• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Forum Sekretarzy: Wykonywanie praw i obowiązków spadkobiercy przez gminy - spotkanie stacjonarne

Miejsce
Warszawa
Termin
12 czerwca 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
639 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Te zajęcia realizowane będą w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Sekretarzy. Zajęcia w formule hybrydowej - stacjonarnej, lub online do wyboru.

Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego, Centrum Mazowsze zaprasza Państwa do współtworzenia Forum Sekretarzy. Zapraszamy do udziału w najbliższej sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum. Zachęcamy Państwa do udziału w spotkaniu oraz do zrzeszenia się w Forum!

Przedmiot sesji konsultacyjno-szkoleniowej

• Gminy, zgodnie z Kodeksem cywilnym, są spadkobiercami ustawowymi w przypadku, gdy spadkodawca nie sporządził testamentu i nie ma krewnych powołanych do dziedziczenia z ustawy, albo spadkobiercy spadek odrzucili. Z reguły w takich przypadkach w masie spadkowej pojawiają się długi, które gminy muszą rozliczać. W roku 2016 wszedł w życie art. 111c Prawa bankowego, na podstawie którego banki mają obowiązek informowania gmin o tzw. „martwych kontach”. Powoduje to konieczność prowadzenia postępowań weryfikujących, czy gmina faktycznie jest powołana do dziedziczenia.
• Uczestnicząc w sesji Sekretarz zdobędzie niezbędną wiedzę do:
- prawidłowego zweryfikowania sprawy pod kątem dziedziczenia po danej osobie przez gminę,
- ustalania majątku spadkowego (aktywów i pasywów),
- występowania o sporządzenie spisu inwentarza spadku,
- weryfikacji i negocjacji ewentualnej spłaty długów spadkowych,
- a dodatkowo właściwego księgowania masy spadkowej w księgach rachunkowych gminy.

zwiń
rozwiń
Program sesji konsultacyjno-szkoleniowej

1. Dziedziczenie ustawowe przez gminy.
• Dziedziczenie ogólnie.
• Przyjęcie spadku wprost, z dobrodziejstwem inwentarza albo odrzucenie spadku.
2. Sporządzenie spisu inwentarza spadku.
• Cel sporządzenia spisu inwentarza.
• Przygotowanie wniosku o spis inwentarza.
• Poszukiwania masy spadkowej.
3. Właściwe ujęcie w ewidencji księgowej odziedziczonej przez gminę masy spadkowej.
• Prowadzenie ewidencji księgowej w sposób umożliwiający zidentyfikowanie dochodów i wydatków gminy związanych z postępowaniami spadkowymi.
• Wyodrębnienie kont po stronie przychodów i wydatków z tytułu dziedziczenia.
• Księgowanie aktywów i pasywów na podstawie danych ze spisu inwentarza.
• Przeksięgowywanie zweryfikowanych zobowiązań z tytułu długów spadkowych.
4. Zawiadomienia przesyłane przez banki na podstawie art. 111c Prawa bankowego.
• Rejestrowanie wpływających zawiadomień.
• Weryfikacja zawiadomień celem ustalenia potencjalnego dziedziczenia przez gminę.
• Występowanie do sądów z wnioskami o stwierdzenie nabycia spadku.
5. Kontrola zarządcza wykonywania praw i obowiązków spadkobiercy przez gminy.
• Uwzględnienie spraw spadkowych w procedurach kontroli zarządczej.
• Definiowanie ryzyka w obszarze spraw spadkowych.
• Okresowa kontrola prowadzonych postępowań.
6. Długi spadkowe.
• Ocena konieczności spłaty długów spadkowych.
• Kolejność zaspokajania wierzycieli spadkowych.
• Prowadzenia negocjacji dot. spłaty długów spadkowych.
• Wyliczanie proporcjonalnych kwot należnych wierzycielom spadkowym.
7. Dodatkowe informacje o dziedziczeniu.
• Spadkobiercy ustawowi i testamentowi.
• Postępowanie o stwierdzenie nabycia spadku.

zwiń
rozwiń
Prezentowane spotkanie realizowane jest w ramach sesji konsultacyjno-szkoleniowej Forum Sekretarzy

Udział w pracach Forum to jedna ze ścieżek rozwoju osobistego, jakże niezbędnego aby profesjonalnie realizować swoje obowiązki. To także możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy pracownikami jst zajmującymi się tą samą tematyką w innej jednostce w województwie. Zachęcamy do współpracy Państwa współpracy, zrzeszenia się w ramach Forum i udziału organizowanych szkoleniach.

Szczegółowe informacje dotyczące Forum znajdujące się w serwisie www FRDL w zakładce Forum Sekretarzy

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Wieloletni pracownik administracji samorządowej na kierowniczym stanowisku w urzędzie gminy, praktyk w prezentowanej dziedzinie.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Chałubińskiego 8

Sala szkoleniowa przy Chałubińskiego 8

Koordynatorzy
Michał Wójcik
Dyrektor Ośrodka Regionalnego w Warszawie, Łodzi, Lublinie
tel. + 48 517 515 717
michal.wojcik@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Koszt udziału w spotkaniu dla osoby niezrzeszonej w Forum wynosi: 639 PLN W przypadku członka Forum wynosi 220 PLN.

Cena obejmuje: Udział w profesjonalnej sesji konsultacyjno-szkoleniowej, materiały szkoleniowe w wersji papierowej, lunch oraz przerwy kawowe, możliwość konsultacji z trenerem i uczestnikami sesji.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 6 czerwca 2025 r.