DZIEŃ I
25 lutego 2025 r. 9:00-15:00
Moduł I
Sekretarz w jst. Pozycja, zadania i obowiązki
Kurs rozpoczniemy od części, w której zostaną omówione kwestie związane z rolą i zadaniami Sekretarza, którego status i pozycja, prawa i obowiązki wcale nie są przecież oczywiste i jednolite w poszczególnych jednostkach samorządu terytorialnego. Niewątpliwie głównym zadaniem Sekretarza jest zapewnienie właściwej organizacji pracy urzędu, a zakres realizowanych przez niego zadań jest bardzo obszerny i wymaga choć częściowego omówienia.
W ramach spotkania prowadzący w sposób teoretyczny i praktyczny, a przy tym przyjazny dla uczestnika, przybliży najistotniejsze zagadnienia, z którymi warto się zapoznać. Podczas zajęć zostaną sprecyzowane właściwe kompetencje i cechy, które powinny umożliwić sprostanie wysokim wymaganiom stawianym w pracy Sekretarza i oczekiwaniom wobec takiej osoby ze strony przełożonego, współpracowników i przede wszystkim obywateli. By poradzić sobie z nimi konieczna jest wymiana doświadczeń i określona wiedza, którą uczestnicy zdobędą podczas 7- dniowych zajęć, co z pewnością pozwoli, choć w pewnej części, wspomóc Sekretarza w codziennej pracy.
Program:
1. Podstawowe akty prawne regulujące zasady funkcjonowania samorządu i roli Sekretarza w jednostce. Relacja między organami jst oraz zasady współpracy Sekretarza z organem stanowiącym, kierownikiem urzędu (organem wykonawczym) oraz konieczność zapewnienia sprawnego funkcjonowania urzędu i jednostek organizacyjnych.
2. Pozycja, podstawowe zadania i kompetencje, wynikające z ustawy ustrojowej oraz innych norm prawnych:
• Wymogi i kwalifikacje, status prawny i pozycja ustrojowa Sekretarza.
• Podstawowe zadania i obowiązki Sekretarza.
• Upoważnienia i pełnomocnictwa dla Sekretarza.
• Ograniczenia i zakazy w pracy Sekretarza, łączenie funkcji i apolityczność.
3. Inne istotne zagadnienia i zadania, w tym w szczególności:
• Współpraca z jednostkami organizacyjnymi i pomocniczymi oraz koordynowanie ich działań.
• Zadania w zakresie przygotowania wyborów i referendum.
• Zadania w zakresie przygotowania raportu o stanie jst.
• Nadzór nad rozpatrywaniem skarg, wniosków i petycji.
• Obowiązki w zakresie oświadczeń majątkowych.
• Przyjmowanie ustnych oświadczeń woli.
Moduł II
Audyt stanowiskowy Sekretarza i oceny okresowe pracownicze
Głównym zadaniem Sekretarza jest organizacja pracy urzędu i zarządzanie jego zasobami ludzkimi. Stąd też Sekretarz współpracując bezpośrednio z organem wykonawczym jst na podstawie szeregu upoważnień obowiązany jest zapewnić sprawne, zgodne z prawem funkcjonowanie urzędu. Zarządzając systemem kadr Sekretarz powinien zapewnić pracownikom urzędu odpowiednią motywację do wykonywania obowiązków, możliwość podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych, poczucie stabilizacji pracy, poprzez m.in. odpowiednio wypracowany system oceniania pracowników. Wyjaśnimy, jakie zadania wynikają z pełnienia funkcji kierowniczych, wskażemy też odpowiedzialność pracodawcy w tym zakresie. Ponadto wytłumaczymy, jak właściwie dokonywać ocen pracowniczych oraz wskażemy, kto i w jakim zakresie powinien oceniać kierowników jednostek organizacyjnych.
