• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rozliczenie potrzeb oświatowych na uczniów niepełnosprawnych po zmianie przepisów w 2025 roku (art. 8 ufzo)

Miejsce
Internet
Termin
16 czerwca 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
429 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie przygotowanie dyrektorów, pracowników administracji samorządowej oraz osób odpowiedzialnych za budżetowanie w oświacie do skutecznego planowania i rozliczania wydatków związanych z edukacją uczniów niepełnosprawnych w świetle nowych przepisów obowiązujących od 2025 roku. Uczestnicy zdobędą kompleksową wiedzę o aktualnych regulacjach, zasadach finansowania oraz praktycznych narzędziach wspierających planowanie i kontrolę wydatków.

Ważne informacje o szkoleniu

W związku ze zmianą subwencji oświatowej na potrzeby oświatowe, planowanie i rozliczanie środków na kształcenie specjalne w szkołach i przedszkolach samorządowych uległo zmianie. Zmienia się stan do naliczenia subwencji (potrzeb oświatowych) na uczniów niepełnosprawnych z 30 września na 15 maja br. Zmienia się też sposób finansowania uczniów niepełnosprawnych – według ilości godzin, realizowanych z IPETów.

Zapraszamy na szkolenie on-line, na którym wytłumaczymy, jak według nowych przepisów w 2025 roku rozliczyć środki na uczniów niepełnosprawnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Poznanie zasad dotyczących obowiązku planowania i wydatkowania środków na kształcenie specjalne w kwocie nie niższej niż w subwencji oświatowej, po zmianie przepisów od 2025 roku.
  • Wskazanie jak, zgodnie ze zmienionym stanem prawnym, należy prawidłowo zaplanować wydatki na kształcenie specjalne w 2025 roku?
  • Uzyskanie podpowiedzi, jak analizować nowe metryczki na kształcenie specjalne.
  • Zdobycie wskazówek, jak biorąc pod uwagę finansowanie uczniów według godzin realizowanych z IPET-ów, dokonać bardziej optymalnego planowania i tworzenia IPETów, tak aby otrzymać wyższe środki z budżetu państwa.
  • Poznanie skutecznych sposobów spełniania wymogów art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych według nowych zasad – wskazanie, jak przedstawić RIO, w razie kontroli, spełnienie wymogu ustawowego?
  • Dyrektor i księgowy szkoły i przedszkola podczas szkolenia dowiedzą się w jaki sposób klasyfikować wydatki na kształcenie specjalne w rozdziałach klasyfikacji budżetowej.
  • Część szkolenia zostanie przeprowadzona w formie warsztatowej. Prowadzący szkolenie pokaże, jak dokonać kalkulacji wzoru zawartego w ustawie, a także jak podzielić środki pomiędzy szkoły i przedszkola, uwzględniając prawidłową klasyfikację budżetową.
  • Szkolenie poprowadzi były pracownik MEN, odpowiedzialny za dotacje oświatowe, autor ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
zwiń
rozwiń
Program

