• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zamówienia publiczne w projektach unijnych z uwzględnieniem nowych wytycznych kwalifikowania wydatków

Ważne informacje o szkoleniu

Zapraszamy Państwa na szkolenie, podczas którego przedstawimy szczegółowo mechanizmy dotyczące planowania i udzielania zamówień publicznych w ramach projektu unijnego z uwzględnieniem wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Porównanie procedur oraz zasad udzielania zamówień publicznych w Wytycznych kwalifikowania wydatków na lata 2014-2020 vs 2021-2027.
  • Omówienie ścieżki postępowania dla zamówień realizowanych poprzez zasadę konkurencyjności.
  • Omówienie obszarów szczególnego ryzyka w kontekście definicji nieprawidłowości oraz zasad kwalifikowalności wydatków przy udzielaniu zamówień publicznych.
  • Przekazanie praktyczne wiedzy z zakresu zamówień publicznych przez doświadczonego kontrolera projektów unijnych i jeszcze bardziej doświadczonego „zamówieniowca”, popartej praktycznymi przykładami i propozycjami rozwiązań, ukierunkowanych na przeciwdziałanie możliwości wystąpienia nieprawidłowości w projekcie.
zwiń
rozwiń
Program

1. Prawne podstawy udzielania zamówień publicznych w projektach unijnych:
• Prawo unijne: Traktat o Funkcjonowaniu UE, dyrektywy dot. zamówień publicznych,
• Prawo krajowe: zakres stosowania ustawy Pzp, prawo cywilne,
• Przepisy unijne i krajowe dot. wdrażania funduszy unijnych,
• Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków oraz umowa o dofinansowanie projektu.
2. Procedury udzielania zamówień publicznych zgodnie z wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków:
• Porównanie procedur udzielania zamówień w wytycznych na lata 2014-2020 vs 2021-2027,
• Zasady udzielania zamówień poniżej 50 tys. zł, w tym rozeznanie rynku,
• Zasada konkurencyjności,
• Ustawa Prawo zamówień publicznych.
3. Szacowanie wartości w zamówieniach finansowanych ze środków unijnych:
• Zasada dwukrotnego szacowania wartości dla tego samego zamówienia publicznego,
• Podstawa i metody ustalania wartości zamówienia,
• Definiowanie zakresu zamówienia na podstawie tożsamości przedmiotowej, czasowej oraz podmiotowej,
• Tożsamość przedmiotowa w zakresie robót budowlanych w kontekście definicji obiektu budowlanego oraz rodzaju planowanych robót w świetle orzecznictwa TSUE, sądów administracyjnych oraz wyników kontroli,
• Podobieństwo dostaw oraz jednorodne (identyczne) usługi jako podstawa tożsamości przedmiotowej dostaw i usług,
• Tożsamość podmiotowa - jak badać rynek wykonawców/dostawców,
• Tożsamość czasowa z uwzględnieniem konieczności udzielania zamówień nieprzewidzianych (czym jest obiektywna nieprzewidywalność, nowe okoliczności nieznane w momencie wszczęcia postępowania, jak traktować zakupy planowane, ale których docelowego zakresu zamawiający nie może określić – mimo że są określone w projekcie),
• Dokumentowanie szacowania wartości zamówienia.
4. Zasady udzielania zamówień poniżej 50 tys. zł:
• Rozeznanie rynku dla zamówień w projektach realizowanych w perspektywie 2014-2020 – cel, źródła pozyskiwania danych, dokumentowanie,
• Rozeznanie rynku a procedura wyboru oferty,
• Procedury udzielania zamówień poniżej 50 tys. zł. – zakres swobody oraz obowiązki zamawiającego,
• dokumentowanie procedury udzielenia zamówienia.
5. Zasada konkurencyjności – ścieżka postępowania:
• Zamówienia wyłączone z obowiązku stosowania Zasady konkurencyjności,
• Baza konkurencyjności – omówienie funkcjonowania oraz zasad komunikacji poprzez BK,
• Zapytanie ofertowe jako ogłoszenie o zamówieniu publicznym:
- obowiązkowy zakres zapytania ofertowego,
- komunikacja w postępowaniu: zasady składania przez wykonawców ofert, dokumentów i wniosków o wyjaśnienie zapytania ofertowego oraz odpowiedzi udzielanych przez zamawiającego,
- zasady wyznaczania terminu składania ofert,