Program:
1. Obowiązki kierownika urzędu jako pracodawcy samorządowego.
2. Odpowiedzialność wykroczeniowa pracodawcy.
3. Ograniczenia ustawowe wynikające z pełnienia funkcji Sekretarza.
4. Podstawy prawne dokonywania ocen pracowników samorządowych.
5. Katalog pracowników podlegających ocenie.
6. Obowiązki bezpośredniego przełożonego w zakresie oceniania pracowników samorządowych.
7. Terminy przeprowadzania oceny.
8. Arkusz okresowej oceny kwalifikacyjnej.
9. Zawiadomienie o dokonanej ocenie i tryb odwoławczy od dokonanej oceny.
10. Skutki dokonania negatywnej oceny pracownika.
11. Zasady przeprowadzania oceny kierowników gminnych jednostek organizacyjnych.
DZIEŃ II
28 lutego 2025 r. 9:00 – 15:00
Prawo pracy – najistotniejsze kwestie z perspektywy pracy Sekretarza
W trakcie drugiego dnia zostaną przedstawione w syntetycznej postaci najważniejsze kwestie związane z naborem na stanowiska urzędnicze i rolą Sekretarza w tym zakresie. Wskażemy regulacje dotyczące nawiązania stosunku pracy z pracownikiem samorządowym, w tym w szczególności na stanowisku urzędniczym oraz kwestie związane z prawidłowym ustaleniem wysokości wynagrodzenia za pracę. Przepisy ustawy o pracownikach samorządowych, rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych oraz podejście RIO nie ułatwia zadania pracodawcom samorządowym, także Sekretarzom, którzy z uwagi na ograniczenia finansowe mają praktyczny problem z pozyskaniem specjalistów do pracy w urzędach.
W wielu przypadkach ograniczenia wynikające z miejsca zatrudnia nie mają również pozytywnego przełożenia na atmosferę w pracy, co może przekładać się na naruszanie zasad współżycia społecznego i zarzuty o stosowanie mobbingu lub innych zachowań niepożądanych. Drugiego dnia kursu porozmawiamy o najistotniejszych kwestiach związanych z naborami pracowniczymi, wynagrodzeniami za pracę, odpowiedzialności za przestrzeganie przepisów dotyczących prawa pracy, a także o stosowaniu procedur antymobbingowych.
Program:
1. Nabór na wolne stanowiska urzędnicze – rola Sekretarza urzędu w procedurze naboru – wybrane zagadnienia dotyczące naboru:
• Dane osobowe w procedurze naboru.
• Problemy praktyczne związane z naborem.
• Wymogi formalne.
• Uprawnienia kandydatów.
• Orzecznictwo sądowe dotyczące naboru.
2. Wymogi formalne związane z dopuszczaniem pracowników do pracy, w tym badania i szkolenia – rola i odpowiedzialność Sekretarza.
3. Zawieranie umów o pracę oraz inne podstawy nawiązania stosunku pracy: wybór i powołanie – wybrane zagadnienia.
4. Wynagrodzenie za pracę – podstawa prawa prawidłowego ustalenia wysokości wynagrodzenia.
5. Udzielanie urlopów wypoczynkowych – rola Sekretarza urzędu – odpowiedzialność.
6. Czas pracy – wybrane zagadnienia – na co zwrócić uwagę w praktyce, by odpowiedzialną za naruszenie przepisów o czasie pracy była osoba dopuszczająca do pracy.
7. Odpowiedzialność porządkowa pracowników – czy dopuszczalne jest sporządzanie notatek na pracowników?
8. Rozwiązywanie umów o pracę i wydawanie świadectw pracy – wybrane zagadnienia – rola Sekretarza.
9. Odpowiedzialność Sekretarza i innych pracowników za przestrzeganie przepisów prawa pracy – na co zwrócić uwagę w praktyce, by odpowiedzialnymi za naruszenia przepisów prawa pracy były osoby, które są winne naruszeniom?
10. Obowiązek pracodawcy przeciwdziałania mobbingowi a obowiązek tworzenia tzw. procedury antymobbingowej.
11. Tryb postępowania w przypadku zgłoszeń dokonywanych przez pracowników w zakresie nierównego traktowania, zachowań niepożądanych – co oznacza w praktyce podejmowanie przez pracodawcę realnych działań mających na celu przeciwdziałanie występowaniu w środowisku pracy mobbingu oraz innych zachowań niepożądanych?
