech modułów:
Moduł I: Jak chronić się przed cyberatakami i jakie mogą być skutki takich zdarzeń? Rejestr umów w pigułce - najnowsze zmiany.
Moduł II: Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców /projekt z dn. 4.04.2022r./, w tym przerwa kawowa
Moduł III: Ustawa o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa /projekt z 6.04.2022r./, 

Szanowni Państwo zapraszamy wszystkich zainteresowanych do przystąpienia do Lubelskiego Forum Sekretarzy!

Forum Sekretarzy Województwa Lubelskiego przy FRDL RO w Lublinie ma na celu wymianę doświadczeń i spotkania w gronie eksperckim wokół aktualnych zagadnień istotnych dla sprawnego funkcjonowania JST z punktu widzenia roli i zadań sekretarza. Fora Sekretarzy działają przy wszystkich regionalnych ośrodkach FRDL w całej Polsce!
Zgodnie z aktualnymi zasadami członkowie mają obowiązek udziału w jednym spotkaniu raz na kwar-tał w cenie 180 zł. (nie pobieramy żadnych dodatkowych opłat) przy standardowej opłacie szkoleń otwartych od 399 zł. Za wyjazdowe dwudniowe sesje konsultacyjno-szkoleniowe oraz udział w corocznym Krajowym Kongresie Sekretarzy cena jest wyższa. Także w miarę możliwości i potrzeb członków LFS organizujemy bezpłatne konsultacje we współpracy z forami sąsiednich województw. Tego-roczny Krajowy Kongres Sekretarzy odbędzie się w drugiej połowie październiku br.  
Od kilku lat przy FRDL działa Krajowa Rada Forów Sekretarzy JST, celem działalności której jest:
– reprezentowanie środowiska Sekretarzy JST na poziomie krajowym i międzynarodowym,
– zabierania głosu w istotnych dla samorządu sprawach na poziomie krajowym,
– koordynacji konsultacji wewnątrz środowiska Sekretarzy JST,
– organizacji wspólnych ogólnopolskich i makroregionalnych wydarzeń/inicjatyw,
– podejmowania inicjatyw na rzecz wzmocnienia kompetencji Sekretarzy JST oraz potencjału organi-zacyjnego JST.

Więcej informacji na stronie: http://frdl.lublin.pl/fora/forum-sekretarzy/forum-sekretarzy-i-krajowa-rada/lubelskie-forum-sekretarzy oraz pod telefonem: +48 502 525 121
 

zwiń
rozwiń
Program

9:00-11:00 MODUŁ I:

Jak chronić się przed cyberatakami i jakie mogą być skutki takich zdarzeń?

Nawet najbardziej zaawansowane technologie nie wystarczą jeśli o zapewnienie bezpieczeństwa instytucji nie zatroszczą się pracownicy. Ogromna większość odnotowanych incydentów było spo-wodowane przez błąd pracowników. 
Samorządy mogą walczyć z hakerami, a u podstaw sukcesu jest poszerzenie wiedzy pracowników na temat bezpiecznego korzystania z cyberprzestrzeni oraz sposobów reagowania na zagrożenia, które wzmocnią bezpieczeństwo organizacji.
Miasto Otwock, Gmina Tuczna, Gmina Lututów, Gmina Nowiny to tylko kilka przykładów Administracji Publicznej, które dotknął cyberatak w ubiegłym roku. Z danych przedstawionych przez NASK wynika, że co najmniej 14% samorządów zostało już zaatakowanych przez hakerów. W roku 2020 r. zgłoszo-nych zostało 2039 incydentów na JST. Według ekspertów 2022 rok przyniesie wzrost cyberzagrożeń. NIK wskazuje, że dane gromadzone i przetwarzane w bazach i systemach komputerowych urzędów gmin i miast, a także w starostwach są słabo chronione. Z roku na rok coraz więcej spraw załatwianych jest drogą elektroniczną, a administracja publiczna gromadzi i przetwarza coraz więcej danych - za-pewnienie bezpieczeństwa przetwarzania informacji w urzędzie staje się jednym z najistotniejszych wyzwań stojących przed administracją publiczną. 
W ramach szkolenia omówimy przykłady ataków socjotechnicznych, ataków na infrastrukturę, ataki typu ransomware, oszustwa phishingowe, ataki na telefony, strony www itp. Tematy zostaną omó-wione na konkretnych przykładach „z życia wziętych”.