1. Nowe przepisy w 2025 roku – potrzeby oświatowe na uczniów niepełnosprawnych zastępują subwencję oświatową na uczniów niepełnosprawnych. Zmiany w rozporządzeniu o podziale potrzeb oświatowych. Zmiany w art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych.
2. Nowa metryczka na kształcenie specjalne – dane z SIO według stanu 15.05.2024 r. powiększone o wskaźniki korygujące: w jaki sposób według nowej metryczki zaplanować wydatki na kształcenie specjalne w poszczególnych jednostkach w 2025 roku?
3. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych według godzin realizowanych z IPETów.
4. Jak zmienią się kwoty na uczniów niepełnosprawnych w 2025 roku? Jakie kwoty będą obowiązywać dla uczniów według godzin realizowanych z IPET? Jakie rodzaje wsparcia z IPET będzie uwzględniane do finansowania orzeczeń? Jak policzyć godziny wsparcia z IPET według nowych przepisów?
5. System Informacji Oświatowej a finansowanie orzeczeń: jak wpisać dane do SIO w module orzeczenia, aby otrzymać prawidłową subwencję (potrzeby oświatowe) na uczniów niepełnosprawnych?
6. Jak dokonać optymalizacji środków na uczniów niepełnosprawnych? Ile godzin w IPETach przydzielić dla poszczególnych uczniów, aby otrzymać wyższe środki z budżetu państwa na uczniów niepełnosprawnych?
7. Finansowanie z budżetu państwa orzeczeń, które wpływają w trakcie roku? Jak zmieni się sposób finansowania uczniów niepełnosprawnych w takich przypadkach? Co zrobić, aby otrzymać subwencję (potrzeby oświatowe) na orzeczenia, które wpływają w trakcie roku?
8. Korekta (zmniejszenie lub zwiększenie) potrzeb oświatowych na uczniów niepełnosprawnych po skończonym roku 2025 – na podstawie danych z SIO: 
• jakie ma finansowe skutki dla samorządu i placówki? 
• co zrobić, aby otrzymać te środki?
9. Wzór zawarty w art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych – przykłady wyliczenia (praktyczne warsztaty).
10. Metody wykazywania wydatków na kształcenie specjalne przez szkoły i przedszkola samorządowe – podejście praktyczne:
• co można sfinansować w ramach środków na kształcenie specjalne?
• jakie pomoce dydaktyczne można kupić z tych środków?
• jak wykazywać koszty wspólne na uczniów niepełnosprawnych?
• jakim algorytmem wykazywać wynagrodzenia nauczycieli specjalistów?
• wykazywanie wynagrodzeń innych nauczycieli i obsługi/administracji, 
• wydatki bieżące a wydatki majątkowe, 
• indywidualne nauczanie, 
• doskonalenie nauczycieli.
11. Rejestracja wydatków – dedykowane rozdziały klasyfikacji budżetowej.
12. Zapisy orzeczenia o kształceniu specjalnym a wydatki ponoszone na kształcenie specjalne przez przedszkole/szkołę. Zapisy w IPETach a finansowanie orzeczeń w 2025 roku. Co można zrobić, aby otrzymać wyższe środki na uczniów niepełnosprawnych?
13. Podział kwoty na kształcenie specjalne pomiędzy odpowiednie rozdziały klasyfikacji budżetowej, z uwzględnieniem tzw. małej metryczki i ustawowego wzoru z art. 8 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (zmiana metryczki na kształcenie specjalne od 2025 roku).
14. Wykazanie wydatków na kształcenie specjalne w samorządzie w przypadku kontroli RIO.
15. Potrzeby oświatowe na kształcenie specjalne jako punkt odniesienia do ponoszonych wydatków. Weryfikacja danych przekazanych przez MEN w metryczkach na kształcenie specjalne według stanu na dzień 15.05.2024 roku. Planowanie wydatków na kształcenie specjalne w 2025 roku po zmianie przepisów i metryczki.
16. Zmiana liczby orzeczeń w ciągu roku – skąd środki na sfinansowanie kształcenia specjalnego tych uczniów? Nowe przepisy wprowadzające wyrównanie subwencji (potrzeb oświatowych) na orzeczenia, które przybyły w trakcie roku.
17. Zmiana liczby uczniów w ciągu roku – czy można dokonywać przesunięcia środków zaplanowanych na kształcenie specjalne, gdy zmienia się liczba uczniów?
18. Środki na kształcenie specjalne ponoszone w szkołach i przedszkolach samorządowych a dotacje udzielane przez samorząd dla oświaty niesamorządowej – zależności.
19. Finansowanie uczniów niepełnosprawnych a dane wykazane w Systemie Informacji Oświatowej. Jak prawidłowo według nowych przepisów wykazywać orzeczenia w SIO, aby otrzymać prawidłową subwencję (potrzeby oświatowe) na uczniów niepełnosprawnych?
20. Informacje będące w posiadaniu jednostki samorządu terytorialnego oraz dyrektorów szkół, przedszkoli i placówek – jak szybko policzyć, sprawdzić i monitorować spełnianie art. 8 ustawy?
21. Dyskusja, odpowiedzi na pytania.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci
  • pracownicy jednostek samorządu terytorialnego – skarbnicy, pracownicy wydziałów oświaty, budżetu, CUW-ów, ZEAS-ów, zajmujący się planowaniem subwencji na uczniów niepełnosprawnych w szkołach, przedszkolach i placówkach samorządowych,
  • dyrektorzy i księgowi szkół, przedszkoli i samorządowych placówek oświatowych.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Przez 7 lat pracownik MEN. Na początku w Wydziale Analiz w Departamencie Ekonomicznym jako pracownik odpowiedzialny za kwestie planowania i wykonywania budżetu, potem pracownik w Departamencie Odpowiedzialnym za Finansowanie Zadań Oświatowych, później jako Naczelnik Wydziału Statystyki, odpowiedzialny za System Informacji Oświatowej. Autor m. in. ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, w tym przepisów określających zasady dotowania szkół i placówek niesamorządowych (autor definicji: podstawowa kwota dotacji, wskaźnik zwiększający, statystyczna liczba uczniów, najbliższa gmina/powiat). Autor nowelizacji ustawy o Systemie Informacji Oświatowej, zmieniającej SIO na system dostępny przez przeglądarkę internetową.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Magdalena Kubik-Szczerba
Zastępca Dyrektora FRDL POST
tel. 17 862 69 64
magdalena.kubik@frdl.rzeszow.pl
Małgorzata Nieroda
Dyrektor FRDL Podkarpackiego Ośrodka Samorządu Terytorialnego
tel. 17 862 69 64
malgorzata.nieroda@frdl.rzeszow.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 429 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia do 11 czerwca 2025 r.