12. Odpowiedzi na pytania uczestników.
DZIEŃ III
3 marca 2025 r. 9:00 - 15:00
Sporządzanie podstawowych aktów normatywnych jst: statutów i regulaminów organizacyjnych w gminach i powiatach
Statut oraz regulamin organizacyjny to fundamentalne dokumenty określające nadrzędne zasady ustroju, funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Prawidłowość ich treści oraz zgodność z przepisami prawa jest kluczowa dla właściwej realizacji zadań przez jst. Okres nowej kadencji jest świetnym czasem, by sprawdzić zapisy swoich dokumentów, regulaminów czy statutów i nanieść na nie stosowne poprawki lub je uzupełnić. Trzeci dzień kursu pomoże Państwu przygotować się do tego zadania.
Podczas zajęć prowadząca wyjaśni, jak prawidłowo sporządzać statut jst oraz regulamin organizacyjny. Wskaże, co powinno się w nich znaleźć, jak je prawidłowo zapisać oraz jak wprowadzić je w życie. Uczestnicy będą też mieli możliwość zweryfikowania, czy ich dokumenty są aktualne, zgodne z przepisami i czy zawierają wszystkie obowiązkowe elementy. Prowadząca wskaże kwestie, na jakie należy zwracać uwagę, by uniknąć błędów i nieprawidłowości w tym zakresie.
Program:
I moduł Sporządzanie statutów jst:
1. Statut jednostki samorządu terytorialnego jako akt prawa miejscowego.
2. Organy kompetentne do opracowania, uchwalania statutu i zmian do niego.
3. Budowa statutu.
4. Zakres spraw regulowanych statutem.
5. Przepisy ogólne.
6. Zapisy o ustroju gminy i powiatu.
7. Zapisy dotyczące jednostek pomocniczych.
8. Zapisy dotyczące organizacji wewnętrznej rady gminy, rady powiatu, trybu pracy rady, sesje, uchwały, głosowania, komisje.
9. Zapisy dotyczące komisji skarg, wniosków i petycji oraz komisji rewizyjnej.
10. Zapisy dotyczące organu wykonawczego.
11. Zapisy dotyczące zasad dostępu do dokumentów.
12. Załączniki.
13. Wprowadzanie statutu w życie.
14. Wprowadzanie zmian do statutu.
15. Wprowadzanie tekstu jednolitego statutu.
II moduł Sporządzanie regulaminów organizacyjnych w jst:
1. Podstawy prawne regulaminu organizacyjnego.
2. Wprowadzanie regulaminu organizacyjnego w życie.
3. Struktura regulaminu organizacyjnego.
4. Elementy obligatoryjne w regulaminie organizacyjnym – omówienie.
5. Publikacja regulaminu organizacyjnego a termin jego obowiązywania.
6. Zmiany w regulaminach organizacyjnych.
DZIEŃ IV
4 marca 2025 r. 9:00 - 15:00
Dokumentacja związana z organizacją pracy w jednostce – regulamin pracy oraz pracy zdalnej
Podczas czwartego dnia zajęć skupimy się na zagadnieniach dotyczących weryfikacji dokumentacji związanej z organizacją pracy w gminie i powiecie. Omówimy przykładowe zapisy regulaminu pracy i kontroli trzeźwości w jednostce. Przeanalizujemy poszczególne zapisy dotyczące m. in. obowiązków pracodawcy i pracownika, ewidencji czasu pracy, godzin nadliczbowych, pracy w soboty, bhp, monitoringu, uprawnień rodzicielskich. Przedstawimy propozycje rozwiązań, które pozwolą ustrzec się przed poniesieniem ewentualnej odpowiedzialności w związku z nieprzestrzeganiem przepisów.
W drugiej części skoncentrujemy się zaś na aspektach związanych z prawidłowością zapisów regulaminów pracy zdalnej i okazjonalnej, wskażemy te kwestie, które powinny być zawarte w tych dokumentach, zwrócimy uwagę na najczęstsze błędy i nieprawidłowości w tym zakresie.
I moduł Sporządzanie i weryfikacja regulaminu pracy:
1. Regulaminy pracy w praktyce – sporządzanie regulaminu.
2. Uzgadnianie treści regulaminu.
3. Wejście w życie regulaminu.
4. Aktualizacje i zmiany.
5. Co zawiera regulamin pracy, jak to zapisać:
• Postanowienia ogólne.
• Definicje ustawowe.
• Obowiązki pracodawcy – stopień szczegółowości.
• Prawa i obowiązki pracownika/zakazy/nakazy.
