• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Nowe standardy opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 – wdrożenie w praktyce. Zadania dyrektorów, gmin oraz podmiotów prywatnych prowadzących żłobek lub klub dziecięcy, podmiotów zatrudniających dziennego opiekuna oraz dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek

Miejsce
Internet
Termin
03 lutego 2025
Czas trwania
10:00 - 13:30
Cena
435 zł
Zapisz się na szkolenie

Przy zgłoszeniu do 20 stycznia 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będą żłobki i kluby dziecięce - zadania osób nimi kierujących oraz organów prowadzących takie placówki.

Ważne informacje o szkoleniu

Instytucje opieki nad dziećmi do lat 3 to podmioty szczególne ze względu na adresatów, którym dedykują swoje usługi (dzieci) i charakter prowadzonej działalności, a tym samym ze względu na specyfikę zatrudnianych w nich pracowników. Rodzic oddający swoje dziecko pod opiekę żłobka oczekuje wysokiego standardu realizacji usługi i to we wszystkich obszarach. Jednym z zaleceń Rady Unii Europejskiej jest wprowadzenie standardów jakości opieki i edukacji obowiązujących na terenie danego kraju.

W polskim systemie opieki na mocy delegacji ustawowej minister właściwy do spraw rodziny określa, w drodze rozporządzenia, standardy opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym standardy niezbędne i standardy fakultatywne, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia dzieciom w wieku do lat 3 wysokiej jakości opieki dostosowanej do ich potrzeb rozwojowych. Takie standardy zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 19 września 2023 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3. Wydanie tego aktu miało stanowić jeden z kamieni milowych otwierających drzwi do uzyskania pieniędzy z KPO. Obecnie w Ministerstwie Rodziny i Polityki Społecznej opracowano projekt nowego rozporządzenia, które ma zastąpić w/w przepisy wykonawcze dotyczące standardów opieki nad dziećmi do lat 3.  Przewiduje się w nim, że standardy opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 będą realizowane w formie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego obejmującego zagadnienia metodyczne.

Natomiast art. 6d ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, który wchodzi w życie 1 stycznia 2026 r. stanowi, iż podmiot prowadzący żłobek lub klub dziecięcy, podmiot zatrudniający dziennego opiekuna oraz dzienny opiekun prowadzący działalność na własny rachunek, organizując opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3 ma obowiązek uwzględnić niezbędne standardy opieki określone w przepisach wydanych na podstawie art. 6c.

W związku z tym zapraszamy na szkolenie, w trakcie którego zostaną omówione wprowadzone przepisami prawa standardy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, podstawy sprawowania nadzoru nad takimi formami, a także najważniejsze dokumenty obowiązujące w samorządzie gminnym, w podmiocie prywatnym oraz dokumentacja obowiązująca dyrektora żłobka, czy osobę kierującą pracą klubu dziecięcego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Wskazanie dobrych praktyk tworzenia i funkcjonowania instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 (samorządowych i niesamorządowych), w zakresie stanowienia procedur w obszarze ustrojowym, w tym stosownych uregulowań i zapisów w dokumentach ustrojowych żłobka/klubu dziecięcego oraz odpowiednich klauzul w umowach cywilno-prawnych, zawieranych z rodzicami.
  • Wskazanie obowiązków związanych z wprowadzeniem standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 zgodnie z projektowanym rozporządzeniem w tym zakresie.
  • Uzyskanie wskazówek w zakresie realizacji standardów niezbędnych, podnoszenia jakości, pracy z dziećmi, organizacji pracy personelu, współpracy personelu z rodzicami, z uwzględnieniem wskaźników umożliwiających monitorowanie spełniania standardów przez instytucję opieki.
  • Omówienie wdrożenia planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego i dokumentowania tego procesu.
  • Uzyskanie przykładowego wzoru planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego.
zwiń
rozwiń
Program

