• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Stosowanie k.p.a. w praktyce po ostatniej nowelizacji. Wpływ e-doręczeń i ustawy deregulacyjnej na prowadzenie postępowania. 2 - dniowe kompleksowe zajęcia doskonalące dla urzędników

Miejsce
Internet
Termin
21-25 listopada 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
615/665 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 665 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 7 listopada 2025 r. cena wynosi: 615 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Z praktyki orzeczniczej organów II instancji oraz sądów administracyjnych wynika, iż najczęstszą przyczyną uchyleń decyzji administracyjnych jest przede wszystkim wadliwe stosowanie przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, nie przepisów prawa materialnego. Dopiero stosowanie ustaw materialnych, we właściwym połączeniu z przepisami kodeksu, pozwala na podejmowanie prawidłowych rozstrzygnięć w sprawach administracyjnych. Prawidłowe zastosowanie procedury administracyjnej ma decydujący wpływ na wynik pracy każdego z pracowników organu administracyjnego.
  • W celu właściwego stosowania przepisów proponujemy Państwu uczestnictwo w dwudniowym szkoleniu, podczas którego trenerki prowadzące zajęcia przedstawią przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego począwszy od podstawowych zasad, terminów, właściwości organu, poprzez wydawanie decyzji, doręczenia i e-doręczenia, aż po tryby nadzwyczajne, zmianę i uchylenie decyzji wraz z omówieniem najnowszych zmian w tym ustawy z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego.
  • Poruszane zagadnienia zostaną poparte przykładami z praktyki urzędniczej i orzeczniczej, co pozwoli lepiej zrozumieć przekazywane informacje i ustrzec się przed popełnieniem błędów w codziennej pracy.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zdobędziesz kompleksową wiedzę i umiejętności w zakresie prawidłowego prowadzenia postępowania administracyjnego i wydawania decyzji z uwzględnieniem obowiązujących od 1.01.2025 r. e-doręczeń oraz zmian ustaw z 21 maja 2025 r., mających wpływ m.in. na deregulację prawa administracyjnego.
  • Przeanalizujesz praktyczne aspekty doręczeń – zarówno tradycyjnych, jak i elektronicznych (w tym ePUAP i nowe przepisy obowiązujące w okresie przejściowym i od 2026 r.). Dowiesz się, jak poprawnie stosować przepisy w zakresie pełnomocnictw, upoważnień oraz jak dokumentować przebieg postępowania zgodnie z najnowszymi zmianami w k.p.a.
  • Dowiesz się, jakie błędy proceduralne najczęściej prowadzą do uchylenia decyzji przez sądy oraz jak ich unikać – przeanalizujemy kwestie w zakresie właściwości organu, przez doręczenia, aż po udział strony (wznowienie postępowania, stwierdzenie nieważności decyzji oraz zmiana lub uchylenie decyzji prawidłowej albo dotkniętej wadą niekwalifikowaną).
  • Wyjaśnisz wątpliwości, problemy, wynikające z zawiłości przepisów, jak i ze stosunkowo rzadkiego wzruszania decyzji administracyjnych w porównaniu do stosowania innych procedur na gruncie k.p.a.
  • Poznasz skutki ustawy deregulacyjnej z 21 maja 2025 r. – w tym nowe przepisy o doręczeniach, mediacjach, zawieszaniu postępowania czy dewolutywności odwołań.
  • Przypomnisz sobie standardy i zasady związane ze stosowaniem e-doręczeń, tym kogo dotyczą. Przeanalizujemy obowiązki podmiotów publicznych, wynikających z ustawy o doręczeniach elektronicznych. Poznasz znaczenie nowego artykułu 45a k.p.a. dotyczącego doręczeń.
  • Zapoznasz się ze zmianami w zakresie mediacji, postanowień czy zawieszenia postępowania administracyjnego.
  • Zdobędziesz nie tylko uporządkowaną wiedzę, uwzględniającą ostatnie nowelizacje przepisów, ale też konkretne wskazówki, jak interpretować przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego w świetle najnowszego orzecznictwa sądów administracyjnych.
  • Wyeliminujesz najczęściej popełniane błędy w prowadzonych procedurach na gruncie k.p.a., w wyrzeczeniach decyzji, w doręczeniach pism na etapie prowadzonego postępowania i w doręczaniu decyzji.
  • Uzyskasz możliwość zadawania pytań w zakresie stosowania przepisów k.p.a. w połączniu z ustawą, na jakiej pracują uczestnicy.
zwiń
rozwiń
Program

I dzień – 21 listopada 2025 r. 
1. Zasady postępowania administracyjnego w orzecznictwie sądów. Skutki ich niezastosowania dla organów administracji publicznej. 
2. Właściwość rzeczowa i miejscowa, skutki dla ważności decyzji administracyjnych. Przekazanie według właściwości.
3. Strona postępowania. Strona nieznana z miejsca pobytu. Następcy prawni. 
4. Pełnomocnik:

• Kto może być pełnomocnikiem? Formy pełnomocnictwa. Udzielanie pełnomocnictw. Omówienie orzecznictwa.
• Doręczanie korespondencji pełnomocnikom.
• Najbliższa rodzina jako pełnomocnik.
• Jak ma postępować organ w stosunku do pełnomocników strony? Omówienie na podstawie orzecznictwa.
5. Terminy załatwiania spraw administracyjnych z uwzględnieniem zmian wprowadzonych ustawą o doręczeniach elektronicznych.
6. Zawiadomienie o niezałatwieniu sprawy. 
7. Bezczynność i przewlekłość postępowania. Jakie rodzi skutki dla organu? Załatwianie spraw w terminie a instytucja ponaglenia.
8. Doręczenia:

