• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rozpatrywanie zgłoszeń zewnętrznych sygnalistów oraz skarg i wniosków przez organ jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest rada gminy/powiatu

Miejsce
Internet
Termin
06 maja 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
419/455 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 455 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 22 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie przedmiotem którego będzie przekazanie uczestnikom aktualnych informacji na temat najnowszych zmian w prawodawstwie dotyczącym ochrony sygnalistów, a także praktycznych wskazówek dotyczących skutecznego wdrażania tych zmian w instytucji, w związku z działalnością rady gminy/powiatu.

Ważne informacje o szkoleniu

Pomimo kilkumiesięcznego obowiązywania ustawy o ochronie sygnalistów, interpretacja jej poszczególnych zapisów nadal budzi wiele wątpliwości i niejasności, w szczególności tych zewnętrznych, samej ochrony sygnalisty. Jednostki mają problem w chociażby ustaleniu, kto może przyjmować zgłoszenia i je rozpatrywać, jakie są różnice w procedowaniu skargi, wniosku a przyjmowaniu zgłoszenia od sygnalisty. W celu właściwej realizacji ww. obowiązków, ugruntowania wiedzy oraz wyjaśnienia kwestii problematycznych, proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego prowadząca:

  • Wskaże różnice pomiędzy zgłoszeniem zewnętrznym, a skargą czy wnioskiem.
  • Omówi postępowanie w sprawie rozpatrywania zgłoszeń zewnętrznych skarg i wniosków.
  • Przypomni, jakie obowiązki na gruncie zgłoszeń zewnętrznych mają organy administracji publicznej.
  • Wyjaśni, jak procedować zgłoszenia, skargi i wnioski, jak właściwie prowadzić dokumentację.

Zajęcia poprowadzi radca prawny, która od wielu lat przeprowadza szkolenia dla administracji publicznej, także w zakresie regulacji z obszaru prawa pracy, ochrony danych osobowych, czy procedur dotyczących ustawy o ochronie sygnalistów, doskonale znająca specyfikę jsfp, świadcząca wsparcie prawne jst, ceniona za jasny sposób przekazywania wiedzy, uzyskująca bardzo dobre oceny od uczestników.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Uzupełnienie, uporządkowanie informacji z zakresu przepisów unijnej dyrektywy o ochronie sygnalistów, wdrożonych do polskiego porządku prawnego w kontekście właściwego rozpoznawania zgłoszeń zewnętrznych i rozróżnienia ich od skarg i wniosków. 
• Omówienie problemów interpretacyjnych, wynikających ze stosowania przepisów ustawy o ochronie sygnalistów.
• Zwrócenie uwagi na obowiązki organów jst w zakresie przyjmowania zgłoszeń oraz ochrony sygnalisty.
• Wskazanie:
- Czym różni się skarga, wniosek, a zgłoszenie zewnętrzne?
- Kiedy zgłoszenia trzeba je przekazać do procedowania? W jakich sytuacjach można od tego odstąpić?
- Kto powinien być uprawniony do przyjmowania skarg, wniosków czy zgłoszeń? Jakie kwalifikacje i jaką wiedzę muszą posiadać takie osoby?
- W jakiej sytuacji możemy odstąpić od przyjęcia zgłoszenia? 
- Jak wszcząć postępowanie wyjaśniające?
- Jak ustalić właściwość organu?
- Jakie należy zachować terminy?
- Jak rozpatrywać skargi w kontekście zgłoszeń zewnętrznych?
- Co należy zrobić, jeśli nie jesteśmy w stanie ustalić właściwego organu do rozpatrzenia zgłoszenia?
- Czy jeżeli pod zgłoszeniem dot. jednej sprawy, podpisze się dziesięciu pracowników, czy są na równi chronieni?
- Czy organ publiczny chroni sygnalistę "zewnętrznego", poza ochroną tożsamości i ew. wydaniem zaświadczenia, czy i ktoś powinien monitorować jego sytuację?
- Czy poufna porada może być udzielona w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej?
- Kto uznaje czy dane działania są działaniami odwetowymi powiązanymi ze zgłoszeniem?
- Co w kwestii ochrony sygnalisty powinien zrobić organ?
- Jak chronić dane osobowe w przypadku procedowania skarg, wniosków czy zgłoszeń zewnętrznych?
• Zdobycie cennych wskazówek, jak procedować skargę, wniosek i zgłoszenie zewnętrzne w kontekście ochrony danych osobowych, w tym sygnalisty, wskazanie wątpliwości i nieprawidłowości w zakresie tematyki zajęć.
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Różnica między skargą, wnioskiem a zgłoszeniem zewnętrznym. 
2. Podstawy prawe skargi, wniosku i zgłoszenia zewnętrznego.
3. Organy jednostek samorządu terytorialnego jako zobowiązane do wprowadzenia procedury zgłoszeń zewnętrznych.
4. Osoby uprawnione do złożenia skargi, wniosku, zgłoszenia zewnętrznego.
5. Sposoby i formy złożenia skargi, wniosku , zgłoszenia zewnętrznego.
6. Procedura zgłoszeń zewnętrznych przyjęta przez radę gminy /powiatu.
7. Osoby upoważnione do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych.
8. Jak procedować skargę? Przedstawienie procedury krok po kroku:
• weryfikacja,
• przekazanie według właściwości, 
• praca w komisji skarg i wniosków, 
• ustalenia wyjaśnienia, 
• opinia komisji,
• uchwała rady-zawiadomienie,
• terminy.
9. Jak procedować wniosek? Przedstawienie procedury krok po kroku:
• weryfikacja, przekazanie według właściwości, 
• praca w komisji skarg i wniosków, 
• ustalenia wyjaśnienia, 
• opinia komisji, 
• uchwała rady-zawiadomienie, 
• terminy.
10. Jak procedować zgłoszenie zewnętrzne? Przyjęcie zgłoszenia – krok po kroku:
• weryfikacja, 
• przekazanie zgłoszenia do organu właściwego do podjęcia działań następczych, 
• odstąpienie od przekazania, 
• informacja dla sygnalisty, 
• postępowanie wyjaśniające, 
• rozpatrzenie zgłoszenia i podjęcie działań następczych, 
• informacja zwrotna dla sygnalisty.
11. Zaświadczenia – tryb i sposób wydawania przy zgłoszeniach zewnętrznych.
12. Rejestr zgłoszeń zewnętrznych. 
13. Rejestr skarg i wniosków.
14. Sprawozdawczość.
15. Ochrona danych osobowych.
16. Odpowiedzi na pytania. 
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Kadra zarządzająca w jst, w tym kierownicy i pracownicy jednostek samorządu terytorialnego, sekretarze jst, wszystkie osoby odpowiedzialne za wdrażanie i utrzymanie procedur organizacyjno – prawnych w jednostce, w tym za wdrożenie dyrektywy o ochronie sygnalistów, inspektorzy ochrony danych osobowych, pracownicy biura rady, audytorzy i kontrolerzy zewnętrzni, radni, osoby zainteresowane tematyką zajęć.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, postępowania administracyjnego, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Joanna Kulas
Koordynator szkoleń, koordynator forów samorządowych
tel. 17 862 69 64
joanna.kulas@frdl.rzeszow.pl
Barbara Jemioło-Róg
Specjalista ds. szkoleń
tel. 17 862 69 64
barbara.jemiolo@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 455 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 22 kwietnia 2025 r. cena wynosi: 419 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 29 kwietnia 2025 r.