• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Tworzenie aktów prawa miejscowego odnoszących się do nieczystości ciekłych w świetle aktualnego orzecznictwa

online
Miejsce
Internet
Termin
30 września 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 16 września 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy na szkolenie przeznaczone dla pracowników samorządowych i osób odpowiedzialnych za gospodarkę komunalną. Podczas szkolenia uczestnicy zdobędą wiedzę na temat obowiązków gmin w zakresie zarządzania nieczystościami ciekłymi oraz zasad tworzenia aktów prawa miejscowego regulujących ten obszar. Omówione zostaną kluczowe przepisy prawne, procedury administracyjne, a także najnowsze orzecznictwo.

Ważne informacje o szkoleniu

• Prawidłowe uregulowanie kwestii związanych z opróżnianiem zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków przez gminy, to niezwykle istotny temat dla samorządów. Tworzone akty prawa miejscowego dotyczące nieczystości ciekłych muszą być zgodne z ustawami oraz wymagają przestrzegania formalnych wymogów legislacyjnych, jak również uwzględniać aktualnego orzecznictwo, precyzujące zasady stanowienia prawa w tym zakresie. Proponowane szkolenie oparte będzie na najnowszych rozstrzygnięciach nadzorczych wojewodów, związanych z prawem miejscowym, regulującym gospodarkę nieczystościami.
• Podczas szkolenia prowadzący:
- Uwzględnieni wyroki WSA i NSA, odnoszące się do tematyki zajęć, ze szczególnym uwzględnieniem ostatnich 3 lat, czyli okresu funkcjonowania zmienionej ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Wyjaśni, dlaczego warto dokonać analizy uchwał dotyczących nieczystości ciekłych i jakie ma to znaczenie w kontekście zarówno kontroli, prowadzonych przez samorządy, jak i kontroli, które wobec samorządów są prowadzone przez WIOŚ.
- Przeanalizuje akty obligatoryjne, jak regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach, uchwałę w sprawie górnej stawki opłat, ponoszonych przez właścicieli nieruchomości z tytułu pozbywania się nieczystości ciekłych i uchwałę w sprawie wymagań, stawianych przedsiębiorcom, ubiegającym się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług asenizacyjnych, a także akty fakultatywne – zwłaszcza uchwałę w sprawie innych sposobów dokumentowania pozbywania się nieczystości ciekłych.
- Omówi zasady różnicowania minimalnej częstotliwości pozbywania się nieczystości ciekłych – wskaże, kiedy warto z niej skorzystać i w jaki sposób takie zróżnicowanie opisać w regulaminie utrzymania czystości i porządku w gminach.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poznasz zasady tworzenia uchwał, dedykowanych gospodarce nieczystościami ciekłymi z uwzględnieniem uwag czynionych zarówno przez nadzór wojewodów, jak i tych, które wynikają z wydanych przez WSA wyroków.
• Uzyskasz odpowiedzi m. in. na pytania:
- Na co zwrócić uwagę, tworząc poszczególne akty prawa miejscowego?
- Jakie błędy najczęściej są przyczyną ich unieważnień?
- Czy lepszym rozwiązaniem jest syntetyczne ujmowanie treści, czy też lepiej rozbudować i sprecyzowań poszczególne zagadnienia?
- Dlaczego warto podejmować uchwały fakultatywne?
- Jak tworzyć uzasadnienia dla określenia minimalnej częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków w przypadku ich różnicowania?
- Gdzie umieścić zapis o okresie przechowywania rachunków, potwierdzających wykonaną usługę pozbycia się nieczystości ciekłych?
• Otrzymasz obszerne materiały: prezentację ze szczegółowymi komentarzami do poszczególnych punktów szkolenia oraz przykładowymi zapisami możliwymi do wykorzystania w aktach prawa miejscowego. Wskazane zostaną konkretne źródła i sygnatury orzeczeń i wyroków związanych z tematem szkolenia. Dodatkowo każdy z uczestników otrzyma pismo wystosowane przez GIOŚ do Ministerstwa Infrastruktury wraz z odpowiedzią, związane z zagadnieniem częstotliwości przeprowadzania kontroli, o której mowa w art. 6 ust. 5a ucpg.

