System Informacji Oświatowej źródłem danych do naliczenia potrzeb oświatowych na 2026 rok – 15 czerwca nowym terminem pozyskiwania danych z SIO. Wprowadzanie i weryfikacja danych
WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:
- Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieniła zasady ustalania wielkości środków na realizację zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego. W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych. Pozostałe zmiany dotyczą:
- rezygnacji z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb edukacyjnych,
- korygowania nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych,
- uzależnienia wielkości wag na uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami od liczby godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO,
- zmiany terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości potrzeb oświatowych.
- Powyższe zmiany pociągają za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a pracowników jednostek samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania poprawności wprowadzanych danych. To SIO jest źródłem danych do ustalenia łącznej kwoty potrzeb oświatowych. Praca z Systemem Informacji Oświatowej wymaga posiadania wiedzy o działaniu systemu, a także wiedzy merytorycznej z zakresu szeroko pojętego prawa oświatowego. Dane wprowadzane do aplikacji są również źródłem informacji dla instytucji upoważnionych do pozyskiwania danych (między innymi: sądu, policji, prokuratora, komornika, instytucji pomocy społecznej), służą także jako źródło danych statystycznych, a ponadto stanowią podstawę do realizacji programów rządowych.
- Tak szerokie wykorzystywanie danych gromadzonych w SIO nakłada na jednostki oświatowe ogromną odpowiedzialność za ich prawidłowe wprowadzenie oraz za zgodność ze stanem faktycznym. Wiedza zdobyta podczas proponowanego szkolenia pomoże Państwu w prawidłowym wywiązaniu się z tego złożonego zadania.
CELE SZKOLENIA:
- Uzyskanie wiedzy niezbędnej do prawidłowego wprowadzenia danych do SIO, w tym o działaniu samego systemu, a także wiedzy merytorycznej z zakresu szeroko pojętego prawa oświatowego.
- Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących danych, wprowadzanych do SIO.
- Omówienie procedury weryfikacji danych, wprowadzonych do systemu, z uwzględnieniem nowych przepisów o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz zmian ustawy o systemie informacji oświatowej.
- Wskazanie konsekwencji zaniechania wprowadzania lub wprowadzania do SIO danych niezgodnych z prawdą.
- Omówienie najczęściej popełnianych błędów w zakresie wprowadzania danych do SIO.
- Ujednolicenie wiedzy i standardów wprowadzania danych prze przedstawicieli jednostek oświatowych danego organu prowadzącego, dzięki udziałowi w tym samym, zamkniętym szkoleniu.
PROGRAM:
- Zmiany w zakresie finansowania jednostek samorządu terytorialnego - nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1572).
- Nowe pojęcie potrzeb oświatowych.
- Korekta potrzeb oświatowych – porównanie wielkości potrzeb oświatowych ustalonych w roku bazowym dla danej jst z obliczonymi ponownie potrzebami oświatowymi – konsekwencje dodatniej i ujemnej różnicy.
- Dane zgromadzone w SIO, stanowiące podstawę podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
- Procedura weryfikacji, przez jednostkę samorządu terytorialnego, danych wprowadzonych do SIO z pozycji szkół, przedszkoli, placówek oświatowych.
- Zmiana terminu pozyskania przez MEN danych do zredagowania zestawienia łącznych potrzeb oświatowych na rok 2025 i w latach następnych.
- Szczegółowa analiza zakresu danych wprowadzanych do SIO przez szkoły, przedszkola, placówki oświatowe – praktyczne wskazówki do wypełniania, z uwzględnieniem zmian w ustawie o systemie informacji oświatowej oraz nowych modyfikacji wprowadzonych do aplikacji w obecnym roku szkolnym, modułów:
- Uczeń, w tym uczniowie z Ukrainy,
- Nauczyciel,
- Oddziały,
- Dane zbiorcze.
- Szczególna procedura weryfikacji danych dotyczących orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania – uzależnienie wielkości wagi przypisanej do niektórych niepełnosprawności od liczby godzin wprowadzonej do SIO – nowość!
- Odpowiedzialność dyrektorów jednostek oświatowych za zaniechanie wprowadzania lub wprowadzanie do SIO danych niezgodnych z prawdą – kontrolny obowiązek jednostki samorządu terytorialnego.
- Mechanizmy weryfikacji danych wprowadzanych do SIO:
- współpraca bazy danych SIO z rejestrami REGON oraz PESEL,
- procedura postępowania w przypadku niezgodności danych identyfikacyjnych ucznia (nauczyciela), wprowadzonych przez szkołę, z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w rejestrze PESEL – współpraca szkoły z kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
- Terminy przekazywania danych do bazy danych SIO.
- Weryfikacja wprowadzonych do systemu danych.
- Obowiązki administratora danych wynikające z przetwarzania danych w SIO - w świetle RODO.
- Odpowiedzi na pytania.
PROWADZĄCA:
Specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli i pracowników samorządowych; posiadająca ponad trzydziestoletni staż pracy między innymi na stanowiskach kierowniczym w wydziale oświaty urzędu miasta oraz centrum usług wspólnych; autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych; trenerka szkoleń z branży oświatowej. Stała ekspertka Forów Oświaty, działających przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej. Ceniona za przejrzysty, uporządkowany sposób przekazywania wiedzy.
Kontakt

Woj. Śląskie i Dolnośląskie

Woj. Mazowieckie, Łódzkie, Lubelskie

Woj. Pomorskie

Woj. Kujawsko-Pomorskie, Zachodniopomorskie

Woj. Podlaskie i Warmińsko-Mazurskie

Woj. Świętokrzyskie

Woj. Małopolskie

Woj. Podkarpackie

Woj. Wielkopolskie i Lubuskie
