Narzędzia komunikacji wspierające proces obsługi osób ze szczególnymi potrzebami
WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:
Często w urzędnikach pojawia się obawa kiedy dochodzi do obsługi osób ze szczególnymi potrzebami. To wynika z braku znajomości potrzeb takich osób i braku przygotowania do sposobu komunikacji, który jest inny w zależności od potrzeb klienta. W zasadzie do każdego rodzaju komunikacji potrzebujemy różnych narzędzi Proponujemy Państwo szkolenie bardzo praktyczne z mini wykładem, które pozwoli uczestnikom poznać zasady skutecznej komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami, poznać także zasady savoir-vivr’u komunikacyjnego, tak aby nie dać odczuć osobom obsługiwanym ich ułomności.
W dużej mierze położymy nacisk na pracę warsztatowa, grupową i indywidualną z elementami dyskusji moderowanej i case studies.
CELE I KORZYŚCI:
- uczestnicy szkolenia poznają techniki prowadzenia profesjonalnej i skutecznej komunikacji z klientami urzędu;
- zdobędą wiedzę w zakresie kształtowania procesu profesjonalnej komunikacji;
- nauczą się rozpoznawać bariery w procesie komunikacji i skutecznie im zapobiegać;
- zdobędą wiedzę oraz umiejętności w zakresie etykiety językowej w kształtowaniu procesu komunikacji;
- poznają narzędzia wspierające proces komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami;
- uczestnicy szkolenia zdobędą umiejętności w zakresie kształtowania postaw asertywnych podczas procesu komunikacji telefonicznej.
PROGRAM:
MODUŁ I – WPROWADZENIE. Cele i znaczenie skutecznej komunikacji
MODUŁ II – SKUTECZNA KOMUNIKACJA
1. Praktyczny savoir-vivre komunikacyjny przy obsłudze klientów w urzędzie:
• Klienci niesłyszący lub niedosłyszący.
• Klienci z zaburzeniami mowy.
• Klient z niepełnosprawnością ruchu.
• Klienci z porażeniem mózgowym.
• Klienci z Zespołem Tourette'a
• Klienci z ukrytą niepełnosprawnością.
• Klienci w kryzysie zdrowia psychicznego
• Klienci z zaburzeniami poznawczymi.
• Klienci agresywni słownie.
• Klienci nadużywający alkoholu.
• Klienci społeczni.
2. Narzędzia wspierające komunikację:
• PJM
• SJM
• alfabet Lorma
• alfabet Braille’a
• pętla indukcyjna
• komunikacja alternatywna AAC
• prosty język
• ETR – język łatwy do czytania
• czytniki ekranu
3. Asertywność w komunikacji:
• definicja asertywności
• zalety i wady komunikacji asertywnej
• dziesięć zasad udanej komunikacji wg Dale'a Carnegie'ego
• agresja – asertywność – uległość
• narzędzia asertywnej komunikacji ("zdarta płyta", "jujitsu", "jestem słoniem", "kocham, ale nie dam")
• komunikat otwarty typu "ja"
4. Werbalna komunikacja asertywna:
• cechy dobrego rozmówcy
• zasada Kubusia Puchatka
• narzędzia komunikacyjne: parafrazowanie, klaryfikowanie, dowartościowanie
• elementy analizy transakcyjnej Ericha Berne'a
• osiem ukrytych programów Ericha Berne'a
• elementy aktywnego słuchania
• bariery komunikacyjne
MODUŁ III – ETYKIETA JĘZYKOWA
1. Językowy savoir-vivre.
2. Zasady precedencji, tytulatura.
3. Etykieta językowa podczas rozmów.
4. Zwrot grzecznościowe.
5. Przykłady dobrych praktyk.
PROWADZĄCY:
HR Business Partner, trener, doradca, ekspert CDV Biznes w Collegium Da Vinci, coach akredytowany przez International Institut of Coaching & Mentoring oraz IBD Business School. Autor kilkudziesięciu wdrożonych strategii rozwoju przedsiębiorstw z branży wysokich technologii oraz systemów ocen pracowniczych. Od kilkunastu lat prowadzi szkolenia z zakresu obsługi klienta oraz dostępności w administracji. Posiada ponad 13 000 godzin zrealizowanych szkoleń oraz usług doradczych.