• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Powołanie i funkcjonowanie komisji skarg, wniosków i petycji w nowej kadencji jst 2024 – 2029. Praktyczne przykłady pism oraz wzory

Miejsce
Internet
Termin
17 maja 2024
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
439 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniu do 3 maja 2024 cena wynosi 399 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na dedykowane radnym pracownikom biur rady, wydziałów spraw obywatelskich, wydziałów organizacyjnych oraz kierownikom jednostek organizacyjnych.szkolenie, którego przedmiotem będą skargi, wnioski oraz petycje.

Ważne informacje o szkoleniu

Skargi, wnioski i petycje - właściwe ich procedowanie od strony formalnej i odpowiednie załatwienie sprawy to niezwykle ważny aspekt w działalności organów jst ze względu na potencjalnie istotne następstwa dla organu stanowiącego i wykonawczego. Analiza tych zagadnień ma szczególne znaczenie w kontekście rozpoczynającej się w maju 2024 r. nowej kadencji organów JST i właściwego rozpoczęcia procedowania, tak aby w całym okresie kadencji sposób działania i dokumentacja była prowadzona prawidłowo.
Proponowane szkolenie to kompendium wiedzy w zakresie powoływania i właściwej organizacji oraz funkcjonowania komisji skarg, wniosków i petycji. Podczas zajęć krok po kroku przedstawimy najistotniejsze zagadnienia proceduralne, formalne i prawne, których znajomość jest niezbędna do wykonywania przypisanych w tym obszarze zadań, w oparciu o liczne przykłady z praktyki.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy w zakresie regulacji dotyczących powołania i funkcjonowania komisji skarg, wniosków i petycji w kadencji 2024-2029.
• Zapoznanie z zasadami, składem i trybem działania komisji.
• Zdobycie wiedzy dotyczącej przepisów regulujących postępowanie skargowo - wnioskowe oraz w sprawie petycji.
• Poznanie specyfiki uproszczonego postępowania w sprawie skarg, wniosków i petycji,
• Poznanie przykładowych dokumentów, które wpływają do organów i mogą pojawić się w toku prowadzonego postępowania.
• Uzyskanie odpowiedzi i poznanie praktycznych rozwiązań w problematycznych sytuacjach np. 
- Jak powinien wyglądać skład komisji i co zrobić w sytuacji, gdy radny nie zgadza się z ustaleniami lub ma swoje oczekiwania w tej materii?
- Jak ustalić sposób działania i plan pracy komisji?
- Co zrobić w przypadku skargi na radnego lub na przewodniczącego rady?
- Co zrobić w sytuacji, gdy skarga wpłynęła po wyborach i nie była rozpatrzona w poprzedniej kadencji? 
- Czy przewodniczący rady lub komisji może samodzielnie przekazywać pisma według właściwości do innych organów? Czy ewentualnie może to zrobić komisja? 
- Kto i jakie poniesie konsekwencje w związku z nieterminowym załatwieniem sprawy? 
- Jak realizować prawo do prywatności osób składających skargi czy wnioski lub petycje (anonimizacja), i co z wpływającymi anonimami?
- Co należy zrobić z pismem, gdy trudno jest ustalić przedmiot żądania? Czy jest wnioskiem czy petycją? 
- Czy przewodniczący może wezwać do uzupełnienia braków i przedmiotu żądania? 
- Co zrobić w przypadku gdy skarga została wysłana elektronicznie i jest tylko imię i nazwisko, a nie ma adresu poza e-mailem? A co w przypadku gdy petycja jest wysyłana e-mailem?
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Powołanie i funkcjonowanie komisji skarg, wniosków i petycji w kadencji 2024-2029:
• Powołanie, zasady oraz tryb działania nowej komisji.
• Skład komisji skarg, wniosków i petycji.
• Plan pracy komisji.
• Sposób i procedura rozpatrywania skarg, wniosków i petycji.
• Uregulowanie statutowe na poziomie danej JST.
2. Uregulowania i uwagi ogólne (wspólne) dotyczące skarg, wniosków i petycji:
• Petycja, wniosek i skarga - jako narzędzia kontroli społecznej i instytucjonalnej - uregulowania prawne.
• Petycja, wniosek i skarga – jak je odróżniać.
• Właściwość organu do załatwienia petycji, skarg i wniosków.
• Rozpatrywanie skarg, wniosków i petycji w toku toczącego się postępowania administracyjnego oraz po jego zakończeniu.
• Ochrona danych osobowych osób składających petycje, wnioski lub skargi.
• Dokumentowanie spraw związanych ze skargami, wnioskami i petycjami i wykonywanymi przez organy czynnościami.
• Kontrola administracyjna i sądowa.
• Nadzór i kontrola nad przyjmowaniem i załatwianiem skarg, wniosków i petycji.
3. Petycje:
• Przedmiot, forma i treść petycji.
• Prawo do składnia petycji oraz jej adresaci. 
• Procedura załatwiania petycji:
- analiza podania i przyjęcie właściwego trybu,
- obowiązek umieszczenia petycji na stronie internetowej adresata petycji,
- termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia petycji,
- pozostawienie petycji bez rozpatrzenia,
- sposób załatwienia petycji.
• Odpowiednie stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego przy rozpatrywaniu petycji.
• Petycja wielokrotna.
4. Skargi i wnioski:
• Skarga - przedmiot skargi.
• Prawo do składania skarg – podmioty uprawnione.
• Organy właściwe do rozpatrywania skarg – organ wykonawczy a organ uchwałodawczy.
• Rozpatrzenie skargi w sprawie indywidualnej i w toku toczącego się postępowania.
• Forma i treść skargi.
• Rozpatrywanie skarg:
- analiza treści podania i określenie właściwości organu,
- termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia,
- sposób załatwienia skargi,
- Ponowne złożenie skargi.
• Wnioski:
• Prawo do składania wniosków – podmioty uprawnione.
• Forma i treść wniosku.
• Adresaci wniosków – właściwość organów.
• Rozpatrywanie wniosków:
- analiza treści podania i określenie właściwości organu,
- termin rozpatrzenia oraz ewentualne skutki przekroczenia terminu do rozpatrzenia,
- pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia,
- sposób załatwienia wniosku.
5. Dyskusja - pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest adresowane do pracowników organów administracji samorządowej, a także radnych i pracowników urzędu gminy/starostwa powiatowego/urzędu marszałkowskiego obsługujących biuro rady gminy / powiaty / sejmiku.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec z zakresu procedur postępowania w JST, praktyk, od 2006 lat Sekretarz Gminy i Miasta. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji UJ w Krakowie, specjalność administracja samorządowa oraz drugiego kierunku UJ: Europeistyka. Trener z praktycznym doświadczeniem w zakresie funkcjonowania administracji oraz zarządzania JST. Zajmuje się m.in. nadzorem nad sprawami związanymi z organizacją pracy urzędu i współpracą z radą. Wykładowca akademicki na studiach podyplomowych w zakresie samorządu terytorialnego, administracji i prawa publicznego. Ekspert w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Milena Dudek
Kierownik Ośrodka Kształcenia Samorządu Terytorialnego im. Waleriana Pańki we Wrocławiu
tel. 507 450 179
milena.dudek@okst.pl
Anna Rawza
Specjalista ds. sprzedaży
tel. 32 253 84 09
anna.rawza@okst.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 439 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 3 maja 2024 cena wynosi 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 13 maja 2024 r.