1. Stosunek pracy w samorządzie:
• Samorządowa pragmatyka pracownicza – istotne odrębności przyjęte przez ustawodawcę w zakresie stosunku pracy samorządowców w porównaniu z „kodeksowym” pracownikiem oraz ich praktyczne znaczenie.
• Podstawy nawiązania stosunku pracy w samorządzie: umowa o pracę, wybór, powołanie - okres trwania stosunku pracy, kategorie pracowników, wymagania formalne.
• Regulamin pracy oraz wynagradzania jako wewnątrzzakładowe źródła prawa pracy i ich znaczenie w stosunkach pracy.
2. Zasady nawiązania stosunku pracy z pracownikiem samorządowym na podstawie umowy o pracę:
• Zasady prowadzenia naboru na wolne stanowiska urzędnicze.
• Wymagania niezbędne i dodatkowe na poszczególnych stanowiskach pracy.
• Awans wewnętrzny jako szczególna forma obsadzania stanowisk.
• Definicja wolnego stanowiska urzędniczego w świetle zapisów ustawy o pracownikach samorządowych.
• Zatrudnienie pracownika bez przeprowadzania naboru.
• Zasady przeniesienia pracownika w ramach ustawy o pracownikach samorządowych.
3. Obowiązki pracodawcy w zakresie nawiązania stosunku pracy.
• Dokumenty, których może żądać pracodawca w związku z nawiązaniem stosunku pracy.
• Umowa o pracę – omówienie jej rodzajów, prawidłowa treść aktu kreującego stosunek pracy po zmianach w 2023 r. – najczęściej stwierdzane uchybienia w trakcie kontroli PIP, problematyka umowy na zastępstwo.
• Kształtowanie wynagrodzenia pracownika samorządowego w umowie o pracę.
• Specyfika zatrudniania pracowników na podstawie umowy na czas określony – dopuszczalne limity ich zawierania oraz wyjątki mające zastosowanie w samorządzie.
• Kontynuowanie dokumentacji pracowniczej przy ponownym zatrudnieniu tego samego pracownika.
• Informacja o warunkach zatrudnienia – termin przekazania i prawidłowa treść.
• Przetwarzanie danych osobowych kandydata/pracownika.
• Kierowanie kandydata na wstępne badania lekarskie.
• Szkolenie wstępne w dziedzinie bhp.
Kadry, prawo pracy, płace