• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zmiany w finansowaniu oświaty w 2025 roku w nowym rewolucyjnym systemie dochodów samorządów. Wpływ organizacji jednostki i rzetelności danych w SIO na „oświatowe dochody”. Czy i jak egzekwować odpowiedzialność dyrektorów jednostek oświatowych

Miejsce
Poznań
Termin
14 stycznia 2025
Czas trwania
10:00 - 15:00
Cena
625 zł
Ważne informacje o szkoleniu

Konsekwencją wdrożenia nowego sposobu finansowania gmin, powiatów i samorządowych województw jest szereg bardzo istotnych zmian w zakresie bazy danych Systemu Informacji Oświatowej. Zmianie ulegną zasady wprowadzania i weryfikacji danych w SIO oraz sposób finansowania orzeczeń (nowy). Zmianie ulegną też niezwykle ważne terminy, nowe zasady (nowe) szacowania, naliczania i podziału, potrzeb oświatowych.

Nowy model umożliwi samorządom pozyskiwanie stabilnych oraz przewidywalnych dochodów. Na tym tle niezwykle istotne wydają się kompetencje dyrektorów jednostek oświatowych, stąd propozycja niniejszego szkolenia do udziału w którym zapraszamy.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • poznanie proponowanych zmian w dochodach jst na 2025 rok oraz ich wpływu na finansowanie obszaru oświaty.
  • wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności niezbędne do skutecznego zarządzania finansami w kontekście otrzymywanych na rok 2025 środków finansowych.
  • poznanie proponowanych nowych mechanizmów naliczania pieniędzy na utrzymanie oświaty.
  • przygotowanie uczestników do adaptacji zmian przewidzianych w prawie dotyczącym finansowania oświaty, co pozwoli na precyzyjne szacowanie przyszłych środków i efektywne planowanie budżetu.
  • przygotowanie kadry, w tym samorządowej oraz zarządzającej placówkami oświatowymi (dyrektorów szkół oraz przedszkoli) do realizacji zmian z uwzględnieniem ich wpływu na finansowanie szkoły.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Wprowadzenie – uwarunkowania prawne
  2.  Skąd się biorą pieniądze na utrzymanie oświaty i czy samorząd musi pieniądze znaleźć?
  3. Szkoła przedszkole, placówka jako pracodawca i zarazem jednostka finansów publicznych
  4. To co było dotychczas – czyli podział, naliczanie części oświatowej subwencji ogólnej – czy to jest to samo i czy ten mechanizm pozostaje w 2025 roku i latach kolejnych ?
  5. Kilka danych dot. kosztów utrzymania oświaty, w tym mechanizm powiązania organizacji z wydatkami na edukację.
  6. Finansowe realizacji zadań w obszarze oświaty.
  7. Czy po zmianach samorządom przybędzie pieniędzy?
  8. Nowe zasady finansowania samorządów od 2025 r. Ustawa o dochodach jst i jej wpływ na finanse oświaty.
  9. Likwidacja subwencji oświatowej, likwidacja dotacji przedszkolnej – a co w zamian?
  10. Czy nowa subwencja to to samo, co dotychczasowa część oświatowa subwencji i ogólnej i czy wszystkie samorządy tę „nową” subwencję otrzymają?
  11. Naliczanie subwencji wg nowych zasad - od czego zależy ?
  12. Definicja potrzeb oświatowych. Potrzeby oświatowe a wydatki oświatowe.
  13. Informacje od Ministra Finansów do projektów uchwał budżetowych otrzymane do 15 października 2024 r.
  14. Podział potrzeb oświatowych. Główne założenia projektu na 2025 r.
  15. Nowe zasady przeznaczania środków na kształcenie specjalne w projektowanym systemie finansowania- w tym środki na orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wg nowych zasad.
  16. Dotychczas nieznany mechanizm ponownego przeliczenia potrzeb oświatowych po skończonym 2025 r., i w latach kolejnych - w tym w zakresie orzeczeń.
  17. Wydatki naliczane na potrzeby oświatowe,
  18. Jakie dane wpływają na wysokość środków i jaka jest rola dyrektora szkoły w kształtowaniu wysokości środków, które otrzymuje samorząd?
  19. Wielkość oddziału kluczowym czynnikiem wpływającym na optymalizację finansów.
  20. Godziny ponadwymiarowe. Korzyści i ograniczenia., w tym wymiar finansowy godzin ponadwymiarowych z punktu widzenia dyrektora szkoły i jednostki samorządu terytorialnego.
  21. Umiejętne wykorzystanie godzin ponadwymiarowych przez dyrektora szkoły jako optymalizacja wydatków ponoszonych przez samorząd na oświatę
  22. Zajęcia w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  23. Dane wykazane w SIO mające wpływ na wysokość potrzeb oświatowych.
  24. Prawidłowe wykazanie zadań w SIO i odpowiedzialność dyrektora szkoły
  25. Na co szczególnie zwracać uwagę w SIO, aby nie stracić finansowania w subwencji (w tych samorządach, które ją otrzymają).
  26.  Odpowiedzialność dyrektorów jednostek oświatowych w kontekście naliczenia finansów.
  27. Co z dotacjami oświatowymi i ich naliczaniem w kontekście proponowanych zmian?.
  28. Rozliczenia między gminami kosztów wychowania przedszkolnego.
  29. Dyskusja - ile trzeba zmienić, żeby pozornie nic się nie zmieniło.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie kierujemy do dyrektorów szkół, przedszkoli, zespołów szkolno-przedszkolnych, zespołów szkół oraz do dyrektorów pozostałych placówek opiekuńczo-wychowawczych systemu oświaty. do pracowników samorządowych w gminach i powiatach odpowiedzialnych za finanse oświaty, skarbników, gł księgowych oraz pracowników odpowiedzialnych w jst za zadania oświatowe], do pracowników cuw/zeasów.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Hotel Korel

ul. 28 Czerwca 1956 r. 209, Poznań 61-485

Koordynatorzy
Anna Szumkowska