• Czas pracy, ewidencja czasu pracy, godziny pracy, rozkłady czasu pracy, praca w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych, doba pracownicza, dyżury, okresy odpoczynku, praca w soboty.
• Organizacja pracy, wyjścia służbowe, wyjścia prywatne.
• Miejsce pracy, polityka kluczy i czystego biurka.
• Urlopy, zwolnienia od pracy, usprawiedliwianie nieobecności, spóźnienia.
• Bezpieczeństwo i higiena pracy.
• Monitoring wizyjny i inne formy monitoringu.
• Ochrona pracy kobiet i uprawnienia pracowników związanych z rodzicielstwem.
• Wypłata wynagrodzenia.
• Odpowiedzialność porządkowa pracownika.
• Równe traktowanie, zakaz dyskryminacji, zapisy antymobbingowe.
• Postanowienia końcowe.
6. Regulamin monitoringu wizyjnego – prawidłowe zapisy:
• Cel monitoringu.
• Zakres monitoringu.
• Zakazy.
• Czas przechowywania nagrań.
• Udostępnianie nagrań.
• Oznakowanie monitoringu.
• Realizacja obowiązku informacyjnego w zakresie ochrony danych osobowych.
II moduł Sporządzanie regulaminów pracy zdalnej z uwzględnieniem pracy zdalnej okazjonalnej:
1. Wprowadzenie regulaminu.
2. Różnica między pracą zdalną a okazjonalną.
3. Zapisy regulaminów:
• Zasady wykonywania pracy zdalnej.
• Ewidencjonowanie czasu pracy.
• Potwierdzanie obecności.
• Ekwiwalent pieniężny a ryczałt.
• Kontrola pracownika w zakresie wykonywania pracy zdalnej.
• Ochrona danych osobowych.
• BHP a praca zdalna.
• Kontaktowanie się z pracownikiem.
4. Odpowiedzi na pytania.
DZIEŃ V
18 marca 2025 r. 9:00-15:00
Kodeks postępowania administracyjnego - wybrane zagadnienia praktyczne po wejściu w życie e- doręczeń
Częste zmiany prawa i pojawiające się nowe orzecznictwo powodują, że nawet praktycy z wieloletnim doświadczeniem administracyjnym mają problem w interpretowaniu przepisów i wydawaniu decyzji w oparciu o przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Ustawa o e-doręczeniach wprowadziła także istotne zmiany dotyczące funkcjonowania doręczeń elektronicznych, poprzez przyjęcie nowych standardów dotyczących sposobów korespondencji i zastąpienie jej tradycyjnych form elektronicznymi.
Podczas piątego dnia kursu wskażemy i omówimy zagadnienia dotyczące:
• Zasad postępowania administracyjnego.
• Stosowania w praktyce terminów.
• Zbierania dowodów i uzasadniania decyzji.
• Procedury administracyjnej ze szczególnym uwzględnieniem najnowszych regulacji dotyczących e- doręczeń, w tym Publicznej Usługi Doręczenia Elektronicznego i Publicznej Usługi Hybrydowej.
• Skutecznego doręczania w kraju i za granicą, w tym doręczenia elektronicznego.
Program:
1. Zasady postępowania administracyjnego jako normy prawne:
• Interpretacja zasady pisemności (załatwianie spraw drogą telefoniczną, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub za pomocą innych środków komunikacji) - zastosowanie praktyczne, „prostota i szybkość postępowania”.
• Zasada współdziałania organów - jak reagować, w przypadku braku odpowiedzi innego organu administracji w terminach przewidzianych przepisami prawa, współdziałanie organów jako obowiązek, zwołanie posiedzenia w trybie współdziałania.
• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do treści normy prawnej, na korzyść strony - czy w praktyce administracyjnej, w postępowaniach na poziomie I instancji można ją skutecznie zastosować?
• Zasada informowania stron - obowiązek informowania o okolicznościach faktycznych i prawnych.
• Zasada budowania zaufania obywatela do władzy publicznej - co oznacza obowiązek kierowania się proporcjonalnością przy załatwianiu spraw?
• Zasada ugodowego załatwiania spraw - jak realizować obowiązek rozstrzygania kwestii spornych między stronami o sprzecznych interesach?
