I. Planowanie w kontroli w skali makro - tworzenie okresowego (rocznego) planu kontroli:
- Podstawy rocznego planu kontroli:
- oczekiwania i potrzeby informacyjne kierownictwa,
- wyniki wcześniejszych kontroli i audytów,
- skargi i wnioski oraz inne sygnały o nieprawidłowościach,
- kwoty wydatkowanych środków publicznych,
- możliwość wystąpienia naruszenia dyscypliny finansów publicznych,
- możliwość wystąpienia oszustw, nadużyć oraz obszarów i mechanizmów korupcjogennych,
- inne czynniki związane z kontrolą prawidłowości wydatkowania dotacji przeznaczonych na realizację zadań publicznych,
- czas, który upłynął od ostatniej kontroli w jednostce podległej oraz tematyka ostatniej kontroli,
- trudności oraz nieprawidłowości w realizacji zadań przez jednostkę podległą lub nadzorowaną,
- wewnętrzne i zewnętrzne źródła informacji wykorzystywane przy analizie ryzyka związanego z wyborem podmiotów do kontroli,
- wybór tematów i podmiotów do kontroli jako efekt przeprowadzonej analizy ryzyka,
- narzędzie wykorzystywane do przeprowadzenia analizy ryzyka do planu kontroli.
- Elementy rocznego planu kontroli.
- Zasady przyjęcia rocznego planu kontroli.
II. Planowanie kontroli w skali kwartału omówienie i prezentacja praktycznych rozwiązań.
III. Planowanie w kontroli w skali mikro – planowanie pojedynczego zadania kontrolnego.
- Czynności przygotowawcze przed rozpoczęciem poszczególnego zadania kontrolnego;
- Program kontroli:
- elementy programu kontroli,
- tryb opracowania, identyfikacji i analiza ryzyk, zatwierdzenie programu,
- elementy, które należy uwzględnić w analizie przedkontrolnej,
- cel kontroli,
- określanie zakresu kontroli, tj. przedmiotu i okresu objętego kontrolą,
- temat kontroli – określenie tematyki kontroli,
- wskazanie dowodów niezbędnych dla dokonania ustaleń,
- Metodyka kontroli – metody i techniki stosowane przy zbieraniu i analizie danych podczas kontroli, m.in.:
- narzędzia kontrolne stosowane do zbierania informacji,
- dobór procedur analitycznych adekwatnych do obszaru i rodzaju kontroli,
- określenie sposobu doboru próby do kontroli w przypadku badania opartego na próbie,
- cechy dowodów gromadzonych w trakcie kontroli (rzetelne, stosowne, racjonalne),
- Organizacja i logistyka realizacji danego zadania kontrolnego:
- dobór kontrolerów,
- zakładana czasochłonność – co uwzględnić przy ustaleniu czasochłonności,
- harmonogram kontroli – „rozkład jazdy”,
- terminy rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
- terminy sporządzania dokumentów pokontrolnych,
- terminy dodatkowych czynności pokontrolnych (np. zawiadomienie do organów ścigania, zawiadomienie o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych),
- Upoważnienia do przeprowadzenia kontroli (charakter prawny, forma pisemna, zakres przedmiotowy, zakres podmiotowy),
- Zawiadomienie o kontroli (forma, termin),
IV. Podsumowanie zajęć - odpowiedzi na końcowe pytania uczestników.
Audyt, kontrola, zarządcze