Rejestr umów w pigułce, w tym prezentacja narzędzia

Rejestr umów miał wystartować od 1 lipca 2022 r. i od tego dnia, informacje w rejestrze umów mają być za-mieszczane bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od daty zawarcia umowy lub zaistnie-nia. Do rejestru miały być wprowadzone umowy zawarte od 1 stycznia br., czyli od dnia, kiedy ustawa weszła w życie. Rząd proponuje wydłużenie terminu. W rządowym projekcie poprawek do ustawy o podatku docho-dowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, na etapie procedowania w Sejmie, dorzucono prze-pisy dotyczące rejestru. Przesuwają one datę wejścia w życie przepisów dotyczących rejestru na 1 stycznia 2023 r. Rejestr umów w jednostkach sektora finansów publicznych a RODO - Zgodnie z projektem rejestr będzie dotyczył umów zawartych od dnia: 
➢ 1 października 2022 r. – w przypadku KPRM, ministerstw i urzędów wojewódzkich. 
➢ 1 stycznia 2023 r. – w przypadku jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związków, związków me-tropolitalnych i samorządowych jednostek organizacyjnych; 
➢ 1 kwietnia 2023 r. – w przypadku pozostałych jednostek sektora finansów publicznych. 
Z poprawki wynika, że w rejestrze mają być zamieszczane informacje o umowach zawartych w formie pisem-nej, dokumentowej, elektronicznej albo innej formie szczególnej, których wartość przedmiotu przekracza 5000 zł bez podatku od towarów i usług. 
Obecne przepisy wskazują sankcje za niewykonanie obowiązku prowadzenia, aktualizacji, udostępnienia lub wprowadzania danych do rejestru umów albo podania w nim nieprawdziwych danych. To grzywna, kara ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Projekt zmienia odpowiedzialność karną za naruszenie obowiązków rejestrowania umów - zostanie zmieniona na odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych. 
 

11:15-14:15 MODUŁ II: Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców /projekt z dnia 4.04.2022r./

Omówienie przygotowanego opracowania dla sekretarzy JST w zakresie projektowanych uproszczeń procedur administracyjnych w zakresie następujących aktów prawnych :

1. Kodeks postępowania administracyjnego - zmiany dot. ponagleń
2. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi -  procedura postępowania uproszczonego przy  wydawaniu niektórych zezwoleń 
3. Ustawa o drogach publicznych - wyłączenie możliwości odwołania od niektórych decyzji
4. Prawo łowieckie - zmiany w obowiązku i sposobie prowadzenia książki  ewidencji pobytu na polowaniu indywidualnym
5. Ustawa o gospodarce nieruchomościami - uchylenie niektórych przepisów
6. Ustawa o transporcie drogowym - zmiana w trybie  wydawania zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego
7. Ustawa o ochronie przyrody - zmiany w sposobie składania wniosków o wydanie zezwoleń
8. Ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko - nowa postać wniosku o wydanie decyzji środowiskowej
9. Prawo oświatowe  -postępowanie uproszczone i milczące załatwienie sprawy przy wydawaniu niektórych zezwoleń
10. Prawo wodne - ustalanie  strony postępowania w sprawie o ustalenie charakteru wód, inne niż wnioskodawca oraz Wody Polskie, nowy tryb zawiadamianie stron postępowania w sprawie o ustalenie charakteru wód, inne niż wnioskodawca oraz Wody Polskie, sposób  zawiadomienia stron  o wszczęciu postępowania w sprawie ustalenia linii brzegu, tryb zwoływania walnego zgromadzenia spółki wodnej, podejmowanie uchwał, obliczanie kworum, głosowania w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii
11. Wejście w życie zmian w poszczególnych ustawach

15:00-17:00 MODUŁ III: Ustawa o ochronie osób zgłaszających naruszenia prawa /projekt z 6.04.2022r./