• Zasada trwałości decyzji ostatecznych - kiedy decyzje ostateczne stają się prawomocne?
• Zasada rozstrzygania wątpliwości, co do stanu faktycznego sprawy na korzyść strony – przykłady.
2. Ostateczność, prawomocność i wykonalność decyzji administracyjnej.
3. Wszczęcie postępowania:
• Data wpływu podania, czy data uzupełnienia wniosku w przypadku braków formalnych?
• Zawiadomienie o wszczęciu postępowania, przekazanie wniosku wg właściwości.
• Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania – przesłanki.
4. Wezwanie do usunięcia braków pod rygorem pozostawienia sprawy bez rozpoznania:
• Forma zakończenia sprawy w przypadku braku reakcji strony.
• Procedura postępowania w przypadku uzupełnienia braków po terminie wyznaczonym wezwaniem (analiza orzecznictwa).
• Wniosek złożony mailem a pozostawienie sprawy bez rozpoznania.
5. Terminy w postępowaniu administracyjnym:
• Sposoby obliczania terminów w dniach, tygodniach, miesiącach i latach.
• Koniec terminu a sobota, niedziela i święto.
• „Podwójne awizo”.
6. Zawiadomienie o niezałatwieniu sprawy w terminie - przedłużenie terminu, niezbędne elementy zawiadomienia, wskazanie nowego terminu.
7. Elementy decyzji administracyjnej - język uzasadnienia.
8. Błędy w decyzjach i ich prostowanie - jakie błędy można uznać za „oczywistą omyłkę pisarską”, a jakie nie? Omówienie na przykładach.
9. Potwierdzanie za zgodność z oryginałem, w tym na potrzeby prowadzonych postępowań - upoważnianie pracowników prowadzących postępowanie do tych czynności. Opłaty skarbowe.
10. Zawiadomienie strony o możliwości wypowiedzenia się co do zebranych dowodów - elementy zawiadomienia, klauzula zawiadomienia o możliwości wydania decyzji niezgodnej z żądaniem strony - (art. 10).
11. Doręczenia w postępowaniu administracyjnym z uwzględnieniem prawa pocztowego, w tym doręczenia za granicę - doręczanie do Państw UE, członków EOG i Konfederacji Szwajcarskiej.
12. E-doręczenia:
• Publiczna usługa doręczenia elektronicznego (PURDE).
• Publiczna usługa hybrydowa (PUH).
• Zmiany w k.p.a. wprowadzane ustawą o doręczeniach elektronicznych.
• K.p.a. a prawo pocztowe.
• Nowe obowiązki podmiotów publicznych po wejściu w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych (nowe terminy obowiązywania).
13. Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i jego skutki - termin na złożenie oświadczenia, skuteczność odwołania oświadczenia.
14. Wyłączenie pracownika:
• Czy pracownik może brać udział w postępowaniu, w którym jedną ze stron jest szwagier, teściowa, bratanek?
• Jak liczy się stopnie pokrewieństwa i powinowactwa?
DZIEŃ VI
19 marca 2025 r. 9:00 – 15:00
Udostępnianie i odmowa udostepnienia informacji publicznej w praktyce „krok po kroku” -realizacja tzw. „trudnych wniosków”
Jawność życia publicznego to fundamentalny element właściwego funkcjonowania demokracji, a także jsfp. Jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki administracji samorządowej są obserwowane przez mieszkańców pod kątem prawidłowego funkcjonowania administracji czy co istotniejsze, wydatkowania środków publicznych, co skutkuje wzmożonym wzrostem zapytań i wniosków o udostępnienie informacji publicznej. Wiele z nich to wnioski złożone, problematyczne, wymagające nadkładów czasu i pracy kilku osób w celu udzielenia odpowiedzi.
Podczas szóstego dnia zapoznamy się z procedurami administracyjnymi związanymi z udostępnianiem bądź odmową udostępnienia informacji publicznej. Wskażemy, jak przygotować się do procedowania wniosków trudnych, anonimowych, mailowych, obszernych, czy niejednokrotnie dotyczących spraw budzących wątpliwości interpretacyjne. Wyjaśnimy, czym jest „szczególna istotność dla interesu publicznego” i kiedy można ją zastosować. Podpowiemy, jak uzasadnić decyzję administracyjną, odmawiającą udostępnienia informacji publicznej. Wytłumaczymy, jak poradzić sobie z realizacją wielu wniosków, składanych przez tego samego wnioskodawcę lub cyklicznie się powtarzających. Wskażemy także jak poradzić sobie z zapytaniem od dziennikarza czy redakcji oraz jak chronić własny wizerunek, jako osoby pełniącej funkcję publiczną w kontekście stosowania przepisów o prawie autorskim.
