E-doręczenia w 2025 r. w pomocy społecznej i innych ustawach zabezpieczenia społecznego – zasady i bieżące problemy. Pouczenia dla stron w pismach w trakcie postępowań i poza postępowaniami
WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:
Proponujemy organizację szkolenia zamkniętego, dla pracowników jednostki organizacyjnej pomocy społecznej, z zakresu e-doręczeń – nowego standardu komunikacji administracyjnej. Podczas zajęć dowiedzą się Państwo, jak sprawnie odbierać i wysyłać pisma, unikać błędów proceduralnych oraz skutecznie doręczać decyzje administracyjne. Poznają Państwo zasady korzystania z adresu do doręczeń elektronicznych, różnice między dokumentami papierowymi a cyfrowymi oraz sposoby prowadzenia postępowania z osobami dysfunkcyjnymi. To praktyczne szkolenie pomoże uniknąć problemów organizacyjnych i prawnych, a także usprawni codzienną pracę.
Podczas szkolenia prowadzący, omówi najważniejsze, bieżące problemy, które pojawiają się w praktyce stosowania e-doręczeń, ze szczególnym uwzględnieniem spraw z zakresu pomocy społecznej oraz specyfiki stron w tych postępowaniach. Ponadto, wskaże na przykładach praktyczne znaczenie dla jednostek pomocy społecznej przepisów ustawy o e-doręczeniach oraz wyjaśni problematyczne kwestie.
CELE I KORZYŚCI ZE SZKOLENIA:
- Szczegółowe omówienie zastosowania e-doręczeń w pomocy społecznej i innych systemach zabezpieczenia społecznego w ośrodkach pomocy społecznej, powiatowych centrach pomocy rodzinie i innych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej.
- Szczegółowe omówienie problematycznych aspektów związanych z doręczeniami w pomocy społecznej, w tym różnic w doręczeniach w przypadku pracy socjalnej czy świadczeń alimentacyjnych.
- Omówienie trudności związanych z wydawaniem i wysyłaniem decyzji oraz uzyskanie podpowiedzi, jak sobie z nimi radzić.
- Wskazanie procedur dotyczących postępowania w szczególnych sytuacjach korespondencji z klientami pomocy społecznej, w tym m. in. uzyskanie wiedzy:
- kiedy i jak sprawdzić w bazie danych czy strona postępowania posiada adres do doręczeń elektronicznych?
- co zrobić, gdy mamy za mało danych, by wyszukać osobę w BAE? Czy można wezwać pełnomocnika o adres lub inne dane, czy organ może użyć PESEL z innego postępowania lub rejestru?
- co zrobić w sytuacji, gdy strona nie posiada adresu?
- jakie są zasady postępowania organu względem stron/ osób wykluczonych cyfrowo?
- co z ePUAP-em?
- Przegląd najbardziej problematycznych obszarów dotyczących tematyki e-doręczeń i korespondencji elektronicznej, zarówno ze stronami, jak i innymi instytucjami.
- Uzyskanie odpowiedzi na pytania, możliwość konsultacji, podczas szkolenia, kwestii problemowych z zakresu tematyki spotkania.
PROGRAM:
- Czym jest krajowy system doręczeń elektronicznych – jakie miejsce w tym systemie mają urzędy, w tym ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie i inne jednostki organizacyjne?
- Czym są e-doręczenia i jakie będą korzyści z e-doręczeń dla administracji publicznej?
- Doręczenia elektroniczne a stosowanie ustawy o pomocy społecznej i innych ustaw zabezpieczenia społecznego – kiedy organ musi stosować e-doręczenia, a kiedy jest z tego obowiązku zwolniony?: wydawanie decyzji a praca socjalna, praca z osobami usamodzielnianymi i rodzinami zastępczymi, informowanie osób ubiegających się o świadczenia rodzinne czy alimentacyjne, różnice w podejmowaniu działań, co do osób objętych działaniami ustawy o pomocy społecznej i innych ustaw zabezpieczenia społecznego, wysyłanie listów zwykłych, poleconych i elektronicznych.
- Co to jest PURDE i PUH?
- Wpływ korespondencji z platformy publicznego i niepublicznego dostawcy – istotne różnice.
