• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Współpraca z mediami - prawa i obowiązki dziennikarza przez pryzmat prawa prasowego oraz ochrony prawa do wizerunku

online

Przy zgłoszeniu do 12 listopada 2024 cena promocyjna 409 zł netto od osoby.

Zapraszamy Państwa na szkolenie z dziedziny Public Relations, którego przedmiotem będzie praca rzecznika prasowego i kształtowanie wizerunku urzędu.

Ważne informacje o szkoleniu

Prawo prasowe, regulowane przepisami prawa, określa prawa i obowiązki dziennikarzy, redaktorów naczelnych i wydawców. Znajomość prawa prasowego jest istotna w kontaktach z przedstawicielami prasy, radia i telewizji. W trakcie szkolenia przekażemy Państwu wiedzę, popartą licznymi przykładami, określającą właściwą współpracę z mediami, zarówno z tymi o zasięgu ogólnopolskim jak również z lokalnymi portalami informacyjnymi. Powiemy także o prawach i obowiązkach osób udzielających mediom informacji. Wskazane zostaną praktyczne uwagi dotyczące wniosków o sprostowania prasowe. Trener będzie przytaczał praktyczne rozwiązania i przykłady orzeczeń sądowych z zakresu naruszenia staranności lub dóbr osobistych w przekazach prasowych. Omówi także akta UE w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji, za pomocą której dochodzi do tworzenia i publikacji obrazów.

Podczas szkolenia odpowiemy na najczęściej pojawiające się problematyczne pytania w zakresie prawa prasowego:

  • Jakie obowiązki ma dziennikarz wobec swojego rozmówcy?
  • Czym powinien się cechować rzetelny przekaz dziennikarski?
  • Jakie podstawowe zasady obowiązują przy publikacji wizerunków osób pełniących funkcje publiczne?
  • Jak reagować na brak rzetelności i staranności dziennikarza?
  • Kiedy i jak odmówić udzielenia informacji, żeby nie naruszyć przepisów prawa?
  • Jak korzystać z prawa do sprostowania?
  • Jak unikać błędów korzystając z prawa do sprostowania?
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Umiejętność określenia zakresu uprawnień dziennikarzy w zakresie uzyskania informacji od np. przedstawicieli organów samorządu terytorialnego.
  • Omówienie obowiązków dziennikarskich ciążących na przedstawicielach prasy w zakresie rzetelnego przekazu prasowego.
  • Wskazanie praktycznych uwag dotyczących wniosków o sprostowania prasowe i autoryzację.
  • Uzyskanie odpowiedzi w jaki pozasądowy sposób można dochodzić sprostowania.
  • Omówienie nowe wyzwań i zagrożeń w związku tworzeniem i publikacją obrazów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.
zwiń
rozwiń
Program
  1. Podstawowe obowiązki dziennikarzy w kontaktach z urzędnikami oraz zbieraniu i publikacji materiałów prasowych:
  • Zasady szczególnej staranności i rzetelności dziennikarskiej w prawie prasowym,
  • Niedochowanie szczególnej staranności i rzetelności w pracy dziennikarza na przykładach publikacji prasowych i orzecznictwa sądowego,
  • Obowiązek autoryzacji.
  1. Zasady publikacji wizerunku osób publicznych przez prasę:
  • Osoby pełniące funkcje publiczne – zdefiniowanie pojęcia, orzecznictwo sądowe,
  • Tworzenie i publikacja obrazów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI). Deepfake i nowe wyzwania w związku z przyjęciem AI ACT (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1689 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia zharmonizowanych przepisów dotyczących sztucznej inteligencji oraz zmiany rozporządzeń (WE) nr 300/2008, (UE) nr 167/2013, (UE) nr 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 i (UE) 2019/2144 oraz dyrektyw 2014/90/UE, (UE) 2016/797 i (UE) 2020/1828 (akt w sprawie sztucznej inteligencji).
  1. Droga pozasądowej reakcji na nieprawdziwy lub nieścisły materiał prasowy:
  • Podstawy żądania publikacji sprostowania,
  • Zasady przygotowania wniosku o sprostowanie prasowe.
  • błędy w sprostowaniu jako podstawa odrzucenia wniosku o jego publikację – przykłady,
  • Adresaci sprostowania, forma sprostowania oraz skutki prawne uchylenia się od opublikowania sprostowania.
  1. Naruszenie dóbr osobistych – właściwość sądów, przebieg postępowania.
  2. Status prawny dziennikarza i odpowiedzialności za jego działania.
  • Czy prasie wolno pytać o wszystko? Prawo do prywatności jako przesłanka odmowy udzielenia informacji – podstawa prawna i praktyczne przykłady z orzecznictwa.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Szkolenie adresowane do osób, które w codziennej pracy w instytucjach publicznych, w działach komunikacji lub promocji są odpowiedzialne za kształtowanie relacji z mediami, do osób kierujących jednostkami administracji publicznej, które utrzymują kontakty z prasą, rzecznicy prasowi w instytucji.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, specjalista z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w zakresie prawa własności intelektualnej szczególnie prawa autorskiego i praw pokrewnych. Ukończył liczne kursy m.in. w zakresie praw autorskich, praw własności przemysłowej, zwalczania nieuczciwych praktyk rynkowych i prawa nieuczciwej konkurencji. Prowadził liczne szkolenia z tematyki prawnoautorskiej, m.in. dla przedstawicieli samorządów, ministerstw, Kancelarii Sejmu i Senatu RP., szkół wyższych, przedsiębiorców. Doradza m.in. w tematyce praw autorskich instytucjom kultury, jednostkom samorządu terytorialnego, twórcom, znanym aktorom kinowym i telewizyjnym i wykonawcom muzycznym, animatorom kultury, wydawcom.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 449 zł netto/os. Przy zgłoszeniu do 12 listopada 2024 cena promocyjna 409 zł netto od osoby. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia  do 25 listopada 2024 r