Zajęcia będą miały charakter praktyczny, ćwiczenia omawiane będą w oparciu o orzecznictwo sądów administracyjnych, co ułatwi sprawna realizację różnych wniosków, także tych „trudnych”.
Program:
1. Najważniejsze pojęcie informacji publicznej (informacja prosta a informacja przetworzona).
2. Osoba pełniąca funkcję publiczną, funkcjonariusz publiczny, sprawa publiczna, szczególna istotność dla interesu publicznego - praktyczne znaczenie pojęć ustawowych.
3. Formy udostępniania informacji publicznej.
4. Formy odmowy udostępnienia informacji publicznej. Forma odmowy udostępnienia informacji, która nie jest informacją publiczną. Pismo czy decyzja?
5. Postępowanie w sprawie udzielenia informacji w praktyce:
• Na wniosek w formie pisemnej, telefonicznej, złożony drogą mailową.
• Postępowanie w sytuacji wpływu wniosku niepodpisanego imieniem i nazwiskiem, ponowny wniosek w tej samej sprawie od tego samego wnioskodawcy.
• Tryby realizacji wniosków „krok po kroku” – schematy.
6. Kategorie informacji podlegające udostępnieniu w trybie ustawy.
7. Koszty i terminy związane z udostępnianiem informacji - liczenie terminów.
8. Konsekwencje odmowy udostępnienia informacji, która powinna być udostępniona.
9. Definicja dokumentu urzędowego:
• Jakie informacje i dokumenty powinny być udostępniane na wniosek, a jakie zamieszczane w BIP?
• Udostępnianie dokumentów, które nie zostały wytworzone przez podmiot publiczny, a znajdują się w aktach dotyczących „sprawy publicznej”.
• Jakie dokumenty są „dokumentami wewnętrznymi” i nie podlegają udostępnieniu?
10. Procedura możliwości odmowy realizacji obszernych wniosków „paraliżujących” funkcjonowanie podmiotu zobowiązanego, gdy przygotowanie odpowiedzi spowoduje konieczność podjęcia nieproporcjonalnych działań, przekraczających proste czynności.
11. „Prawo do ochrony własnego wizerunku” w kontekście udostępniania informacji publicznej - wizerunek osoby pełniącej funkcję publiczną a ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
12. Ustawa o dostępie do informacji publicznej a RODO:
• Anonimizacja danych w udostępnianych dokumentach.
• Obowiązek informacyjny administratora danych wobec wnioskującego o udostępnienie informacji publicznej.
• Czy w związku z anonimizacją danych w udostępnianym dokumencie konieczne jest wydanie decyzji administracyjnej?
13. Ustawa o dostępie do informacji publicznej a prawo prasowe: wniosek dziennikarza, wniosek redakcji, dokumentowanie faktu występowania w imieniu redakcji, adresat decyzji odmawiającej udostępnienia informacji publicznej.
14. Trudne sprawy z praktyki administracyjnej - przykłady rozstrzygnięć.
15. Właściwe uzasadnienie decyzji administracyjnej odmawiającej udostępnienia informacji publicznej ze względu na obszerność wniosku (informacja przetworzona, brak uzasadnienia szczególnego interesu publicznego).
16. Umorzenie postępowania w sprawie o udostępnienie informacji publicznej.
17. Informacja publiczna w BIP.
18. Wnioski od „trudnych klientów”.
DZIEŃ VII
25 marca 2025 r. 9:00 – 15:00
Moduł I
Skuteczne budowanie i zarządzanie zespołem pracowników w jst
Ostatni dzień kursu poświęcimy na zajęcia dedykowane kadrze zarządzającej, tak aby omówić i wzmocnić kompetencje Sekretarza w zakresie budowania i zarządzania zespołem pracowników. Innowacyjne podejście na zajęciach zostanie ukierunkowane na przekazanie efektywnych narzędzi koniecznych do kierowania zespołem pracowniczym w jednostce samorządu terytorialnego. Podczas tego modułu uczestnicy poznają najważniejsze umiejętności, jakie powinien posiadać efektywny kierownik oraz zachowania rozwijające zespół i pracowników.
