• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zamknięcie roku budżetowego 2023 i otwarcie roku 2024. Przeprowadzenie inwentaryzacji aktywów i pasywów. Księgowania na przełomie roku

Cena: 695 PLN netto/os Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Przy zgłoszeniu do 22 grudnia 2023 r. cena wynosi 655 zł PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie zamknięcie roku budżetowego w jst co jest szczególnym zagadnieniem z punktu widzenia finansów publicznych. Jak zaplanować prace związane z zamknięciem roku i sporządzeniem sprawozdania finansowego.

Ważne informacje o szkoleniu

Przedmiotem proponowanych dwudniowych zajęć jest kompleksowe przedstawienie zagadnień w zakresie czynności dotyczących zamknięcia roku budżetowego 2023 oraz otwarcia roku 2024, w szczególności obejmujących ujęcie wszystkich zdarzeń gospodarczych, w tym dokumentów przychodowo – rozchodowych w księgach rachunkowych jednostki, kosztów na przełomie roku, czy też zasady otwierania i zamykania ksiąg rachunkowych. Szczególna uwaga zostanie poświęcona inwentaryzacji, a przede wszystkim omówieniu metod, terminów i częstotliwości, a także czynności, niezbędnych do jej przeprowadzenia i rozliczenia. Wskazane zostaną również nieprawidłowości w zakresie problematyki szkolenia i wskażemy sposoby ich zapobiegania.

Udział w zajęciach będzie świetną okazją do weryfikacji wiedzy oraz nabycia praktycznych umiejętności, pomocnych przy wykonywaniu obowiązków oraz wyeliminowaniu błędów i nieprawidłowości w tematyce przeprowadzania inwentaryzacji oraz przygotowania się do zamknięcia roku w jednostce.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Ugruntowanie i uzupełnienie wiedzy na temat czynności, które mają wpływ na proces zamknięcia ksiąg rachunkowych za rok 2023 i otwarcia roku 2024.
  • Zapoznanie się z wymogami w zakresie terminów, metod i częstotliwości inwentaryzacji, w tym przypomnienie zasad organizacji i dokumentacji na różnych jej etapach, podziału kompetencji, a także obowiązków osób odpowiedzialnych za spis z natury, potwierdzenie salda, weryfikację i porównanie stanu zasobu nieruchomości – w ramach opracowanego planu i harmonogramu.
  • Omówienie zasad inwentaryzowania różnych zasobów jednostki tj. środków trwałych, pozostałych środków trwałych, składników ujętych w ewidencjach ilościowych, obcych, dzierżawionych lub użyczonych, obcych czy ujawnionych.
  • Uzyskanie możliwości weryfikacji umiejętności i identyfikacji podstawowych błędów, popełnianych na poszczególnych etapach w procesie zamykania i otwierania ksiąg rachunkowych oraz poznanie sposobów ich zapobiegania i rozwiązywania.
  • Otrzymanie obszernego materiału szkoleniowego, zawierającego przykładowe zarządzenie z instrukcją inwentaryzacyjną, opracowanie dotyczące weryfikacji sald, księgowania i sposoby ewidencji, przykładowy harmonogram czynności i wzory niezbędnych druków.
zwiń
rozwiń
Program

I dzień - 9 stycznia 2024 r.