- Posiadanie adresu do doręczeń elektronicznych – obowiązek organu, ośrodka pomocy społecznej, jednostki organizacyjnej.
- Posiadanie adresu, czyli odbieranie korespondencji – obowiązek organu, obsługa adresu do doręczeń założonego przed styczniem 2025 r. i po – adresy dla organu, dla urzędu i dla ośrodka pomocy społecznej? Czy na każdy adres strona może wysłać pismo?
- Posiadanie adresu, czyli wysyłanie korespondencji i częściowe zwolnienia z tego obowiązku.
- Co to są trudności organizacyjne – jak dokumentować, jak opisywać w aktach sprawy, aby nie zakwestionowano i nie podważono skutecznego doręczenia pisma?
- Czy w 2025 r. organ może nie odbierać korespondencji przysyłanej e-doręczeniami?
- Czy w 2025 r. organ może nie wysyłać korespondencji e- doręczeniem?
- Przyjmowanie pisma w ośrodku – zasady pisemności.
- Jak prowadzić postępowanie z osobami bezdomnymi i dysfunkcyjnymi – jak informować o elektronizacji?
- Jak podpisuje strona pismo? Czy tylko pismo ogólne czy też załącznik?
- Jak podpisuje pismo pracownik organu (ośrodka)?
- Nowe zasady wnoszenia pisma E-PUAP. Istotne różnice względem poprzednich lat- jak wyjaśnić to stronie postępowania? Wzory pism.
- Pisma wnoszone przez stronę a pisma wnoszone przez opiekuna prawnego.
- Pisma wnoszone przez pełnomocnika – różnice w sytuacji, gdy pełnomocnik jest członkiem rodziny a pełnomocnikiem profesjonalnym – pouczenia.
- Wezwania w trakcie postepowania – czy strona może wybrać sposób korespondowania z organem? Czy organ może wybrać drogę korespondowania ze stronami i pełnomocnikami?
- Wydawanie decyzji – w jakiej formie? W wersji papierowej czy elektronicznej? Jak podpisać te formy decyzji? Jak wysłać, gdy strony nie mają adresu do doręczeń lub nie wszystkie posiadają adres do doręczeń elektronicznych?
- Czy jest możliwe wydanie decyzji w dwóch formach pisemnych – papierowej i elektronicznej?
- Sprawdzanie w bazie danych, czy strona postępowania posiada adres do doręczeń elektronicznych. Co zrobić, gdy mamy za mało danych, by wyszukać osobę w BAE? Czy można wezwać pełnomocnika o adres lub inne dane, czy organ może użyć PESEL z innego postępowania lub rejestru?
- Możliwość wysyłki wydruku pisma i decyzji – kiedy i co musi ten wydruk zawierać?
- Zasady doręczenia pism z k.p.a.
- Jak strona może odebrać decyzje w organie?
- Czy każdej decyzji może być nadany rygor natychmiastowej wykonalności?
- Czy organ może stosować PUH wcześniej niż w 2029 r.?
- Czy akta sprawy mają zawierać adnotację o sposobie doręczenia pism i decyzji zgodnie z k.p.a.?
- Co stanie się w sytuacji nieprawidłowego doręczenia? Jakie będą tego skutki i co organ winien w takiej sytuacji zrobić – czy konieczne jest ponowne doręczenie pisma lub decyzji?
- Jak przekazywać akta sprawy do organu odwoławczego, a jak do sądu? - znaczące różnice.
- Odpowiedzi na pytania.
PROWADZĄCA:
Specjalistka z zakresu postępowania administracyjnego, rodzinnego, świadczeń rodzinnych i społecznych, członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego, wieloletni praktyk orzecznik, trener szkoleń prawnych z zakresu zabezpieczenia społecznego oraz procedury administracyjnej, konsultant Warszawskiego Centrum Pomocy Rodzinie oraz ośrodków pomocy społecznej.
ADRESACI:
Kierownicy i pracownicy wszystkich jednostek organizacyjnych pomocy społecznej przygotowujący i wydający decyzje administracyjne oraz prowadzący korespondencję ze stronami i innymi instytucjami.
Kontakt

Woj. Śląskie i Dolnośląskie

Woj. Mazowieckie, Łódzkie, Lubelskie

Woj. Pomorskie

Woj. Kujawsko-Pomorskie, Zachodniopomorskie

Woj. Podlaskie i Warmińsko-Mazurskie

Woj. Świętokrzyskie

Woj. Małopolskie

Woj. Podkarpackie
