• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Prowadzenie biuletynu informacji publicznej – co powinno znaleźć się na stronie?

online
Miejsce
Internet
Termin
13 czerwca 2025
Czas trwania
09:30 - 14:30
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniu do 28 maja 2025 r. cena wynosi 409 zł.

Zapraszamy na szkolenie, którego przedmiotem jest Biuletyn Informacji Publicznej. Przygotowanie i prowadzenie BIP w związku z ustawą o dostępie do informacji, czy RODO, jak i od strony praktycznej.

Ważne informacje o szkoleniu

BIP powinien być podstawowym źródłem dla poszukujących informacji o tym, jak działa wybrana instytucja i jak załatwić interesującą nas sprawę. Zamieszczanie informacji w BIP powinno stać się priorytetem dla samych instytucji, które nie tylko spełniają w ten sposób nałożone na nie obowiązki, ale uwalniają się też od konieczności wielokrotnego udostępniania informacji na indywidualne wnioski.

Wiele wątpliwości budzi co możemy a czego nie należy publikować na stronie BIP-u instytucji, aby nie naruszyć przepisów o ochronie danych osobowych. Istnieje katalog informacji, które muszą znaleźć się w BIP, ale nie jest on zamknięty. W praktyce na stronach BIP (w zależności od tego, kto je prowadzi) powinny pojawić się przykładowo regulamin organizacyjny gminy, statut szkoły, protokół z kontroli, raport o stanie województwa, miejski plan adaptacji do zmiany klimatu, uchwała budżetowa gminy, czy informacje o konsultacjach z mieszkańcami.

Na szkoleniu postaramy się przekazać uniwersalne wskazówki dotyczące zamieszczania informacji, prowadzenia strony BIP-u.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zapoznanie uczestników z wymaganiami dotyczącymi funkcjonowania strony Biuletynu Informacji Publicznej (BIP).
  • Zdobycie wiedzy z zakresu, struktury strony BIP oraz obowiązkami podmiotów zobowiązanych do jej prowadzenia na podstawie Ustawy o Dostępie do Informacji Publicznej oraz Rozporządzenia w Sprawie Biuletynu Informacji Publicznej.
  • Wszystkie zagadnienia zostaną omówione krok po kroku, aby zwiększyć świadomość prawną przetwarzanych informacji na stronach BIP.
  • Odpowiemy na najczęściej zadawane pytania:
  • Czy każdy BIP jest taki sam? Ogólne wytyczne, które określają strukturę tych stron.
  • Kto musi prowadzić BIP? Kto publikuje informacje w BIP?
  • Jakie informacje muszą znaleźć się w BIP?
  • Jakie informacje o pracownikach urzędu powinny znaleźć się w BIP?
  • Czy w BIP trzeba publikować nagrania z sesji rady gminy?
  • Czy w BIP gminy trzeba publikować uchwały i zarządzenia?
  • Czy interpelacje radnych muszą być publikowane w BIP?
  • Czy oświadczenia majątkowe muszą być publikowane w BIP?
  • Czy urząd gminy ma obowiązek publikować w BIP rejestr umów?
zwiń
rozwiń
Program
  1. Podstawowe informacje:
  1. podstawy prawne funkcjonowania BIP;
  2. definicja i cel Biuletynu Informacji Publicznej;
  3. obowiązek prowadzenia BIP przez podmioty publiczne.
  1. Struktura i funkcjonowanie strony Biuletynu Informacji Publicznej:
  1. elementy strony BIP;
  2. standardy struktury stron podmiotowych BIP:
  • wymagane informacje;
  • struktura strony podmiotowej;
  • linkowanie do strony głównej BIP;
  • zakaz umieszczania reklam na stronach BIP.
  1. Publikowanie informacje na stronie Biuletynu Informacji Publicznej:
  1. rodzaje informacji udostępnianych w BIP:
  • informacje wymagane przez ustawę o dostępie do informacji publicznej;
  • informacje, których publikacja leży w interesie publicznym;
  • informacje wynikające z przepisów szczególnych.
  1. wymogi dotyczące treści informacji (np. brak niejasnych skrótów, czytelność);
  2. organizacja informacji w bazie danych.
  1. Przekazywanie i aktualizacja informacji na stronie Biuletynu Informacji Publicznej:
  1. obowiązek informowania ministra właściwego do spraw informatyzacji o nowych stronach podmiotowych;
  2. tryb aktualizacji i zgłaszania zmian treści zamieszczonych w BIP;
  3. sposób przekazywania informacji - za pośrednictwem modułu administracyjnego.
  1. Bezpieczeństwo i ochrona danych na stronie Biuletynu Informacji Publicznej:
  1. zabezpieczenia przed modyfikacją treści przez osoby nie uprawnione;
  2. obowiązek wyznaczenia osób odpowiedzialnych za zarządzanie treściami w BIP;
  3. moduł bezpieczeństwa;
  4. regularne tworzenie kopi zapasowych informacji;
  5. maksymalny czas niedostępności strony w przypadku awarii.
  1. Sesja pytań i odpowiedzi.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Wójtowie, burmistrzowie, sekretarze, administratorzy systemów informatycznych, informatycy, osoby odpowiedzialne za obsługę BIP, stron internetowych i serwisów społecznościowych jednostek sektora publicznego, inspektorzy ochrony danych osoby odpowiedzialne za prawidłowe rozliczanie jednostki z zasad przestrzegania RODO.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekspert z wieloletnim doświadczeniem, praktyk, niezależny konsultant, audytor kadrowy, wykładowca Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury. Czynny Koordynator ds. kontroli zarządczej w urzędach i ich jednostkach. Od lat zajmuje się opracowywaniem i wdrażaniem procedur w instytucjach sektora finansów publicznych w tym wdrażania systemu kontroli zarządczej dla sektora publicznego oraz procedur AML. Posiada wszechstronną wiedzę i doświadczenie z zakresu prawa, rachunkowości, ekonomii. Absolwentka studiów podyplomowych Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji, uprawnienia audytora PN-ISO/EIC 27001 – Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji, przeprowadza audyty po kontroli RIO, NIK. Zajmuje się doradztwem, weryfikacją i przeglądem stanu dokumentacji prawno-pracowniczej pod kątem zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego. Przygotowuje propozycje kompleksowych rozwiązań zmierzające do poprawy funkcjonowania jednostki. Jako głos doradczy i ekspert na co dzień rozwiązuje nietypowe problemy z praktyki przedsiębiorstw i urzędów.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Silny
Koordynator ds. Szkoleń i Forów
tel. 725 302 313
elsilny@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 452 zł netto/os. Przy zgłoszeniu do 28 maja 2025 r. cena wynosi 409 zł.

Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 10 czerwca 2025 r.