• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Doręczenia elektroniczne. Usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego od 10 grudnia 2023 r. w administracji publicznej

online
Potwierdzone

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy na szkolenie dotyczące nowych zasad doręczeń elektronicznych wprowadzonych ustawą o doręczeniach elektronicznych i ich wpływowi na postępowanie administracyjne.

Ważne informacje o szkoleniu

10 grudnia 2023 r. administracja publiczna, w tym jst, zobligowana będzie do stosowania nowych zasad doręczania pism, utrwalonych w postaci elektronicznej przez publiczną usługę rejestrowanego doręczenia elektronicznego, powiązaną z nowym adresem do doręczeń elektronicznych.
• Zmiany prawa obligują każdy organ administracji publicznej do stosowania nowych zasad doręczeń opartych o doręczenie elektroniczne. Brak wiedzy i umiejętności w tym zakresie skutkować będzie paraliżem jednostki, z uwagi na brak wejścia w życie wszelkich pism z powodu właśnie błędnego ich doręczenia.
• Proponowane przez nas szkolenie jest dedykowane wszystkim pracownikom administracji publicznej, stosującym przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego.
• Podczas zajęć przedstawimy nowe regulacje prawne w zakresie doręczeń elektronicznych i zasady ich stosowania, przeanalizujemy praktyczne zagadnienia i dostarczymy wiedzę w tym zakresie, niezbędną w pracy każdego urzędnika.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy z zakresu zasad prowadzenia postępowania w oparciu o przepisy k.p.a., ze szczególnym uwzględnieniem doręczeń elektronicznych, w związku ze zmianami od 10.12.2023 r.
• Uzyskanie informacji z zakresu problematyki doręczeń:
- Jak wygląda adres do doręczeń?
- Na czym polega hierarchia doręczeń?
- Jakie są skutki doręczania na adres zwykłej poczty elektronicznej?
- Jakie są konsekwencje wpisania adresu do doręczeń do bazy adresów do doręczeń?
• Wskazanie skutków procesowych, wynikających z nowych zasad, w tym m. in.:
- Chwila doręczenia oraz dowód otrzymania, jako moment, od którego liczmy terminy procesowe.
- Zasady i skutki doręczania wydruków korespondencji.
• Nabycie umiejętności, pozwalających na zgodne z prawem doręczanie oficjalnej korespondencji.
• Poznanie odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania i wątpliwości z zakresu wdrożenia nowych przepisów o doręczeniach elektronicznych.

zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie. Geneza i bezpieczeństwo e-administracji. Ustawa o doręczeniach.
• Kiedy zaczną obowiązywać nowe zasady e-doręczeń?
• E-doręczenia – zasady doręczeń i ich skutki.
• Baza adresów elektronicznych - dane przetwarzane w bazie, skutki wpisu do bazy adresów elektronicznych.
• Nowe usługi (rodzaje) doręczeń: publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, publiczna usługa hybrydowa.
• Nowe sposoby liczenia terminów załatwienia sprawy.
2. Definicje i skutki prawne rozumienia dokumentu elektronicznego, dowodu doręczenia.
3. Nowa zasada pisemności i jej konsekwencje:

• Załatwianie sprawy „bez człowieka”.
• Załatwianie sprawy on-line.
• Rodzaje podpisów elektronicznych i ich prawne aspekty, w tym zasady podpisywania pism, kierowanych do organów administracji w trybie k.p.a., a zasady uwierzytelniania pism, wynikające z przepisów materialno-prawnych.
4. Zasady składania podań utrwalonych w postaci elektronicznej:
• Podanie utrwalone w postaci elektronicznej a dokument elektroniczny - kierunki zmian w prawie np. Prawo o ochronie przyrody, Prawo o aktach stanu cywilnego.
• Nowy adres do doręczeń - kto go przyznaje, kto musi go mieć, jak wygląda, ile adresów będzie w jednej jednostce?
• Konsekwencje prawne składnia pism na adres poczty do doręczeń (zwykłym mailem).
• Pouczenie o zasadach prowadzenia korespondencji elektronicznej z organem.
• Czy należy podpisywać załączniki składane przez e-PUAP, czy tylko pismo główne?
• Jak się weryfikuje podpisy składane elektronicznie?
• Od kiedy liczmy terminy załatwienia sprawy w przypadku wpłynięcia pism utrwalonych w postaci elektronicznej?
5. Doręczenia elektroniczne po zmianach:
• Doręczenie korespondencji w okresie przejściowym.
• Nowa siatka pojęciowa (dokument doręczenia).
• Hierarchia doręczeń: publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego, publiczna usługa hybrydowa, wyjątki od doręczenia elektronicznego.
• Adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych i konsekwencje jego wpisania do bazy.
• Jak należy doręczać korespondencję, jeśli nowy adres do doręczeń już jednostka posiada – na ten adres czy przez e-PUAP?
• Wyjątki od doręczeń elektronicznych.
• „Administrator skrzynki do doręczeń” – zadania.
6. Doręczenie wydruku pisma uzyskanego z systemu teleinformatycznego – kiedy i po co to robimy?
7. Podsumowanie. Dyskusja. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy administracji publicznej, w szczególności jst i jednostek podległych, stosujący k.p.a., osoby zarówno zaczynające pracę w organach, jak i doświadczeni urzędnicy.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, członek etatowy SKO w latach 2005/2011.Ekspert NIST. Audytor Wiodący Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji wg normy PN-EN ISO/IEC 27001. Inspektor ochrony danych osobowych. Adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji UWM w Olsztynie w Katedrze Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego. Kierownik studiów podyplomowych z ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji w jednostkach sektora publicznego na WPIA UWM w Olsztynie. Autor licznych publikacji w tematyce: ochrony danych osobowych, k.p.a. i informacji publicznej, trener i wykładowca, mający udokumentowanych kilkaset szkoleń z zakresu k.p.a. Współwłaściciel kancelarii prawnej, specjalizującej się w obsłudze prawnej jst. Ekspert i trener FRDL.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 395 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 17 sierpnia 2023 r.