1. Pojęcie i formy agresywnych zachowań:
- agresja słowna,
- agresja fizyczna.
2. Praktyczne aspekty postępowania pracowników pomocy społecznej wobec specyficznych grup :
- osoby pod wpływem alkoholu i środków psychoaktywnych,
- osoby odmawiające przestrzegania wymogów sanitarnych związanych z przeciwdziałaniem Covid-19,
- stosowanie środków przymusu bezpośredniego wobec osób agresywnych w placówkach pomocy społecznej
3. Obowiązki kierownictwa placówki w sytuacji, w której pracownik pada ofiarą agresji - sposoby reakcji na przypadki agresji. Czy i kiedy kierownictwo jednostki ma obowiązek zawiadomienia organów ścigania o przypadku agresji?
4. Ochrona pracowników pomocy społecznej przy użyciu środków prawa karnego:
- kwalifikacja agresywnych zachowań w kodeksie karnym,
- sposoby i formy dokumentowania zachowań agresywnych,
- personel socjalny jako pokrzywdzony w postępowaniu karnym,
- odszkodowanie i zadośćuczynienie w procesie karnym.
5. Ochrona prawno-karna personelu ośrodków pomocy społecznej na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych:
- sytuacje, w których personel socjalny wykonujący obowiązki zawodowe korzysta z ochrony przewidzianej dla funkcjonariuszy publicznych,
- skutki ochrony na zasadach przewidzianych dla funkcjonariuszy publicznych dla pokrzywdzonego i sprawcy.
6. Hejt w Internecie - podstawowe zasady reakcji.
7. Zasady sporządzania podstawowych pism procesowych, m.in.:
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa,
- wniosek dowodowy,
- wniosek o naprawienie szkody w postępowaniu karnym
8. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
Pomoc społeczna, zdrowie