zwiń
rozwiń
Program

1. Ogólne zasady tworzenia i przyjmowania uchwał – o czym należy pamiętać i jakich zasad przestrzegać przygotowując projekty uchwał radzie gminy/miasta:
• Zasada dostosowania do zakresu ustawowego.
• Data wejścia w życie.
2. Regulamin utrzymania czystości i porządku w gminach:
• Określenie minimalnej częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach poś.
• Różnicowanie minimalnej częstotliwości: powiązanie z zużytą wodą na cele bytowe; charakter nieruchomości; ilość osób zamieszkujących nieruchomość; technologia oczyszczania zastosowana w poś.
• Sposób pozbywania się nieczystości ciekłych.
3. Uchwała w sprawie górnej stawki opłat, ponoszonych przez właścicieli nieruchomości z tytułu pozbywania się nieczystości ciekłych:
• Analiza sytuacji rynkowej – konsultacje z przedsiębiorcami, oczyszczalniami ścieków, dane rynkowe.
• Możliwości różnicowania górnej stawki.
• Sposób określenia i zapisania w uchwale górnej stawki.
• Weryfikacja przestrzegania przez podmioty asenizacyjne uchwały w sprawie górnej stawki.
4. Uchwała w sprawie wymagań, jakie mają spełnić przedsiębiorcy, ubiegający się o udzielenie zezwolenia na świadczenie usług asenizacyjnych:
• Powody unieważnień uchwał przez nadzór Wojewody.
• Przykładowe orzeczenia WSA w temacie unieważnień uchwał.
• Warsztat – tworzymy przykładowy zapis uchwały.
5. Fakultatywna uchwała w sprawie innego sposobu dokumentowania pozbywania się nieczystości ciekłych:
• Stanowisko Departamentu Gospodarki Wodnej Ministerstwa Infrastruktury (dalej DGW) w temacie konstrukcji tej uchwały.
• Przykłady uchwał błędnie podjętych – bez uwzględniania uwag DGW.
• Warsztat – tworzymy przykładowy zapis uchwały.
6. Fakultatywna uchwała w sprawie przejęcia obowiązku opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach poś:
• Prawna możliwość – rynkowa pustka – dlaczego rady gmin/miast nie decydują się na podejmowanie tego typu uchwały?
• Jak prawidłowo skonstruować zapis dotyczący przejęcia przez gminę/miasto obowiązku opróżniania zbiorników bezodpływowych i osadników w instalacjach poś?
• Konsekwencje podjęcia takiej uchwały dla właścicieli nieruchomości, przedsiębiorstw asenizacyjnych oraz samorządu.
7. Częstotliwość kontroli właścicieli nieruchomości, wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe i przydomowe oczyszczalnie ścieków w kontekście wyroku WSA w Gorzowie Wlkp. z 21 maja 2025 roku:
• Korespondencja GIOŚ z Ministerstwem Infrastruktury a stanowisko WIOŚ.
• Konsekwencje wyroku WSA w Gorzowie Wlkp.
• Czy będzie zmiana ucpg w tym zakresie?
8. Sesja pytań i odpowiedzi.
9. Podsumowanie.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy jst zajmujący się obszarem nieczystości ciekłych, kierownicy i naczelnicy wydziałów, odpowiadających za gospodarkę komunalną i ochronę środowiska, reprezentanci rad gmin/miast.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Samorządowiec, były wójt gminy, od 2019 roku zajmujący się tematami związanymi z gospodarką odpadami oraz nieczystościami płynnymi dowożonymi do stacji zlewnych w ramach działalności doradczej. Współpracował z AMM Systems oraz Ściekami Polskimi Sp. z.o.o. Aktualnie odpowiada za dział Nieczystości Ciekłe w Agencji Wspierania Ochrony Środowiska, a dodatkowo pełni funkcję Dyrektora Akademii Edukacji Środowiskowej. Bardzo blisko współpracuje z organizacjami i stowarzyszeniami samorządowymi. Prowadzi szkolenia zarówno z zakresu gospodarki odpadami, jak i nieczystościami ciekłymi.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Maja Pawlak
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 162 759
m.pawlak@frdl-lodz.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 16 września 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 24 września 2025 r.