• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Jakie dokumenty należy przygotować prowadząc postępowania w sprawach wszczętych na wnioski o udostępnienie informacji publicznej.

Miejsce
Internet
Termin
15 maja 2025
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniu do 28 kwietnia 2025 r. cena wynosi 409 zł netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie dokumentacja wymagana w postępowaniach dotyczących udostępniania informacji publicznej. Uczestnicy poznają obowiązujące przepisy, zasady prowadzenia postępowań administracyjnych oraz wymagane dokumenty, takie jak decyzje odmowne, zawiadomienia i protokoły. Omówione zostaną również najczęstsze błędy, dobre praktyki oraz orzecznictwo dotyczące dostępu do informacji publicznej.

Ważne informacje o szkoleniu

Wyższa świadomość społeczna i dążenie do obywatelskiego nadzoru nad sprawami szczególnie istotnymi dla interesu publicznego powoduje, że coraz częściej jesteśmy zainteresowani uzyskaniem informacji publicznej od różnych organów. Może to zrobić każdy i na kilka sposobów. Jednym z popularniejszych sposobów uzyskania informacji publicznej jest złożenie wniosku. Podczas proponowanego szkolenia omówimy w jakich sytuacjach, odpowiadając na wniosek, należy wydać decyzję administracyjną, a kiedy odpowiedzieć tzw. „zwykłym” pismem. Inaczej ujmując, w jakich sytuacjach przepisy wymagają wydania aktu administracyjnego, a kiedy odpowiedź stanowi czynność materialno-techniczną. Wskażemy jak prawidłowo przywoływać podstawy prawne formułując stanowiska organu administracji publicznej. Szkolenie poprowadzone w oparciu o liczne przykłady, a także udostępnione zostaną uczestnikom wzory podstawowych decyzji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Zapoznanie z procedurami administracyjnymi związanymi z udostępnianiem, w tym przygotowywania decyzji administracyjnych;
  • Omówienie sytuacji, kiedy należy umorzyć postepowanie lub wydać decyzję odmowną.
  • Odpowiemy na pytanie kiedy wydać decyzje, inne akty administracyjne, a kiedy quasi decyzje czyli odpowiedzieć „zwykłym” pismem? 
  • Przeanalizujemy na przykładach jakie dokumenty -załączniki do odpowiedzi możemy przygotować?
  • Omówimy zasady anonimizacji danych w udostępnionej dokumentacji
zwiń
rozwiń
Program
  1. Kiedy w sprawach o udostepnienie informacji publicznej należy wydać decyzję administracyjną? Rodzaje decyzji:
  • umorzenie postępowania,
  •  odmowa z uwagi na tajemnicę ustawową,
  • odmowa z uwagi na ochronę prywatności; tajemnicę przedsiębiorstwa,
  • decyzje odmawiające udostępnienia informacji przetworzone,
  •  termin wydania decyzji,
  •  elementy obowiązkowe decyzji,
  • wyjaśnienie podstawy prawnej i faktycznej decyzji,
  • postępowanie odwoławcze.
  1. Powiadomienia na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej:
  • pismo w sprawie przedłużenia terminu,
  • naliczenia opłaty w związku ze sposobem udostępnienia informacji,
  • braku możliwości technicznych udostępnienia informacji,
  • elementy obowiązkowe pism,
  •  przedstawienie wzorów pism.
  1. Czynności materialno-techniczne, czyli kiedy sprawę prowadzoną na podstawie wniosku o dostęp do informacji publicznej załatwiamy tzw. zwykłym pismem?
  • rodzaje pism wynikających z przepisów ustawy o dostępie do informacji publicznej,
  • przedstawienie wzorów pism, omówienie trybu ich zaskarżania,
  • obowiązki zobowiązanego do udzielenia informacji publicznej wynikającymi z postępowania skargowego.
  1. Załączniki do odpowiedzi, czyli które dokumenty należy udostępniać?
  • kwestia dokumentów prywatnych, wewnętrznych,
  • zasady anonimizacji udostępnianej dokumentacji - o czym należy pamiętać, a czego się wystrzegać?
zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie dla początkujących pracowników administracji publicznej rządowej i samorządowej udzielających informacji publicznej w trybie wnioskowym. Szczególnie przydatne tym osobom, które mają za zadanie przygotowanie odpowiedzi na wniosek lub przygotowanie projektu decyzji administracyjnej odmawiającej udostępnienia informacji publicznej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, pracownik samorządowy, praktyk od lat kierująca i koordynująca udostępnianie informacji publicznej w Urzędzie Miasta.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Silny
Koordynator ds. Szkoleń i Forów
tel. 725 302 313
elsilny@frdl.szczecin.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 zł netto/os. Przy zgłoszeniu do 28 kwietnia 2025 r. cena wynosi 409 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 12 maja 2025 r.