1. Nowy system finansowania oświaty - potrzeby oświatowe a subwencja oświatowa. Co nowy system zmieni w dotacjach?
2. Omówienie zmian w rozdziale III ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dotacjach). Wprowadzenie do dotacji dla przedszkoli, szkół i placówek - ogólne przepisy dotyczące dotacji.
3. Zmiany w finansowaniu orzeczeń - finansowanie godzin realizowanych z IPETów:
• jak zmieni się kwota dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
• jak obliczyć i zebrać do dotacji dane o realizowanych godzinach z orzeczeń?
• jak zrealizowane godziny wpłyną na wysokość dotacji na uczniów niepełnosprawnych?
4. Omówienie nowego rozporządzenia o podziale potrzeb oświatowych na 2025 rok:
• jakie zmiany w finansowaniu zostały wprowadzone?
• jak zmieni się kwota dotacji na ucznia szkoły?
• jakie będą dotacje na uczniów niepełnosprawnych w szkołach i placówkach wychowania przedszkolnego?
5. Jak zmieni się sposób obliczania podstawowej kwoty dotacji? Jak obliczyć PKD od stycznia 2025 roku? Jak zaktualizować PKD w miesiącu pierwszej aktualizacji oraz w październiku? Jak obliczyć potrzeby oświatowe?
6. Jak obliczyć wysokość dotacji w 2025 roku? Kwota potrzeb oświatowych na ucznia szkoły i ucznia niepełnosprawnego w placówce wychowania przedszkolnego: omówienie wag w rozporządzeniu o podziale potrzeb oświatowych.
7. Obliczanie, na przykładzie, podstawowej kwoty dotacji dla placówek wychowania przedszkolnego. Obliczanie, na przykładzie, dotacji w oparciu o potrzeby oświatowe na 2025 rok dla szkół i uczniów niepełnosprawnych w placówkach wychowania przedszkolnego. Model w arkuszu kalkulacyjnym, pozwalający obliczyć kwoty dotacji w 2025 r. (praktyczne warsztaty, obliczanie dotacji na przykładach).
8. Omówienie definicji i zasad obliczania wskaźnika zwiększającego dla szkół publicznych. Na szkoleniu zostaną przekazane ustawowe zasady kalkulacji wskaźnika zwiększającego.
9. Zmiany w Systemie Informacji Oświatowej - obowiązek bieżącego wypełniania SIO w związku z wyrównaniem kwoty potrzeb oświatowych dla samorządu po skończonym roku. Wpływ bieżących danych SIO na potrzeby oświatowe dla samorządu i dotacje.
10. Zmiana terminu naliczenia potrzeb oświatowych a dotacje - skąd samorząd będzie mieć środki na dotacje w nowym systemie?
11. Wskaźniki korygujące liczby uczniów do potrzeb oświatowych a ich wpływ na dotacje - czy mają zastosowanie do stawek dotacji?
12. Wzrost kwoty potrzeb oświatowych o 0,9% w 2025 roku - skąd taki przepis, jak zastosować go w praktyce?
13. Nowe warunki otrzymania dotacji. Co z placówkami rozpoczynającymi działalność po terminie naliczenia potrzeb oświatowych? Obowiązek ich dotowania czy dobrowolność? Skąd środki dla samorządu na dotacje dla nich?
14. Aktualizacja i wyrównanie stawek dotacji. Jak obliczyć wyrównanie kwoty dotacji w miesiącu pierwszej aktualizacji oraz w październiku w związku z nowym systemem. Aktualizacja w trybie szczególnego przypadku. Obowiązywanie nowych zaktualizowanych stawek dotacji, a wyrównanie.
15. Przykład wyrównania dotacji po aktualizacji. Model obliczeniowy, służący do aktualizacji i wyrównywania dotacji w samorządzie, uwzględniający zmienną liczbę uczniów dotowanych w poszczególnych miesiącach oraz ustawowe ograniczenie zmiany wysokości dotacji. Warsztaty w arkuszu kalkulacyjnym.
16. Wyjaśnienie pojęć: najbliższa jednostka samorządu terytorialnego, wydatki bieżące, podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów.
17. Różnice w dotowaniu przedszkoli i szkół. Różnice w dotowaniu uczniów pełnosprawnych i niepełnosprawnych - uwaga na nowe wagi w przedszkolach.
18. Co z ograniczeniem wahań kwoty dotacji po aktualizacji w 2025 roku?
19. Od kiedy jest należna kwota dotacji, wynikająca z danej wagi, np. z orzeczenia, z wagi na tzw. małą szkołę, wagi na oddział sportowy itd.? Od kiedy jest należna waga na orzeczenia według nowych przepisów (tj. według organizowanych godzin wsparcia)? Co z wyrównaniem w przypadku zmiany tej wagi w trakcie roku i ograniczeniem wahań kwoty dotacji?
20. Odpowiedzi na pytania.