- opis przedmiotu zamówienia,
- stosowanie kryteriów oceny ofert,
- zasady podmiotowej kwalifikacji wykonawców – poprawne kształtowanie warunków udziału oraz podstaw wykluczenia, dokumenty jakich zamawiający może żądać od wykonawców,
- zmiana treści zapytania ofertowego po upublicznieniu.
• Badanie i ocena ofert oraz wybór oferty najkorzystniejszej:
- definicja oferty oraz oferty najkorzystniejszej,
- etapy badania i oceny ofert,
- zgodność oferty z opisem przedmiotu zamówienia,
- złożenie oferty zgodnie z wymaganiami zamawiającego,
- badanie ceny w złożonych ofertach,
- termin związania ofertą,
- podstawy odrzucenia ofert,
- wybór oferty najkorzystniejszej – obowiązki informacyjne.
• Umowa w sprawie zamówienia:
- forma oraz treść umowy,
- zasady dokonywania zmian w umowie,
- definicja zmiany istotnej i nieistotnej,
- przykładowe klauzule umowne dot. zmian w umowie.
• Protokół postępowania - zakres informacji oraz zasady udostępniania.
• Zasady ogłaszania oraz udzielania zamówień w przypadku nie podpisanej jeszcze umowy o dofinansowanie lub braku ogłoszenia konkursowego.
6. Zamówienia udzielane na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych - obszary szczególnego ryzyka popełnienia nieprawidłowości wg taryfikatora korekt finansowych:
• Szacowanie wartości zamówienia:
- agregowanie zamówień, których wartość powinna być ustalona łącznie,
- zasady udzielania zamówień w częściach.
• Zasady podmiotowej kwalifikacji wykonawców:
- adekwatne i proporcjonalne warunki udziału w postępowaniu,
- katalog dokumentów jakich zamawiający może zażądać od wykonawców,
- prawidłowe korzystanie z podstaw wykluczenia.
• Przedmiotowe warunki zamówienia publicznego:
- jak zapewnić jednoznaczny i wyczerpujący opis przedmiotu zamówienia – skutki zaniechań,
- jak uniknąć dyskryminującego opis przedmiotu zamówienia – kiedy użycie znaku towarowego będzie dopuszczalne,
- zasady dotyczące „równoważności” w opisie przedmiotu zamówienia.
• Błędy w procedurze badania i oceny ofert.
• Unieważnienie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego – jak poprawnie interpretować przesłanki.
• Zawarcie umowy o zamówienie publiczne:
- obligatoryjny zakres umowy,
- klauzule niedozwolone,
- zmiana umowy.
7. Skutki naruszenia zasad w zamówieniach objętych wytycznymi w zakresie kwalifikowania wydatków oraz Prawem zamówień publicznych:
• definicja błędu i nieprawidłowości,
• czy każdy błąd (niezgodność) w zamówieniu skutkuje korektą finansową,
• błędy i nieprawidłowości w zamówieniach publicznych a naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy instytucji publicznych zajmujących się realizacją projektów unijnych, przygotowaniem i przeprowadzaniem postępowań o udzielenie zamówień publicznych, jak również koordynatorów projektów unijnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, specjalista w zakresie zamówień publicznych, od ponad 20 lat związany z zamówieniami publicznymi. Doświadczenie zarówno jako zamawiający oraz doradca w instytucjach zamawiających, jak również jako wykonawca i doradca wykonawców przy ubieganiu się o zamówienia publiczne. To również kilkaset przeprowadzonych audytów i kontroli zamówień, organizowanie i wdrażanie procedur i wewnętrznych systemów zarządzania procesami zakupowymi. Wykładowca w ramach studiów podyplomowych dla administracji publicznej m.in. w Akademii Leona Koźmińskiego. Doświadczony trener prowadzący szkolenia m.in. dla pracowników Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, Kancelarii Prezydenta, Kancelarii Sejmu i Senatu, Lotniczej Akademii Wojskowej, ministerstw, jednostek samorządowych, spółek komunalnych, szkół, uczelni, czy szpitali.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 489 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia można przesyłać do 17 sierpnia 2023 r.