1. Tworzenie żłobków i klubów dziecięcych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz instytucje publiczne, osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej - podobieństwa i różnice w tworzeniu i funkcjonowaniu i dokumentacji w stosunku do samorządowych i prywatnych form opieki.
2. Wymagania ustawowe, analiza i dokumentowanie procesu rejestracji żłobka, klubu dziecięcego i dziennego opiekuna (prywatne i samorządowe).
3. Jednoosobowa forma opieki realizowana przez osoby fizyczne i prawne, podejmujące samodzielne prowadzenie dziennej opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
4. Dzienny opiekun - możliwości gminy dotyczące samodzielnego prowadzenia i organizacji form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Zlecanie ich prowadzenie podmiotom innym niż jst.
5. Możliwości i formy rządowego wsparcia finansowego tworzenia form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz wsparcia już istniejących form opieki.
6. Szczegółowa analiza warunków i dokumentacji dot. wymagań: lokalowych, sanitarnych, przeciwpożarowych- – w kontekście wniosku o rejestrację/wpis/zmianę w formach opieki.
7. Dostosowanie wyżywienia do obowiązujących zmian wyżywienia dzieci w żłobkach, klubach dziecięcych i u dziennych opiekunów.
8. Ustawowe wymagania administracyjno- kadrowe względem osób kierujących żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennych opiekunów, w tym:
• wymagania kwalifikacyjne wobec osób zatrudnianych na stanowiskach opieki nad dziećmi- poziom wykształcenia,
• aktualizacja uprawnień stosownie do wdrażanych zmian w ustawie o opiece i programach kształcenia opiekunek, weryfikacja i obowiązek niekaralności osób dopuszczonych do pracy z dziećmi,
• czynności nadzorcze organu rejestrowego.
9. Określenie ustawowych zmian w statusie zawodowym opiekunki/opiekuna dziecięcego.
10. Podejmowanie stosownych uchwał rady o utworzeniu samorządowych form opieki/zmian w dokumentacji stanowiącej: żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna.
11. Aktualizacja i dostosowanie do obowiązującego prawa uchwał rady, zarządzeń, regulaminów, procedur, umów (dot. również niesamorządowych form opieki).
12. Zakres wymaganych niezbędnych standardów, określonych w rozporządzeniu MRPiPS z dnia 13 grudnia 2024 r. w sprawie standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w wieku do lat 3 (mające obowiązywać od 1 stycznia 2026 roku).
13. Przygotowanie organów prowadzących (samorządowych i niesamorządowych) oraz wszystkich form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 do zaplanowania, do obowiązku uwzględnienia i spełniania niezbędnych standardów opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.
14. Zakres obowiązkowych do spełnienia i realizacji ustawowych, niezbędnych standardów jakości w każdej instytucjonalnej formie opieki dot.:
• pracy z dziećmi,
• organizacji pracy personelu,
• współpracy personelu z rodzicami,
• monitorowania wdrażania standardów w określonych powyżej zakresach.
15. Standardy opieki, które należy spełnić przed wpisem do rejestru lub wykazu oraz standardy, które należy spełniać na etapie prowadzenia instytucji opieki instytucjonalnej nad dziećmi w wieku do lat 3- zakres, formy, etapy planowania, wdrażania.
16. Przykładowa forma dokumentowania standardów opieki:
• stworzenie planu opiekuńczo-wychowawczo-edukacyjnego z uwzględnieniem praw zawartych w Konwencji o prawach dziecka,
• określenie zasad, procedur i programów dotyczących organizacji pracy personelu żłobka, klubu dziecięcego, dziennego opiekuna,
• określenie zasad i procedur służących zapewnieniu efektywnej komunikacji z rodzicami, mającej na celu współdziałanie w zakresie najlepszego interesu dziecka.
17. Dyskusja, wymiana doświadczeń, odpowiedzi na pytania.