• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Statuty jst oraz regulaminy organizacyjne okiem praktyka – jak należy je zweryfikować i sporządzić? Niezbędne zapisy, zmiany, publikacja

Miejsce
Internet
Termin
27 maja 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 13 maja 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Statut i regulamin organizacyjny to podstawowe akty prawne każdej JST – ich poprawne przygotowanie i publikacja mają istotne znaczenie dla legalności działań samorządu. Zapraszamy Państwa na szkolenie, które będzie praktycznym kompendium wiedzy dla osób odpowiedzialnych za tworzenie, aktualizowanie i wdrażanie kluczowych dokumentów ustrojowych jednostek samorządu terytorialnego.

Ważne informacje o szkoleniu

Statut oraz regulamin organizacyjny to podstawowe dokumenty określające nadrzędne zasady ustroju, funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Prawidłowość ich zapisu oraz zgodność z przepisami prawa jest kluczowa dla właściwej realizacji zadań przez jst. Pierwszy rok nowej kadencji jest świetnym czasem, by sprawdzić zapisy swoich dokumentów tj. statutu jednostki czy regulaminu organizacyjnego, by je zweryfikować i nanieść na nie stosowne poprawki lub je uzupełnić.

Proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego prowadząca:

  • Wskaże, jak prawidłowo sporządzać statut jst oraz regulamin organizacyjny.
  • Wyjaśni, co powinno znaleźć się w zapisach tych fundamentalnych dokumentów.
  • Podpowie, jak właściwie zapisać stosowne zmiany.
  • Wytłumaczy, jak wprowadzić je w życie.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Dzięki uczestnictwu w zajęciach:

  • Będziesz mógł przeanalizować zapisy statutu jst – prowadząca wskaże, co powinien zawierać, kto powinien i w jaki sposób można go zmienić.
  • Dowiesz się, jakie są elementy obligatoryjne statutu, co może regulować, jakie zapisy należy zawrzeć w załącznikach oraz jak wprowadzać do niego zmiany.
  • Zdobędziesz cenne porady i wskazówki w celu właściwego uzgodnienia regulaminu i wprowadzenia go w życie.
  • Zdobędziesz możliwość weryfikacji, czy dokumenty Twojej jednostki są aktualne, zgodne z przepisami i czy zawierają wszystkie obowiązkowe elementy. Prowadząca wskaże kwestie, na jakie należy zwracać uwagę, by uniknąć błędów i nieprawidłowości w tym zakresie.
  • Zapoznasz się z praktycznym stosowaniem przepisów, uzyskasz dostęp do obszernych materiałów szkoleniowych, pomocnych przy wykonywaniu obowiązków, wyeliminowaniu błędów i nieprawidłowości dotyczących statutów jst i regulaminów organizacyjnych.
  • Będziesz mieć możliwość konsultacji kwestii problemowych, wymiany doświadczeń z trenerem i innymi uczestnikami szkolenia.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Sporządzanie statutów jst.
  1. Statut jednostki samorządu terytorialnego jako akt prawa miejscowego.
  2. Organy kompetentne do opracowania, uchwalania statutu i zmian do niego.
  3. Budowa statutu.
  4. Zakres spraw regulowanych statutem.
  5. Przepisy ogólne.
  6. Zapisy o ustroju gminy i powiatu.
  7. Zapisy dotyczące jednostek pomocniczych.
  8. Zapisy dotyczące organizacji wewnętrznej rady gminy, rady powiatu, trybu pracy rady, sesje, uchwały, głosowania, komisje.
  9. Zapisy dotyczące komisji skarg, wniosków i petycji oraz komisji rewizyjnej.
  10. Zapisy dotyczące organu wykonawczego.
  11. Zapisy dotyczące zasad dostępu do dokumentów.
  12. Załączniki.
  13. Wprowadzanie statutu w życie.
  14. Wprowadzanie zmian do statutu.
  15. Wprowadzanie tekstu jednolitego statutu.
  16. Pytania i odpowiedzi.

II. Sporządzanie i weryfikacja regulaminów organizacyjnych w jst.

  1. Podstawy prawne regulaminu organizacyjnego.
  2. Wprowadzanie regulaminu organizacyjnego w życie.
  3. Struktura regulaminu organizacyjnego.
  4. Elementy obligatoryjne w regulaminie organizacyjnym – omówienie.
  5. Publikacja regulaminu organizacyjnego a termin jego obowiązywania.
  6. Zmiany w regulaminach organizacyjnych.
  7. Pytania i odpowiedzi.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Kadra kierownicza administracji publicznej, w szczególności jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek podległych, sekretarze, kierownicy wydziałów organizacyjnych, radcy prawni, audytorzy wewnętrzni, osoby zainteresowane tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących k.p.a. i e-doręczeń, tworzenia statutów jst, regulaminów pracy, ochrony danych osobowych, procedury rozpatrywania skarg i wniosków, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewniania dostępności, realizacji zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca od kilkunastu lat szkolenia, podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych, wysoko oceniana za fachowość i jasność przekazu przez uczestników szkoleń i kursów.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 13 maja 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 22 maja 2025 r.