1. Wprowadzenie: samorządowe i prywatne żłobki, kluby dziecięce dzienni opiekunowie - ustrój, wymogi kadrowo- organizacyjne, wymogi sanitarno-lokalowe. 
2. Katalog i przykłady niezbędnych gminnych dokumentów dot. funkcjonowania instytucji opieki nad dziećmi do lat 3.
3. Katalog i przykłady niezbędnych dokumentów dot. funkcjonowania niepublicznych (prywatnych) instytucji opieki nad dziećmi do lat 3.
4. Katalog i przykłady niezbędnych dokumentów wewnętrznych dot. funkcjonowania żłobka/klubu dziecięcego.
5. Wybrane zagadnienia z zakresu prawa pracy:
a) pojęcie pracodawcy i działającego w imieniu pracodawcy,
b) pracownicy żłobka/klubu dziecięcego etatowe normy zatrudnienia oraz normy czasu pracy,
c) opiekunka w żłobku/klubie dziecięcym,
d) zatrudnianie pielęgniarki lub położnej,
e) status i kwalifikacje dyrektora żłobka i osoby kierującej klubem dziecięcym samorządowym i nie samorządowym, 
f) czy dyrektor przedszkola może być równocześnie dyrektorem żłobka bądź osobą kierującą klubem dziecięcym?
g) wynagradzanie pracowników żłobka/klubu dziecięcego.
6. Ustawowa podstawa prawna dla Standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3.
7. Czym są Standardy opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 i z czego wynikają?
8. Projekt rozporządzenia Ministra Rodziny Pracy i Polityki Społecznej w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3.
9. Obowiązki podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, podmiotu zatrudniającego dziennego opiekuna oraz dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek, uwzględniające standardy niezbędne.
10. Obowiązki podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, podmiotu zatrudniającego dziennego opiekuna oraz dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek, uwzględniające standardy podnoszenia jakości.
11. Standardy niezbędne i standardy podnoszenia jakości w zakresie: pracy z dziećmi, organizacji pracy personelu, współpracy personelu z rodzicami.
12. Szczegółowy zakres standardów niezbędnych, z uwzględnieniem wskaźników umożliwiających monitorowanie spełniania standardów przez instytucję opieki.
13. Szczegółowy zakres poszczególnych standardów podnoszenia jakości, z uwzględnieniem wskaźników umożliwiających monitorowanie spełniania standardów przez instytucję opieki.
14. Plan opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjny obejmujący zagadnienia metodyczne.
15. Wdrożenie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego – dokumentowanie procesu:
a) opracowanie projektu,
b) akceptacja przez podmiot prowadzący instytucję opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 lub podmiot zatrudniający dziennego opiekuna lub dziennego opiekuna prowadzącego działalność na własny rachunek,
c) konsultacje z rodzicami dzieci lub z radą rodziców w przypadku, gdy została utworzona rada rodziców,
d) coroczna analiza planu i dostosowywanie do możliwości instytucji opieki oraz potrzeb dzieci, które do niej aktualnie uczęszczają.
16. Przykładowy wzór planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego.
17. Dyskusja i odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci
  • Pracownicy urzędów gmin/miast realizujący zadania organów prowadzących samorządowe (publiczne) żłobki i kluby dziecięce, bądź zatrudniających dziennych opiekunów.
  • Pracownicy urzędów realizujący zadania związane z prowadzeniem rejestrów ewidencyjnych form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 i nadzorowaniem ich działalności.
  • Podmioty prywatne (przedsiębiorcy) prowadzący niepubliczne formy opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
  • Dyrektorzy żłobków, osoby kierujące pracą klubów dziecięcych, zatrudniający dziennych opiekunów.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, współpracownik kancelarii adwokackiej, ekspert z zakresu szeroko rozumianego zarządzania edukacją, prawa pracy w oświacie, finansów oświatowych, systemów informatycznych w oświatowej logistyce i sprawozdawczości (SIO, finanse, organizacja), konsolidacji obsługi wspólnej w administracji publicznej. Trener, realizujący szkolenia z zakresu ustroju i struktury oświaty w jst, systemu informacji oświatowej oraz prawa oświatowego i finansowania zadań oświatowych. Ekspert i autor materiałów w projekcie Doskonalenie Strategii Zarządzania Oświatą na poziome regionalnym i lokalnym – etap II, absolwent Training Reform Education of Management. Były menadżer ds. klientów kluczowych w jednej z wiodących firm informatycznych, dedykujących systemy informatyczne dla oświaty. Autor wielu opracowań i publikacji, m. in. książki: „Centra Usług Wspólnych w samorządach”. Konsultuje i wdraża modele obsługi wspólnej w jednostkach samorządu lokalnego. Współautor nowelizacji przepisów ustawy Karta Nauczyciela. Konsultant i doradca związku gmin, wykładowca uczelni wyższej. Redaktor opinii prawnych, publikowanych w systemie INFOR. Prowadzi usługi konsultingowe, szkolenia, wdrożenia i audyty, a także działalność ekspercką, w ramach której doradza zarówno organom jst, urzędnikom samorządowym, dyrektorom jednostek oświaty, jak i innym pracownikom tego sektora.
 

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Renata Bąk
koordynator ds. szkoleń
tel. 606 894 320
renata.bak@okst.pl
Katarzyna Nowak
Kierownik działu sprzedaży
tel. 32 253 63 77
katarzyna.nowak@okst.pl
Anna Rawza
Specjalista ds. sprzedaży
tel. 32 253 84 09
anna.rawza@okst.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 20 stycznia 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 29 stycznia 2025 r.