• Formy doręczeń, skutki doręczeń.
• Doręczenia elektroniczne, wprowadzone ustawą o doręczeniach elektronicznych a zmiany w k.p.a.
• Kiedy pismo administracyjne jest prawidłowo doręczone?
• Doręczenia między organami publicznymi na gruncie k.p.a.
• Doręczenia między organem a stroną i uczestnikami postępowania.
• Art. 39, 39(1) oraz art. 63 k.p.a. a art. 147 ustawy o doręczeniach elektronicznych.
• EPUAP i jego rola do 1.10.2029 r. 
• Jak doręczać korespondencję w trybie k.p.a. w 2025 r.?
9. Jak prawidłowo dokonać wszczęcia postępowania administracyjnego? Obowiązki organu:
• Sposoby wszczęcia postępowania. Data i forma wszczęcia postępowania. Pojęcie i wymogi formalne podania.
• Pozostawienie podania bez rozpoznania.
• Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.
10. Protokół, adnotacja. Metryka sprawy administracyjnej.
11. W jaki sposób udostępniać akta sprawy? Dostęp do akt sprawy dla stron a dostęp na gruncie ustawy o udostępnianiu informacji publicznej. RODO a udostępnianie akt sprawy.
12. Dowody w postępowaniu administracyjnym.
13. Poświadczanie przez pracownika zgodności odpisu dokumentu z oryginałem.
14. Upoważnienia i pełnomocnictwa – omówienie na podstawie kontroli NIK.
15. Decyzja - elementy struktury decyzji – podstawowe i dodatkowe.
16. Jak uzupełnić, sprostować i wyjaśnić treść decyzji?
17. Zrzeczenie się prawa do odwołania przez stronę a ostateczność i prawomocność decyzji i jej wykonalność.
18. Ochrona danych osobowych podczas postępowania administracyjnego na gruncie decyzji UODO.
19. Ustawa z dnia 21 maja 2025 r. o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego:

• Dodanie art.  45 a – doręczanie korespondencji.
• Zmiany dotyczące spraw podlegających mediacji.
• Zmiany w zawieszaniu postępowania.
• Załączniki do decyzji wydanej w sposób papierowy – sposób ich doręczania.
• Zmiany w przepisach dotyczących postanowień.
• Względna dewolutywność odwołań – zmiany.
• Wydawanie decyzji w wyniku wniesionego odwołania.
• Zmiany w przepisach o karach pieniężnych.
• Zmiany w przepisach ustawy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
• Przepisy przejściowe.

II dzień – 25 listopada 2025 r.
1. Zmiana lub uchylenie decyzji w trybie kodeksowym (k.p.a.) a zmiana lub uchylenie decyzji w trybie ustawy materialnej.
2. Decyzje ostateczne i nieostateczne –
które decyzje można zmieniać w poszczególnych trybach?
3. Właściwy wybór trybu do zmiany decyzji.
4. Pierwszeństwo trybów do zmiany decyzji (w k.p.a., i k.p.a. a ustawa materialna).
5. Wszczęcie postępowania z urzędu i na wniosek -
które tryby dopuszczają działanie z urzędu i działanie na wniosek strony?
6. Prawidłowe prowadzenie postępowania, czynny udział strony w postępowaniu.
7. Wydanie decyzji –
organ właściwy, zmiana decyzji organu odwoławczego, zmiana decyzji innego organu.
8. Rozstrzygnięcie w sprawie – prawidłowe formułowanie wyrzeczenia decyzji.
9. Data uchylenia i zmiany decyzji (odmienne orzecznictwo w ustawach zabezpieczenia społecznego).
10. Wznowienie postępowania – tryb szczególny kwalifikowany, organ właściwy, wymogi procedury.
11. Zmiana lub uchylenie decyzji na podstawie art. 155 k.p.a., w zastosowaniu do decyzji uznaniowych i związanych, zgoda strony i sposób jej wyrażenia.
12. Wygaśnięcie decyzji jako tryb specjalny –
data wygaszenia, organ właściwy.
13. Stwierdzenie nieważności - tryb, zasady, przesłanki, organ właściwy. Jak zwracać się o stwierdzenie nieważności? Stwierdzenie nieważności decyzji w całości i w części.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze gmin, pracownicy działów organizacyjnych, kierownicy jednostek, pracownicy upoważnieni do wydawania decyzji administracyjnych w jsfp, w tym w urzędach samorządu terytorialnego, jednostkach podległych, wszystkie osoby zainteresowane tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a., postępowania administracyjnego, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów. (Dzień I)

Specjalistka z zakresu postępowania administracyjnego, członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego, wieloletni praktyk orzecznik, trener szkoleń prawnych z zakresu procedury administracyjnej oraz zabezpieczenia społecznego. Trener szkoleń z zakresu procedury administracyjnej dla gmin i powiatów w całym kraju. Konsultant procedur administracyjnych i zabezpieczenia społecznego Miasta Stołecznego Warszawa. (Dzień II)

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 665 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 7 listopada 2025 r. cena wynosi: 615 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

 

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 18 listopada 2025 r.