• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Oświadczenia majątkowe w samorządzie terytorialnym w 2025 roku. Problemy praktyczne. Śląskie Forum Przewodniczących Rad Gmin i Powiatów

Miejsce
Katowice
Termin
08 lutego 2025
Czas trwania
09:30 - 13:30
Cena
570 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: członkowie Forum w ramach składki, pozostałe osoby 570 PLN netto/os.

Ważne informacje o szkoleniu

Śląskie Forum Przewodniczących Rad Gmin i Powiatów to jedno z 80 forów działających przy Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego. Fora to unikalny i autorski pomysł Fundacji. To przede wszystkim platforma współpracy i integracji, dla Przewodniczących Rad Gmin i Powiatów służąca poszerzaniu wiedzy, wymianie doświadczeń i informacji, a przede wszystkim doskonaleniu warsztatu piastowanej funkcji. Dzięki współpracy w ramach Forum członkowie na bieżąco mogą świadczyć sobie pomoc w rozwiązywaniu problemów związanych z pełnioną funkcją, dlatego cieszą się one stale rosnącym zainteresowaniem wśród samorządowców.

Zapraszamy na szkolenie przeznaczone dla Przewodniczących Rad Gmin i Powiatów oraz radnych w kontekście bieżących zagadnień pracy rad gmin i powiatów.  

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z obowiązkami osób zobowiązanych do składania oświadczeń majątkowych oraz szczegółowymi zasadami wypełniania oświadczeń majątkowych. Celem szkolenia jest również przygotowanie do wykonywania obowiązków osób odpowiedzialnych za wyzwanie do złożenia oświadczeń oraz ich analizy. 
Udział w szkoleniu zapewni merytoryczne przygotowanie do prawidłowego wypełnienia formularza oświadczenia majątkowego, zaś osobom dokonującym analizy oświadczeń możliwość prawidłowego przeprowadzenia procedury oceny oświadczenia zgodnie z obowiązującymi przepisami. Omówione zostaną także najczęstsze błędy pojawiające się w treści oświadczeń.
Szkolenie kierowane jest do osób zobowiązanych do składania oświadczeń majątkowych (radnych, członków organów wykonawczych - wójtów, starostów i członków zarządów; kierowników jednostek organizacyjnych oraz osób wydających decyzje administracyjne), jak również osób dokonujących analizy oświadczeń i pracowników urzędów odpowiedzialnych za przyjmowanie, publikowanie i przechowywanie oświadczeń majątkowych.

W trakcie szkolenia odpowiemy na pytania:
1. Co stanowi własność odrębną a co wspólną, i jakie są w tym zakresie wyjątki?
2. Jaką wartość składników majątku należy wskazać w oświadczeniu?
3. Jak oszacować wartość nieruchomości?
4. Co zrobić w przypadku stwierdzenia błędu w oświadczeniu?
5. Kiedy należy publikować oświadczenia?
6. Kiedy należy przesłać oświadczenia do US?
 

zwiń
rozwiń
Program

1. Oświadczenie majątkowe jako instrument zapewnienia transparentności samorządu terytorialnego.
2. Osoby zobowiązane do składania oświadczeń majątkowych w samorządzie:
a) osoby zobowiązane ustawowo (radni, członkowie organów wykonawczych, pracownicy urzędu, kierownicy jednostek organizacyjnych),
b) inni pracownicy samorządowi.
3. Majątek objęty treścią oświadczenia:
a) majątek odrębny (osobisty),
b) majątek wspólny małżonków – czy konieczne jest wskazywanie dochodów małżonka?
4. Zasady wypełniania oświadczeń:
a) formularze oświadczeń majątkowych,
b) analiza poszczególnych rubryk formularza oświadczenia majątkowego,
c) zasady  wypełniania poszczególnych rubryk formularza oświadczenia majątkowego.
5. Terminy składania oświadczeń majątkowych i obowiązek Przewodniczącego Rady wezwania do złożenia oświadczenia.
6. Przewodniczący jako podmiot, któremu składane są oświadczenia majątkowe i jego obowiązki w tym zakresie.
7. Analiza oświadczeń majątkowych przez Przewodniczącego Rady – obowiązki i metodologia.
8. Analiza oświadczeń przez urząd skarbowy.
9. Korekty oświadczeń majątkowych.
10. Publikowanie oświadczeń majątkowych.
11. Najczęstsze błędy w składaniu oświadczeń majątkowych.
12. Skutki (sankcje) niezłożenia oświadczenia majątkowego lub złożenia niezgodnego z prawdą i obowiązki Przewodniczącego Rady w tym zakresie. 
13. Informacja przedstawiana organowi stanowiącemu jednostki samorządu i obowiązki Przewodniczącego Rady w tym zakresie. 
14. Przechowywanie oświadczeń majątkowych.
15. Najnowsze orzecznictwo dotyczące oświadczeń majątkowych.
16. Pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Członkowie Śląskiego Forum Przewodniczących Rad Gmin i Powiatów, przewodniczący rad, sekretarze, radni, przewodniczący i członkowie komisji działających zgodnie z regulaminem pracy rady gminy (powiatu), osoby zajmujące się obsługą biur rad, osoby współpracujące z organem uchwałodawczym.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na WPiA UŁ; specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa urzędniczego, etyki pracownika samorządowego, zakładów opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
FRDL OKST Katowice

Katowice, ul. Moniuszki 7

Koordynatorzy
Katarzyna Nowak
Kierownik działu sprzedaży
tel. 32 253 63 77
katarzyna.nowak@okst.pl
Informacje dodatkowe

Szkolenie będziemy realizowali w formie stacjonarnej w Ośrodku Kształcenia Samorządu Terytorialnego, ul. Moniuszki 7 w Katowicach.

Cena: członkowie Forum w ramach składki, pozostałe osoby 570 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 6 lutego 2025 r.