WAŻNE INFORMACJE O SZKOLENIU:

  • Nowa ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego zmieniła zasady ustalania wielkości środków na realizację zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego. W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych. Pozostałe zmiany dotyczą:
    • rezygnacji z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb edukacyjnych,
    • korygowania nieprawidłowo ustalonych potrzeb oświatowych,
    • uzależnienia wielkości wag na uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami od liczby godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO,
    • zmiany terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości potrzeb oświatowych.
  • Powyższe zmiany pociągają za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a pracowników jednostek samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania poprawności wprowadzanych danych. To SIO jest źródłem danych do ustalenia łącznej kwoty potrzeb oświatowych. Praca z Systemem Informacji Oświatowej wymaga posiadania wiedzy o działaniu systemu, a także wiedzy merytorycznej z zakresu szeroko pojętego prawa oświatowego. Dane wprowadzane do aplikacji są również źródłem informacji dla instytucji upoważnionych do pozyskiwania danych (między innymi: sądu, policji, prokuratora, komornika, instytucji pomocy społecznej), służą także jako źródło danych statystycznych, a ponadto stanowią podstawę do realizacji programów rządowych.
  • Tak szerokie wykorzystywanie danych gromadzonych w SIO nakłada na jednostki oświatowe ogromną odpowiedzialność za ich prawidłowe wprowadzenie oraz za zgodność ze stanem faktycznym. Wiedza zdobyta podczas proponowanego szkolenia pomoże Państwu w prawidłowym wywiązaniu się z tego złożonego zadania.

CELE SZKOLENIA:

  • Uzyskanie wiedzy niezbędnej do prawidłowego wprowadzenia danych do SIO, w tym o działaniu samego systemu, a także wiedzy merytorycznej z zakresu szeroko pojętego prawa oświatowego.
  • Przekazanie praktycznych wskazówek dotyczących danych, wprowadzanych do SIO.
  • Omówienie procedury weryfikacji danych, wprowadzonych do systemu, z uwzględnieniem nowych przepisów o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz zmian ustawy o systemie informacji oświatowej.
  • Wskazanie konsekwencji zaniechania wprowadzania lub wprowadzania do SIO danych niezgodnych z prawdą.
  • Omówienie najczęściej popełnianych błędów w zakresie wprowadzania danych do SIO.
  • Ujednolicenie wiedzy i standardów wprowadzania danych prze przedstawicieli jednostek oświatowych danego organu prowadzącego, dzięki udziałowi w tym samym, zamkniętym szkoleniu.

PROGRAM:

  1. Zmiany w zakresie finansowania jednostek samorządu terytorialnego - nowa ustawa z dnia 1 października 2024 roku o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. poz. 1572).
  2. Nowe pojęcie potrzeb oświatowych.
  3. Korekta potrzeb oświatowych – porównanie wielkości potrzeb oświatowych ustalonych w roku bazowym dla danej jst z obliczonymi ponownie potrzebami oświatowymi – konsekwencje dodatniej i ujemnej różnicy.
  4. Dane zgromadzone w SIO, stanowiące podstawę podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego.
  5. Procedura weryfikacji, przez jednostkę samorządu terytorialnego, danych wprowadzonych do SIO z pozycji szkół, przedszkoli, placówek oświatowych.
  6. Zmiana terminu pozyskania przez MEN danych do zredagowania zestawienia łącznych potrzeb oświatowych na rok 2025 i w latach następnych.
  7. Szczegółowa analiza zakresu danych wprowadzanych do SIO przez szkoły, przedszkola, placówki oświatowe – praktyczne wskazówki do wypełniania, z uwzględnieniem zmian w ustawie o systemie informacji oświatowej oraz nowych modyfikacji wprowadzonych do aplikacji w obecnym roku szkolnym, modułów:
    • Uczeń, w tym uczniowie z Ukrainy,
    • Nauczyciel,
    • Oddziały,
    • Dane zbiorcze.
  8. Szczególna procedura weryfikacji danych dotyczących orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz opinii o potrzebie wczesnego wspomagania – uzależnienie wielkości wagi przypisanej do niektórych niepełnosprawności od liczby godzin wprowadzonej do SIO – nowość!
  9. Odpowiedzialność dyrektorów jednostek oświatowych za zaniechanie wprowadzania lub wprowadzanie do SIO danych niezgodnych z prawdą – kontrolny obowiązek jednostki samorządu terytorialnego.
  10. Mechanizmy weryfikacji danych wprowadzanych do SIO:
    • współpraca bazy danych SIO z rejestrami REGON oraz PESEL,
    • procedura postępowania w przypadku niezgodności danych identyfikacyjnych ucznia (nauczyciela), wprowadzonych przez szkołę, z danymi identyfikacyjnymi zawartymi w rejestrze PESEL – współpraca szkoły z kierownikiem urzędu stanu cywilnego.
  11. Terminy przekazywania danych do bazy danych SIO.
  12. Weryfikacja wprowadzonych do systemu danych.
  13. Obowiązki administratora danych wynikające z przetwarzania danych w SIO - w świetle RODO.
  14. Odpowiedzi na pytania.

 

PROWADZĄCA:

Specjalistka z zakresu funkcjonowania systemu oświaty oraz przepisów regulujących status nauczycieli i pracowników samorządowych; posiadająca ponad trzydziestoletni staż pracy między innymi na stanowiskach kierowniczym w wydziale oświaty urzędu miasta oraz centrum usług wspólnych; autorka aktów normatywnych w randze uchwał rady gminy, zarządzeń organu wykonawczego gminy, decyzji administracyjnych; trenerka szkoleń z branży oświatowej. Stała ekspertka Forów Oświaty, działających przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej. Ceniona za przejrzysty, uporządkowany sposób przekazywania wiedzy.