• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rozpatrywanie skarg i wniosków na podstawie k.p.a . Skargi, wnioski a dostęp do informacji publicznej. Czy ustawa o doręczeniach elektronicznych wpłynie na rozpatrywanie skarg i wniosków?

Zapraszamy Państwa na dedykowane radnym szkolenie, którego przedmiotem będą skargi, wnioski oraz petycje.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego wskażemy, krok po kroku, jak procedować skargi i wnioski w kontekście zmian w k.p.a., spowodowanych wejściem w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych. Podczas zajęć:

  • omówimy tryb, zasady oraz terminy obowiązujące przy rozpatrywaniu petycji, kierowanych do organów wykonawczych i uchwałodawczych administracji publicznej oraz rozpatrywaniu skarg i wniosków w oparciu o znowelizowany K.p.a. czy petycji, kierowanych na gruncie ustawy o petycjach. Zwrócimy uwagę na prawidłowość zapisów w statutach i regulaminach dotyczących skarg i wniosków.
  • przeanalizujemy zagadnienia w zakresie rozpatrywania skarg i wniosków w trybie Kodeksu postępowania administracyjnego czy wniosków w oparciu o dostęp do informacji publicznej,
  • przedstawimy orzecznictwo w przedmiotowym zakresie oraz wyjaśnimy kwestie budzące niejasności i wątpliwości interpretacyjne.
  • wskażemy, jak postępować w przypadku nieprawidłowości, jak zakwalifikować pismo: jako petycję, skargę czy wniosek, co zrobić z anonimami, a co z ponowną petycją czy skargą.

Zajęcia poprowadzi radca prawny, realizująca od kilkunastu lat szkolenia dla samorządu, świadcząca wsparcie prawne dla jst, ceniona za jasny sposób przekazywania wiedzy, uzyskująca bardzo dobre oceny od uczestników.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przedstawienie problematyki zmian w k.p..a w zakresie doręczeń elektronicznych i ich wpływu na procedurę postępowania w przedmiocie skarg i wniosków.
  • Porównanie wniosku złożonego w kontekście k.p.a., a wniosku o udostępnienie informacji publicznej.
  • Weryfikacja, czy prawidłowo potrafimy zakwalifikować pismo jako skargę, wniosek, petycję czy wniosek o udostępnienie informacji publicznej.
  • Sprawdzenie poprawności zapisów statutów, regulaminów organizacyjnych oraz zarządzeń w sprawie skarg i wniosków.
  • Skonsultowanie kwestii prawnych i praktycznych dotyczących problematyki petycji, skarg i wniosków w kontekście przedstawienia najnowszych rozstrzygnięć organów nadzoru, wskazanie praktycznych przykładów pism i wzorów dokumentów.
  • Poznanie aktualnego orzecznictwa w zakresie tematyki szkolenia.
  • Wskazanie:
  • Różnic pomiędzy skargą a wnioskiem a petycją,
  • Terminu, w jakim należy rozpatrzeć wniosek, skargę lub petycję,
  • Jak postąpić z anonimami?
  • Co zrobić w przypadku: przekroczenia terminu, powtarzających się wniosków, braków formalnych wniosku?
  • Kiedy skarżący może odwołać się po rozpoznaniu skargi przez organ?
  • Jak chronić dane osobowe osób, które składają skargi lub wnioski?
  • Najczęściej popełnianych błędów, pojawiających się niejasności i problemów przy rozpatrywaniu skarg, wniosków, a  także petycji czy też wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Podstawy prawne dla skarg i wniosków w Kodeksie postępowania administracyjnego.
  2. Wniosek w kontekście k.p.a. a wniosek o udostępnienie informacji publicznej – różnice.
  3. Anonimy.
  4. Zapisy statutów czy regulaminów organizacyjnych w sprawie skarg i wniosków, zarządzenia w sprawie skarg i wniosków.
  5. Różnice między skargą a wnioskiem.
  6. Jak w sposób prawidłowy zakwalifikować pismo strony: czy jako wniosek, skargę, wniosek o dostęp do informacji publicznej czy petycję? Analiza orzecznictwa sądów w podanym zakresie.
  7. Przekazanie skargi według właściwości np. część skargi do rady, część do kierownika jednostki organizacyjnej, część do UODO itp. - analiza stanów faktycznych.
  8. Braki formalne skargi i wniosku.
  9. Procedura postępowania w związku z rozpatrywaniem skarg i wniosków – krok po kroku.
  10. Rola poszczególnych organów: rady, komisji skarg i wniosków, organu wykonawczego jst.
  11. Przewlekłość a bezczynność.
  12. Możliwości odwoławcze skarżącego po rozpoznaniu skargi przez organ.
  13. Ponowny wniosek, ponowna skarga i co dalej…??
  14. Orzecznictwo sądowe i rozstrzygnięcia nadzorcze w przedmiocie skarg i wniosków – szczegółowa analiza najnowszego orzecznictwa.
  15. Nadzór bezpośredni, kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg i wniosków.
  16. Ustawa o doręczeniach elektronicznych, przesyłanie korespondencji. Czy znacząco wpłynie na procedurę rozpatrywania skarg i wniosków?
  17. Petycje. Jak należy prawidłowo zakwalifikować pismo?
  18. Podmioty uprawnione i zakres petycji.
  19. Uzupełnianie braków formalnych w postępowaniu w sprawach petycji.
  20. Petycje w imieniu podmiotu trzeciego.
  21. Obowiązki organu.
  22. Procedura postępowania z petycjami – krok po kroku.
  23. Doręczenia elektroniczne a skargi, wnioski i petycje.
  24. Zmiana k.p.a. a skargi i wnioski.
  25. Wnioski a interpelacje i zapytania.
  26. Praktyczne problemy i zagadnienia – dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy administracji publicznej, osoby biorące udział w procesie udostępniania informacji publicznej, rozpatrywania skarg, wniosków i petycji, sekretarze, radcy prawni, pracownicy biura rady, radni - członkowie komisji skarg, wniosków i petycji oraz komisji rewizyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a., ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 389 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 24 sierpnia 2023 r.