Udział w zajęciach pozwoli uczestnikom na:
• Zwiększenie umiejętności skutecznego korzystania z narzędzi pozwalających na stworzenie efektywnego zespołu.
• Nabycie umiejętności efektywnej komunikacji z zespołem, uzyskanie wskazówek jak rozmawiać, by być „słyszanym” i w jaki sposób sprawnie realizować swoje cele komunikacyjne.
• Zdobycie wiedzy w zakresie planowania działań mających na celu budowanie i skuteczne zarządzanie zespołem.
Program:
1. Rola Sekretarza jst w przyjmowaniu i kierowaniu odpowiedzialności związanej z zakresem obowiązków szefa:
• Rola Sekretarza w jst. Lider, menadżer.
• Jak jednocześnie zadbać i zbudować relację i efektywność zadaniową zespołu?
• Techniki i sposoby budowania autorytetu lidera.
2. Tworzenie exposé kierownika, czyli skuteczne komunikowanie się z zespołem:
• Dlaczego pracownicy nie słuchają?
• Najczęstsze błędy w komunikacji.
• Komunikacja jako podstawowe narzędzie lidera.
• Jak komunikować, informować i prezentować wizję oraz oczekiwania?
• Schemat prowadzenia rozmowy.
3. Delegowanie zadań, prowadzenie dialogu z pracownikami i spotkań z podwładnymi:
• Mapa procesu współpracy.
• Umiejętność wspierania samodzielności i odpowiedzialności pracowników.
4. Budowanie osobistej strategii lidera zespołu:
• Prowadzenia cyklicznych przeglądów.
• Lider, czyli czym jest marka osobista?
5. Sztuka zarządzania potencjałem zespołu:
• Świadomość potencjału zespołu.
• Zarządzanie zespołami wielopokoleniowymi - różnice, potrzeby, motywatory.
• Zarządzanie konfliktem w zespole.
• Menadżer „szef”, menadżer „kolega” - zagrożenia i szanse.
Moduł II
Jak zmotywować i zbudować zaangażowanie pracowników?
W ostatnim module kursu dowiedzą się Państwo, jak zmotywować i zbudować zaangażowanie wśród pracowników. Dzięki zajęciom uczestnik:
• Pozna praktyczne aspekty funkcjonowania teorii motywacji – pozwoli to na lepsze zrozumienie, jakie czynniki wpływają na zaangażowanie pracowników.
• Będzie mógł rozwinąć swoje umiejętności motywacyjne, co przełoży się na możliwość dostosowania strategii motywacji do różnych osobowości i sytuacji w swoim zespole, a także pozwoli stworzyć motywujące środowisko pracy.
• Dowie się, jak budować kulturę organizacyjną, która promuje zaangażowanie, rozwój i satysfakcję z pracy.
• Podniesie efektywność swojego zespołu – pozna techniki, które pomogą w zwiększeniu poziomu zaangażowania i motywacji wśród podwładnych.
Program:
1. Wprowadzenie do tematu, czyli dlaczego nasi pracownicy nie są zmotywowani?
2. Koncepcja ról zespołowych i jej wpływ na motywację pracowników.
3. Cztery style zarządzania, a dostosowanie systemu motywacji do etapu dojrzałości pracownika.
4. Motywacja zewnętrzna a motywacja wewnętrzna.
5. Metoda motywacji błyskawicznej.
6. Skąd bierze się brak zaangażowania pracowników? Koncepcja pięciu dysfunkcji w pracy zespołowej.
7. Rozmowa motywująca vs demotywująca.
8. Znaczenie informacji zwrotnej w procesie motywowania pracowników
9. Przykłady motywatorów pozafinansowych stosowanych przez organizacje.
Moduł III
Test sprawdzający wiedzę
Kurs kończymy krótkim testem sprawdzającym wiedzę. Uczestnicy zajęć otrzymają link do testu jednokrotnego wyboru, w którym zadamy kilka pytań dotyczących zagadnień omawianych podczas kursu.