• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Klasyfikacja budżetowa dla pracowników merytorycznych, administracyjnych odpowiedzialnych za opisywanie faktur

online
Miejsce
Internet
Termin
08 kwietnia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 25 marca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy na szkolenie, którego tematem będzie klasyfikacja budżetowa po wprowadzeniu ostatnich zmian. Podczas szkolenie omówione zostaną kluczowe z punktu widzenia finansów jst paragrafy klasyfikacji, a także najczęściej popełniane błędy.

Ważne informacje o szkoleniu

• Etap klasyfikacji budżetowej wydatków związanych z działaniem jednostek budżetowych często budzi wątpliwości, w szczególności w zakresie osób odpowiedzialnych za odpowiedni dobór klasyfikacji.
• Podczas proponowanego szkolenia, krok po kroku, zaprezentujemy istotne elementy dotyczące odpowiedzialności na poszczególnych etapach obiegu dokumentów związanej z klasyfikacją budżetową. Tematyka zajęć została dobrana tak, aby wskazać najnowsze zmiany interpretacje w zakresie klasyfikacji wydatków jednostki budżetowej. Szkolenie wiąże w spójną całość przepisy prawa, wynikające z rozporządzeń, interpretacji razem z dobrymi praktykami. Jego formuła została skonstruowana w sposób umożliwiający zaprezentowanie obszarów, w których najczęściej występują problemy wynikające z licznych interpretacji przepisów.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie praktycznej wiedzy z zakresu klasyfikacji budżetowej wydatków oraz odpowiedzialności za prawidłowe sporządzanie i weryfikację dokumentów księgowych.
• Zdobędziesz umiejętność precyzyjnego klasyfikowania wydatków do odpowiednich paragrafów, weryfikowania poprawności dowodów księgowych oraz oceny prawidłowości realizowanych wydatków.
• Dowiesz się:
- Jak interpretować aktualne przepisy prawa dotyczące kontroli i obiegu dokumentów księgowych.
- Jakie są najczęstsze problemy i niejasności w klasyfikacji budżetowej oraz jak je skutecznie rozwiązywać i unikać najczęstszych błędów w klasyfikacji wydatków publicznych.
• Uzyskasz odpowiedzi między innymi na następujące pytania:
- Jakie są najnowsze regulacje dotyczące obiegu dokumentów księgowych i klasyfikacji budżetowej?
- Kto ponosi odpowiedzialność za merytoryczny opis dokumentu?
- Co zrobić w przypadku odmowy podpisania dokumentu?
- Jak poprawnie przyporządkować wydatki związane z zakupami, podróżami służbowymi, remontami czy inwestycjami do paragrafów budżetowych?

zwiń
rozwiń
Program

1. Pojęcie dokumentu i rodzaje dowodów księgowych.
2. Rozpoczęcie i zakończenie obiegu dokumentów.
3. Opis merytoryczny dokumentu:

• Osoby odpowiedzialne za opisanie dokumentów księgowych.
• Odpowiedzialność za merytoryczny opis dokumentu.
• Odmowa podpisania dokumentu pod względem merytorycznym.
4. Zasady sporządzania, sprawdzania i akceptowania do realizacji dowodów księgowych.
5. Wstępna kontrola głównego księgowego.
6. Kontrola formalno-rachunkowa pod względem.
7. Odmowa podpisania dokumentu.
8. Etap klasyfikacji budżetowej wydatku:

• Znaczenie umowy, faktury i zamówienia w klasyfikacji budżetowej.
• Osoby odpowiedzialne za dobór klasyfikacji budżetowej.
• Rola pracowników merytorycznych w zaklasyfikowaniu wydatku w zakresie klasyfikacji budżetowej.
9. Zasady klasyfikacji budżetowej dla pracowników działów merytorycznych:
• Różnice między rodzajami wydatków w jednostkach budżetowych.
• Zakup materiałów a zakup żywności oraz drobnego wyposażenia.
• Przeglądy i remonty, zakupy części.
• Wydatki związane z inwestycjami.
• Wydatki dotyczące podróży służbowych.
10. Zasady dokumentowania operacji gospodarczych i zapisów księgowych.
11. Karta wzorów podpisów osób uprawnionych do podpisywania dokumentów księgowych.

12. Klasyfikacja wydatków – przykłady m.in.:
• Zakupu towarów (w szczególności materiałów, leków).
• Wydatki na podróże służbowe i szkolenia.
• Zakupu żywności, usług cateringowych i drobnych zakupów spożywczych na potrzeby sekretariatów.
• Opłat na rzecz budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego i różnych opłat np. za udostępnienie numeru PESEL.
• Wydatków na rzecz osób fizycznych, niezatrudnionych w jednostce np. na zakup odzieży.
• Zakupu ekspertyz i opracowań podczas remontu lub inwestycji.
• Badań lekarskich osób kierowanych do prac społecznych - usługa czy badania lekarskie?
• Zakup i dostawy energii w ramach kilku umów.
• Opłat abonamentu RTV.
13. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Pracownicy działów merytorycznych i administracyjnych.
• Osoby odpowiedzialne za opisywanie dokumentów księgowych.
• Osoby uczestniczące w realizacji zamówień i zaciąganiu zobowiązań.
• Początkujący pracownicy księgowi jednostek budżetowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekonomista, certyfikowany księgowy posiadający wieloletnie doświadczenie w zakresie finansów publicznych, praktyk specjalizujący się w zagadnieniach rachunkowości budżetowej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu polskich i międzynarodowych standardów rachunkowości oraz audytu wewnętrznego w jsfp. Szkoleniowiec, wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu finansów i rachunkowości jst, autor i współautor kilkunastu publikacji książkowych oraz licznych publikacji z obszaru rachunkowości budżetowej oraz finansów publicznych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Roman
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 732 983 894
elzbieta.roman2@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 25 marca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 2 kwietnia 2025 r.