  1. Cel i zakres inwentaryzacji 2023/2024.
  2. Metody inwentaryzacji, w tym omówienie czynności które mogą trwać od 1 października 2023 r. do 15 stycznia 2024 r.
  3. Terminy i częstotliwość przeprowadzania inwentaryzacji.
  4. Obowiązkowe czynności w ramach organizacji inwentaryzacji 2023 r.
  5. Opracowanie planu i harmonogramu z podziałem czynności na etap przed, w trakcie i po inwentaryzacji.
  6. Wniosek skarbnika/głównego księgowego o wydanie zarządzenia w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji – przykładowy wniosek.
  7. Powołanie komisji inwentaryzacyjnej, przewodniczącego oraz zespołów spisowych, w tym omówienie kto może być powoływany i na jakich zasadach, a kto absolutnie nie powinien być brany pod uwagę.
  8. Powierzenie obowiązków przewodniczącemu komisji inwentaryzacyjnej, jej członkom, zespołom spisowym, rachmistrzowi spisowemu i kontrolerowi spisowemu.
  9. Odpowiedzialność skarbnika/głównego księgowego w kontekście inwentaryzacji.
  10. Prawa i obowiązki osoby/osób materialnie odpowiedzialnych, w tym powierzenie na zasadach ogólnych, z obowiązkiem wyliczenia się oraz zakres wspólnej odpowiedzialności materialnej pracowników za powierzone mienie - przykłady.
  11. Szkolenie członków komisji inwentaryzacyjnej – przykładowy protokół.
  12. Postępowanie ze składnikami rozkompletowanymi, przemieszczonymi, użyczonymi.
  13. Spis z natury – praktyczne wskazówki.
  14. Właściwe wypełnianie arkuszy spisu z natury.
  15. Zasady i odpowiedzialność w zakresie potwierdzania sald.
  16. Podstawowe czynności i dokumentacja w inwentaryzacji metodą weryfikacji.
  17. Znakowanie składników majątkowych oraz pól spisowych.
  18. Dokumentowanie czynności inwentaryzacyjnych na poszczególnych etapach.
  19. Protokół/y różnic inwentaryzacyjnych - przykłady.
  20. Końcowe wnioski i rekomendacje.
  21. Kontrola i nadzór, czyli kto powinien, a kto nie może tego robić?
  22. Inwentaryzacja na terenie strzeżonym.
  23. Uzgadnianie i porównania stanów zasobu nieruchomości (np. gruntów ujętych w ewidencji księgowej jednostki z ewidencją gminnego zasobu nieruchomości - kto ma obowiązek?
  24. Kto ma obowiązek złożyć swój podpis na arkuszu pozycji "wycenił" w sytuacji, gdy arkusze spisowe automatycznie generuje i wycenia system komputerowy?
  25. Inwentaryzacja w jednostkach prowadzonych przez CUW.
  26. Inwentaryzacja kasy.
  27. Inwentaryzacja wartości niematerialnych i prawnych.
  28. Inwentaryzacja druków ścisłego zarachowania.
  29. Inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych.
  30. Inwentaryzacja obcych środków trwałych, ujawnionych, dzierżawionych, niskocennych, ujętych tylko w ewidencjach ilościowych.
  31. Inwentaryzacja składników, z których pracownicy lub beneficjenci korzystają poza jednostką.
  32. Metoda inwentaryzacji laptopów dla uczniów IV klas, czynszy dzierżawnych, należności spornych od kontrahentów jednostki, środków trwałych gminy użytkowanych przez OSP, koła gospodyń wiejskich czy świetlice środowiskowe.
  33. Możliwe rozwiązania w przypadku braku przy spisie osoby materialnie odpowiedzialnej.
  34. Inwentaryzacja placów zabaw, parków, ogrodzeń czy obiektów małej architektury.
  35. Ujmowanie różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych oraz zasady dokonywania kompensat.
  36. Najczęściej popełniane błędy przy przeprowadzaniu inwentaryzacji.
  37. Odpowiedzialność za zaniechanie przeprowadzenia lub rozliczenia inwentaryzacji albo przeprowadzenie i rozliczenie inwentaryzacji w sposób niezgodny z przepisami a odpowiedzialność kierownika, głównego księgowego oraz pracowników.
  38. Przykładowe druki oraz zarządzenie w sprawie inwentaryzacji.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Kierownicy jednostek i ich zastępcy, skarbnicy/główni księgowi i ich zastępcy, pracownicy działów księgowości oraz inni pracownicy merytoryczni, biorący udział w różnych czynnościach w procesie zamykania i otwierania ksiąg rachunkowych, w szczególności związanych z inwentaryzacją aktywów i pasywów jednostki, na różnych jej etapach, a także pracownicy właściwi rzeczowo w zakresie nabywania i zbywania składników majątkowych, znakowania pól spisowych, tworzenia, obiegu, ewidencjonowania i kontroli źródłowych dokumentów księgowych, pracownicy odpowiedzialni materialnie, wchodzący w skład komisji inwentaryzacyjnych, kontrolerzy spisowi, rachmistrze spisowi, magazynierzy, intendenci, czy pracownicy zastępujący osoby kluczowe w omawianym zakresie tematycznym.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomistka, pedagog, specjalistka z zakresu finansów publicznych, długoletnia księgowa w jst. Autorka artykułów i trener w dziedzinie finansów publicznych oraz rachunkowości. Wykładowca na uczelni wyższej. Praktyk, który dzięki swemu wieloletniemu doświadczeniu przekazuje w sposób jasny i przystępny, sprawdzone metody w pracy służb księgowych. Wieloletni ekspert w FRDL wysoko oceniany przez uczestników.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 695 PLN netto/os Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Przy zgłoszeniu do 22 grudnia 2023 r. cena wynosi 655 zł PLN netto/os.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 5 stycznia 2024 r.