• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Budowanie lokalnego systemu reagowania na kryzys bezdomności - rola gminnego koordynatora

Miejsce
Szczecin
Termin
28 marca 2025
Czas trwania
09:00 - 15:00
Cena
520 zł
Ważne informacje o szkoleniu

Od wielu lat borykamy się z problematyką bezdomności i jej przeciwdziałania. Zagadnienia te są trudne do zidentyfikowania i zdiagnozowania, głównie dlatego, że osoby w kryzysie bezdomności bardzo rzadko zgłaszają się do ośrodków pomocy społecznej. Brak wystarczającej świadomości prawnej, wiary w uzyskanie skutecznej pomocy, trudności ze wskazaniem miejsca zamieszkania powodują, że osoby bezdomne niechętnie piszą o swoich problemach do organów władzy publicznej. W diagnozowaniu ich potrzeb i skali problematyki bezdomności służy powołany Koordynator ds. bezdomności, najczęściej przy Miejskim Ośrodku Pomocy Rodzinie. Odpowiada on przede wszystkim za współpracę i dynamiczną wymianę informacji między służbami, w zakresie wsparcia osób bezdomnych. Koordynator, a także pracownicy MOPR przyjmują informacje o osobach zagrożonych problemem bezdomności, jak również o miejscach pobytu osób bezdomnych, dotychczas nie korzystających z dedykowanej im infrastruktury pomocowej. Odpowiednio wczesne otrzymanie sygnału, pozwoli na podjęcie niezwłocznych działań, jak również pozwoli uniknąć tragicznych w skutkach następstw związanych z epidemią oraz okresem zimowym.

Podczas szkolenia uczestnicy będą mieli okazję poznać tajniki pracy z osobami bezdomnymi, zdobyć nowe umiejętności i narzędzia pracy socjalnej.

Dzięki warsztatom praktycznym oraz sesji pytań i odpowiedzi będą mogli rozwijać się i doskonalić swoje zdolności w budowaniu skutecznego zespołu, a co za tym idzie systemu wsparcia dla osób bezdomnych.

Ponadto, uczestnicy będą mieli okazję uczestniczyć w symulacjach rozwiązywania konfliktów w zespole oraz ćwiczeniach praktycznych, które pozwolą im lepiej zrozumieć i radzić sobie z trudnościami w pracy socjalnej.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Pozyskanie wiedzy na temat problematyki bezdomności.
  • Nabycie umiejętności pracy z osobami bezdomnymi.
  • Rozwinięcie kompetencji w budowaniu skutecznego zespołu oraz rozwiązywaniu konfliktów.
  • Dodatkowo, uczestnicy poznają nowe narzędzia i techniki pracy socjalnej, które pozwolą im efektywniej wspierać osoby doświadczające bezdomności.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie do roli gminnego koordynatora ds. problemu bezdomności
    • Zrozumienie kontekstu prawnego i społecznego.
    • Rola koordynatora w działaniach lokalnych i regionalnych.
  2. Komunikatywność i umiejętność pracy w zespole
    • Budowanie zaufania i współpracy w grupie.
  3. Organizowanie spotkań i omawianie planu działań
    • Metody efektywnego planowania spotkań.
    • Ustalanie celów i oczekiwań.
  4. Ćwiczenia praktyczne: budowanie relacji z instytucjami i organizacjami pozarządowymi
    • Symulacje spotkań
    • Wypracowywanie strategii współpracy.
  5. Budowanie lokalnego systemu reagowania na kryzys bezdomności
    • Modele systemów wsparcia w różnych gminach.
    • Dostosowanie rozwiązań do specyfiki lokalnej.
  6. Współpraca między różnymi podmiotami
    • Mechanizmy współpracy z policją, strażą miejską, szpitalami, kuratorami zawodowymi oraz personelem placówek zapewniających schronienie.
    • Tworzenie protokołów współpracy.
  7. Oferowanie wsparcia merytorycznego i konsultacyjnego w godzinach popołudniowych i nocnych.
    • Przykłady skutecznych interwencji w sytuacjach kryzysowych.
  8. Rozwiązywanie problemów i kreatywne podejście do działań
    • Techniki analizy problemów i generowania rozwiązań.
    • Przykłady innowacyjnych projektów w zakresie walki z bezdomnością.
  9. Podsumowanie i plan dalszych działań w swoich lokalnych systemach
    • Opracowanie indywidualnych planów działania na podstawie zdobytej wiedzy.
    • Ustalanie celów krótko- i długoterminowych.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Gminni Koordynatorzy oraz kandydaci na gminnych koordynatorów ds. bezdomności funkcjonujący przy ośrodkach pomocy społecznej, pracownicy jednostek samorządowych (JST) oraz organizacji pozarządowych (NGO), pracownicy zainteresowanych poszerzaniem swoich kompetencji w zakresie rozwoju systemu wsparcia osób w kryzysie bezdomności.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Superwizor pracy socjalnej, mediator oraz terapeuta ds. uzależnień, gminny koordynator instytucji i organizacji działających w obszarze niesienia pomocy osobom bezdomnym. Pracą socjalną zajmuje się od ponad 25 lat, specjalizując się w obszarze kryzysu bezdomności.

Posiada bogate doświadczenie w prowadzeniu szkoleń i warsztatów dla pracowników socjalnych oraz osób związanych z sektorem pomocy społecznej. Jego wiedza i umiejętności są oparte na praktycznym doświadczeniu oraz aktualnych badaniach i innowacyjnych podejściach w pracy z osobami bezdomnymi.

Jako kierujący zespołem pracowników socjalnych, posiada głęboką wiedzę na temat skutecznych strategii i praktyk w pracy z osobami w kryzysie bezdomności. Jego podejście jest holistyczne i oparte na indywidualnych potrzebach i możliwościach każdej osoby.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Hotel Campanile w Szczecinie

ul. Wyszyńskiego 30

Koordynatorzy
Elżbieta Silny
Koordynator ds. Szkoleń i Forów
tel. 725 302 313
elsilny@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 520 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 21 marca 2025 r.