• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Praktyczne aspekty działania komisji rewizyjnej ze szczególnym uwzględnieniem planowania jej pracy na rok 2025

online
Miejsce
Internet
Termin
05 grudnia 2024
Czas trwania
10:00 - 14:30
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 21 listopada 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na dedykowane radnym i pracownikom biura rady szkolenie, którego przedmiotem będzie działalność komisji rewizyjnej, jako organu kontrolnego JST, podczas szkolenia zostaną także omówione zagadnienia dotyczące absolutorium.

Ważne informacje o szkoleniu

Podczas proponowanego szkolenia w kompleksowy sposób przedstawimy i wyjaśnimy podstawowe zagadnienia związane z kompetencjami i realizacją zadań kontrolnych rady wykonywanych przez komisję rewizyjną, ze szczególnym uwzględnieniem trybów pracy oraz istoty działania tej komisji.
• Zaprezentujemy zasady i tryby prowadzenia kontroli przez komisję rewizyjną, z uwzględnieniem metodologii kontroli i sporządzania protokołu.
• Szczególną uwagę poświęcimy planowaniu pracy komisji rewizyjnej, co stanowi podstawę jej sprawnego i efektywnego działania.
• Wskażemy również podmioty wyłączone ze sfery uprawnień kontrolnych rady, w tym kontrowersyjne zagadnienia kontrolowania spółek komunalnych.
• Analizie poddamy także rolę komisji rewizyjnej w procedurze absolutoryjnej.
Zagadnienia omawiać będziemy w odniesieniu do poszczególnych regulacji prawnych ale uzupełniając nasze rozważania o przykłady z praktyki działalności komisji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Merytoryczne przygotowanie do prowadzenia procedury kontrolnej i aktywnego uczestnictwa w pracach komisji rewizyjnej.
• Poznanie zasad planowania pracy komisji rewizyjnej na nowy rok.
• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy w zakresie kompetencji i form pracy komisji rewizyjnej organu stanowiącego JST.
• Poznanie uprawnień kontrolnych rady i jej komisji wraz z ich przedmiotowym i podmiotowym zakresem.
• Zdobycie wiedzy na temat uprawnień komisji rewizyjnej wraz z metodologią przeprowadzania kontroli, formułowaniem protokołu pokontrolnego i rekomendacji dla rady.
• Poznanie roli komisji rewizyjnej w procedurze absolutoryjnej.
• Zapoznanie z problemami budzącymi wątpliwości i propozycjami rozwiązań wraz z uzasadnieniem i odesłaniem do przepisów i orzecznictwa, szczególnie w zakresie ewentualnych sporów między komisją, a organem wykonawczym: zakres kontroli, dostęp do dokumentów itp.
• Poznanie odpowiedzi m.in. na następujące pytania:
- Czy rada może nie zaaprobować jako członka komisji konkretnego przedstawiciela zgłaszanego przez klub radnych?
- Czy komisja rewizyjna może prowadzić kontrole niezapowiedziane?
- Czy komisja rewizyjna może samodzielnie uzupełnić plan swojej pracy?
- Czy kierownik jednostki organizacyjnej może odmówić komisji dostępu do określonych dokumentów?
- Czy przedmiotem kontroli komisji rewizyjnej mogą być spółki komunalne?
- Czy komisja rewizyjna może kontrolować samą radę?

zwiń
rozwiń
Program

1. Rada gminy (powiatu) jako organ kontroli.
2. Pojęcie, kryteria i cele kontroli, nadzoru i nadzoru właścicielskiego.
3. Podmiotowy i przedmiotowy zakres kontroli rady.
4. Zlecanie kontroli.
5. Podstawy prawne działalności komisji rewizyjnej.
6. Wybór i skład komisji rewizyjnej.
7. Działalność kontrolna rady gminy (powiatu) a działalność komisji rewizyjnej.
8. Działalność kontrolna komisji rewizyjnej a działalność innych komisji rady.
9. Zadania przewodniczącego komisji rewizyjnej.
10. Zakres uprawnień kontrolnych komisji rewizyjnych:
• Kontrole urzędu.
• Kontrole jednostek organizacyjnych.
• Kontrola finansowa.
11. Kontrole planowe i kontrole ad hoc.
12. Zasady przeprowadzania kontroli.
13. Planowanie pracy komisji rewizyjnej na rok 2025:
• Założenia planu – obszary wymagające szczególnej uwagi organu kontrolnego.
• Problem szczegółowości planu pracy.
• Plan pracy a przygotowanie merytoryczne członków komisji rewizyjnej.
• Podział kontroli na poszczególne części roku z uwzględnieniem stałych obowiązków komisji.
• Czy komisja rewizyjna sama może modyfikować plan pracy?
• Planowanie pracy komisji rewizyjnej a plany pracy innych komisji.
• Procedura przyjmowania planu pracy komisji rewizyjnej.
• Omówienie przykładowych planów pracy komisji rewizyjnej.
14. Dokumentowanie prac komisji rewizyjnej:
• Protokoły z kontroli i wnioski pokontrolne.
• Sprawozdania z działalności komisji.
15. Rola komisji rewizyjnej w procedurze absolutoryjnej.
16. Współpraca wójta, burmistrza i prezydenta miasta (starosty) i kierowników jednostek z komisją rewizyjną.
17. Przyjmowanie wyników kontroli komisji przez radę.
18. Wnioski pokontrolne i zasady ich przyjmowania i kierowania do realizacji.
19. Indywidualne uprawnienia kontrolne radnych a uprawnienia komisji rewizyjnej.
20. Orzecznictwo z zakresu działalności kontrolnej komisji rewizyjnej.
21. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przewodniczący i członkowie komisji rewizyjnej, przewodniczący rad, przewodniczący innych komisji rady, sekretarze jst, pracownicy biur rady oraz kierownicy jednostek organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępca Dyrektora FRDL Centrum Szkoleniowego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 21 listopada 2024 cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 29 listopada 2024 r.