• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Pomiędzy I a II ratą opłaty za korzystanie z zezwoleń alkoholowych. Obowiązki organu i przedsiębiorcy. Jak wydać, zmienić, wygasić lub cofnąć zezwolenie? Prawo i praktyka. Zarząd sukcesyjny obowiązki i prawa organu zezwalającego i spadkobierców

online
Miejsce
Internet
Termin
25 kwietnia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Proponujemy Państwu szkolenie dotyczące wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Zapraszamy na nie przede wszystkim pracowników wydziałów działalności gospodarczej, członków GKRPA, czy pełnomocników ds. profilaktyki.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia w szczegółowy i wyczerpujący sposób przekażemy informacje dotyczące wszystkich aspektów procedury i postępowania z przedsiębiorcami, którzy mieli obowiązek wniesienia I raty opłaty, a czeka ich obowiązek wniesienia II raty do 31 maja 2025 r. Przedstawimy zasady wydawania, wygaszania i cofania zezwoleń, szczególnie w aspekcie wpływu innych ustaw na funkcjonowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu, np. trudności w prawidłowym stosowaniu przepisów kpa, ustawy o zarządzie sukcesyjnym, prawa przedsiębiorców i wielu innych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Kompleksowe omówienie zagadnień dotyczących wydawania, zmiany, wygaszania i cofania zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Przeanalizowanie potrzebnych przepisów i ich zastosowania w praktyce.
• Przedstawienie aktualnej interpretacji treści przepisów mających zastosowanie do zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
• Zdobycie, pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat zasad współpracy urzędnika ze stronami postępowania.
• Ułatwienie pracy bieżącej urzędników w obliczu konieczności stosowania przepisów wielu ustaw obowiązujących w pracy z zezwoleniami na sprzedaż alkoholu.
• Uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania zawodowe uczestników i problemów zgłaszanych w trakcie szkolenia.

zwiń
rozwiń
Program

1. Jak prawidłowo wygasić zezwolenia z powodu braku opłaty I raty i dopłaty 30 % w ciągu 30 dni - krok po kroku:
• Kiedy można wszcząć postępowanie – forma.
• Czynności organu w trakcie postępowania.
• Rezygnacja z zezwolenia w trakcie postępowania - jak prawidłowo obliczyć należną opłatę?
• Z jaką datą stwierdzamy wygaśnięcie zezwolenia.
• Prawidłowe ustalenie okresu karencji.
• Sposoby naliczenia i wyegzekwowania zaległych należności.
• Działanie organu przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego.
2. Termin wniesienia II raty opłaty za korzystanie z zezwoleń: sobota - 31 maja 2025 r.
• Przelewy internetowe i bankowe – jak ocenić prawidłowość zachowania terminu wniesienia opłaty.
• Likwidacja działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę przed terminem II raty – jak ustalić i wyegzekwować należną opłatę?
• Brak opłaty II raty w terminie - kiedy i jak naliczyć dodatkowe 30 % opłaty?
• Opłata wniesiona w niepełnej wysokości – do których zezwoleń doliczyć 30% opłaty.
• Zapowiedź rezygnacji ze sprzedaży alkoholu z powodu likwidacji punktu sprzedaży w dalszej części roku - jak poprawnie obliczyć należną opłatę?
• Obowiązki organu w trakcie 30 dni po upływie terminu wniesienia II raty.
3. Zasady zwrotu niewykorzystanej opłaty za zezwolenia - prawo i praktyka:
• Zwrot na wniosek czy z urzędu- najnowsze zalecenia RIO.
• Prawidłowa procedura zwrotu albo odmowy zwrotu opłaty nienależnie wniesionej.
4. Wszystko o wydawaniu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w 2025 roku:
• Nowe kody PKD.
• Poprawna treść wniosku, ustalenie daty wszczęcia postępowania.
• Tytuł prawny do lokalu - jakich dokumentów wymagać?
• Decyzja o zatwierdzeniu zakładu czy zaświadczenie sanepidu?
• Winiarze, pszczelarze, sadownicy- jakie warunki muszą spełniać.
• Zasady poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów (opłata skarbowa?)
• Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku.
• Kiedy należy zastosować art. 64 kpa, art. 10 i art. 79a kpa.
• Procedura przekazywania sprawy do organu opiniującego.
• Jak poprawnie ustalić w decyzji termin ważności zezwolenia.
• Wniesienie opłaty przed wydaniem zezwolenia - aspekty praktyczne i prawne.
• Ponaglenie - procedura organu.
• Zrzeczenie się prawa do wniesienia odwołania i zażalenia.
• Nowe zasady doręczeń pism. 
• Jak poprawnie ustalić w decyzji termin ważności zezwolenia.
• Wniesienie opłaty przed wydaniem zezwolenia - aspekty praktyczne i prawne.
• Ponaglenie - procedura organu.
5. Praktyczne problemy ze stosowaniem art.127 §1a Kpa do decyzji dotyczących zezwoleń na sprzedaż alkoholu:
• Różnica między ostatecznością a prawomocnością zezwolenia.
• Kiedy można wprowadzić wydane zezwolenie do CEIDG?
6. Nowa formuła zezwolenia na wyprzedaż - kto i komu może sprzedać zapasy alkoholu?
7. Jak i komu udzielić zezwoleń jednorazowych lub kateringowych:

