• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Gospodarowanie drzewami i krzewami w świetle postępowań administracyjnych

Program i karta zgłoszenia

Uwaga! Przy zgłoszeniach do dnia 14 października 2024 r. obowiązuje cena promocyjna 640 PLN netto/os.

Ważnym zagadnieniem z punktu widzenia wydziałów ochrony środowiska jest procedura administracyjna związana z usuwaniem i kompensacją drzew i krzewów. Szkolenie, które proponujemy ma za zadanie pomóc urzędnikom w rozwiązaniu najważniejszych problemów z tym związanych.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Rozbudowane przepisy w zakresie procedowania spraw związanych z usuwaniem drzew i krzewów mogą być przyczyną wielu wątpliwości, co do sposobu ich załatwiania i powodować niezrozumienie na linii urząd – klient. Problemy budzi nie tylko sam zakres przedmiotowy obowiązku uzyskania zezwolenia na usunięcie ale także nasadzenia kompensacyjne, wykonywane w miejsce usuwanych drzew lub krzewów. Aby realizacja tych zadań i czynności przebiegała prawidłowo, obie strony - urzędnicy i właściciele drzew muszą wykazać się rozległą wiedzę dotyczącą swoich powinności i praw.
  • Podczas dwudniowych zajęć szczegółowo omówimy zasady prowadzenia postępowań dotyczących zezwalania na usuwanie drzew i krzewów oraz oględzin drzew, dla których zgłoszono zamiar usunięcia.
    • Przedstawimy wszystkie wymagane elementy wniosku o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew i krzewów.
    • Omówimy jak prawidłowo i rzetelnie dokumentować oględziny drzew i krzewów przed wydaniem zezwolenia i co powinien zawierać protokół.
    • Przedstawimy możliwe tryby powzięcia przez organy informacji i wszczęcia postępowania.
    • Na przykładach zaprezentujemy możliwe do zastosowania źródła powzięcia przez organy informacji związanych z prowadzonym postępowaniem.
    • Omówimy wszystkie elementy decyzji jakie są wymaganych przepisami.
    • Omówimy typowe przypadki, w których organ prowadzący postępowanie będzie je umarzał.
    • Omówimy przesłanki, które Ustawodawca nakazał weryfikować w procesie decydowania o potrzebie wprowadzania kompensacji drzew i krzewów. Kolejno przeanalizujemy sposoby oceny: miejsca do nasadzeń funkcji dendroflory w ekosystemach, ich wartości i znaczenia w środowisku i krajobrazie.
    • Wskażemy przykładowe miejsca (tereny) gdzie kompensacji nie można lub nie powinno się proponować.
    • Wyjaśnimy zasady kategoryzowania uszkodzeń i zniszczeń drzew oraz wymierzania kar administracyjnych za te czyny oraz za nielegalne usunięcia drzew.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobycie i ugruntowanie wiedzy o procedowaniu specyficznych postępowań administracyjnych z zakresu gospodarowania drzewami.
  • Zapoznane z niuansami postępowania administracyjnego dotyczącego weryfikacji kompensacji, w tym poznanie zasady określania kompensacji w sposób ułatwiający i upraszczający zakończenie postępowania w sprawie weryfikacji udatności kompensacji.
  • Zapoznanie z przebiegiem procedowania sprawy administracyjnej dotyczącej wymierzenia kary za dokonanie czynności uszkadzających lub niszczących drzewa oraz ich usuwanie bez zezwolenia.
  • Poznanie zasad współpracy z innymi instytucjami i jej możliwy zakres.
  • Omówienie najczęstszych nieprawidłowości działania organów w obszarze usuwania drzew i krzewów oraz nasadzeń zastępczych.
zwiń
rozwiń
Program

DZIEŃ I

ZASADY PROWADZENIA POSTĘPOWAŃ ADMINISTRACYJNYCH ZGŁOSZENIA I DECYZJI DOTYCZĄCYCH USUWANIA DRZEW I KRZEWÓW.

  1. Merytoryczne przesłanki ograniczenia prawa władania dendroflorą.
  2. Kto musi uzyskiwać zezwolenie lub zgłoszenie, w jakich okolicznościach i który organ wydaje zezwolenie. 
  3. Wyłączenia z obowiązku zezwolenia na usunięcie drzew:
    • drzewa i krzewy, na usunięcie których nie jest wymagane zezwolenie;
    • wyłączenie zasad usuwania drzew i krzewów określonych w UoOP w postępowaniach prowadzonych na podstawie innych ustaw.
  4. Zgłaszanie zamiaru usunięcia drzew przez osoby.
    • drzewa podlegające zgłoszeniu;
    • zakres zgłoszenia;
    • możliwość uzupełnienia informacji w zgłoszeniu;
    • weryfikacja terenowa drzew ze zgłoszenia;
    • wniesienie sprzeciwu wobec zgłoszenia – przesłanki i skutki prawne;
    • milczące załatwienie sprawy zgłoszenia lub zaświadczenie o braku sprzeciwu – przesłanki;
    • okres ważności zgłoszenia. 
  5. Decyzje zezwalające na usunięcie drzew.
    • wniosek o wydanie decyzji;
    • strony postępowania;
    • wizja terenowa oraz oględziny złomów i wywrotów;
    • ocena potrzeb kompensacji;
    • zawartość decyzji - przygotowanie projektu decyzji;
    • zawiadomienie stron o postępowaniu, w tym obowiązki spółdzielni mieszankowych i wspólnot mieszkaniowych;
    • opłaty;
    • wydanie decyzji.
  6. Upublicznienie informacji o postępowaniu dot. usuwania drzew.
  7. Przepisy prawne, wytyczne i literatura.
  8. Dyskusja.