1. DYREKTYWA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii - jako akt prawny UE podlegający implementacji
2. Nowy projekt ustawy - regulacje, definicje  (zmiany w stosunku do projektu z 14 października 2021r.), nowe pojęcia - "podmiot prawny", "postępowanie prawne"
3. Naruszenia prawa podlegające zgłoszeniu wg nowego projektu ustawy (w tym regulacje wewnętrzne i standardy etyczne)
4. Kto może zostać "sygnalistą"- dodatkowe uregulowania; co oznacza wg  nowego projektu pojęcie "kontekst związany z pracą"
5. Dopuszczalność zgłoszeń anonimowych /zmiany/, ochrona danych osobowych zgłaszającego
6. Okres przechowywania danych osobowych przetwarzanych w związku z przyjęciem zgłoszenia oraz podjęciem działań następczych - zmiany
7. Zakaz działań odwetowych - nowy katalog (przykłady działań, które mogą być uznane za działania odwetowe)
8. Zgłoszenia wewnętrzne - ustalenie wewnętrznej procedury , niezbędne elementy procedury wewnętrznej, sposoby i zasady przekazywania zgłoszeń, wspólna procedura wewnętrzna dla kilku urzędów lub jednostek organizacyjnych, zwolnienia dotyczące niektórych gmin  / zmiany/
9. Podmiot wewnętrzny upoważniony do przyjmowania zgłoszeń- kogo wyznaczyć ?
10. Rejestr zgłoszeń wewnętrznych- niezbędne elementy rejestru, okres przechowywania danych w rejestrze /zmiany/
11. Zgłoszenia zewnętrzne zasady dokonywania zgłoszeń zewnętrznych, organy publiczne zobowiązane do wprowadzenia procedury, w tym organy wykonawcze jednostek samorządu terytorialnego, Obowiązki organu publicznego w zakresie przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, środki komunikacji, terminy
12. Rejestr zgłoszeń zewnętrznych- niezbędne elementy rejestru, okres przechowywania danych w rejestrze/zmiany/
13. Obowiązki sprawozdawcze organów publicznych, obowiązki zamieszczania informacji w BIP, obowiązek przeglądu procedur
14. Na czym polega "ujawnienie publiczne"
15. Zmiany w przepisach karnych oraz terminie wejścia wżycie projektowanych przepisów  
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Do udziału w spotkaniu szkoleniowo-konsultacyjnym, które odbędzie się w Hotelu IBIS w Lublinie, zapraszamy sekretarzy jst woj. lubelskiego

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekspertami spaotkania będą:
Specjalista z zakresu procedur administracyjnych (KPA, ochrona danych osobowych, udostępnianie informacji publicznej, szkolenia radnych) i systemów zarządzania w jednostkach samorządu terytorialnego. Wykładowca na wielu unijnych programach szkoleniowych (m.in. „Expert - Urzędnik”, „Urząd na miarę Europy"). Doświadczony trener oraz samorządowiec-praktyk, szkolący od kilkunastu lat pracowników administracji samorządowej i rządowej na terenie całego kraju (urzędy miast i gmin, starostwa powiatowe, urzędy marszałkowskie, jednostki organizacyjne JST, urzędy wojewódzkie, NFZ, IPN, KWP, UKE, KAS). Rocznie (w okresie przedpandemicznym) przeprowadzał do 150 szkoleń na terenie całej Polski. Stały i długoletni współpracownik Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Specjalistka ds. bezpieczeństwa informacji, audytor wiodący normy ISO 27001. Audytor wewnętrzny z 15 letnim stażem pracy, w zakresie przeprowadzania audytów branży finansowej, ubezpieczeniowej oraz audytów śledczych. Wykładowca w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie – prowadzenie zajęć z zakresu ochrony danych osobowych oraz audytu na studiach podyplomowych na kierunku Inspektor Ochrony Danych. We współpracy z WSPiA w Lublinie prowadzenie cyklicznych kursów dla Inspektorów Ochrony Danych. Od czerwca 2016r. do maja 2018r. pełniła funkcję Z-ca Administratora Bezpieczeństwa Informacji w firmie z branży finansowej w zakresie obowiązków opracowywania dokumentacji, identyfikacji incydentów, prowadzenia czynności wyjaśniających, szkolenia pracowników z zakresu bezpieczeństwa informacji, ochrony danych osobowych. Od maja 2019r. Inspektor ochrony danych w jap oraz sektorze prywatnym . Obecnie audytor przeprowadzający audyty ochrony danych osobowych, audyty bezpieczeństwa informacji oraz KRI. Członek Stowarzyszenia Praktyków Ochrony Danych Osobowych oraz SABI. Trener prowadzący szkolenia z zakresu bezpieczeństwa informacji, ODO oraz cyberbezpieczeństwa.
 

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Koszt udziału dla członków Lubelskiego Forum Sekretarzy/osób oddelegowanych: 180 zł.
Koszt udziału dla zainteresowanych z woj. lubelskiego: 449 zł.
W ramach opłaty zapewniamy materiały szkoleniowe, przerwy kawowe oraz obiad.

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.lublin.pl lub mailem na adres forumsekretarzy@frdl.lublin.pl do 2 czerwca 2022r. Karta dostępna na stronie https://frdl.lublin.pl/fora/forum-sekretarzy/spotkania-forum-1/najblizsze-spotkania-forum-1
UWAGA: Brak pisemnej rezygnacji ze szkolenia najpóźniej na trzy dni robocze przed terminem jest równoznaczny z obciążeniem Państwa należnością za szkolenie niezależnie od przyczyny rezygnacji. Płatność należy uregulować przelewem na podstawie wystawionej i przesłanej FV.