• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Pomiędzy I a II ratą opłaty za korzystanie z zezwoleń alkoholowych – co musi przedsiębiorca, a co może organ. Jak wydać, zmienić, wygasić lub cofnąć zezwolenie w 2024 r. – prawo i praktyka

Program i karta zgłoszenia

Uwaga! Przy zgłoszeniach do 5 marca 2024 r. obowiązuje cena promocyjna 470 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia przekażemy szczegółowe i wyczerpujące informacje dotyczące:

  • wszystkich aspektów procedury i postępowania z przedsiębiorcami, którzy mieli obowiązek wniesienia I raty opłaty, a czeka ich obowiązek wniesienia II raty do 31 maja 2024r.,
  • zasad wydawania, wygaszania i cofania zezwoleń, szczególnie w aspekcie wpływu innych ustaw na funkcjonowanie zezwoleń na sprzedaż alkoholu,
  • trudności w prawidłowym stosowaniu przepisów kpa, ustawy o zarządzie sukcesyjnym, prawa przedsiębiorców i wielu innych.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Ułatwienie bieżącej pracy urzędników w obliczu konieczności stosowania przepisów wielu
ustaw obowiązujących w pracy z zezwoleniami na sprzedaż alkoholu.
• Uzyskanie odpowiedzi na nurtujące pytania zawodowe uczestników.
• Rozwiązywanie bieżących problemów zgłaszanych w trakcie szkolenia.
• Aktualna interpretacja obowiązujących przepisów, mających zastosowanie do zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
•   Otrzymanie obszernych materiałów szkoleniowych, które będą zawierały:
- Opracowane autorsko treści dokumentów oraz wyciągi z obowiązujących przepisów koniecznych w pracy bieżącej urzędnika zajmującego się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu.
- Wzory dokumentów dla członków komisji konieczne przy opiniowaniu lokalizacji punktu sprzedaży.
- Aktualne wzory decyzji (w tym zezwoleń różnego rodzaju) oraz innych dokumentów stosowanych w postępowaniu administracyjnych w bardzo różnych sytuacjach.
- Najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych w bieżących sprawach, trudnych sytuacjach prawnych, pomocne do interpretacji przepisów przy wydawaniu opinii i decyzji w sprawach alkoholowych.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie jest skierowane do osób zajmujących się zezwoleniami na sprzedaż alkoholu w urzędach miast i gmin, początkujących jak i doświadczonych urzędników, członków komisji rozwiązywania problemów alkoholowych, pełnomocników ds. profilaktyki, radnych.

zwiń
rozwiń
Program

1. Stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia z powodu braku opłaty I raty i dopłaty 30 % w ciągu 30 dni
- krok po kroku:

• Kiedy można wszcząć postępowanie – forma,
• Czynności organu w trakcie postępowania,
• Rezygnacja z zezwolenia w trakcie postępowania - jak prawidłowo obliczyć należną opłatę?
• Z jaką datą stwierdzamy wygaśnięcie zezwolenia?
• Prawidłowe ustalenie okresu karencji.
• Sposoby naliczenia i wyegzekwowania zaległych należności.
• Działanie organu przed wszczęciem postępowania egzekucyjnego.
2. Piątek - 31 maja 2024r. - termin wniesienia II raty opłaty za korzystanie z zezwoleń:
• Przelewy internetowe i bankowe – jak ocenić prawidłowość zachowania terminu wniesienia opłaty,
• Likwidacja działalności gospodarczej przez przedsiębiorcę przed terminem II raty – jak ustalić i wyegzekwować należną opłatę?
• Brak opłaty II raty w terminie - kiedy i jak naliczyć dodatkowe 30 % opłaty?
• Opłata wniesiona w niepełnej wysokości – do których zezwoleń doliczyć 30% opłaty?
• Zapowiedź rezygnacji ze sprzedaży alkoholu z powodu likwidacji punktu sprzedaży w dalszej części roku
• Jak poprawnie obliczyć należną opłatę ?
• Obowiązki organu w trakcie 30 dni po upływie terminu wniesienia II raty.
3. Zasady zwrotu niewykorzystanej opłaty za zezwolenia - prawo a praktyka:
• Zwrot na wniosek czy z urzędu - najnowsze zalecenia RIO.
• Prawidłowa procedura zwrotu albo odmowy zwrotu opłaty nienależnie wniesionej.
4. WSZYSTKO o wydawaniu zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w 2024 roku:
• Poprawna treść wniosku, ustalenie daty wszczęcia postępowania.
• Tytuł prawny do lokalu - jakich dokumentów wymagać?
• Decyzja o zatwierdzeniu zakładu czy zaświadczenie Sanepidu?
• Winiarze, pszczelarze, sadownicy - jakie warunki muszą spełniać?
• Zasady poświadczania za zgodność z oryginałem dokumentów (opłata skarbowa?)
• Wezwanie do uzupełnienia braków formalnych wniosku.
• Kiedy należy zastosować art. 64 Kpa, art. 10 i art. 79a kpa?
• Procedura przekazywania sprawy do organu opiniującego.
• Jak poprawnie ustalić w decyzji termin ważności zezwolenia?
• Wniesienie opłaty przed wydaniem zezwolenia - aspekty praktyczne i prawne.
• Ponaglenie - procedura organu?
• ZRZECZENIE SIĘ prawa do wniesienia odwołania i zażalenia - jak poprawnie je zastosować.
5. PRAKTYCZNE PROBLEMY ZE STOSOWANIEM art.127 §1a Kpa przy zezwoleniach na sprzedaż alkoholu:
• Różnica między ostatecznością a prawomocnością zezwolenia.
• Kiedy można wprowadzić wydane zezwolenie do CEIDG?
• Oświadczenie o rezygnacji z prawa do złożenia odwołania/zażalenia – kiedy i jak możne je stosować?
6. NOWA FORMUŁA ZEZWOLENIA NA WYPRZEDAŻ - kto i komu może sprzedać zapasy alkoholu?
7. Jak i komu udzielić ZEZWOLEŃ JEDNORAZOWYCH lub KATERINGOWYCH :