• Sezon letni- festyny, food trucki, przyczepy, domy weselne, fryzjerzy, itp.
• Czy organ musi czy może wydać takie zezwolenie?
• Jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku?
• Zakaz spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych a wydanie zezwolenia jednorazowego – imprezy plenerowe.
• Czy organ zezwalający może ustalić warunki korzystania z zezwolenia jednorazowego na festynie?
• Zasady funkcjonowania zezwoleń kateringowych – poprawna treść zezwolenia.
8. Zmiana treści zezwolenia:
• Przekształcenie firm – kiedy i komu można zmienić zezwolenie, a kiedy odmówić zmiany?
• Prawidłowy tryb i forma prawna, pouczenia.
• Zmiany zgłaszane przez przedsiębiorców - kiedy powodują konieczność zmiany zezwolenia a kiedy nie (zmiana adresu magazynu dystrybucyjnego, zmiana adresu, nazwiska, nazwy lokalu lub firmy).
• Prawidłowy tryb i forma prawna, pouczenie o trybie zaskarżenia w decyzji.
9. Zarząd sukcesyjny - problemy prawne i praktyczne:
• Czy zarządca sukcesyjny może wnosić o wydanie lub wygaszenie zezwolenia?
• Z jaką datą organ może stwierdzić wygaśnięcie zezwoleń po śmierci przedsiębiorcy.
• Procedura uzyskania przez zarządcę sukcesyjnego decyzji o potwierdzeniu możliwości wykonywania zezwolenia zmarłego przedsiębiorcy – wzory dokumentów.
• Zarząd sukcesyjny w spółce cywilnej a stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia.
• Prawa i obowiązki właścicieli przedsiębiorstwa „w spadku”.
• Komu można udzielić kolejnego zezwolenia po śmierci przedsiębiorcy?
• Zasady regulowania zaległych opłat za korzystanie z zezwolenia po śmierci przedsiębiorcy.
10. Cofnięcie zezwolenia w placówce handlowej lub gastronomicznej:
• Zakaz reklamy alkoholu w punktach sprzedaży - postępowanie organu.
• Naruszenie ustawowych warunków i zasad korzystania z zezwolenia na sprzedaż alkoholu, (m.in. dowóz alkoholu, sprzedaż przez Internet).
11. Kontrola punktów sprzedaży alkoholu w 2025 roku, szczególnie w zakresie prawidłowości oświadczeń o wartości sprzedaży alkoholu:
• Jak sporządzić analizę prawdopodobieństwa naruszenia prawa.
• Skład zespołu kontrolnego i jego uprawnienia.
• Tryb zawiadomienia o terminie kontroli i sposób jej prawidłowego przeprowadzenia.
• Dokumenty zespołu kontrolnego upoważniające do przeprowadzenia kontroli.
• Miejsce kontroli – urząd czy siedziba przedsiębiorcy ?
• Metody i zakres badania dokumentów finansowych.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest skierowane do osób zajmujących się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu w urzędach miast i gmin, początkujących jak i doświadczonych urzędników, członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pełnomocników ds. profilaktyki, radnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (Filia w Białymstoku),prawnik, wieloletni pracownik urzędu wojewódzkiego, a od ponad 30 lat etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, przewodnicząca składów orzekających organu II instancji, bardzo doświadczony praktyk i wykładowca, stały współpracownik w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej oraz wielu innych firm szkoleniowych. W latach 2014-2015 trener w ogólnopolskim projekcie szkoleniowym z funduszy europejskich, dotyczącym zapobiegania narkomanii w samorządach. Od 1998r. prowadzi szkolenia w zakresie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla urzędników, członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz radnych. Na zlecenie samorządów lub firm szkoleniowych przeprowadziła bardzo wiele szkoleń dla przedsiębiorców i sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie ich praw i obowiązków, odpowiedzialności za naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości (szkolenia zamknięte),ale też dla członków gminnych komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, strażników miejskich, policji oraz radnych. W poprzednich latach prowadziła zajęcia na studiach podyplomowych w jednej z wyższych uczelni.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Maja Pawlak
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 162 759
m.pawlak@frdl-lodz.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 18 kwietnia 2025 r.