• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Gospodarka kasowa i gospodarka drukami ścisłego zarachowania w jednostkach organizacyjnych samorządu terytorialnego. Limity płatności gotówkowych w 2024 r. – kogo dotyczą ograniczenia i jakie mogą być konsekwencje naruszenia tych zasad?

Miejsce
Internet
Termin
03 września 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
440 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniach do 20 sierpnia 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Zapraszamy na szkolenie, podczas którego omówione zostaną zasady prowadzenia gospodarki kasowej oraz obiegu druków ścisłego zarachowania.

Ważne informacje o szkoleniu

• Praca na stanowisku kasowym wiąże się z odpowiedzialnością materialną, dokładnością, terminowością i wyjątkową skrupulatnością w prowadzeniu dokumentacji kasowej. Od osoby na tym stanowisku jest wymagana także umiejętność rozpoznawania fałszywych znaków pieniężnych. Proponowane szkolenie dostarczy wiedzę, niezbędną do realizowania obowiązków przez pracowników, zajmujących się na co dzień obsługą kasową w urzędach administracji samorządowej i ich jednostkach organizacyjnych. 
• Podczas zajęć zostaną omówione najczęściej popełniane błędy, w tym takie, które w porę niewyeliminowane, mogą doprowadzić do nadużyć w obrocie gotówkowym. Prowadząca wskaże także zasady postępowania w przypadku wystąpienia incydentu przyjęcia fałszywych banknotów pieniężnych lub dokonywania transakcji, budzącej podejrzenie popełnienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Omówienie regulacji wewnętrznych (instrukcji i zarządzeń) dotyczących gospodarki kasowej w jednostkach sektora finansów publicznych.
• Poznanie aktualnych zasad w zakresie limitów dokonywania płatności gotówkowych oraz konsekwencji przyjęcia wpłaty gotówkowej powyżej określonych limitów.
• Przedstawienie instrukcji gospodarowania drukami ścisłego zarachowania.
• Omówienie istotnych kwestii dotyczących archiwizacji i likwidacji dokumentów kasowych.
• Uzyskanie odpowiedzi m.in. na pytania:
- Z jakich przepisów wynikają ograniczenia w przyjmowaniu wpłat gotówkowych? 
- Których wpłacających dotyczą limity wpłat gotówkowych?
- Kto może dokonywać wpłat w kasie jednostki organizacyjnej w gotówce – od kogo i dlaczego wpłaty gotówkowe nie powinny być przyjmowane?
- Kto może w jednostce organizacyjnej samorządu terytorialnego być kasjerem (czy pracownik musi posiadać szczególne kwalifikacje, udokumentowane kursy, szkolenia itp.)?
- Jak postąpić w przypadku przyjęcia do kasy fałszywego znaku pieniężnego?
- Czy kasjer jednostki organizacyjnej musi przyjąć od klienta zniszczony lub uszkodzony znak pieniężny?
- Jak długo należy przechowywać, kiedy i na jakich zasadach oraz przez kogo dokumenty mogą zostać zlikwidowane, czy na dowód likwidacji dokumentacji kasowej jednostka powinna otrzymać lub sporządzić stosowny dokument?
Uwaga! Uczestnicy otrzymają w materiałach szkoleniowych m. in.: wzory instrukcji dot. gospodarki kasowej, gospodarki drukami ścisłego zarachowania, instrukcji postępowania na wypadek sytuacji podejrzenia przestępstwa prania pieniędzy, protokołu kontroli kasy, oświadczenia o przyjęciu odpowiedzialności materialnej, przyjęcia i przekazania policji fałszywego banknotu. 
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Omówienie przepisów prawa, regulujących funkcjonowanie gospodarki kasowej w jednostkach sektora finansów publicznych: ustawa o finansach publicznych, ustawa o rachunkowości, przepisy w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki organizacyjne, ordynacji podatkowej – kto może dokonywać płatności podatków w formie gotówkowej?
2. Obowiązki i odpowiedzialność kasjera za zgodne z przepisami prowadzenie kasy w jednostce. Kto może być kasjerem, jakie wymogi formalne można stawiać pracownikowi zatrudnianemu na stanowisko kasjera, czy należy wymagać od kasjera np. umiejętności rozpoznawania fałszywych znaków pieniężnych? Jak prawidłowo przyjmować i przekazywać obowiązki na stanowisku kasowym? Odpowiedzialność materialna kasjera – sporządzanie dokumentów dotyczących powierzenia odpowiedzialności materialnej, jak skutecznie kasjer może bronić się od ponoszenia odpowiedzialności materialnej?
3. Kontrola i nadzór nad prowadzeniem kasy – bieżące czynności kontrolne. Kto i jak często powinien kontrolować kasę? Odpowiedzialność za nadzór i kontrolę głównego księgowego i kierownika jednostki, dokumentowanie kontroli kasy, adnotacje, protokoły.
