1. Wstęp. Umocowanie prawne systemu wspierania rodziny i pieczy zastępczej.
• Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
• Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
• Wsparcie rodzin z dziećmi w kontekście ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej oraz ustawy o pomocy społecznej.
2. Charakterystyczne zadania pracownika socjalnego.
• Zabezpieczanie potrzeb materialnych rodziny.
• Praca socjalna na rzecz rodziny z dziećmi w kontekście zabezpieczenia potrzeb niematerialnych rodziny dotyczących bezpieczeństwa, edukacji, wypoczynku, warunków rozwoju i warunków mieszkaniowych.
• Pracownik socjalny w roli koordynatora usług na rzecz rodziny.
• Pracownik socjalny w roli rzecznika rodziny w społeczności lokalnej.
• Pracownik socjalny jako obserwator prawidłowego funkcjonowania rodziny i sytuacji dziecka w rodzinie.
3. Charakterystyczne zadania i obszary działania asystenta rodziny.
• Ustawowe zadania i prawa asystenta rodziny.
• Bezpośrednia praca z rodzicami.
• Bezpośrednia praca z dziećmi.
• Działania realizowane na rzecz dziecka i rodziny.
• Organizacja własnej pracy.
4. Specyficzne zadania koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej.
• Opracowanie planu pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej skoordynowanego z planem pomocy rodzinie biologicznej dziecka we współpracy z asystentem rodziny i pracownikiem socjalnym.
• Obszary oddziaływań na rodzinę biologiczną dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej w zakresie podtrzymania kontaktów dziecka z rodziną, poprawy relacji, powrotu dziecka do rodziny biologicznej.
• Pomoc rodzinom zastępczym i prowadzącym rodzinne domy dziecka, m.in. w zakresie nawiązania wzajemnego kontaktu oraz prawidłowych relacji z rodzinami zastępczymi.
• Zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka dostępu do specjalistycznej pomocy dla dzieci, w tym psychologicznej, reedukacyjnej i rehabilitacyjnej.
• Zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających.
5. Współpraca pracownika socjalnego, asystenta rodziny i koordynatora rodzinnej pieczy zastępczej w systemie wspierania rodziny.
• Podział zadań pomiędzy pracownikiem socjalnym, asystentem i koordynatorem pieczy zastępczej.
• Plan pracy z rodziną z dziećmi z problemami opiekuńczo-wychowawczym pracownika socjalnego, asystenta rodziny i koordynatora pieczy zastępczej.
• Współpraca pracownik socjalny - asystent rodziny mająca na celu przywrócenie rodzinie zdolności do prawidłowego wypełniania funkcji opiekuńczo wychowawczych i zapobieganie umieszczeniu dziecka w pieczy zastępczej lub zapewnienie powrotu dziecka z pieczy zastępczej do rodziny biologicznej.
• Współpraca asystent rodziny - koordynator pieczy zastępczej, której celem jest umożliwienie powrotu dziecka umieszczonego w pieczy zastępczej do rodziny naturalnej.
6. Współpraca w zespole interdyscyplinarnym lub grupie roboczej, o których mowa w art. 9a ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2020 r. poz. 218).
7. Opracowanie planów pracy/planów pomocy na przykładach:
• Zasady tworzenia i cechy dobrego planu.
• Plan pracy z rodziną, stworzony we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z pracownikiem socjalnym.
• Plan pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej.
• Plan pracy z rodziną, który jest skoordynowany z planem pomocy dziecku umieszczonemu w pieczy zastępczej.
8. Realizacja planu pracy z rodziną:
• W obszarze ekonomiczno-socjalnym.
• W obszarze opiekuńczo-wychowawczym.
• W obszarze społecznym.
Pomoc społeczna, zdrowie