• Sezon letni - festyny, food trucki, przyczepy, domy weselne, fryzjerzy, itp.- JAKIE ZEZWOLENIA?
• Czy organ musi czy może wydać takie zezwolenie?
• Jakie dokumenty trzeba dołączyć do wniosku?
• Zakaz spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych a wydanie zezwolenia jednorazowego – imprezy plenerowe.
• Czy organ zezwalający może ustalić warunki korzystania z zezwolenia jednorazowego na festynie?
• Zasady funkcjonowania zezwoleń na sprzedaż alkoholu na imprezie masowej.
8. ZMIANA TREŚCI ZEZWOLENIA:
• PRZEKSZTAŁCENIE FIRM – kiedy i komu można zmienić zezwolenie, a kiedy odmówić zmiany?
• Prawidłowy tryb i forma prawna, pouczenia,
• Zmiany zgłaszane przez przedsiębiorców - kiedy powodują konieczność zmiany zezwolenia a kiedy nie (zmiana adresu magazynu dystrybucyjnego, zmiana adresu, nazwiska, nazwy lokalu lub firmy)?
• Prawidłowy tryb i forma prawna, pouczenie o trybie zaskarżenia w decyzji?
9. ZARZĄD SUKCESYJNY - problemy prawne i praktyczne:
• Czy zarządca sukcesyjny może wnosić o wydanie lub wygaszenie zezwolenia?
• Z jaką datą organ może stwierdzić wygaśnięcie zezwoleń po śmierci przedsiębiorcy?
• Procedura uzyskania przez zarządcę sukcesyjnego decyzji o potwierdzeniu możliwości wykonywania zezwolenia zmarłego przedsiębiorcy – wzory dokumentów.
• Zarząd sukcesyjny w spółce cywilnej a stwierdzenie wygaśnięcia zezwolenia.
• Prawa i obowiązki właścicieli przedsiębiorstwa „w spadku”.
• Komu można udzielić kolejnego zezwolenia po śmierci przedsiębiorcy?
• Zasady regulowania zaległych opłat za korzystanie z zezwolenia po śmierci przedsiębiorcy.
10. COFNIĘCIE zezwolenia w placówce handlowej lub gastronomicznej:
•  ZAKAZ REKLAMY alkoholu w punktach sprzedaży - postępowanie organu.
• Naruszenie ustawowych warunków i zasad korzystania z zezwolenia na sprzedaż alkoholu,
(m.in. dowóz alkoholu, sprzedaż przez internet, sprzedaż energetyków).
11. KONTROLA przedsiębiorców w 2024 roku, w tym prawidłowości oświadczeń o wartości sprzedaży alkoholu:
• Jak sporządzić analizę prawdopodobieństwa naruszenia prawa?
• Skład zespołu kontrolnego i jego uprawnienia.
• Tryb zawiadomienia o terminie kontroli i sposób jej prawidłowego przeprowadzenia.
• Dokumenty zespołu kontrolnego upoważniające do przeprowadzenia kontroli.
• Miejsce kontroli – urząd czy siedziba przedsiębiorcy?
• Metody i zakres badania dokumentów finansowych.
 

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, wieloletni pracownik urzędu wojewódzkiego, a od ponad 30 lat etatowy członek Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Białymstoku, przewodnicząca składów orzekających organu II instancji, bardzo doświadczony praktyk i wykładowca, stały współpracownik w Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej. Od 1998r. prowadzi szkolenia w zakresie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych dla urzędników, członków gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych oraz radnych. Przeprowadziła bardzo wiele szkoleń dla przedsiębiorców i sprzedawców napojów alkoholowych w zakresie ich praw i obowiązków, odpowiedzialności za naruszenia przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości ale też dla członków gminnych komisji ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, strażników miejskich, policji oraz radnych. W poprzednich latach prowadziła zajęcia na studiach podyplomowych w jednej z wyższych uczelni.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 510 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Przy zgłoszeniach do 5 marca 2024 r. obowiązuje cena promocyjna 470 PLN netto/os.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl.kielce.pl do 8 marca 2024 r.