4. Regulacje wewnętrzne w zakresie gospodarki kasowej – instrukcja gospodarki kasowej. Jakie zagadnienia powinna regulować instrukcja? Wzory druków i dokumentów stosowanych przy przyjmowaniu i wypłacaniu gotówki do i z kasy, wzory dokumentów o powierzeniu odpowiedzialności materialnej.
5. Postępowanie w przypadku przyjęcia do kasy fałszywego znaku pieniężnego. Zgłoszenie incydentu przełożonemu, zgłoszenie i przekazanie fałszywego znaku pieniężnego policji, sporządzenie odpowiednich dokumentów, czy i jak często kasjerzy powinni być szkoleni w zakresie rozpoznawania fałszywych znaków pieniężnych? Czy kasjer może i w jakich okolicznościach ponosić odpowiedzialność karną w związku z przyjęciem fałszywego znaku pieniężnego?
6. Sposób postępowania i regulacje prawne w zakresie wymiany zniszczonych lub uszkodzonych znaków pieniężnych. Czy można odmówić przyjęcia wpłaty do kasy jednostki zniszczonym banknotem? Na podstawie jakich przepisów i który podmiot może dokonać wymiany zniszczonych pieniędzy?
7. Postępowanie w przypadku wystąpienia niedoborów lub nadwyżek i sposoby zapobiegania takim zjawiskom. Kiedy kasjer odpowiada materialnie za niedobór kasowy? Czy i w którym momencie kasjer powinien złożyć oświadczenie o przyjęciu odpowiedzialności materialnej? Czy kasjer może i w jakich okolicznościach uniknąć odpowiedzialności materialnej za ewentualny niedobór kasowy?
8. Inwentaryzacja kasy – rozliczenie ewentualnych różnic, protokół inwentaryzacji.
9. Najczęściej występujące błędy i nieprawidłowości w gospodarce kasowej z uwzględnieniem zarzutów stawianych w tym zakresie przez organy kontroli. Jak zapobiegać nieprawidłowościom? Jakie powtarzające się „drobne” błędy kasjera mogą doprowadzić do poważnych nieprawidłowości?
10. Pomieszczenie kasy. Gdzie powinno być zlokalizowane, jakie powinno spełniać normy bezpieczeństwa? Jakie są limity przechowywania gotówki w kasie? Dostęp do pomieszczenia innych osób niż kasjer. Kto ponosi odpowiedzialność za prawidłowe przygotowanie i zabezpieczenie pomieszczenia kasowego?
11. Gospodarka drukami ścisłego zarachowania. Co to są druki ścisłego zarachowania – rodzaje i praktyczne przykłady, czy istnieje normatywna definicja druków ścisłego zarachowania? Instrukcja gospodarowania drukami ścisłego zarachowania – czy musi być opracowana i co powinna regulować?
12. Ewidencja i rozliczanie druków ścisłego zarachowania. Na podstawie jakich dokumentów zaewidencjonować druki ścisłego zarachowania, w oparciu o jakie dokumenty rozliczyć wykorzystane druki ścisłego zarachowania? Weryfikacja stanów bieżących druków. Czy osobą odpowiedzialną za ewidencję i rozliczenie druków ścisłego zarachowania może/powinien być kasjer? Przyjęcie odpowiedzialności za gospodarowanie drukami ścisłego zarachowania, inwentaryzacja druków ścisłego zarachowania.
13. Postępowanie w przypadku zagubienia, zniszczenia lub kradzieży druków ścisłego zarachowania.
14. Likwidacja/niszczenie wykorzystanych lub niewykorzystanych druków ścisłego zarachowania. Jaki jest okres przechowywania wykorzystanych druków ścisłego zarachowania? Kto i kiedy powinien podjąć decyzję o zniszczeniu druków? Czy można zniszczyć druki niewykorzystane, których np. zakupiono za dużo i są już nieprzydatne? Kto powinien typować druki ścisłego zarachowania do likwidacji? Jak bezpiecznie dokonać fizycznej likwidacji druków ścisłego zarachowania?
15. Archiwizacja dokumentów kasowych – regulacje prawne. Jak długo przechowywać dokumentację kasową? Które z dokumentów należy przekazać do archiwum państwowego, a które mogą zostać „zlikwidowane” i po jakim czasie?
16. Dyskusja, pytania indywidualne konsultacje.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie adresowane jest do skarbników, pracowników urzędów i jednostek organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego, w których funkcjonuje bezpośrednia obsługa kasowa. Głównymi zainteresowanymi są pracownicy bezpośrednio pracujący w kasach, a także osoby nadzorujące i rozliczające kasy. Zapraszamy także osoby odpowiedzialne za gospodarowanie drukami ścisłego zarachowania w danych jednostkach organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-ca Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Jolanta Przejczowska
Główny specjalista ds. szkoleń
tel. 12 623 72 44, 575 850 930
szkolenia@mistia.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 440 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 20 sierpnia 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych. 
Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 29 sierpnia 2024 r.