• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Przygotowanie JST do kontroli prowadzonych przez WIOŚ w zakresie gospodarowania nieczystościami ciekłymi

online
Miejsce
Internet
Termin
24 lutego 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 10 lutego 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie kompleksowe przygotowanie jednostek samorządu terytorialnego (JST) do kontroli prowadzonych przez Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska (WIOŚ) w obszarze gospodarowania nieczystościami ciekłymi. Uczestnicy dowiedzą się, jakie obowiązki spoczywają na JST, jak prawidłowo dokumentować działania oraz jak unikać błędów mogących prowadzić do sankcji. Szczególny nacisk zostanie położony na omówienie aktualnych przepisów i praktycznych aspektów przygotowania do kontroli.

Ważne informacje o szkoleniu

• W czerwcu 2024 roku Główny Inspektor Ochrony Środowiska zlecił WIOŚ przeprowadzenie kontroli gmin w ramach realizacji ogólnopolskiego cyklu: „Kontrola w zakresie realizacji przez wójta, burmistrza i prezydenta miasta obowiązków wynikających z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w zakresie dotyczącym gospodarowania nieczystościami ciekłymi na terenie gminy”. W ramach tego działania IOŚ w wybranych samorządach weryfikują m.in. wywiązywanie się przez gminy z obowiązku sprawozdania rocznego oraz realizacji pierwszego cyklu kontroli realizowanych na podstawie art. 6 ust.5a ucpg.
• Podczas proponowanego szkolenia:
- Szczegółowo omówimy zakres przeprowadzanych w roku 2024 kontroli oraz wymaganą dokumentację, jak i pierwsze wnioski w jej obszarze. Zaprezentujemy również interpretacje dotyczące kontroli oraz dokumentacji udzielone przez poszczególne Wojewódzkie Inspektoraty Ochrony Środowiska oraz Główny Inspektorat Ochrony Środowiska i Departament Gospodarki Wodnej.

- Przeanalizujemy najbardziej sporną kwestię dotyczącą tego czy zgodnie z art. 6 ust.5aa obowiązkiem gmin jest kontrola wszystkich właścicieli zbiorników bezodpływowych i przydomowych oczyszczalni ścieków w cyklach dwuletnich, czy tylko tych ujętych w planie kontroli. Przedstawimy stanowiska poszczególnych WIOŚ oraz opinie GIOŚ czy Departamentu Gospodarki Wodnej w tym zakresie. Zaprezentujemy propozycję argumentacji broniącej stanowiska, że kontrole powyższe należy realizować według opracowanego planu kontroli. Wskażemy, jak prawidłowo należy przygotować taki plan oraz w jaki sposób należy go tworzyć odpowiednio kwalifikując poszczególne nieruchomości.
- Wyjaśnimy różnice pomiędzy ilością wody dostarczanych do nieruchomości nieskanalizowanych, a ilością odebranych z nich nieczystości ciekłych (m.in. omówiony zostanie sposób zróżnicowania minimalnej częstotliwości odbioru nieczystości ciekłych w powiązaniu z zużywaną wodą na cele bytowe). Obszarem kontrolowanym przez WIOŚ jest podejmowanie przez gminy działań w kierunku uszczelnienia systemu, a można to uzyskać między innymi poprzez właściwe określenie minimalnej częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych, w powiązaniu ze zużywaną na cele bytowe wodą.
W 2025 roku z pewnością kontrole gmin w przedmiotowym obszarze będą kontynuowane. W związku z tym informacje przekazane podczas szkolenia uwzględniające już uwagi z kontroli ubiegłorocznych pozwolą na właściwe przygotowanie się gmin do kolejnych działań WIOŚ.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zapoznasz się z aktualnym podejściem WIOŚ do poszczególnych zagadnień dotyczących funkcjonowania na poziomie samorządu lokalnego gospodarowania nieczystościami ciekłymi.
• Dowiesz się:
- Jak powinna być prowadzona ewidencja zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków?
- Jakie elementy zdaniem IOŚ powinny obowiązkowo znaleźć się w takich ewidencjach?
- Jakie uwagi WIOŚ zgłasza względem sprawozdań rocznych z zakresu nieczystości ciekłych?
- Jak prawidłowo wykazać w tym dokumencie liczbę właścicieli nieruchomości, od których odebrano nieczystości ciekłe oraz liczbę osób zameldowanych pod adresem nieruchomości, na której znajduje się dany zbiornik bezodpływowy lub dana przydomowa oczyszczalnia ścieków?
• Poznasz zagadnienia związane z:
- Procedurą wywozów zastępczych – kiedy je stosować, wobec kogo, na jakich zasadach wyłaniać wykonawców, jak egzekwować ich realizację?
- Rejestrem wydanych i cofniętych zezwoleń na świadczenie usług asenizacyjnych – komu zezwolenie wydać, na jakich zasadach, kiedy wszcząć postępowanie w kierunku cofnięcia zezwolenia?
- Stacjami zlewnymi – czy zezwolenie ma wskazywać tylko jedną stację zlewną, z czym wiąże się dodanie lub ujęcie stacji zlewnej w trakcie prowadzonej działalności, jak weryfikować stacje zlewne uprawnione do przyjmowania nieczystości ciekłych z terenów aglomeracji wodno-ściekowej?

zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawa prawna kontroli realizowanych przez IOŚ w JST.
2. Zakres kontroli dotyczących gospodarowania nieczystościami ciekłymi na terenie gminy przeprowadzonych w roku 2024 przez WIOŚ.
3. Elementy ewidencji zbiorników bezodpływowych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków – praktyczne wykorzystywanie danych z uwzględnieniem wskazań IOŚ do:
• Planowania kontroli.
• Weryfikacji sprawozdań kwartalnych podmiotów asenizacyjnych.
• Opracowania planu rozwoju sieci kanalizacyjnej.
• Przygotowania sprawozdania rocznego.
4. Kontrole właścicieli nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe/przydomowe oczyszczalnie ścieków w oparciu o art. 6 ust. 5aa:
• Czy istnieje obowiązek kontroli wszystkich nieruchomości w cyklu dwuletnim? Prezentacje stanowisk: WIOŚ; GIOŚ; Departamentu Gospodarki Wodnej.
• Plan kontroli – prawidłowe określenie podmiotów podlegających kontroli oraz sposób przyjęcia go do realizacji.
• Znaczenie procedur kontroli w procesie realizacji czynności kontrolnych.
• Protokół kontroli potwierdzeniem wykonania obowiązku oraz dowodem w dalszych postępowaniach.
5. Sposób określenia ilości osób zameldowanych na nieruchomościach, z których w danym roku odbierane były nieczystości ciekłe.
6. Pozyskiwanie danych dotyczących wody dostarczanej na tereny nieskanalizowane:
• Aktualny stan prawny.
• Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 14 stycznia 2002 roku w sprawie norm zużycia wody.
• Stanowisko Wód Polskich oraz Departamentu Gospodarki Wodnej.
• Własne ujęcia wody.
7. Różnice pomiędzy wodą dostarczaną na tereny nieskanalizowane a odbieranymi nieczystościami ciekłymi:
• Dane GUS za 2023.
• Powiązanie minimalnej częstotliwości opróżniania zbiorników bezodpływowych ze zużywaną wodą na cele bytowe.
• Jak wyjaśnić różnicę na potrzeby kontroli?
8. Wywóz zastępczy czyli praktyczna realizacja obowiązku nakładanego na gminy przez art. 6 ust. 6 ucpg:
• Kiedy należy wszcząć postępowanie administracyjne w kierunku objęcia nieruchomości wywozem zastępczym?
• Procedura dotycząca realizacji obowiązku zawartego w art. 6 ust. 6 ucpg.
• Egzekucja wykonania decyzji administracyjnej wydanej na podstawie art. 6 ust. 7 ucpg związanej z pozbywaniem się nieczystości ciekłych.
9. Określenie stacji zlewnych, do których podmioty asenizacyjne mogą dostarczać nieczystości ciekłe.
10. Rejestr wydanych i cofniętych zezwoleń na świadczenie usług asenizacyjnych.
11. Opracowanie sprawozdania rocznego:
• Rola i znaczenie wzoru zaproponowanego przez Wody Polskie w 2024 roku.
• Katalog wymagań zawartych w art. 3 ust.5 ucpg
• Sprawozdania kwartalne, ewidencja oraz wyniki kontroli podstawą opracowania sprawozdania rocznego.
12. W jakich przypadkach i na jakich zasadach WIOŚ może nałożyć karę na gminę?
13. Podsumowanie, pytania i dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy JST odpowiedzialni za kwestie dotyczące nieczystości ciekłych, ich przełożeni – Kierownicy Referatów Ochrony Środowiska lub Rolnictwa. Także zainteresowani zagadnieniem włodarze gmin – wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast – ewentualnie sekretarze, którzy aktywnie uczestniczą w procesie kontroli przeprowadzanych przez WIOŚ.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

W latach 2014-18 sprawował funkcję wójta. W roku 2015 w kierowanym przez Niego urzędzie miała miejsce kontrola NIK dotycząca gospodarowania nieczystościami ciekłymi. Po zakończonej kadencji i rehabilitacji związanej z przebytą chorobą od maja 2019 roku współpracuje w obszarze gospodarki odpadami z PHU IMPEX. Ponadto pełnił rolę eksperta z dziedziny nieczystości ciekłych i gospodarki odpadami współpracując z AMM Systems oraz Ściekami Polskimi Sp. o.o.. Od marca 2023 roku odpowiada za dział Nieczystości ciekłe w Agencji Wspierania Ochrony Środowiska, a dodatkowo od września 2023r. pełni funkcję Dyrektora Akademii Edukacji Środowiskowej. Bardzo blisko współpracuje z organizacjami i stowarzyszeniami samorządowymi. Ma na swoim koncie blisko 150 przeprowadzonych webinarów dotyczących tematyki nieczystości ciekłych oraz kilkadziesiąt prelekcji podczas spotkań stacjonarnych z przedstawicielami JST na terenie całej Polski.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Maja Pawlak
Specjalista ds. usług szkoleniowych
tel. +48 535 162 759
m.pawlak@frdl-lodz.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 10 lutego 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 18 lutego 2025 r.