• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Doręczenia elektroniczne w podmiotach publicznych w 2025 r. okiem praktyka. 2 dniowe zajęcia doskonalające. Jak prowadzić postępowanie administracyjne po wejściu w życie e-doręczeń? E-doręczenia a EPUAP i inne e-usługi. EZD a e-doręczenia

Miejsce
Internet
Termin
10-23 października 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
719/759 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 759 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 26 września 2025 r. cena wynosi: 719 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy na szkolenie dotyczące nowych zasad doręczeń elektronicznych wprowadzonych ustawą o doręczeniach elektronicznych i ich wpływowi na postępowanie administracyjne.

Ważne informacje o szkoleniu

Od 1 stycznia 2025 r. podmioty publiczne wskazane w ustawie mają obowiązek korzystania z e-doręczeń. Od tego dnia jednostki publiczne są zobligowane do posiadania adresu do e-doręczeń, wpisanego do bazy adresów elektronicznych (BAE), a także doręczać pisma na adres do e-doręczeń podmiotom, które z niego korzystają. W celu prawidłowej realizacji wskazanych obowiązków, proponujemy Państwu uczestnictwo w 2 dniowych, kompleksowych zajęciach, które pomogą zrozumieć, jak w praktyce korzystać z e-doręczeń i stosować je w jednostce.

Zajęcia poprowadzą doświadczeni trenerzy, praktycy, znający od podszewki specyfikę funkcjonowania administracji publicznej, w szczególności samorządowej, świadczący wsparcie prawne jst, jak i wdrożeniowe dotyczące systemów teleinformatycznych, cyfryzacji czy procesów digital, cenieni za jasny sposób przekazywania wiedzy, uzyskujący bardzo dobre oceny od uczestników.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Pierwszego dnia uczestnicy:
• Zdobędą wiedzę, jak właściwie interpretować przepisy ustawy o e-doręczeniach w stosunku do prowadzenia postępowania administracyjnego i wydawania decyzji.
• Poznają obowiązki, jakie ciążą na jsfp w związku ze stosowaniem e-doręczeń i e-usług.
• Dowiedzą się, kto jest zobowiązany do wysyłania korespondencji doręczeniami elektronicznymi, a kto jest zobowiązany wyłącznie do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych.
• Uzyskają dostęp do obszernych materiałów szkoleniowych pomocnych przy wykonywaniu obowiązków.

Drugiego dnia uczestnicy, podczas części warsztatowej uczestnicy:
• Zobaczą krok po kroku, działanie aplikacji e-doręczeń w praktyce, poznają jego funkcjonalności. 
• Przećwiczą, jak wysyłać korespondencję za pomocą PURDE i PUH. 
• Poznają w praktyce, znaczenie podpisu elektronicznego i pieczęci elektronicznej w e-doręczeniach.
• Dowiedzą się jak prowadzić archiwizację przy pomocy EZD w kontekście doręczeń elektronicznych.
• Zdobędą wiedzą, przydatną w celu wyeliminowania błędów i nieprawidłowości w zakresie stosowania e- doręczeń.
 

zwiń
rozwiń
Program

Dzień I –10 października 2025 r.

DORĘCZANIE KORESPONDENCJI W POSTĘPOWANIACH ADMINISTRACYJNYCH I POZA NIMI – KWESTIE PRAWNE. EPUAP A DORĘCZENIA ELEKTRONICZNE  
Doręczenia elektroniczne w praktyce podmiotów publicznych - aktualna problematyka. Doręczanie korespondencji w postępowaniach administracyjnych i poza nimi (skargi, wnioski, petycje, udostępnianie informacji publicznej i inne, ustawa deregulacyjna a jej wpływ na e- doręczenia ). EPUAP a doręczenia elektroniczne 

