INFORMACJE O SZKOLENIU:
Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 1 października 2024 roku zmieniła zasady ustalania wielkości środków na realizację zadań oświatowych przez jednostki samorządu terytorialnego. W miejsce części oświatowej subwencji ogólnej wprowadzono pojęcie potrzeb oświatowych.
Ponadto zmiany w zakresie oświaty objęły:
• rezygnację z dotacji na wychowanie przedszkolne i włączenie dzieci 5 letnich,
• i młodszych do określanych dla jednostek samorządu terytorialnego potrzeb,
• edukacyjnych,
• wprowadzenie korekty potrzeb oświatowych,
• uzależnienie wielkości wag na uczniów z niektórymi niepełnosprawnościami od liczby godzin pomocy uruchomionych i wprowadzonych do SIO,
• zmianę terminu pozyskiwania danych z SIO do celów ustalenia łącznej wielkości,
• potrzeb oświatowych dla jednostek samorządu terytorialnego.
Pociąga to za sobą konieczność jeszcze większego zaangażowania szkół, przedszkoli, placówek oświatowych w terminowe i prawidłowe wprowadzanie danych do Systemu Informacji Oświatowej, a jednostki samorządu terytorialnego do bieżącego monitorowania wprowadzanych danych.
Praca z Systemem Informacji Oświatowej wymaga posiadania wiedzy o działaniu systemu, a także wiedzy merytorycznej z zakresu szeroko pojętego prawa oświatowego.
Dane wprowadzane są do aplikacji na bieżąco i służą do naliczenia potrzeb oświatowych dla jednostki samorządu terytorialnego, są również źródłem informacji dla instytucji upoważnionych do pozyskiwania danych (między innymi: sądu, policji, prokuratora, komornika, instytucji pomocy społecznej), służą także jako źródło danych statystycznych, a ponadto stanowią podstawę do realizacji programów rządowych.
Tak szerokie wykorzystywanie danych gromadzonych w SIO nakłada na jednostki oświatowe ogromną odpowiedzialność za ich prawidłowe wprowadzenie oraz za zgodność ze stanem faktycznym.
Oświata