DZIEŃ II

WYJAŚNIENIE ZASAD PROWADZENIA POSTĘPOWANIA DOTYCZĄCEGO NIELEGALNEGO USUWANIA DRZEW.

  1. Organy wydające decyzje nakładające sankcje administracyjne za nielegalne usunięcie drzew, ich uszkodzenie lub zniszczenie.
  2. Zakres przedmiotowy postępowania administracyjnego dotyczącego nielegalnego usunięcia drzew, ich niszczenia lub uszkadzania:
    •  drzewa i krzewy nie kwalifikujące się do prowadzenia postępowania dotyczącego nielegalnego usuwania, niszczenia lub uszkadzania;
    •  brak koniecznej decyzji zezwalającej na usuwanie drzew lub wykonanie usunięcia bez wymaganego zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew;
    •  okoliczności i motywy działania podmiotów powodujące brak przesłanek do wszczęcia postępowania dotyczącego nielegalnego usuwania, niszczenia lub uszkadzania;
    •  niezależność postępowania administracyjnego od postępowań cywilno-prawnych i postępowań karnych.
  3. Przebieg postępowania dot. usunięcie drzew bez zezwolenia:
    •  powzięcie przez organ informacji o możliwości nielegalnego usuwania drzew;
    •  wstępna weryfikacja ww. informacji oraz zbadanie właściwości organu;
    •  ustalenie stron postępowania;
    •  wszczęcie postępowania z urzędu;
    •  współpraca organu prowadzącego postępowanie administracyjne z instytucjami strzegącymi przestrzegania prawa (straż gminna, policja …);
    •  czynności organu w tym, oględziny terenowe;
    •  ustalenie podmiotu ponoszącego odpowiedzialność za wykonywanie czynności bez stosownego zezwolenia:
    • odpowiedzialność właściciela lub współwłaściciela,
    • odpowiedzialność właściciela urządzeń przesyłowych,
    • odpowiedzialność innych niż ww. podmiotów;
    •  przesłanki uzasadniające zawieszenie postępowania dotyczącego nielegalnego usuwania drzew i ich uszkadzania i niszczenia;
    •  naliczanie i pobieranie opłat za nielegalne usunięcie drzew ich uszkodzenie lub zniszczenie;
    • zawiadomienie stron postępowania o zgromadzeniu i zebraniu materiału dowodowego.
  4. Przesłanki uzasadniające umorzenie postępowania.
  5. Odstąpienie od karania, ulgi i obniżenia kar za nielegalne usuwanie drzew.
  6. Upublicznienie informacji o postępowaniu dot. nielegalnego usuwania drzew.

 

OCENA POTRZEBY WPROWADZENIA KOMPENSACJI PRZYRODNICZEJ, ZASAD I WARUNKÓW WPROWADZANIA NASADZEŃ, ZASAD OGLĘDZIN OCENY UDATNOŚCI KOMPENSACJI.

  1. Weryfikacja udatności kompensacji:
    • Wszczęcie postępowania – możliwe terminy;
    • ustalenie stron postępowania;
    • zawiadomienie o oględzinach terenowych;
    • weryfikacja udatności;
    • brak zachowania żywotności drzew - przyczyny zależne i niezależne od podmiotu;
    • możliwości weryfikacji przez organ przyczyn zależnych i niezależnych uschnięcia nasadzonych drzew;
    • uzyskanie przez organ dodatkowych informacji w postępowaniu;
    • kwestie pobrania opłat, w tym ich proporcjonalne przeliczenie;
    • zawiadomienie stron postępowania o zgromadzeniu i zebraniu materiału dowodowego;
    • wydanie decyzji.
  2. Dyskusja.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie skierowane jest do urzędników (gmin, starostw, urzędów marszałkowskich i urzędów wojewódzkich) zaangażowanych w wydawanie decyzji zezwalających na usunięcie drzew/krzewów, decyzji środowiskowych, zezwoleń na realizację inwestycji drogowych. Przydatne informacje uzyskają osoby zaangażowane w wydawanie decyzji dotyczących wymierzenia kary administracyjnej za usunięcie drzew bez zezwolenia, ich uszkodzenie bądź zniszczenie. Wskazany jest udział zarządców dróg, kolei i terenów zieleni oraz przedsiębiorców realizujących inwestycje – w szczególności dokonujących określonego decyzjami usunięcia dendroflory i urządzania zieleni na końcowych etapach realizacji inwestycji oraz dokonujących zabiegów usuwania dendroflory w związku z pielęgnowaniem zieleni.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Biolog, pedagog. Ekspert z dziedzin: botanika, leśnictwo, ochrona przyrody, wody powierzchniowe. Wykładowca dysponujący doświadczeniem nabytym w instytucjach i urzędach państwowych, w tym w korpusie SC. Pracował m.in. w Parku Narodowym, PGL Lasy Państwowe, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, PGW Wody Polskie. Od 2014 r. współpracuje z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej prowadząc m. in. zajęcia specjalistyczne w zakresie rozpoznawania, usuwania drzew i krzewów i procedur administracyjnych z tym związanych, dla pracowników administracji samorządowej i jednostek organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 690 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Przy zgłoszeniach do dnia 14 października 2024 r. obowiązuje cena promocyjna 640 PLN netto/os.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.kielce.pl do 22 października 2024 r.