1. Czym praktycznie są doręczenia elektroniczne? Jakiej korespondencji dotyczą doręczenia elektroniczne? Czy możemy wysyłać zwykłe listy doręczeniami elektronicznymi? Czy po wejściu e-doręczeń istnieje możliwość wysyłania korespondencji mailowo?
2. Doręczenia elektroniczne w postępowań administracyjnych:
• Dokumentowanie wyszukiwania w BAE, skutki doręczenia a art. 7 ustawy o doręczeniach elektronicznych.
• Art. 14 k.p.a. a zasada pisemności, dokumenty elektroniczne, rodzaje podpisów, pieczęcie elektroniczne.
• Wszczynanie postępowań administracyjnych.
• Prowadzenie postępowania a wpis strony do BAE. Jak doręczać korespondencję w dalszym toku postępowania?
• Odmiejscowienie doręczeń.
• Kiedy dochodzi do skutecznego doręczenia korespondencji w toku postępowania?
• Art. 63 k.p.a. i 64 k.p.a. w praktyce- jakie wywołuje skutki?
• Terminy załatwiania spraw administracyjnych. 
• Hierarchia doręczeń w k.p.a.
• Doręczenia pełnomocnikowi.
• Natychmiastowa wykonalność decyzji a sposób jej doręczania.
• Wydruki na gruncie art. 39 (3) k.p.a.
• Wydawanie decyzji administracyjnych i ich doręczanie a wyłączenia od stosowania e-doręczeń.
• Data wydania decyzji a data faktycznego złożenia podpisu elektronicznego.
• Ostateczność decyzji a zaświadczenie.
• Odpisy i wyciągi, uwierzytelnianie dokumentów papierowych i elektronicznych.
• Zmiany od 13 lipca 2025 r. wprowadzone ustawą deregulacyjną -jaki mają wpływ na doręczenia elektroniczne?
3. Doręczenia elektroniczne w toku postępowań w sprawach skarg i wniosków.
4. Doręczenia elektroniczne w toku udostępniania informacji publicznej.
5. Kto jest zobowiązany do wysyłania korespondencji doręczeniami elektronicznymi, a kto jest zobowiązany wyłącznie do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych?
6. Krajowy system e-doręczeń – z jakich elementów się składa?
7. Jak wyszukiwać adresata w skrzynce do doręczeń? Problemy i praktyczne wskazówki w dokumentowaniu braku adresu do doręczeń czy awarii systemu.
8. Jak wyglądają doręczenia w ramach PURDE w podmiotach publicznych? Znaczenie Bazy Adresów Elektronicznych (BAE).
9. Doręczanie korespondencji za pomocą PURDE:
• Dowody potwierdzające.
• Dowody wysłania.
• Dowody otrzymania.
• Dowody jako nieodłączna część korespondencji.
10. Jak wyglądają doręczenia w ramach PUH – Publicznej Usługi Hybrydowej?
• Możliwe scenariusze przy realizacji PUH. 
• Potwierdzenie nadania.
• Potwierdzenie doręczenia.
• Niedoręczenie przesyłki, raporty, zwroty do nadawcy. 
• Kiedy dochodzi do doręczenia?
• Zrównanie wydruku mocą z dokumentem elektronicznym. 
11. Kiedy nie będziemy stosować przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych, a kiedy będziemy stosować PURDE i PUH?
12. Relacja między doręczeniami elektronicznymi a EPUAP: czy można będzie użytkować EPUAP i na jakich zasadach od 2026 r.?
13. Kwalifikowane Usługi Rejestrowanego Doręczenia Elektronicznego KURDE:
• Na czym polegają?
• Kogo dotyczą?
• Zasady.
• Czy możliwe jest doręczenie korespondencji od pomiotu niepublicznego do publicznego?
• Przykłady w przypadku prowadzenia postępowań administracyjnych przez organy.
• Wysyłanie korespondencji masowej – problemy.
14. Dyskusja.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy jsfp, administracji rządowej oraz samorządowej, w szczególności sekretarze jst, pracownicy działów organizacyjnych, pracownicy upoważnieni do wydawania decyzji w formie dokumentu elektronicznego, informatycy, koordynatorzy czynności kancelaryjnych - archiwiści w urzędach samorządu terytorialnego, osoby prowadzące postępowanie administracyjne i wydające decyzje administracyjne, wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, postępowania administracyjnego, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń (I dzień).

 

Doświadczony trener, szkoleniowiec, przedsiębiorca, praktyk. Wdrożeniowiec platform, systemów i narzędzi ICT. Realizator projektów z obszaru: kompetencji cyfrowych, cyberbezpieczeństwa, bezpiecznej pracy w sieci. Prowadził szkolenia z tematyki ochrony danych osobowych, RODO, e-doręczeń, dostępności cyfrowej, transformacji cyfrowej, elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD), podpisu elektronicznego (aspektów technicznych, zmian w k.p.a.). Posiada ponad 10 lat doświadczenia w obszarach cyfryzacji i procesów digital. Zrealizował ponad 6000 godzin szkoleniowych w ramach edukacji, wdrożenia, konsultingu merytorycznego i technicznego. Przeprowadził szkolenia warsztatowe m.in. dla Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwa Cyfryzacji, Ministerstwa Edukacji, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Zdrowia, Państwowej Inspekcji Pracy, Agencji Rezerw Strategicznych, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, Agencji Mienia Wojskowego (II dzień).

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 759 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 26 września 2025 r. cena wynosi: 719 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 7 października 2025 r.